Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem

Ytterligare en uppdatering:

Efter uppdateringen när datorn startas om blir det varje gång så här:

1. Jag hamnar på en blå skärm där jag skall välja tangentbordsspråk.
2. Därefter hamnar jag på ytterligare på en blå skärm med valen:
- Fortsätt till Windows 10
- Använd ett annat operativsystem
- Felsök

Jag väljer "Fortsätt till Windows 10" och datorn startar om.
Jag har aldrig tidigare varit med om detta förfarande vid uppdatering.
När Windows startat upp ser jag fortfarande inget som uppdaterats. Sista uppdateringsdatum är 2017-11-27.

Någon som har en hint?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat ALLT utan framgång. Så här ser testhistoriken ut:

Det skall först sägas att hårddisken är krypterad men det har inte varit några problem tidigare.

Efter 2017-11-27 har windows försökt uppdatera sig mängder av gånger. Jag förstår nu att det är den nya versionen av Windows som den hela tiden försöker installera. Det slutar varje gång med en omstart där jag först hamnar i ett blått fält med val av Tangentbordsspråk. När jag gjort det hamnar jag genast i ett blått fönster med tre knappval, "Fortsätt till Windows 10", "Använd ett annat operativsystem" och "Felsök". Jag väljer alltid "Fortsätt till Windows 10". Då startar den om igen och Windows öppnas som vanligt men i den äldre versionen. Uppdateringarna har alltså aldrig gått in.

Jag följde då dessa råd: https://support.microsoft.com/sv-se/help/10164/fix-windows-up... . Alla tester som gjordes enligt den länken visade inga fel. De KB-filer man skall installera via en länk fanns inte(??). Jag letade själv och hittade en av KB-filerna. Laddade ner den och körde en installation, jag fick ett meddelande att den inte går att installera. Jag fortsatte enligt länken. Inget fungerade. Det näst sista försöket var att ladda ner Windows 10 och installera den över den tidigare Windows. Efter 5 timmar var det klart, datorn startade om och jag hamnade först i ett blått fält med val av Tangentbordsspråk. Sedan i ett blått fönster med tre knappval, "Fortsätt till Windows 10", "Använd ett annat operativsystem" och "Felsök". Jag valde "Fortsätt till Windows 10". Då startar den om igen och Windows öppnas som vanligt men i den äldre versionen. Efter ca en minut dök ett meddelande upp "Windows kunde inte installeras, den tidigare installation har återställts".

Felmeddelanden som stod där var:

0xC1900101 - 0x20017
Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett
fel under åtgärden BOOT.

Kan det vara så att Windows inte kan installera uppdateringen när hårddisken är krypterad? Jag börjar misstänka det eftersom felmeddelandet anger "BOOT".

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Är ni trötta efter nyårsfirandet

Jag tror jag hitta felet nu:
https://superuser.com/questions/1011675/windows-10-update-151...

Hårddisken får inte vara krypterad!
Orsaken lär vara att Fall Creators-uppdateringen använder någon drivrutin för datorns hårdvara i uppdateringen. När datorn är krypterad sker inte omstarten på vanligt sätt utan den fungerar mer som att stänga av datorn och sätta på den igen. Då stängs drivrutinen av som uppdate använder och installationen avbryts. Så gissar jag att det går till.

Jävla skit att det inte går att stänga av uppdateringen. Läste att man kan ställa in att uppdateringen går genom wifi och så stänger man av wifi, eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Fortsättning följer:

Jag köpte en ny hårddisk för den tidigare var ändå för liten. Med i paketet fanns en DVD-skiva med ett program där man kan migrera över sitt os till den nya disken. Jag gjorde detta, tog bara typ 10 minuter så var det klart. Stängde datorn och bytte hårddisk. Windows startade perfekt. Det lustiga är att Windows på den nya hårddisken inte är krypterad.

Jag uppdaterade till "Fall Creators Update". Tyvärr vill den inte det denna gången heller.

Nu skall jag köra Microsoft tips här https://support.microsoft.com/sv-se/help/10164/fix-windows-up... igen.

