Asrock avtäcker moderkortet X399M Taichi - Micro ATX för Ryzen Threadripper 

Permalänk
Melding Plague

Asrock avtäcker moderkortet X399M Taichi - Micro ATX för Ryzen Threadripper 

Inför årets upplaga av teknikmässan CES har ett flertal tekniktillverkare redan avslöjat några nya produkter. Till dessa hör Asrock som nu visar ett moderkort i krympt format för HEDT-plattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Liten men mäktig som en stor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara en bra m-atx bräda till ryzen.
Skulle bli väldigt imponerad om man skulle lyckas få plats med en tr4 på m-itx känns som sockeln kommer täcka hela moderkortet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

Recept till goodwill - lagerför detta moderkort @Inet @Webhallen @Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu saknas bara en bra m-atx bräda till ryzen.
Skulle bli väldigt imponerad om man skulle lyckas få plats med en tr4 på m-itx känns som sockeln kommer täcka hela moderkortet.

Det är nog tyvär omöjligt :<

Permalänk
Inaktiv

Nice! Bara att hitta en liten matx-låda då.

Den här är liten och smidig, men dyr!

http://www.sliger.com/products/cases/kic10u/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Noob I am:

Nu saknas bara en bra m-atx bräda till ryzen.
Skulle bli väldigt imponerad om man skulle lyckas få plats med en tr4 på m-itx känns som sockeln kommer täcka hela moderkortet.

Går gör det väl, frågan är hur praktiskt det är. mITX är drygt 170x170mm och TR4 är 70x118 och det är enbart sockeln. Det ger inte mycket utrymme till annat, än mindre en PCI-Expressanslutning. Frågan är väl mer varför det ens skulle vara användbart då Threadripper har så många PCI-Expressbanor och hög minnesbandbredd.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Take my money

Permalänk
Avstängd

Gillar verkligen Taichi moderkorten. Så jäkla synd att Asrock inte gör grafikkort också med såklart en Taichi version där med.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Har sett att det funnits moderkort för Intels HEDT-plattformar för M-ITX, så skulle vara kul att se något liknande för AMD.

Ogillar och undviker personligen stora moderkort som M-ATX.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Flamso: Asrock har tidigare gjort x99 och jag tror x99 finns i m-itx. Högt antal kärnor på en liten yta är den ända anledningen jag kan komma på.

Sedan kan man ju ha tr4 på m-itx av den simpla anledningen att man kan

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Det är synd med Taichi. Fin hårdvara som satan men UEFI är väldigt dåligt. Mycket buggar som har tagit lång tid att reda ut, i alla fall på X370. Men nu kanske de lärt sig något och då kan detta bli bra,

För hårdvaran är som sagt fin som bara den. Väldigt påkostade komponenter i toppklass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nice one! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AsRock har den snyggaste designen till just moderkort än konkurrenternas som har blivit betydligt fulare genom åren.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

AsRock har den snyggaste designen till just moderkort än konkurrenternas som har blivit betydligt fulare genom åren.

+1.

Samt har de riktigt bra hörlursförstärkare för frontpanelsuttaget som gör att jag föredrar hur det låter med mina hörlurar jämfört med olika Creative ljudkort och ASUS STX II, ingen som helst EMI noise i mitt Z370 moderkort, även med en hörlursförtärkare som är känt för att ha lite brus inkopplat är det dödstyst så riktigt nöjd på ljudfronten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu saknas bara en bra m-atx bräda till ryzen.

Vad är det för fel på de som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd med Taichi. Fin hårdvara som satan men UEFI är väldigt dåligt. Mycket buggar som har tagit lång tid att reda ut, i alla fall på X370. Men nu kanske de lärt sig något och då kan detta bli bra,

För hårdvaran är som sagt fin som bara den. Väldigt påkostade komponenter i toppklass.

Intressant, Taichit har väl ändå varit val nr 1 till Ryzen eller har jag fel?

Har inte stött på några UEFI (buggar/ problem) på z370 iaf.

Permalänk
Medlem

Härligt att se ASRock tillbaka på banan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intressant, Taichit har väl ändå varit val nr 1 till Ryzen eller har jag fel?

Har inte stött på några UEFI (buggar/ problem) på z370 iaf.

Det är väl blandat mellan Asus och Asrock beroende på vad man prioriterar tror jag. Det är Buildzoid jag följt som haft problem med inställningar som inte sparas, memory training som tvärvägrar osv, men de kan ju som sagt putsat till det så det fungerar fint nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Vad är det för fel på de som finns?

Dom som finns nu saknar sli, wifi Bluetooth

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Noob I am:

@Flamso: Asrock har tidigare gjort x99 och jag tror x99 finns i m-itx. Högt antal kärnor på en liten yta är den ända anledningen jag kan komma på.

Sedan kan man ju ha tr4 på m-itx av den simpla anledningen att man kan

Ja alltså, en vanlig 2011-sockel är 92x92mm och då är det redan väldigt trångt med SO-DIMM-minnen. TR4 är tillräckligt mycket större för att det ska vara knepigt att trycka in med fyra minneskanaler och PCI-Expressport. Visst, det går kanske men jag skulle inte ha några större förhoppningar. Tyvärr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Dom som finns nu saknar sli, wifi Bluetooth

Skickades från m.sweclockers.com

Wifi på stationär är väl så nära en hädelse man kan komma? O_o
Sen känns väl Bluetooth som en typisk sån sak man har USB-adapter till, tänker jag.

SLI däremot tänker jag inte uttala mig om mer än att det (tillika CrossFire) oftast bara är problem.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Går det att låta bli att älska Asrocks flörtar!

Det ända jag tror mig sakna här är att det vore AM4 istället för TR4, för det kan bli svårt att passivt kyla en Threadripper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Går det att låta bli att älska Asrocks flörtar!

Det ända jag tror mig sakna här är att det vore AM4 istället för TR4, för det kan bli svårt att passivt kyla en Threadripper?

Micro ATX till AM4 finns det gott om, bl.a. Asrock har redan ett antal.

PS
Jag gillar också Asrock främst p.g.a. deras speciallösningar.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

@Dracc: Skulle inte vända wifi mer än några gånger om året, men när jag väl behöver det lägger jag gärna några kronor extra. Blåtand använder jag där emot ganska ofta men donglar brukar bråka så fort windows gör en större uppdatering. 300-700kr kan det vara värt för mig. Men jag år nog en minoritet, annars skulle det finns fler moderkort med de funktioner jag söker.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@Dracc: Skulle inte vända wifi mer än några gånger om året, men när jag väl behöver det lägger jag gärna några kronor extra. Blåtand använder jag där emot ganska ofta men donglar brukar bråka så fort windows gör en större uppdatering. 300-700kr kan det vara värt för mig. Men jag år nog en minoritet, annars skulle det finns fler moderkort med de funktioner jag söker.

Hett tips är i så fall en mPCIe-PCIe-adapter, finns för <50kr på eBay och sedan valfritt mPCIe-NIC med bluetooth. (2-300kr på samma site)
Ser ut att finnas plats för det om du kan leva utan dubbla grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Micro ATX till AM4 finns det gott om, bl.a. Asrock har redan ett antal.

PS
Jag gillar också Asrock främst p.g.a. deras speciallösningar.

Självklart finns det mATX till AM4, men jag är ute efter specifikationerna på detta moderkort fast för AM4, dubbla NIC, Wifi/Bluetooth och fler än en m.2-slot.

Permalänk

Kan man ens använda alla 64 PCIe banor med en mATX bräda?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X