Permalänk
Medlem

Högskola hjälp

Hej! Jag går sista året på el och energiprogrammet med dator och kommunikationsteknik som inriktning.

Jag läser just nu matte 1c, funderar på att gå om ett år för att läsa till matte 2c,

Jag har kollat runt lite på vad man behöver för att komma in på högskolor som dator inriktning, Matte 3c, Fysik 2 och Kemi 1.

Som sagt jag har matte 1c just nu, jag tycker det är hyfsat svårt, men jag kan klara av det.

Jag vill gärna söka till en högskola som ger mig en examsbenäming, fast jag tror att min max kapacitet är matte 2c, jag har läst matte 1 a och matte 1 b föra året, där fick jag runt C-B betyg, fast matte 1 c känns mycket svårare.

För att summera, Finns det någon högskola där jag kan söka och bara ha matte 1c eller 2c för att få en examensbenämning?

Väldigt tacksam för svar!

Förlåt om det är dåligt skrivit, min mobil är lite trasig.

Permalänk

Beror väl lite på vad för typ av examen du är ute efter. Kolla https://www.antagning.se/se/start så kan du kolla runt där vad som gick hösten 2017. https://statistik.uhr.se/ kan du kolla antagningsstatistik. Finns ju DSV på SU https://dsv.su.se/.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Hej, tack för ditt svar, för att vara ärlig vill jag försöka ta en kandidatexam i något ämne, spelar inte så stor roll vad det är i dock. Hittar bara inget om det...

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Varför står det att man får en kandidatexam, https://www.hkr.se/program/it-driftteknikerprogrammet

Men det står ingen behörighet för att söka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vazyx:

@Bladz92: Varför står det att man får en kandidatexam, https://www.hkr.se/program/it-driftteknikerprogrammet

Men det står ingen behörighet för att söka?

Det står grundläggande behörighet, så det är kravet. Det räcker också för exempelvis systemvetare och liknande, men inte ingenjörsutbildningar och så förstås.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag förstår, men man får ändå en högskoleexamen, är det inte samma som en kandidatexam?

Permalänk
Medlem

Försök att googla efter kandidatexamen, masterexamen osv. Då får veta lite om hur dessa fungerar. Har du tillgång till SYV (studie- och yrkesvägledare)? Om du går åk 3, och inte riktigt har koll på detta, så är det god tid att göra lite research! Snacka då med SYV, om du kan.

På universitet/högskola så kräver utbildningar generellt sett "grundläggande behörighet", vilket du också kan googla på. Många utbildningar kräver dessutom, utöver den grundläggande, "särskild behörighet" - dvs specifika gymnasiekurser avklarade, t.ex Ma3c, Ma4 för att läsa matte på universitet.

Det viktiga här är att du gör något du faktiskt vill göra! Att "studera bara för att" är sällan bra. Och angående mattekurserna: du måste utveckla en duglig studieteknik, och ha mycket tålamod. Berätta gärna lite mer om vad exakt du tycker är svårt! Och lycka till.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Gå absolut inte om ett helt år för att läsa till någon mattekurs, det kirrar du enkelt efter gymnasiet om du behöver!

Permalänk
Medlem

Är inte matte 3 och fysik 1 i princip ett krav för i alla fall alla tekniska högskolelinjer, och fysik 2c ett krav om du vill läsa mot civilingenjör?

Det skiljer mycket mellan vad du vill ha. Kandidat är 3 år, masters är 5, (3+2 alternativt civil på 5 år rakt igenom).

Men för att klara upp lite för dig här:

1: Du blir inte "behörig" genom att söka till en högskola. Du blir behörig till olika högskolor/universitet beroende på vad du läser under gymnasiet och vilka kurser du väljer där. Till exempel var det ett krav att jag läste fysik 2, matte 4 och kemi 1 för att kunna söka in till civilingenjör plus att jag har fullständiga betyg, alltså att jag har godkänt i alla andra ämnen.

Ska du istället läsa till till exempel ekonom så kommer det vara ett krav att du har läst vissa ekonomikurser för att få söka till det programmet, så det är viktigt att du kollar upp vad det är du har läst och vad det är kraven för skolan/programmet du söker är.

2: Beroende på vad du söker till på universitet så behöver du inte läsa någon matte alls. Alla civilingenjörs utbildningar är otroligt tunga med matte, och om du tycker att matte 1c/2c är svårt borde du inte söka dig mot det här.

3: Vad vill du göra i framtiden? Om du skriver här vad det är du är intresserad så är det mycket lättare att hjälpa dig på ett specifikt sätt. Jag rekommenderar dig att prata med någon på skolan, typ SYV eller likande. De brukar ha koll på sakerna du frågar om.

Lycka till med studierna, och försök att gå ut med betyg i alla ämnen. Det är så mycket lättare att göra det nu istället för att läsa upp/om efter att du har tagit studenten. Jag vet att det kan kännas tufft där du är nu, men det kommer löna sig i slutändan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har själv läst civilingenjör i industriell ekonomi med inriktning matematik, är dock inte klar med den riktigt än. Om du tycker att matematiken på gymnasiet har minsta lilla svårighet skulle jag rekommendera dig att kika på t.ex. systemvetarutbildning istället. Jag tror att de har mycket snällare kurser avseende matematik där. Hatar att kraja för dina ev. önskningar men du kommer spara dig en hel del smärta om du inte ger dig på en ingenjörsutbildning i så fall, och det ärligaste jag kan göra är att ge dig detta råd.

Därmed inte sagt att du i framtiden inte kommer återkomma till matematiken och tycka att det är betydligt lättare än förut. Så var det för mig, hade rikskassa betyg i gymnasiet men sedan när jag läste en del behörighetskurser, i huvudsak matematik, gick det betydligt bättre än förut och jag tror att det beror på hur man mådde då jämfört med tidigare. Så saker kan ju förändras helt klart! Men kanske är det för dig just nu en bra idé att läsa någon kurs eller kurspaket på ett halvår på något universitet rörandes datorer.

Kolla på de universitet du tycker verkar ok att plugga på och sök efter kurser inom t.ex. då specifikt systemvetarkurser, programmering, datalogi etc. Tidigare har jag läst en kandidatutbildning inom IT/media och det var en del rätt roliga kurser inom design, t.ex. interaktionsdesign. Universitetets institution för det programmet var informatik och systemutvecklarna var under samma institution, så du kan höra av dig till någon studievägledare på t.ex. informatiksinstitutionerna på olika universitet!

Best of luck!

Permalänk

Varför läser du matte 1a, 1b OCH 1c? Varför inte läsa matte 1a, 2a och 3b istället? Om du har fått godkänt i matte 1a så behöver du inte läsa matte 1b och 1c. Har inte din syv reagerat?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos: Hej, och tack så mycket för ditt svar, det hjälpte verkligen mig! Jag ska söka mer på google om allt!

Permalänk
Medlem

@Kakann: Hmm, ja det har du rätt i, fast om jag läser till kemi 1 och fysik 1 då? Hade det varit värt?

Tack för svar btw!

Permalänk
Medlem

@MuLLvaD3n: Hej, tack för din information, jag går ju dator på el, så något med dator hade varit bra att läsa, civilingenjör är inte min grej, jag vill gärna ta en kadidatexam i något dator ämne, fast vet inte vad

Jag vill gärna ha en kandidatexam, fast jag hittar typ bara civilingenjör utbildningar i datorteknik osv,

tack för all info igen!

Permalänk
Medlem

Om du gillar datorer och vill söka in på det hade jag nog kollat på systemvetarutbildningar, dessa brukar ha låga krav på matematik i jämförelse med t.ex en ingenjörsutbildning i Data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vazyx:

@Kakann: Hmm, ja det har du rätt i, fast om jag läser till kemi 1 och fysik 1 då? Hade det varit värt?

Tack för svar btw!

Nej, verkligen inte. Läs i så fall på komvux!

Permalänk
Medlem

@hypermode: Hej, tack för all din information, väldigt bra att tänka på, som du sa, man kan alltid komma tillbaka och läsa upp mer sen, fast jag vill gärna ta en kandidatexam i något som har med dator/IT att göra, hittar bara inget alls:)

Permalänk
Medlem

@Kakann: Fast, komvux kostar ju? Tack!