Permalänk
Medlem

Konstigt, för mig fungerade uppdateringen klockrent utan problem och då är datorn ändå 6 år gammal, fick dock vänta länge på uppdateringen, kom i Windows Update först 21 December dvs strax innan Jul och då är det ju redan vinter inte höst . Har ännu inte råkat ut för något problem efter Windows 10 uppdateringar peppar peppar...

Hoppas jag inte jinxade nu...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Konstigt, för mig fungerade uppdateringen klockrent utan problem och då är datorn ändå 6 år gammal, fick dock vänta länge på uppdateringen, kom i Windows Update först 21 December dvs strax innan Jul och då är det ju redan vinter inte höst . Har ännu inte råkat ut för något problem efter Windows 10 uppdateringar peppar peppar...

Hoppas jag inte jinxade nu...

Inga problem.

Jag behöver tydligen uppdatera bios. har laddat ner senaste bios-filerna men när jag klickar igång det så får jag felmeddelandet att det inte är kompatibelt med 64bit-system. F'an'va trött jag blir.

Jag körde ett program som analyserade drivrutinerna. Programmet kom fram till att det är "nt_wrong_symbols.sys" som skall tillhöra något på moderkortet. Vad vet jag inte.

Moderkortet är anpassat till 64bit-system, jag kör nu i 64-bit utan problem (förutom uppdateringen Fall Creators). Hur fan kan de lägga ut drivrutiner till sitt moderkort som inte är kompatibelt med sitt eget moderkort????

Har hållit på i 3 dygn nu utan framgång, snart åker skiten i väggen.

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren:
Det beror på vad du menar med "funkade".

Först igår fixades för övrigt följande bugg i Windows 10 1709 (vilken jag klagade på innan):
•Addresses issue where the touch keyboard doesn’t support the standard layout for 109 keyboards.

Det är en rätt så kritiskt bugg, då jag har en Windows-platta med svenskt tangentbord. Helt otroligt att Microsoft lyckades göra fel på 109 tangentbordsuppsättningar! På vissa språk försvann även hela tangentbordsrader (Thai exempelvis). Tog "bara" Microsoft lite över två månader att få ut en fix för detta. Det nya tangentbordet (från mobiltelefonerna) har däremot en hel del andra problem jfm det från 1703.

Här går det att läsa om övriga buggar som fixades i KB4056892:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056892/windows-10-u...

Jag som fortfarande ligger kvar på Windows 10 1703 har inte drabbats av buggarna ovan. Kommer avvakta med 1709 så länge som möjligt, då det är oklart vilka buggar som fortfarande inte är fixade (samt vilka nya som tillkommit).

Jämför gärna fixarna för 1709 ovan med de för 1703 nedan:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056891

If it ain't broke, don't fix it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Joakim Ågren:
Det beror på vad du menar med "funkade".

Först igår fixades för övrigt följande bugg i Windows 10 1709 (vilken jag klagade på innan):
•Addresses issue where the touch keyboard doesn’t support the standard layout for 109 keyboards.

Det är en rätt så kritiskt bugg, då jag har en Windows-platta med svenskt tangentbord. Helt otroligt att Microsoft lyckades göra fel på 109 tangentbordsuppsättningar! På vissa språk försvann även hela tangentbordsrader (Thai exempelvis). Tog "bara" Microsoft lite över två månader att få ut en fix för detta. Det nya tangentbordet (från mobiltelefonerna) har däremot en hel del andra problem jfm det från 1703.

Här går det att läsa om övriga buggar som fixades i KB4056892:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056892/windows-10-u...

Jag som fortfarande ligger kvar på Windows 10 1703 har inte drabbats av buggarna ovan. Kommer avvakta med 1709 så länge som möjligt, då det är oklart vilka buggar som fortfarande inte är fixade (samt vilka nya som tillkommit).

Jämför gärna fixarna för 1709 ovan med de för 1703 nedan:
https://support.microsoft.com/en-us/help/4056891

If it ain't broke, don't fix it!

Hur kan du vänta med uppdateringen?
Uppdateraren startar nästan genast efter att datorn startats.

