Vad tar ni med er för prylar när ni reser?

Permalänk
Medlem

Vad tar ni med er för prylar när ni reser?

Tänkte det kunde bli en intressant diskussion, men framförallt en bra tipstråd kring bra grejer att ha med sig när man reser, och kanske mest med fokus på teknikprylar.

Jag tänker i första hand på långresor, men visst, saker som är nice att ha med sig när man pendlar i vardagen är också okej.

Något som är speciellt trevligt att ha med sig på långflygningar? Något ni inte klarar er utan på 8-timmarsflyget?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Avstängd

Jag tar med mig plattan, mobilen och sambon.

Proteinbars att äta på resan, och i reseportföljen ligger alla mina personliga saker så som kläder och tandkräm, parfym och hygien saker.

Powerbanks och ett glatt humör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@bluppblupp: Flyger ganska ofta ca 6 timmar. Tar med en platta med några filmer. Till den kopplas enkla hörsnäckor typ mobiltelefon och ett par gamla hederliga hörselkåpor att sätta ovanpå! Funkar kanonbra

Reser med endast handbagage, packas i denna kabinryggsäck. Finfin kvalitet!

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att även om jag tar med mig laptop, platta med 10 filmer, etc. etc. så är det enda man behöver en mobiltelefon med valfri musik och ett par bra hörlurar så att man kan sova på planet trots skrikande barn. Möjligtvis kan man behöva en powerbank.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kom precis hem efter en vecka hos en polare norrut.

iPad, iPhone, Apple Watch, AirPods var med och användes flitigt. Ungefär som alltid annars. Ett par EarPods med eftersom SAS inte förstått att man kan använda BT-lurar ombord, iaf inte inrikes.
Powerbank var med men användes inte denna gången. UE boom högtalare blev inte heller använd men är det jobbresa använder jag den alltid på hotellet. Bara en laddare men diverse sladdar eftersom allt inte använder samma.

Har NC-lurar med, men jag kan verkligen inte sova på flyg så har gett upp det.

Övrigt beror helt på typ av resa, är det med jobbet tillkommer laptopen och telefonen såklart och kläder efter vart man ska och hur länge.
Eftersom denna resan var till polaren åkte en påse tärningar med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Föredetting

Har precis gjort mina första flygresor med brusreducerande hörlurar som jag suktat efter länge, och är beredd att aldrig mer flyga utan. Man kommer fram utan att vara tokmosig i skallen, var betydligt större skillnad än jag kunnat föreställa mig.

På flyget får telefonen agera musikspelare, datorn spelar film, om jag kommit ihåg att kopiera över något på den. I övrigt egentligen inget speciellt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Mobil, powerbank och lurar. Räcker gott för mig.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Bra initiativ @bluppblupp !

För min del försöker jag ta med mig så lite som möjligt och reser helst med kabinväska, samt en mindre ryggsäck/messenger väska när reglerna tillåter.

Mitt pack-tips är att ta med lite äldre strumpor och underkläder som sen slängs under resans gång...=)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Brusreducerande hörlurar flyger jag aldrig utan sedan jag provade första gången. Har ett par första generationens Denon och vill uppgradera, de har blivit bättre.
Läsplatta och iPad reser också med mig, gärna några talböcker också. Bra att ha när man inte orkar vara aktiv själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

miracast. då kan man spegla telefonen till tvn på ett smidigt och bra sätt. testade chromecast först men den var värdelös då den inte kunde gå via många hotells inloggnings sidor.

annars är det mesta standard och nobrainer saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skäggig legend

Flyg:
Fulladdad Macbook Pro 13" med lite filmer eller serier.
Fulladdad telefon med offlinemusik, en jäkla massa, kanske lite poddar.
Fulladdade Bose QC 35

Till jobbet (buss och tunnelbana) tar jag mina Bose QC 35 och bra feelgood musik eller favorit podden som får mig på glatt humör. Folk är alltid så jäkla trötta, bittra på morgonen. Folk tittar på mig som om jag vore helt galen när man smådansar lite och ler...

Utomlands (förutom det ovanför)
Grenkontakt
Ikea mobilladdare, tre uttag 2400mA, totalt max 3400mA. Varför fler när en räcker...
Batteripack, gärna två om de får plats.
iPad.
AirPods.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nåt man aldrig ska glömma när man reser är öronproppar, man vet aldrig om det finns gråtande barn eller högljuda folk på flyget/tåget. Har själv märkt att jag anländer mer avslappnad och har mer energi på flygresorna jag hade öronproppar, för man slipper all oljud.

Vet att du e ute efter teknikprylar att ta med dej på resan, jag kan dock rekommendera att ladda ner "titta senare"/"gillade" youtube videos som du ville se men inte hade tid, jag använder ett program som heter ummy, fungerat riktigt bra för mej. Ännu bättre är faktiskt ljudböcker, en bok brukar ligga på ca 5-7h, så du e klar med boken när du e framme.

övrigt: liten notebok, penna, tuggummi, yrsel piller/tuggummi, sömnpiller, powerbank, reser man långt så ska man alltid ha backups kopior och scans på alla viktiga dokument, utomlands hälso och andra försäkringar!! ett kort med telefonnummer på kontaktpersoner och adress i din plånbok, ifall nåt går åt skogen eller tappar plånboken.

kanske även bra att göra en backup och sätt kryptera och sätt lösenord på din dator/mobil/surfplatta så du har kvar all minnen och info ifall du tappar eller nåt blir stulet, nåt man har tyvärr lärt sej från erfarenheter.

Hoppas detta var nåt

Permalänk
Inaktiv

Rätt väska är guld värd!

Skrivet av abc80piggyback:

... Reser med endast handbagage, packas i denna kabinryggsäck. Finfin kvalitet!

Att ha rätt väska är oerhört viktigt, framför allt om man bara reser med handbagage.
Den kabinryggsäck som abc80piggyback länkar till påminner om en av mina ryggsäckar.
En kabinryggsäck är ofta 1–1,5 kg lättare än en klassisk kabinväska och det kan göra stor skillnad när man reser med flygbolag som har viktbegränsningar för kabinbagaget.

Jag har själv använt kabinryggsäckar från Cabin Max som har ett stort sortiment med många olika modeller och färger:
https://cabinmax.com/23-backpacks
Jag har inte sett deras ryggsäckar i Sverige men du kan enkelt beställa dem från både brittiska och tyska Amazon (tyska Amazon har dessutom fri frakt till Sverige vid köp över 39 euro).
Jag har använt modellerna Metz (den har inga fack på insidan, vilket gör den enkel att vika ihop och förvara utan att den tar plats) och den fackindelade Oxford som t.ex. har en smart ficka för laptop/platta in mot ryggen för att minska stöldrisken.

Det jag har saknat mest på dessa modeller är ett bröstband (bra att ha om ryggsäcken är tung) så jag funderar på att byta upp mig till Equator 2.0 som har både bröstband och höftbälte och verkar mycket genomtänkt.
https://cabinmax.com/carry-on/200-equator-20-backpackers-carr...
https://www.amazon.de/Cabin-Max-integriertem-Brustgurte-54x36...

Skrivet av BodyElectric:

... Mitt pack-tips är att ta med lite äldre strumpor och underkläder som sen slängs under resans gång...=)

Det här är också ett mycket bra tips! Jag brukar göra på samma sätt men även ta med några fula äldre T-shirtar att sova i och sedan slänga dem. Det ger lite extra vikt tillgodo om man vill ta med något hem.

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta om det här är lite off topic, men en sak som kan vara värd att tänka på är att inte bara ha all info i mobilen/plattan/datorn. Det är praktiskt, men hur roligt är det om den/de skulle bli stulna ...?
Jag har alltid med mig papperskopior med all viktig information och samlar dessutom all viktig information i form av PDF-filer (t.ex. en skannad kopia av mitt pass) i en krypterad ZIP-fil som är enkel att komma åt via e-post eller webblagring. Då går det att hämta och läsa/skriva ut den från de flesta datorer om något skulle hända.

Permalänk
Avstängd

Min e-bokläsare (Kindle) har jag alltid med mig, dator också förstås men den använder jag inte under flygningen utan det blir ju till jobb.

Något jag har svårt för är folk som har med sig en på gränsen för stor kabinväska och dessutom en sprängfull ryggsäck/portfölj... och när man själv lyckas komma ombord så finns det inte plats för ens normalstora ryggsäck i facken ovanför sätena. Verkar inte vara så många bolag som är hårda på handbagagereglerna utan de släpper det mesta. Aja, måste ju klaga på nå't, man är ju ändå Närking!

Permalänk
Medlem

Min mycket fula men portabla kaffebryggare, ett par paket från Zoegas (Skånerost såklart!), mobilen och laptopen. Man vet aldrig när man hittar vettigt kaffe när man är ute och reser.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Min mycket fula men portabla kaffebryggare, ett par paket från Zoegas (Skånerost såklart!), mobilen och laptopen. Man vet aldrig när man hittar vettigt kaffe när man är ute och reser.

länk till din portabla kaffebryggare?