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Jag gjorde inte så mycket i 1 an och 2 an, sen läste jag matte 1B föra året klarade det, nu läser jag matte 1 c

Det är STOR skillnad mellan 1 A och 1 C

Permalänk
Medlem

@cjal: Tack! Ska göra det. Vill gärna ta en kandidatexam i någon dator ämne

Permalänk
Skrivet av Vazyx:

@sparkar_boll: Jag gjorde inte så mycket i 1 an och 2 an, sen läste jag matte 1B föra året klarade det, nu läser jag matte 1 c

Det är STOR skillnad mellan 1 A och 1 C

Jag har inte sagt något om skillnaden mellan kurserna, men du kan enligt Skolverket inte ha matte 1a, 1b och 1c i din examen. Så om din skola följer det Skolverket säger så har du i princip slösat bort ca 90 timmar på varje kurs. Gå in på länken här nedan och skrolla ner till rubriken "Kurser i ämnet". Där finns all info angående kurserna i examen om du inte tror på vad jag säger. https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasi...

De flesta högskolor kräver bara t.ex. matte 2, inte matte 2a eller 2b eller 2c, utan vilken som helst utav dem gör dig behörig.

Om det du sa i ditt första inlägg stämmer, att du fick C-B i matte 1a och matte 1b, så fattar jag fortfarande inte varför du inte läste matte 1a, 2a och 3b under alla tre åren istället för att spendera ca 90 timmar under år 2 och 3 på 1b respektive 1c.

Om något är oklart i mitt inlägg så fråga gärna.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vazyx:

@Kakann: Fast, komvux kostar ju? Tack!

500kr per kurs eller nåt korkat lite, jämför det med att inte kunna jobba ett år.

Permalänk

I värsta fall kan du väl läsa ett basår. Det ger dig full behörighet samt en garantiplats på en kandidat/civilingenjörsutbildning. Ger också en bra inblick i hur det är att studera vid en högskola, helt annat tempo och ansvar.

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden jätte noga men mitt råd är att läsa ett tekniskt basår på någon högskola istället för komvux om du i övrigt är behörig och bara saknar naturämnena. Dom gör ett bättre jobb med att faktiskt förbereda eleverna på fortsatta högskolestudier.

här kan du läsa mer: https://www.kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

En fråga nu? men varför i helv*** läser man matte 1a , 1b och 1c? Om jag minns rätt så läser man en av dem sen går man vidare till 2a/b/c och sen 3a/b/c o sen 4 o 5.

Känns jävligt onödigt att slösa tid på att läsa "samma kurs" fast bara i en annan svårighetsgrad. Förresten så är 1b och 1c typ samma sak (vet inte mycket om 1a).

Läs 2c och 3c nu, vem som helst kan klara det bara man lägger ner lite tid och faktiskt försöker.

Permalänk
Medlem

Hade också rekommenderat ett basår

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så går du en linje som inte ger högskolebehörighet och du vill veta hur du får det?

Sikta på att läsa upp kurserna på komvux samtidigt som du jobbar året efter gymnasiet. Jag tror inte ens att det är möjligt att gå om ett år redan på gymnasienivå för att få högskolebehörighet.

Det första jag skulle göra är att kolla på ungefär vad du vill jobba med och sedan komma på hur du ska komma dit. Tänk också på att du kan söka till en KY (Yrkeshögskola) utan att behöva läsa upp dina betyg. Ev. att de vill testa dina mattekunskaper om du nu vill läsa något tekniskt.

En kandidat behövs väl nästan enbart för att kunna läsa master? Jag gillar inte att plugga (i skolan alltså) så jag ser inte riktigt poängen. Lite högre lön kanske men också myckete högre studielån.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll: Wow, det visste jag inte alls, min lärrare sa det va bra att starta med 1 a 1 b sen 1c och sen gå vidare till 2 c och 3 c, kan man verkligen, på de flesta utbildningar står det tex, matte 2 A, matte 2 B eller Matte 2 C, för att söka? Betyder det att man kan söka ändå om man bara gjort matte 2 A? Det är ju extremt stor skillnad mellan de, tänker jag? Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

@Kandidaten: Wow, det visste jag inte? Garanti plats? det låter ju sjukt bra, tack !

Permalänk
Medlem

@Ragin Pig: Tack så mycket för ditt svar!