Permalänk

IPS gaming monitor

Hej
Jeg vil gerne købe en IPS gaming monitor. Det skal helst være større end 24" og 2k eller 4k. Det er dog ikke et krav at det er den bedste. For jeg spiller engang imellem. Jeg vælger en IPS panel fordi jeg godt kan lide det og at det er øjen venlig. Kan du komme med nogen forslag. Højest 5000. Der sidder et ASUS GTX 1060 3gb på min PC. Tak på forhånd
Mvh.

Permalänk
Bildexpert 📺

@colorsworld: Här har du en genomgång av den kategorin skärmar med länkar till prisjakt som du sedan kan finjustera: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@colorsworld: Här har du en genomgång av den kategorin skärmar med länkar till prisjakt som du sedan kan finjustera: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-guide-till-bildskar...

Hej og tak for informationen.
Jeg har valgt denne monitor blandt "premium spel og allround skærme". Acer 27" LED XF270HUA Freesync Gamingskärm på rea 4444 kr,

Jeg har en geforce gtx 1060 3 gb og skærmen støtter AMD freeSync. Ved I om det fungerer med mit gforce.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Geforce GTX har inte stöd för Freesync. Vill du ha liknande teknik får du köpa deras skärm med G-sync istället (oftast minst 1000kr dyrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av colorsworld:

Hej og tak for informationen.
Jeg har valgt denne monitor blandt "premium spel og allround skærme". Acer 27" LED XF270HUA Freesync Gamingskärm på rea 4444 kr,

Jeg har en geforce gtx 1060 3 gb og skærmen støtter AMD freeSync. Ved I om det fungerer med mit gforce.

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar alldeles utmärkt, men du får inte G-Sync/Freesync-funktionalitet, dvs. att skärmen+grafikkortet är i sync på variabel refresh rate, allt annat är som vanligt.
Kör själv med GTX 1070 / XF270HUA och tycker v-sync eller fast sync är mer än gott nog, generellt är det svårt att få märkbar tearing i 120/144Hz o uppåt, det är en betydlig skillnad mot 60Hz i alla fall, dvs. bättre.

Såvitt jag vet så funkar alla skärmar med alla grafikkort, det är bara specialsynkläget som kräver antingen nvidia+gsync eller amd+freesync.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det funkar alldeles utmärkt, men du får inte G-Sync/Freesync-funktionalitet, dvs. att skärmen+grafikkortet är i sync på variabel refresh rate, allt annat är som vanligt.
Kör själv med GTX 1070 / XF270HUA och tycker v-sync eller fast sync är mer än gott nog, generellt är det svårt att få märkbar tearing i 120/144Hz o uppåt, det är en betydlig skillnad mot 60Hz i alla fall, dvs. bättre.

Såvitt jag vet så funkar alla skärmar med alla grafikkort, det är bara specialsynkläget som kräver antingen nvidia+gsync eller amd+freesync.

Ok. Hvad synes du om skærmen generelt. Er det værd for 4444 kroner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av colorsworld:

Ok. Hvad synes du om skærmen generelt. Er det værd for 4444 kroner

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nöjd. Sitter mycket och editerar bilder och sånt och IPS är långt trevligare, och gaming funkar bra generellt, 120Hz+ gör susen, hoppas skärmen kommer att hålla många år.
(Hade jag game:at mindre hade jag köpt en 60Hz IPS och vart nöjd med det också, troligen.)

Tror du får gå upp till 6500-8000 för g-sync? Inte värt för mig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Mange tak for din mening
Jeg har bestilt en idag. Jeg vil ikke betale et par tusind ekstra for G syc.

Permalänk

@RHWarrior:
Hej
Jeg har nu testet min acer XF270HUA i et par dage. Jeg kan max indstille skærmen til 120hz med display port. Kan man fikse det til 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av colorsworld:

@RHWarrior:
Hej
Jeg har nu testet min acer XF270HUA i et par dage. Jeg kan max indstille skærmen til 120hz med display port. Kan man fikse det til 144hz?

Ja, det ska ju inte vara några konstigheter, använde medföljande kabel och jag kan välja fritt mellan 60/100/120/144 i ex. nVidia control panel. Testade att slå på visning av refresh rate via monitorns OSD för att checka av, konstigt att den inte vill.

Testa att byta kabel eller port på grafikkortet?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Ja, det ska ju inte vara några konstigheter, använde medföljande kabel och jag kan välja fritt mellan 60/100/120/144 i ex. nVidia control panel. Testade att slå på visning av refresh rate via monitorns OSD för att checka av, konstigt att den inte vill.

Testa att byta kabel eller port på grafikkortet?

God ide. Jeg prøver at indstille lidt på NVIDIA kontrol panel i forhold til performance. Jeg har efter lidt justering på indstillinger i spillet kørt på 144 Hz.
Jeg er ellers meget tilfreds med skærmen til en god pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Geforce GTX har inte stöd för Freesync. Vill du ha liknande teknik får du köpa deras skärm med G-sync istället (oftast minst 1000kr dyrare).

Är tekniken dyrare eller är det helt enkelt större efterfrågan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Det är nvidia som tar mkt betalt för att implementera tekniken i en skärm. Krävs hårdvara från nvidia.

Permalänk
Skrivet av frong:

Är tekniken dyrare eller är det helt enkelt större efterfrågan?

Jeg er klar over det. Men man kan stadigvæk justere NVIDIA kontrol panel for bedre prestation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är tekniken dyrare eller är det helt enkelt större efterfrågan?

Det är dyrare, för skärmtillverkaren behöver ett G-Sync dotterkort i monitorn eller integrerat på huvudkortet.
Säkert är det en del testning och integration med ett gäng nVidia-kort om man gör en G-sync skärm som krävs också.
Efterfrågan är ju mindre, 99% av alla skärmar som tillverkas (räknar in icke-gamingskärmar) är inte med G-Sync.

Bäst för konsumenten vore ju om Adaptive-Sync blev standard både på de flesta monitorer och grafikkort... det är tillräckligt bra. Håller dock inte andan att nVidia uppdaterar drivers att stödja Freesync/Adaptive Sync.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|