IPTV med buffering på vissa kanaler till och ifrån

Permalänk
Medlem

IPTV med buffering på vissa kanaler till och ifrån

Hej!

Ja, speciellt vissa kanaler ger till och ifrån pixlig bild och ibland hakar allt upp sig som på en gammaldags utsliten vinylskiva och även totalstopp med omstart förekommer till en del. Har IPTV-boxen fast ansluten till fibernät 100/100, via en ASUS RT-A51U router.
Någon av er som har någon idé om jag behöver en batter, eller annan typ av router, eller om jag med kan göra någon inställning i min router, som skulle kunna ge en starkare signal till IPTV-boxen? Eller är boven i dramat leverantören, som ger så dålig signal att inte ens en annan router kanske är till hjälp?

PS: Ser att det finns en liknande tråd, men med annan router. Ville dessutom inte gå in och kladda i en annans tråd, så jag testade med en ny.

Mvh
stickans

Permalänk
Rekordmedlem

Asus 51 är en mycket dålig router då den bara har 100Mbit ethernet men det i sig borde inte påverkan. Men... ska du verkligen koppla iptvboxen efter en egen router ? används vlan så kräver det att du konfar dem själv om du inte har den utrustning operatören skickar ut och en del kombinationer av operatörer kan innebära att iptvboxen ska kopplas i tjänstefördelaren och inte i din router, så är du helt säker på att du med din kombination av operatörer och utrustning har kopplat lanet på rätt sätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tror mrqaffe är något på spåren där. Jag har Telias TV-box och den skall kopplas direkt mot "TV-uttaget" på telias fiberbox (den som sitter där fibern kommer in).

Permalänk
Medlem

Vilken IPTV leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Asus 51 är en mycket dålig router då den bara har 100Mbit ethernet men det i sig borde inte påverkan. Men... ska du verkligen koppla iptvboxen efter en egen router ? används vlan så kräver det att du konfar dem själv om du inte har den utrustning operatören skickar ut och en del kombinationer av operatörer kan innebära att iptvboxen ska kopplas i tjänstefördelaren och inte i din router, så är du helt säker på att du med din kombination av operatörer och utrustning har kopplat lanet på rätt sätt ?

Först ett stort tack för ditt sver mrgaffe!
Jag är långt ifrån säker på att jag kopplat lan rätt. Jag har några datorer, tv-boxar, dreamboxar och annat kopplat till routern och allt annat har funkat väl. Det jag nu funderar på är om det krävs någon speciell inkoppling av de IPTV-boxar jag har, med tanke på att de då och då buffrar. Jag är dåligt insatt, som du märker, men kan jag koppla in IPTV-boxarna på annat sätt?
Jag har nu fast lan plus switch vid ett par tv, kopplat både en dreambox och IPTV.

Permalänk

Till att börja med så är det bara att byta ut routern med tanke på all utrustning du har kopplat.

Nyare routers har även inställningar att reservera vissa portar för iptv.

Permalänk
Medlem

@Zynken:
Zynken, beställde över nätet. Kan självklart vara så att den stora boven i dramat kan ligga I att IP-leverantören inte ger tillräcklig signal, men vi alla vill väl trots allt, om möjligt.

Permalänk
Medlem

Låter som nån form av OTT-lösning, dvs tv över vanliga internet. Vanlig IPTV går oftast går via interna nät hos operatörerna.

Tycker det luktar nån form av pirattjänst.

Om inte, ring till supporten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Till att börja med så är det bara att byta ut routern med tanke på all utrustning du har kopplat.

Nyare routers har även inställningar att reservera vissa portar för iptv.

Andreas, du kan vara inne på rätt spår ... Har du något förslag till ny router som borde funka, men inte kostar skjortan - här är budgeten tyvärr begränsad.
Jag har samtidigt hört om att koppla IPTV direkt från fiberomvandlaren, utan att gå via routern. Men är jag novis på hur inkopplingen till tv då ska ske - inte minst med tanke på att jag till varje tv har fast lan-anslutning med endast en fast kabel.

Permalänk
Medlem

prova att koppla 1box utan att koppla in någonting annat i fiberomvandlaren för att se om det funkar bättre så kan du ju utesluta router osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur är det med Wifi.
Om du ska byta router så bör man ha wifi med i beräkningarna så du inte får ett kass wifi bara för att iptv ska fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zynken:

prova att koppla 1box utan att koppla in någonting annat i fiberomvandlaren för att se om det funkar bättre så kan du ju utesluta router osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Zynken, testade igår kväll med att ansluta ena IPTV-boxen direkt till frekvensomvandlaren. Bilden bra, men det kan den vara även vid anslutning via routern, så helt säker kan jag inte vara utan att vänta ett par dagar. Vet inte om samband finns, men idag slutade wifi fungera. Dessutom hittar inte routern min sambos dator, men inga anslutningsproblem till nätet med min dator … Kopplade då även hennes dator direkt till frekvensomvandlaren och då kom hon upp på nätet. Bytte nätverkskablar, så där ligger inte det problemet. Kanske dags att få en ny router? Läste på något ställe att routern accesspunkt kan vara en akilleshäl, så att köpa en separat accesspunkt kanske heller inte är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Hur är det med Wifi.
Om du ska byta router så bör man ha wifi med i beräkningarna så du inte får ett kass wifi bara för att iptv ska fungera

Wifi ja, kolla mitt svar till Zynken. Wifin har funkat förut, men idag var den borta helt. Men jag har ju dragit fast kabel till samtliga rum med teve och det bör väl ge den bästa signalen jag kan få för just teve. Men viktigt ändå med bra wifi. för laptopar och sambons platta. Får kolla lite på Prisjakt. Använder den sajten ofta, för att försöka få till så bra som möjligt till bästa möjliga pris.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stickans:

Tack Zynken, testade igår kväll med att ansluta ena IPTV-boxen direkt till frekvensomvandlaren. Bilden bra, men det kan den vara även vid anslutning via routern, så helt säker kan jag inte vara utan att vänta ett par dagar. Vet inte om samband finns, men idag slutade wifi fungera. Dessutom hittar inte routern min sambos dator, men inga anslutningsproblem till nätet med min dator … Kopplade då även hennes dator direkt till frekvensomvandlaren och då kom hon upp på nätet. Bytte nätverkskablar, så där ligger inte det problemet. Kanske dags att få en ny router? Läste på något ställe att routern accesspunkt kan vara en akilleshäl, så att köpa en separat accesspunkt kanske heller inte är fel?

I ditt fall så bör du nog byta ut Asus 51an då det är en superbudgetkonstruktion som inte borde fått existera, den är så dumt gjord att den är hårdvarubegränsad till 100Mbit. Det hade ev kanske varit ok för 10-15 år sedan men det är inte ok idag och hur Asus tänkte när de trycker in 802.11ac i en 100Mbit pryl kan man bara spekulera i.
Få bort den som första steget, accesspunkter hade varit det vettigaste valet annars men 51an kommer troligen att strypa dem i de flesta fall då den bara har 100Mbit hårdvara...

51an är en produkt som gränsar till bedrägeri, en av få specifika produkter som jag verkligen tycker illa om då den mer eller mindre bara är gjord för att lura konsumenter som inte noga läser specarna så de undviker den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I ditt fall så bör du nog byta ut Asus 51an då det är en superbudgetkonstruktion som inte borde fått existera, den är så dumt gjord att den är hårdvarubegränsad till 100Mbit. Det hade ev kanske varit ok för 10-15 år sedan men det är inte ok idag och hur Asus tänkte när de trycker in 802.11ac i en 100Mbit pryl kan man bara spekulera i.
Få bort den som första steget, accesspunkter hade varit det vettigaste valet annars men 51an kommer troligen att strypa dem i de flesta fall då den bara har 100Mbit hårdvara...

51an är en produkt som gränsar till bedrägeri, en av få specifika produkter som jag verkligen tycker illa om då den mer eller mindre bara är gjord för att lura konsumenter som inte noga läser specarna så de undviker den.

Stort tack mrqaffe, efter att ha last det här inlägget av dig, så är det ny router som gäller!
Med tanke på att jag har fast LAN-nät till det allra mesta, så kanke jag trots allt inte måste ha en superrouter som är extremt utformad för att få max-hastighet vid wifi och kostar en 3000-4000 kr? Borde väl finnas något i 1500-2000 kr klassen som trots allt är betydligt bättre än den ASUS 51 jag har nu. Ska gå in på Prisjakt och kolla på populära modeler runt max ett par tusen och leta efter testresultat på IDG/PCfA och liknande sajter.