Permalänk
Medlem

@workman:
Feature Updates (eller vad det kallas idag) går att skjuta upp i upp till 365 dagar i Windows 10 Pro (1703 eller senare).
Tror det är 30 dagar som gäller för vanliga updates.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@workman:
Feature Updates (eller vad det kallas idag) går att skjuta upp i upp till 365 dagar i Windows 10 Pro (1703 eller senare).
Tror det är 30 dagar som gäller för vanliga updates.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/wa...

OK!

Jag har Home, då går det inte skjuta upp. Verkligen konstigt att Microsoft valt att det inte skall gå vänta med uppdateringarna.
Jag fick dock ett tips, man väljer uppdateringar med betalning av surftid. Då försöker den uppdatera vi wifi. Behöver man inte wifi stänger man av den funktionen. Då uppdateras inte datorn så ofta. Vet inte om det fungerar men värt att försöka.

Permalänk
Medlem

@workman:
Det går även att stänga av Windows Update Services i services.msc, men då slutar även Windows Store att fungera (på gott och ont). Dock rekommenderar jag att uppdatera till Windows 10 Pro om du får möjlighet. Man behöver inte omistallera systemet och det fungerar bra med en gammal Pro-nyckel ifrån Windows 7 (har själv hittat licenser i återvinningsrummet på detta stättet).

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens om jag har den uppdateringen haha

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Det senaste med mina uppdateringsproblem:

Efter att jag talat med servicefolk där jag köpte moderkortet kan det vara grafikdrivrutinerna det är fel på. Om det inte hjälper skall man installera senaste Windows 10 på en ren disk.

Jag börjar med grafikdrivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@workman:
Det går även att stänga av Windows Update Services i services.msc, men då slutar även Windows Store att fungera (på gott och ont). Dock rekommenderar jag att uppdatera till Windows 10 Pro om du får möjlighet. Man behöver inte omistallera systemet och det fungerar bra med en gammal Pro-nyckel ifrån Windows 7 (har själv hittat licenser i återvinningsrummet på detta stättet).

WU startas igen automatiskt om man inte även tar bort den schemalagda "task" som gör så.

Vad man kan göra om man verkligen vill ha kontroll på uppdateringarna är att ändra ägare på WU tjänsten.
Sätt t.ex. "gäst" på den och ingenting kommer att hända.
Dock så är det ju en dålig idé att köra en längre tid utan uppdateringar.

Önskar att MS skiljde på rena säkerhetsuppdateringar, och deras billboard uppdateringar som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

WU startas igen automatiskt om man inte även tar bort den schemalagda "task" som gör så.

Vad man kan göra om man verkligen vill ha kontroll på uppdateringarna är att ändra ägare på WU tjänsten.
Sätt t.ex. "gäst" på den och ingenting kommer att hända.
Dock så är det ju en dålig idé att köra en längre tid utan uppdateringar.

Önskar att MS skiljde på rena säkerhetsuppdateringar, och deras billboard uppdateringar som ingen vill ha.

Jag ser på datorn som inte går att uppgradera att den ändå uppdaterar filerna till Windows Defender, ibland flera gånger per dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag ser på datorn som inte går att uppgradera att den ändå uppdaterar filerna till Windows Defender, ibland flera gånger per dygn.

Verkar som du har en bra setup då !
De trevliga säkerhets uppdateringarna utan att bli påtvingad "feature updates".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar som du har en bra setup då !
De trevliga säkerhets uppdateringarna utan att bli påtvingad "feature updates".

Nja, så enkelt är det inte. Datorn försöker flera gånger om dagen uppdatera till "Fall creator". Eftersom det inte går att uppgradera till detta försöker den om och om igen. Så har det hållit på sedan December förra året. Därför skulle det vara bra om man kunde manuellt stoppa den tjänsten. Det är lite jobbigt när man sätter sig vid datorn och ser att den fått "blåskärm".

Jag börjar förstå varför den och flera andra datorer gör så. Förklarar senare när jag vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Appar och program är samma sak om du inte visste det.

Nopp det är inte samma sak, appar kör in sandboxar vilket gör att du inte kan komma åt systemen på samma sätt som program.

Därför kan du inte skapa appar som gör exakt samma saker som Win32 program, du är begränsad som app utvecklare i Windows 10 miljön men du är inte begränsad mer än i din fatansi vad du kan skapa med hjälp av Win32.

Dessutom har du inte samma API möjligheter i Windows 10 med hjälp av appar som Win32. Du appar kan tillexempel inte komma åt skapa dokument med hjälp av höger musen på skrivbordet under dokument för skapa ett dokument med hjälp av mus klick det kan du med Win32, det är bara 1 av tusentals grejer du inte kan göra med Appar som du kan göra med Win32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nopp det är inte samma sak, appar kör in sandboxar vilket gör att du inte kan komma åt systemen på samma sätt som program.

Därför kan du inte skapa appar som gör exakt samma saker som Win32 program, du är begränsad som app utvecklare i Windows 10 miljön men du är inte begränsad mer än i din fatansi vad du kan skapa med hjälp av Win32.

Dessutom har du inte samma API möjligheter i Windows 10 med hjälp av appar som Win32. Du appar kan tillexempel inte komma åt skapa dokument med hjälp av höger musen på skrivbordet under dokument för skapa ett dokument med hjälp av mus klick det kan du med Win32, det är bara 1 av tusentals grejer du inte kan göra med Appar som du kan göra med Win32.

Det var en ny förklaring som jag aldrig sett tidigare. Windows känner dock inte till detta för de kallar i stort sett allt i Windows för "app", inte en gång utan flera gånger i samma mening. Oavsett vad det är hatar jag ordet "app", det borde sorteras ut ur datorvokabulären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det var en ny förklaring som jag aldrig sett tidigare. Windows känner dock inte till detta för de kallar i stort sett allt i Windows för "app", inte en gång utan flera gånger i samma mening. Oavsett vad det är hatar jag ordet "app", det borde sorteras ut ur datorvokabulären.

Därför appar är inte programvaror, visserligen har ju Microsoft släppt App Converter vilket Spotify kör med för få ta del av Win32 API systemen samtidigt de får möjlighet ta del av App API.

Däremot convertera med app converter så fungera den endast på PC, medans UWP kan fungera på Xbox 360/Xbox One, Mixed Reaility, Mobiler etc

Spotify skulle inte kunna fungera i UWP med dagens programvara då typ 20% av koden i Spotify programvara klarar av hantera UWP, så för spotify att fungerade i Windows 10 som app så behöver de convertera Win32 programvaran till APPEX patckages.

Sedan släppa extention som tillexempel Cortana stöd, Live Titel det är unika Apier som inte finns i Win32 utan det är byggt endast till UWP.

Så convertera program till Appex gör det möjligt för programvaror att samverka som både programvara och app i samma veva och ta del av Win10 funktioner som inte finns för Programvaror.

Appar är just för det är begränsade, programvaror är inte begränsade och måste urskiljas i benämningen så folk vet vad som är skillnad speciellt bland programmerare.

av alla programvaror som jag har skapad inga av dem skulle kunna fungera i renolad UWP.

Du kan inte heller skapa FTP program enbart i UWP och vara lika kraftfulla då du inte har tillgång till filsystemet med UWP det har du bara med Win32/64

Det är också varför spel inte har tillgång till inställningar via Windows Store men som du har via Steam.

Visst med åren gång så lär väl Windows 10 byggas om helt och hållet så och göra bygga alla classica Win32 delar till ett Shell skall istället som är i sandboxar, vilket de har gjort med högermusknappen Delnings funktion den öppnar UWP Delning, tidigare så öppnades den i Win32 Classic och kunde delas över nätverk och likande, men idag så delar man över installerade appar och kontakter och likande.

Så ge Windows 10 kanske 5-10 år till så är UWP kanske lika stark som Win32, Win32 har ju funnits sedan Windows 3.1 så det har haft 2 decades på sig att utveckla Win32 API stöden, medans det bara haft 3 år på sig utveckla UWP API gränssnitt.

Permalänk
Medlem

@UMJ:
Du leker med ord. "App" är ord, ett dåligt sådant. "Program" är också ett ord som ända till iPhone kom förknippades med "program". Var, när, hur eller med vilket programmeringsverktyg, dll-filer eller libs som används spelar ingen roll, det är fortfarande program.

Microsoft kallar dessutom allt som går att klicka på för "app", inte en gång utan det kan förekomma 4-6 ggr i samma mening vilket är så irriterande att jag fungerar kompilera om textmodulen där alla "app" byts ut mot "prg" eller "program". Jag spyr snart av att se ordet "app".

Men detta är of-topic så jag stannar här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UMJ:

Nopp det är inte samma sak, appar kör in sandboxar vilket gör att du inte kan komma åt systemen på samma sätt som program.

Därför kan du inte skapa appar som gör exakt samma saker som Win32 program, du är begränsad som app utvecklare i Windows 10 miljön men du är inte begränsad mer än i din fatansi vad du kan skapa med hjälp av Win32.

Dessutom har du inte samma API möjligheter i Windows 10 med hjälp av appar som Win32. Du appar kan tillexempel inte komma åt skapa dokument med hjälp av höger musen på skrivbordet under dokument för skapa ett dokument med hjälp av mus klick det kan du med Win32, det är bara 1 av tusentals grejer du inte kan göra med Appar som du kan göra med Win32.

Du har inte helt fel i vad du säger men du blandar ihop orden lite. App, eller applikation, är bara ett annat namn på ett tillämpningsprogram. Ordet app användes långt innan Apple kom med App Store och försökte definiera om det som ett enklare program (mobilapp är nog ett bättre ord, eller var i alla fall, numera används den typen av appar inte bara på mobiler). UWP-appar i Windows kan anses falla under den kategorin men även win32-appar är appar/applikationer/tillämpningsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har inte helt fel i vad du säger men du blandar ihop orden lite. App, eller applikation, är bara ett annat namn på ett tillämpningsprogram. Ordet app användes långt innan Apple kom med App Store och försökte definiera om det som ett enklare program (mobilapp är nog ett bättre ord, eller var i alla fall, numera används den typen av appar inte bara på mobiler). UWP-appar i Windows kan anses falla under den kategorin men även win32-appar är appar/applikationer/tillämpningsprogram.

Jag har i princip gjort en avhandling om ordet "app" och var det kommer ifrån som jag skickat till Microsoft och fick faktiskt ganska bra svar.

Jag orkar inte lägga upp avhandlingen här och den är inte avsedd för det heller, dessutom är det OT.

Men jag kan säga att jag är sedan 1982 en programmerare (i "C") och fram till för några år sedan prenumererade jag på flera olika tidningar om datorer. Har läst så gott som alla böcker om datorer och programmering till för ca 10år sedan.
Ingenstans i dessa tidningar eller böcker under alla år har ordet "app" använts mer än något väldigt sällsynt fall som förkortning för "applikation".

Ordet "app" i dagens betydelse kommer från iPhon-användare som laddade ner sina program från enda tillåtna plats "AppleStore". Med tiden började folk kalla det de laddade ner därifrån för "app" (eftersom "AppleStore" är för långt att skriva i sms) som en förkortning av "AppleStore". Apple tog fasta på detta och bytte namn på nedladdningsplatsen till "AppStore". Apples filändelse för körbara program är .app så de fick genom folks sms-förkotningar cirkeln ihopknuten. Numera är allt man kan klicka på i en mobiltelefon en "app" i vardagligt tal.

Härefter har samma ord börjat smyga sig in i datorns Värld för att idag bli det vanligaste ordet i Windows 10 och i folkmuns med samma urvattnade betydelse som i telefoner, alltså allt som går att klicka på kallas för "app". De mer bevandrade kallar dock "bara" alla programvaror för "app". Jag själv kallar inget för "app" och mår illa av ordet.

Numera har man försökt på olika sätt att förvanska historien. Jag hör ofta att man"alltid" kallat program för "app" och de ger sig inte. Det har växt upp programmeringsalternativ av olika slag med ordet "app" som gett "app"-troende vatten på sin kvarn att programvara alltid kallats för "app" och "appar" trots att de programvara är uppkomna efter att namnet "app" spred sig.

Det får bli siste ordet från mig i denna fråga i denna tråd. Jag tycker den som vill fortsätta diskutera detta kan skapa en tråd om det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt alla drivrutiner i datorn som inte går att uppdatera med "Fall Creator" till senaste uppdaterade. Det går ändå inte att installera "Fall Creator". Jag har försökt installera från Felsäkert läge men installationsprogrammen vill inte detta.

När det blir problem med installationer skapas en dumpfil för varje misslyckande. I min egen dator som är nära nog exakt samma som datorn jag försöker uppgradera finns inga sådana dumpfiler. I den aktuella datorn finns det dock lite mer än 50 sådana dumpfiler, nästan alla har skapats när den försökt installera "Fall Creator". Med en speciell programvara kan man enkelt läsa dessa dumpfiler och genom att plocka ut det viktigaste ser orsaken till felen ut så här:

Dumpfilanalys:
Vid installation av Fall Creator:
ntoskrnl.exe
hal.dll

Vid andra få misslyckade installationer:
cmdguard.sys
fileinfo.sys
FLTMGR.SYS

Det är alltså ntoskrnl.exe och hal.dll som hindar installationen. Hindret uppstår när datorn skall göra den första av flera omstarter som ger en "bluscreen".

Dll-filen hal.dll kan i andra fall ge fel om hårddisken är dålig men id etta fall är hårddisken en helt ny SSD. Jag tittar på hårddisken i den aktuella datorn och den har en bootsektor i MBR i stället för GPT som är det vanliga idag.

Fråga: Kräver "Fall Creator" en GPT-disk?

Fall som är utredda har visat sig att det är omöjligt att installera "Fall Creator" på datorer med bla Intels X299 chipset och NVMe SSD. I dessa fall måste man installera Windows 10 med alla uppdateringar inlagda på en ren disk.

Orsaken till att det inte går att uppdatera genom Windows är att hal.dll stoppar fortsatt installation genom omstarten men utan Windows på disken kan inte hal.dll stoppa omstarten eftersom det inte finns någon hal.dll som är aktiv.

Vad det gäller MBR har några installerat Windows på en Linux-disk med Grub. Det har inte gått att installera "Fall Creator". Det skall man kunna rätta till med i Komandotolken när Windows inte körs med dessa två kommandon:

BootRec / fixmbr
BootRec / Fixboot

Först den översta, när den är klar den understa.

Den ursprungliga disken i den aktuella datorn har speglats till den som jag nu försöker installera på. Den ursprungliga disken var krypterade som kanske kan ställa till det vid installationen på samma sätt som med Grub.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av workman:

Jag har i princip gjort en avhandling om ordet "app" och var det kommer ifrån som jag skickat till Microsoft och fick faktiskt ganska bra svar.

Jag orkar inte lägga upp avhandlingen här och den är inte avsedd för det heller, dessutom är det OT.

Men jag kan säga att jag är sedan 1982 en programmerare (i "C") och fram till för några år sedan prenumererade jag på flera olika tidningar om datorer. Har läst så gott som alla böcker om datorer och programmering till för ca 10år sedan.
Ingenstans i dessa tidningar eller böcker under alla år har ordet "app" använts mer än något väldigt sällsynt fall som förkortning för "applikation".

Ordet "app" i dagens betydelse kommer från iPhon-användare som laddade ner sina program från enda tillåtna plats "AppleStore". Med tiden började folk kalla det de laddade ner därifrån för "app" (eftersom "AppleStore" är för långt att skriva i sms) som en förkortning av "AppleStore". Apple tog fasta på detta och bytte namn på nedladdningsplatsen till "AppStore". Apples filändelse för körbara program är .app så de fick genom folks sms-förkotningar cirkeln ihopknuten. Numera är allt man kan klicka på i en mobiltelefon en "app" i vardagligt tal.

Härefter har samma ord börjat smyga sig in i datorns Värld för att idag bli det vanligaste ordet i Windows 10 och i folkmuns med samma urvattnade betydelse som i telefoner, alltså allt som går att klicka på kallas för "app". De mer bevandrade kallar dock "bara" alla programvaror för "app". Jag själv kallar inget för "app" och mår illa av ordet.

Numera har man försökt på olika sätt att förvanska historien. Jag hör ofta att man"alltid" kallat program för "app" och de ger sig inte. Det har växt upp programmeringsalternativ av olika slag med ordet "app" som gett "app"-troende vatten på sin kvarn att programvara alltid kallats för "app" och "appar" trots att de programvara är uppkomna efter att namnet "app" spred sig.

Det får bli siste ordet från mig i denna fråga i denna tråd. Jag tycker den som vill fortsätta diskutera detta kan skapa en tråd om det.

Vi behöver inte diskutera mer om du inte vill, men du har ju fel och således kan jag inte lämna det så enkelt.

App som kortform för applikation har använts länge, på engelska åtminstone, och har inget med Apple att göra oavsett om du inte har sett det i "alla böcker om datorer och programmering" eller ej. Google Apps lanserades exempelvis 2006 två år före App Store, men det finns mängder av mycket tidigare exempel än så (exempelvis i denna artikel från 1996, tidigaste användningen med betydelsen timllämpningsprogram enligt OED var 1985 men det användes innan dess inom elektronik bland annat). App Store har också alltid hetat App Store just för att det är en butik för appar/applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi behöver inte diskutera mer om du inte vill, men du har ju fel och således kan jag inte lämna det så enkelt.

App som kortform för applikation har använts länge, på engelska åtminstone, och har inget med Apple att göra oavsett om du inte har sett det i "alla böcker om datorer och programmering" eller ej. Google Apps lanserades exempelvis 2006 två år före App Store, men det finns mängder av mycket tidigare exempel än så (exempelvis i denna artikel från 1996, tidigaste användningen med betydelsen timllämpningsprogram enligt OED var 1985 men det användes innan dess inom elektronik bland annat). App Store har också alltid hetat App Store just för att det är en butik för appar/applikationer.

Starta en tråd om detta!
Jag kan frågan så mycket nu att jag envisas med att säga att jag har rätt. Jag känner dessutom till det du skriver men avfärdar det som starten på dagens betydelse av ordet "app".
Vad jag fått erfara hette AppStore först AppleStore även om jag inte låtit verifiera det å andra sidan är det inte viktigt i frågan som i sig inte är viktig mer än att jag inte tycker om att programvara i Microsoft Windows numera har ett namn som ärvts från konkurrenten Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Starta en tråd om detta!
Jag kan frågan så mycket nu att jag envisas med att säga att jag har rätt. Jag känner dessutom till det du skriver men avfärdar det som starten på dagens betydelse av ordet "app".
Vad jag fått erfara hette AppStore först AppleStore även om jag inte låtit verifiera det å andra sidan är det inte viktigt i frågan som i sig inte är viktig mer än att jag inte tycker om att programvara i Microsoft Windows numera har ett namn som ärvts från konkurrenten Apple.

Orkar inte läsa allt du skriver, men du kör alltså någon annan form av kryptering än BitLocker?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Orkar inte läsa allt du skriver, men du kör alltså någon annan form av kryptering än BitLocker?

Ja, DiskCryptor fast det är inte min dator. Jag krypterar bara viktiga filer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Windows på en ren formaterad hårddisk. Hårddisken formaterades av installationsprogrammet.
Jag fick en länk där man kan ladda ner Windows färdig med alla uppdateringar, det är den jag installerat.

Nu fungerar den datorn precis som min andra dator. Allt fungerar och rullar på bra.

Det finns dock några små problem:

- I datorn står det att den har Windows Home men på Microsoftkontot står det Windows Core. Vad betyder det?
- Det går inte att registrera Windows, nu har den begränsade möjligheter. Hur jag än gör går det bara inte att registrera, hur gäör jag nu, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Nu har jag installerat Windows på en ren formaterad hårddisk. Hårddisken formaterades av installationsprogrammet.
Jag fick en länk där man kan ladda ner Windows färdig med alla uppdateringar, det är den jag installerat.

Nu fungerar den datorn precis som min andra dator. Allt fungerar och rullar på bra.

Det finns dock några små problem:

- I datorn står det att den har Windows Home men på Microsoftkontot står det Windows Core. Vad betyder det?
- Det går inte att registrera Windows, nu har den begränsade möjligheter. Hur jag än gör går det bara inte att registrera, hur gäör jag nu, någon som vet?

Om du med registrerar menar aktivera så måste du ha installerat samma W10 version som du har nyckel till för att kunna göra detta i efterhand, windows core har jag aldrig hört talas om.