Permalänk
Medlem

Vad gäller teknik tar jag med brusreducerande lurar, mobil+laddare och eventuellt reseadapter beroende på land. Ibland tar jag med mig ett gameboy också. Sist tog jag switch, men den är jäkligt bökig för den är så sabla stor och måste laddas hela tiden. Åker jag pga jobb så tar jag oftast med laptop också.

I övrigt reser jag lätt, försöker att bara ta en liten rygga med mig. Lite kalsonger, extra tshirts och sånt samt en tandborste. Detta gäller även på långa resor. Hatar att släpa på skit.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Två kablar som är bra att ha med:

En vanlig HDMI-kabel gör det möjligt att ansluta datorn till de flesta moderna TV-apparater om man vill se sina filmer/spela en stund på en större skärm.

En ljudkabel med 3,5 mm-kontakt i båda ändar gör det möjligt att ansluta alla ljudkällor med hörlurskontakt till de flesta moderna tv-apparater och lyssna via ingången för att använda tv:n som bildskärm. Ljudkvaliteten blir förstås inte lika bra som med de egna portabla favorithögtalarna, men det duger oftast utmärkt för att få lite bakgrundsljud med hyfsad volym.
Det kan vara bra att köpa en kabel som har en vinklad kontakt i ena änden eftersom det kan vara ont om plats om tv:n är väggmonterad och ljudingången sitter på baksidan:
https://www.ginza.se/product/hama-kabel-audio-3,5mm-3,5mm-vin...

Permalänk
Medlem

Handbagage, endast. Reser lätt. 2 par byxor, tshirts för byte varannan dag, kalsonger gånger x antal dagar. Stumpor, några för många då det är najs att lägga flarror i dem som man släpar hem (sockor). 1 vindjacka, 2 "tjocktröjor".

Men allra viktigaste: mobil, mobilladdare, 3x powerbanks, BT in-ears, öronproppar (för natten pga snarkare). Laddar även ner massa avsnitt från Netflix så jag har media med mig även en Spotify lista är nerladdad.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

länk till din portabla kaffebryggare?

Fungerar visserligen bara inom EU men det är en utmärkt produkt för resande inom just EU. Rymmer i större backpack.
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon
Surfplatta
Kamera
Powerbank
In-ear lurar, samt ett grenuttag så att jag och resekamraten kan kolla på samma saker.

Och som någon tidigare sa, alltid papperskopior på alla bokningar i ett separat fack i väskan.
Papper är inte stöldbegärligt, elektronik är det..

Men sedan på själva resan i sig så är det nästan alltid böcker som gäller för mig som underhållning. Dels för att det sällan finns tid att dra fram surfplattan, och dels för att jag nästan aldrig reser ensam.

Senast när jag var i USA en månad så använde jag surfplattan 1 kväll, detta pga att jag var tokbakis och inte orkade med den stora flimmrande tv-n på hotellet.

Men även när jag var i asien så hade jag surfplattan, dock bara 2 nätter av 6 veckor, pga att jag låg däckad i magsjuka, och utbudet på engelska tv-serier på tv är väldigt sparsmakat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Flyger inte speciellt ofta, men när jag åkte till Senegal för 2 år sedan och Serbien i somras så hade jag med mig(om man inte räknar kläder och liknande):
Mobil
Hörlurar, brusreducerande
Powerbank
Laddare till telefonen
Någon bok kan vara trevligt att ha med, då jag snabbt tröttnar på att hålla på med telefonen på flyget
Snus så att det räcker och blir över.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Platta,laddare, laptop och powerbank.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ladda ner offlinekartor i google maps, rätt smidigt om man inte bokat transfer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räcker i princip med mobilen eftersom man har allt på den idag. På lite längre resor kanske jag även tar med min 2in1 surfplatta.

Det gäller mer att se till att man gjort några spellistor tillgängliga offline i Spotify, har fixat några ljudböcker o.s.v., ev. någon film om jag har med surfplattan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Pass, Mastercard, Kör-kort, Telefon, handbagage på sin höjd.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Tar alltid med mig min Kindle Oasis, reser inte ens hem till föräldrarna utan den (25 minuter bort). Kompletterar med telefonen och ibland min Surface Pro 4 om jag ska på någon längre resa.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kul att så många har svarat, tror många har fått en del tips på bra saker att ha med sig, det har i alla fall jag fått

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Enbart mobilen just in case dator mm håller man på tillräckligt med hemma så det kan va skönt att slippa nätet ett tag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata