ASUS strix gtx 1080 går 0 till 1200rpm konstant.

Permalänk

ASUS strix gtx 1080 går 0 till 1200rpm konstant.

Så jag har köpt ett ASUS strix gtx 1080 men när grafikkortet blir ca 53c så går fläkten från 0 till 1200rpm, men när fläktarna går igång så sänks temperaturen, och de går ner till 0rpm.

Så nu går fläktarna 0 till 1200 till 0 till 1200, hela tiden. Så de varvas upp, och stängs av, varvas upp, och stängs av konstant. Blir irriterande. Om grafikkortet inte blir kallare, under ca 53c så fungerar de som de ska, och varvas inte ner.

Någon som vet hur man fixar det?

Permalänk
Medlem

Ladda hem GPU Tweak 2 så kan du ju ställa in den fläktkurva som du själv vill ha, väldigt lätt åtgärdat.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Ladda hem GPU Tweak 2 så kan du ju ställa in den fläktkurva som du själv vill ha, väldigt lätt åtgärdat.

Kräver detta att jag har mjukvaran igång?

Samt så hittar jag ingen "stäng inte av fläkten varje sekund" inställning, eller hur man lägger in fler punkter i kurvan.

Skulle ju vara bra om det fanns en inställning med att det måste ha gått x antal sekunder innan fläktarna kan stängas av.

Permalänk
Medlem

Tror iofs att du måste ha mjukvaran igång.

Du kan välja mellan Manuell (fast rpm), auto eller göra egen fläktkurva. Problemet verkar ju vara att du ofta ligger i mitten vad det gäller temperatur och autokurvan vilket får den att starta och stoppa. För att lägga till en ny punkt väljer du först "user defined" sen klickar du på den befintliga linjen där det inte finns en punkt så skapas en.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Faaast.. när jag köpte mitt grafikkort, 1070, så behövdenintr jag göra några inställningar alls. Mina fläktar går igång först vid 60c, och då är de väldigt tysta, alltså att de går på låg rpm.

Så något är ju fel på din, testat att installera om drivrutiner? Något annat som kan tänkas spöka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SIEMPRE:

Tror iofs att du måste ha mjukvaran igång.

Du kan välja mellan Manuell (fast rpm), auto eller göra egen fläktkurva. Problemet verkar ju vara att du ofta ligger i mitten vad det gäller temperatur och autokurvan vilket får den att starta och stoppa. För att lägga till en ny punkt väljer du först "user defined" sen klickar du på den befintliga linjen där det inte finns en punkt så skapas en.

Problemet blir då att jag inte kan skapa en punkt under 38% fan speed. Vilket gör att jag måste sänka eller höja vilken temperatur som den ska stå på. vilket om jag hamnar på den temperaturen igen så har jag samma problem.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466: Vad har du använt för program för att mäta fläkthastigheten? Kan vara att det är något i inställningarna där som spökar. Kortet ska väl vara passivt till 60 grader? Kanske gpu bios uppdatering kan fixa?

Permalänk
Medlem

Det blir ett problem när du är ingame eller i idle?

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Skrivet av Bugaloo:

@Frejoh466: Vad har du använt för program för att mäta fläkthastigheten? Kan vara att det är något i inställningarna där som spökar. Kortet ska väl vara passivt till 60 grader? Kanske gpu bios uppdatering kan fixa?

HWmonitor och nu GPU Tweak 2

Skrivet av SIEMPRE:

Det blir ett problem när du är ingame eller i idle?

Ingame, idle så är det lungt. Jag skulle ju kunna belasta grafikkortet mer, så skulle väl problemet lösas, fast känns väl inte så optimalt.

Permalänk

MSI Afterburner, ställ in egen fläktkurva. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Är det inte fel på kortet då? 1200rpm är ju väldigt högt med låg belastning. Mina 1070 kort (gainward phoenix och evga ftw) går i ca 950rpm i full load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är det inte fel på kortet då? 1200rpm är ju väldigt högt med låg belastning. Mina 1070 kort (gainward phoenix och evga ftw) går i ca 950rpm i full load.

Går inte riktigt att jämföra olika kort och kylare på det viset.

Mitt MSI Gaming X är passivt upp till 61 grader, sen går fläktarna igång på 37% (920 rpm) tills kortet är nere i 55 grader.
Kan mycket väl tänka mig att det finns kylare som går upp i 1200 rpm när kortet slutar vara semipassivt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Går inte riktigt att jämföra olika kort och kylare på det viset.

Mitt MSI Gaming X är passivt upp till 61 grader, sen går fläktarna igång på 37% (920 rpm) tills kortet är nere i 55 grader.
Kan mycket väl tänka mig att det finns kylare som går upp i 1200 rpm när kortet slutar vara semipassivt.

Fast i det här fallet så ska den inte göra det, något är fel.

Permalänk

Startar jag spelet och låter det vara så ser jag temperaturen stiga. När den kommer till ett värde så startar den fläktarna, sedan stänger den av och håller på så tills jag stänger av spelet och temperaturen sjunker.

Permalänk
Medlem

Gör en egen fläktkurva där fläktarna inte stängs av utan går på kanske 10%. lär knappast vara hörbart ändå och tempen kommer inte stiga vid idle

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Gör en egen fläktkurva där fläktarna inte stängs av utan går på kanske 10%. lär knappast vara hörbart ändå och tempen kommer inte stiga vid idle

Då måste jag ju ha tredjepart mjukvara igång hela tiden, vilket inte är så önskvärt. Tycker att ASUS borde ha tänkt på det när de gjorde fläktkurvan.

Jag kulle dock troligen inte störas av om fläktarna skulle vara på low under låg belastning, då jag har andra saker som låter. Men som sagt, tredjepart mjukvara igång hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Då måste jag ju ha tredjepart mjukvara igång hela tiden, vilket inte är så önskvärt. Tycker att ASUS borde ha tänkt på det när de gjorde fläktkurvan.

Jag kulle dock troligen inte störas av om fläktarna skulle vara på low under låg belastning, då jag har andra saker som låter. Men som sagt, tredjepart mjukvara igång hela tiden.

All mjukvara från tredjepart är inte dålig, det finns bra mjukvara också.
MSI Afterburner är hur bra som helst, både för överklocking, övervakning och för att göra en egen fläktkurva.
Det tar dessutom ingen prestanda och kan vara på i bakgrunden vid uppstart. Du märker inte ens av det.

Hade ett liknande problem som dig (var iof inget "problem" som så för mig) där mitt grafikkort sakta värmde upp sig till 61 grader, varvid fläktarna gick upp i ~37% tills temperaturen hade sjunkit till 55 grader, sen stängdes dom av igen, varpå kortet sakta blev 61 grader igen, etc, etc.

Skillnaden var att jag inte hör fläktarna, dock stör jag mig på det eftersom jag inbillar mig att det inte kan vara bra för fläktlagrena på sikt att hålla på och gå från 0 rpm till 900 rpm och sen ner till 0 rpm igen 2 gånger i minuten.
Så nu har jag gjort en egen fläktkurva (i MSI Afterburner) där fläktarna ligger i 20% (500 rpm) fram till 60 grader (40 grader på kortet atm) för att sen rampa upp till 100% vid 85 grader.
Jag hör fortfarande inte fläktarna, kortet är svalare och jag inbillar mig som sagt att 500 rpm konstant är bättre för fläktlagrena än att hålla på och jojoa upp och ner mellan 0->900->0 rpm hela tiden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Då måste jag ju ha tredjepart mjukvara igång hela tiden, vilket inte är så önskvärt. Tycker att ASUS borde ha tänkt på det när de gjorde fläktkurvan.

Jag kulle dock troligen inte störas av om fläktarna skulle vara på low under låg belastning, då jag har andra saker som låter. Men som sagt, tredjepart mjukvara igång hela tiden.

Skulle testat i en annan dator först.
Om kortet gör samma sak där så reklamera.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

All mjukvara från tredjepart är inte dålig, det finns bra mjukvara också.
MSI Afterburner är hur bra som helst, både för överklocking, övervakning och för att göra en egen fläktkurva.
Det tar dessutom ingen prestanda och kan vara på i bakgrunden vid uppstart. Du märker inte ens av det.

Hade ett liknande problem som dig (var iof inget "problem" som så för mig) där mitt grafikkort sakta värmde upp sig till 61 grader, varvid fläktarna gick upp i ~37% tills temperaturen hade sjunkit till 55 grader, sen stängdes dom av igen, varpå kortet sakta blev 61 grader igen, etc, etc.

Skillnaden var att jag inte hör fläktarna, dock stör jag mig på det eftersom jag inbillar mig att det inte kan vara bra för fläktlagrena på sikt att hålla på och gå från 0 rpm till 900 rpm och sen ner till 0 rpm igen 2 gånger i minuten.
Så nu har jag gjort en egen fläktkurva (i MSI Afterburner) där fläktarna ligger i 20% (500 rpm) fram till 60 grader (40 grader på kortet atm) för att sen rampa upp till 100% vid 85 grader.
Jag hör fortfarande inte fläktarna, kortet är svalare och jag inbillar mig som sagt att 500 rpm konstant är bättre för fläktlagrena än att hålla på och jojoa upp och ner mellan 0->900->0 rpm hela tiden.

Tycker inte om att köra program utan någon anledning. Då jag tycker att fläktarna borde fungera utan annan mjukvara.

Skrivet av Svensktiger:

Skulle testat i en annan dator först.
Om kortet gör samma sak där så reklamera.

Skickat ett mejl till ASUS support och frågat. Vet dock inte om detta är ett normalt problem. För fläktarna ska ju gå igång när det blir varm, och stängas av när det går under värdet. Så det verkar ju som att ASUS inte har en delay på hur länge fläktarna måste vara på efter att de har startat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så det verkar ju som att ASUS inte har en delay på hur länge fläktarna måste vara på efter att de har startat.

Ja, detta verkar tyvärr vara vanligt, tillverkarna verkar inte hört talas om hysteres. Jag har samma problem på mitt Gainward GTX 1070 Phoenix, där grafikkortet når upp till ~52°C i idle¹ varefter det står och slår av och på fläkten med några sekunders mellanrum.

Eftersom jag är Linux-användare så skrev jag så klart ett eget program som sätter fläkten till 28%² när tempen går under 55°C, och släpper kontrollen över fläkten när tempen går över 65°C (där grafikkortets egen fläktstyrning sköter sig bra). Jag har ingen riktig koll på de olika Windows-programmen som finns, men google säger att i alla fall MSI Afterburner ska ha en hysteresfunktion som borde kunna åstadkomma samma sak.

¹ Jag har två skärmar, vilket gör att NVIDIAs drivrutin vägrar klocka ner kortet så lågt som den borde.
² Jag hade kunnat slå av fläkten helt, men den hörs ändå inte vid 28% och kortet håller sig mycket svalare då.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt 1080 i idle, fläkten går på, går av osv osv varje 5 sekund ish och är fläktkurvan som man får ändra. Finns även en BIOS uppdatering som du kan flasha, dock så förstör det garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Då måste jag ju ha tredjepart mjukvara igång hela tiden, vilket inte är så önskvärt. Tycker att ASUS borde ha tänkt på det när de gjorde fläktkurvan.

Jag kulle dock troligen inte störas av om fläktarna skulle vara på low under låg belastning, då jag har andra saker som låter. Men som sagt, tredjepart mjukvara igång hela tiden.

Alternativt modda bios och ändra fläktkurvan om du är så rädd för 3e part program.
Notera att det innebär en risk för att bricka kortet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Alternativt modda bios och ändra fläktkurvan om du är så rädd för 3e part program.
Notera att det innebär en risk för att bricka kortet

Aldrig sagt att jag var rädd att köra tredjepart program, jag sa att jag vill undvika det för att det känns onödigt att behöva göra det då jag antar att ASUS borde ha spenderat någon tid med fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker som sagt att du borde reklamera den. Jag har ju ett 1070 och den beter ju sig så som man förväntar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Aldrig sagt att jag var rädd att köra tredjepart program, jag sa att jag vill undvika det för att det känns onödigt att behöva göra det då jag antar att ASUS borde ha spenderat någon tid med fläktkurvan.

Asus har troligen satt gränsen där fläkten går igång i ett kallare chassi.
Ditt går troligen varmare eftersom din GPU stiger upp så fort igen när fläkten stannar.

Du kan ju också slänga in en extra fläkt i botten på chassit om du har möjlighet så har du ett konstant flöde av kalluft rakt in på GPUn. Annars har du inte mycket till alternativ för att ändra kurvan eller tempen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Asus har troligen satt gränsen där fläkten går igång i ett kallare chassi.
Ditt går troligen varmare eftersom din GPU stiger upp så fort igen när fläkten stannar.

Du kan ju också slänga in en extra fläkt i botten på chassit om du har möjlighet så har du ett konstant flöde av kalluft rakt in på GPUn. Annars har du inte mycket till alternativ för att ändra kurvan eller tempen.

Den går sakta upp, startar ett spel sedan efter 5min så börjar den varva. så 10c på 5min är väl inte snabbt?

Men efter att ha startat MSI afterburner och kollat lite så började den varva igen. Men dessa värden värkar ju inte passa, även med en custom fläktkurva. Grafikkortet var 35c

Permalänk

Om jag sätter fan speed till lägsta (25%) så får jag samma problem, så det är som att den inte orkar att köra fläktarna på låg hastighet som gör att den skickar mer ström så att fläktarna varvas upp.

Antar att detta inte är normalt, så tänker att jag kontaktar återförsäljaren.

Edit:
Någon som har ett ASUS 1080 som kan sätta fläkten på 25% (<985rpm) och se om den börjar att varva?

Permalänk

Ok, jag har felsökt ett fel och behöver någon som kan säga om det är ett fel eller om det ska vara så.

Kan någon ställa in fläkten i typ MSI afterburner till <27% eller <985rpm och se om kortet klarar det, eller om den kommer att börja att gå 0 till 1200rpm hela tiden.

Problemet är att den normala fläktkurvan försöker att sätta fläktarna till 8%, fast det verkar som att kortet inte klarar det, så den startar fläktarna till 1200rpm (fläktarna kräver en knuff för att starta) och när den sedan sjunker ner till under 985rpm så klarar den inte av den hastigheten, så då skjuter den upp till 1200rpm och håller på så hela tiden.

Permalänk

Köpte ett likadant kort förra veckan. Har inte det problemet. Skulle kontakta butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, detta verkar tyvärr vara vanligt, tillverkarna verkar inte hört talas om hysteres. Jag har samma problem på mitt Gainward GTX 1070 Phoenix, där grafikkortet når upp till ~52°C i idle¹ varefter det står och slår av och på fläkten med några sekunders mellanrum.

Eftersom jag är Linux-användare så skrev jag så klart ett eget program som sätter fläkten till 28%² när tempen går under 55°C, och släpper kontrollen över fläkten när tempen går över 65°C (där grafikkortets egen fläktstyrning sköter sig bra). Jag har ingen riktig koll på de olika Windows-programmen som finns, men google säger att i alla fall MSI Afterburner ska ha en hysteresfunktion som borde kunna åstadkomma samma sak.

¹ Jag har två skärmar, vilket gör att NVIDIAs drivrutin vägrar klocka ner kortet så lågt som den borde.
² Jag hade kunnat slå av fläkten helt, men den hörs ändå inte vid 28% och kortet håller sig mycket svalare då.

Hej perost!
Jag har exakt samma problem med mitt Asus Geforce 1060GTX Dual OC 6gb.. Kortet når temp där fläktarna startar
och stoppar med några sekunders mellanrum. Även jag kör linux och då är man ju lite utelämnad.
Jag har bara hittat inställningar i nvidia-settings där man kan sätta en fixed hastighet, vilket inte är önskvärt
då det kan bli väldigt varmt om kortet belastas.

Du har inte lust att dela med dig av ditt program så fler linuxanvändare kan få till sina fläktkurvor?

EDIT: Även jag har 2 skärmar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |