Permalänk
Medlem

Riktigt grymt inlägg, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Även jag vill passa på att visa min uppskattning till dig Pelegrino och ditt förstainlägg i tråden. Oerhört intressant läsning på min 70 minuters tågresa hem från jobbet idag. Satt verkligen fängslad under tiden som du gjorde min dag.

Så stor eloge till dig.

(Även pratet om propaganda här i tråden är ju lite lätt underhållande, men den diskussionen väljer jag att hålla mig utanför.)

Tack för dina fina ord

Jag förstår precis hur du känner och jag likaså väljer att hålla mig undan men det är svårt att inte se det komiska i det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino

Detta var den klart bästa tråd jag läst på väldigt länge, stort tack för att du tog dig tiden att ge oss andra delar av din upplevelse från ett land vi andra inte kommer få uppleva(i alla fall inte dom flesta av oss). Hatten av, ha det gott.

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Snart kommer det stå i tidningarna om en svensk som har blivit ricin förgiftad av en nord-koreansk "game show" deltagare av misstag

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

grymt kul att läsa. Tackar.

Permalänk

Fantastiskt inlägg! Uppskattar att du delar med dig utav din upplevelse

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag kunde verkligen inte motstå att försöka starta en dator. Självklart saknade den bootmedium.

Så det satt några komponenter i åtminstone. Hade ju varit enklare med ett imponerande antal tomma chassin utställda i lokalerna.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Håll er gärna till ämnet och börja inte tjafsa om "vem som är fienden".
Let's all be friends!

Permalänk
Medlem

Väl berättat, bör vara till nytta för många här..
För oss äldre - allt känns så obehagligt bekant. Var exakt likadant i de gamla kommunistländerna på 50-60-talet.
Mycket riktigt, ingen möjlighet att obevakat tala med en average-Kim på gatan....
Förljugenheten, tystnaden, tomheten på gatorna, ledarkulten, den osynliga fattigdomen (ffa på bra mat), ingen vågar tala rakt ut, övervakningen samt inte minst "vetskapen" om att man själv bodde i den bästa av världar.
och självklart, att USA var den Store Fienden och orsaken till allt ont i landet (och världen)...
Glöm inte att det finns 5-10% i Sverige som vill ha det på detta sätt!

Permalänk
Medlem

Denna tråden gjorde mitt toabesök o-så mycket trevligare och längre än nödvändigt, helt faschinerad!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ballt! allt käns så fejk på något sett svårt att beskriva coolt inlägg!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

Väl berättat, bör vara till nytta för många här..
För oss äldre - allt känns så obehagligt bekant. Var exakt likadant i de gamla kommunistländerna på 50-60-talet.
Mycket riktigt, ingen möjlighet att obevakat tala med en average-Kim på gatan....
Förljugenheten, tystnaden, tomheten på gatorna, ledarkulten, den osynliga fattigdomen (ffa på bra mat), ingen vågar tala rakt ut, övervakningen samt inte minst "vetskapen" om att man själv bodde i den bästa av världar.
och självklart, att USA var den Store Fienden och orsaken till allt ont i landet (och världen)...
Glöm inte att det finns 5-10% i Sverige som vill ha det på detta sätt!

Och vilka 5-10% skulle det vara?

Resten av din kommentar däremot är antagligen inte så långt ifrån sanningen.

Skrivet av Oneone:

Ballt! allt käns så fejk på något sett svårt att beskriva coolt inlägg!

Touren ifråga var antagligen "Fejk" i den bemärkelsen att man visade det man ville visa. Alltså det positiva med landet och inte det betydligt mer negativa som fattigdom, förtryck och dåliga levnadsförhållanden. Kul iallafall att det komplimenteras med bilder.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt intressant tråd, uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tackar! På grund av svalnande datorintresse och minskad dötid på jobbet kikar jag inte in här lika ofta längre. Men detta inlägg är anledningen till att jag ändå kommer tillbaka då och då. Känns på något sätt verkligare när man får läsa det här på forumet än någon random sida på nätet eller någon artikel i någon tidning.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Var själv i DMZ för 6 månader sedan och blev ju helt klart mer nyfiken på Nordkorea, kul att få se lite mer "innifrån"!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske inte är helt säkert att åka dit i fler bemärkelser.. :-/

https://www.expressen.se/nyheter/kim-jong-uns-misslyckad-robo...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jätte intressant läsande. Tack tack för ditt inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske inte är helt säkert att åka dit i fler bemärkelser.. :-/

https://www.expressen.se/nyheter/kim-jong-uns-misslyckad-robo...

"It's a bird... it's a plane... No it's Kims personal missile..!"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IlyaZ:

Källkritik?

Säkrare än Stockholm skulle jag vilja påstå om man kommer som västerländsk turist...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tack för den, intressant.

Men "studiecirkeln i president Kim Il Sungs Juche - ide i Sverige"

Så intressant med bortskämda västerlänningar och våta kommunistdrömmar, jag tror för att dom aldrig fått smaka på kommunism på riktigt då skulle det nog börja låta rätt annorlunda relativt snabbt?

Men, politik åt sidan annars låses väl tråden rätt snabbt haha, intressant resa helt klart lite avis blir man då min senaste var till Malta och knappast samma äventyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Tack för den, intressant.

Men "studiecirkeln i president Kim Il Sungs Juche - ide i Sverige"

Så intressant med bortskämda västerlänningar och våta kommunistdrömmar, jag tror för att dom aldrig fått smaka på kommunism på riktigt då skulle det nog börja låta rätt annorlunda relativt snabbt?

Men, politik åt sidan annars låses väl tråden rätt snabbt haha, intressant resa helt klart lite avis blir man då min senaste var till Malta och knappast samma äventyr.

Man kan dock diskutera om NK ens är kommunistiskt. Marx var starkt emot diktatur eftersom han ansåg att diktaturer berodde på girighet och förslavning av arbetarklassen. Målet för kommunism är ett klasslöst samhälle men i NK och liknande diktaturer så förstärks istället tänket om klasser där Kim-familjen snarare kan anses vara kungar. Alltså adel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant inlägg. Tog på det här videoklippet innan jag började läsa:

Morning in Pyongyang, North Korea. Very eerie.

Hördes någon liknande musik när du var där?

Musiken i sig är perfekt om det skulle vara med i en dystopisk film men folk tvingas nog lyssna på det här ofta, och framförallt leva i rejäl misär där man inte ens har tankefrihet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Man kan dock diskutera om NK ens är kommunistiskt. Marx var starkt emot diktatur eftersom han ansåg att diktaturer berodde på girighet och förslavning av arbetarklassen. Målet för kommunism är ett klasslöst samhälle men i NK och liknande diktaturer så förstärks istället tänket om klasser där Kim-familjen snarare kan anses vara kungar. Alltså adel.

Diktator måste han väl anses som håller med, däremot kan jag tycka att kommunism alltid är våta drömmar om utopia som alltid an någon anledning slutar i dystopia, tårar och högar av lik, vore det inte så trakiskt skulle jag kalla det ironiskt men det är bara jag såklart.

Från det perspektivet har det väl aldrig funnits fungerande kommusism alls, fri konkurrens där lagen är lika för alla och hårddras utan lobby krafter är nog det bästa männsikan kan åstakomma men som sagt vill inte stänga tråden pga politik som avrundar här.

Hur som än haver, cool resa iaf och måste ju inte avguda karln för att uppskatta resan i sig, skulle själv gärna göra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Diktator måste han väl anses som håller med, däremot kan jag tycka att kommunism alltid är våta drömmar om utopia som alltid an någon anledning slutar i dystopia, tårar och högar av lik, vore det inte så trakiskt skulle jag kalla det ironiskt men det är bara jag såklart.

Från det perspektivet har det väl aldrig funnits fungerande kommusism alls, fri konkurrens där lagen är lika för alla och hårddras utan lobby krafter är nog det bästa männsikan kan åstakomma men som sagt vill inte stänga tråden pga politik som avrundar här.

Hur som än haver, cool resa iaf och måste ju inte avguda karln för att uppskatta resan i sig, skulle själv gärna göra den.

Problemet är att kommunism kräver en revolution och bygger på att människan inte är girig. Problemet är att människan är väldigt girig och maktgalen naturligt. Detta gör att vid revolution så tenderar det bli diktatur istället för ett "fritt samhälle" som Marx menade var målet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mycket intressant inlägg. Tog på det här videoklippet innan jag började läsa:

Morning in Pyongyang, North Korea. Very eerie.
https://www.youtube.com/watch?v=i82PBpw2Vg0

Hördes någon liknande musik när du var där?

Musiken i sig är perfekt om det skulle vara med i en dystopisk film men folk tvingas nog lyssna på det här ofta, och framförallt leva i rejäl misär där man inte ens har tankefrihet.

Kanske inte just sådan musik men nu när du nämnde det kom jag att tänka på att på bland annat Mansudae hill spelade de (vad jag assoscierar det med) sovietisk kampmusik ur megafoner vilket var lite komiskt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Stor mängd off topic inlägg raderade. Håll er till tråden. Att diskutera politiska ideologier och vem som är dum och vem som är fiende platsar sig inte på Sweclockers.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tackar och buggar för tråden

Riktigt roligt att se bilderna och läsa om din resa!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tackar för ett intressant inlägg.
Det är mycket man inte vet om det landet.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att du delade med dig!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU