IPS eller VA för filmer/spel (inget photosop och video editing)

Permalänk
Medlem

IPS eller VA för filmer/spel (inget photosop och video editing)

Hejsan, Jag funderar på att uppgradera till en ultrawide monitor (3440x1440p 120hz). Jag undrar vad ni hade rekommenderat en IPS eller VA skärm? Jag vet alla de tekniska delarna att IPS har bättre betraktningsvinkel och bättre färg återgivning medans VA har bättre kontrast.

Men är där någon som kan säga hur de är i "verkligheten"? Eftersom jag sitter ganska rakt framför min skärm så kommer betraktningsvinkel inte spelar så stor roll väl? Kan man ens se IPS:ens bättre färgåtergivning? Jämfört med 1000:1 och 3000:1 kontrast så kan man se stor skillnad.

Jag kollar väldigt mycket på filmer och spelar rätt mycket också. Jag arbetar inget med Photoshop och Video editering och liknande.

Permalänk
Medlem

Personligen säger jag VA. Men om du hittar en skärm utan IPS-Glow så är den nog bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Finns inga 3440x1440p 120Hz men 3440x1440p 100Hz Personligen skulle jag säga IPS meeeeen jag är också fotograf och kommer nog aldrig lämna IPS om det inte är för OLED eller något sånt fancy. Vad sitter du på för skärm nu?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Jag menade 100hz men sen overclocka till 120hz. Just nu har jag en ROG PG279Q (Ips). Och på den märkte jag typ ett ljust "filter" framför skärmen så jag ökade kontrasten själv i min GPU vilket nog inte är det bästa att göra.

Permalänk
Medlem

@ronz: Så du hade ändå gått med (bra, väldigt lite IPS glow) IPS skärm fast att det arbetas inget med bilder och videos (photoshop osv),

Permalänk
Medlem

Min datorskärm är ips och TVn är VA. Det går inte att jämföra dom, bättre svärta och kontrast får filmer att se så mycket bättre ut. I spel är skillnaden inte lika stor.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Skaffa VA.
IPS har mycket sämre svärta.

//IPS-ägare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Finns inga 3440x1440p 120Hz men 3440x1440p 100Hz Personligen skulle jag säga IPS meeeeen jag är också fotograf och kommer nog aldrig lämna IPS om det inte är för OLED eller något sånt fancy. Vad sitter du på för skärm nu?

öhm va? joo men det är inte vanligt förekommande på svenska marknaden.
https://www.youtube.com/watch?v=J2sVe90hTA8

Edit: såg inte att du menade 21:9 format; helt korrekt hittar inga med det formatet och den uppdateringshastigheten.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@mambans:

Jag har inte provat VA, men jag har kört en hel del IPS hemma och på jobbet.

Jag redigerar väldigt sällan bilder eller nåt sånt, utan det är ju främst för att få bättre färger i spel som jag skaffade IPS hemma, samt att jag sitter med flera skärmar, så det är trevligt om sidoskärmarna helt slipper problem med betraktningsvinklar.

Det är sällan jag märker av någon IPS glow på min Dell gamla U2311H. Kan iofs vara för att jag mest spelar på den och då är det inga stora svarta ytor särkilt länge.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, Jag funderar på att uppgradera till en ultrawide monitor (3440x1440p 120hz). Jag undrar vad ni hade rekommenderat en IPS eller VA skärm? Jag vet alla de tekniska delarna att IPS har bättre betraktningsvinkel och bättre färg återgivning medans VA har bättre kontrast.

Men är där någon som kan säga hur de är i "verkligheten"? Eftersom jag sitter ganska rakt framför min skärm så kommer betraktningsvinkel inte spelar så stor roll väl? Kan man ens se IPS:ens bättre färgåtergivning? Jämfört med 1000:1 och 3000:1 kontrast så kan man se stor skillnad.

Jag kollar väldigt mycket på filmer och spelar rätt mycket också. Jag arbetar inget med Photoshop och Video editering och liknande.

Generellt för film, VA men det skiljer på skärm och skärm också tex en bra VA är bättre än en lite sämre IPS eller variant av IPS på alla egenskaper.

Själv föredrar jag bra VA framför de flesta IPS, färger och betrakninsvinklar är nästan lika bra eller precis lika bra (kan vara bättre också), skiljer från skärmmodell till skärmmodell, men svärta är bra mycket bättre med VA, man slipper också white glow, men kan med VA få black crush istället dock inte lika vanligt eller påträngande som white glow.
Finns ganska många IPS som liter av för kraftiga antiglare filter också, så bilden kan se glittrig och kornig ut, det ser man sällan med VA.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ah okej, så det enda IPS egentligen har bättre som man märker är bättre färger men inte ens det märker man kanske inte, iallafall inte lika mycket som skillnaden i kontrasten genomfört med en VA.
Och jag vet inte om du vet detta men kan lika bra fråga eftersom jag fortfarande inte är 100% säker. För att kunna använda HDR i skärmen då måste väl filmerna/bilderna eller spelen också ha HDR?
Och det är väl väldigt få spel och filmer som har HDR stöd för tillfället?
Och vet någon skillnaden på Quantum dot och det vanliga till VA skärmar? T.ex. Acers nya VA panel har Quantum dot: https://www.tweaktown.com/news/58960/acer-predator-x35-35-inc....

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att det knappt pratats något om VAs extremt långsamma responstider här, då det är VAs absolut största nackdel när det gäller gaming. Från vad jag har förstått kommer ghosting garanterat uppstå på VA-panelerna som säljs idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@ggustavsson: Ah okej, så det enda IPS egentligen har bättre som man märker är bättre färger men inte ens det märker man kanske inte, iallafall inte lika mycket som skillnaden i kontrasten genomfört med en VA.
Och jag vet inte om du vet detta men kan lika bra fråga eftersom jag fortfarande inte är 100% säker. För att kunna använda HDR i skärmen då måste väl filmerna/bilderna eller spelen också ha HDR?
Och det är väl väldigt få spel och filmer som har HDR stöd för tillfället?
Och vet någon skillnaden på Quantum dot och det vanliga till VA skärmar? T.ex. Acers nya VA panel har Quantum dot: https://www.tweaktown.com/news/58960/acer-predator-x35-35-inc....

Ungefär så ja, Och just till film så är en bra VA skärm perfekt för, just detta med HDR och quantum dot osv är nog @Laxpudding bättre att svara på, har för mig inget speciellt krävs av filmen i fråga, men skärm måste stödja det

Dock nu blir väl x35 snordyr

Skrivet av aejt:

Tycker det är konstigt att det knappt pratats något om VAs extremt långsamma responstider här, då det är VAs absolut största nackdel när det gäller gaming. Från vad jag har förstått kommer ghosting garanterat uppstå på VA-panelerna som säljs idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det pratas nog inte för responstiden är sällan en faktor att gå efter, är en spec som är lika informativ och praktisk att veta som den SK dynamiska kontrasten, hursom har inte haft någon ghosting som varit störande på nån VA skärm jag haft, man får nog jämföra från skärm till skärm oavsett teknik vad man tycker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Bildexpert 📺

Quantum dot, kvantprickar handlar om belysningen, inte LCD-panelen. Och ja, man bygga en OLED med kvantprickar som exempel. Återstår att se ifall någon gör detta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det pratas nog inte för responstiden är sällan en faktor att gå efter, är en spec som är lika informativ och praktisk att veta som den SK dynamiska kontrasten, hursom har inte haft någon ghosting som varit störande på nån VA skärm jag haft, man får nog jämföra från skärm till skärm oavsett teknik vad man tycker.

Menade ej responstiden eller input lag:et som speccas på skärmen, utan snarare att låg responstid resulterar i ghosting. Från vad jag har förstått är det en smaksak; antingen nöjer man sig med IPS glow och lite BLB, eller så nöjer man sig med ghosting p.g.a. slöare reponstider och snäppet sämre färger med VA. Om du nu inte stör dig på ghostingen så är nog VA rätt val för dig, men det bör fortfarande nämnas när man ställer IPS mot VA.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Vzano:

Finns inga 3440x1440p 120Hz men 3440x1440p 100Hz Personligen skulle jag säga IPS meeeeen jag är också fotograf och kommer nog aldrig lämna IPS om det inte är för OLED eller något sånt fancy. Vad sitter du på för skärm nu?

Det finns en sådan skärm, Alienware AW3418DW

https://www.dell.com/en-us/shop/new-alienware-34-curved-gamin...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ah okej då tänker vi samma:) Hittade en bild på IPS vs VA här och den är kanske lite överdriven men där är det extremt skillnad på kvalitén, en IPSs bättre färg kan ju inte vara lika stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@ggustavsson: Ah okej då tänker vi samma:) Hittade en bild på IPS vs VA här och den är kanske lite överdriven men där är det extremt skillnad på kvalitén, en IPSs bättre färg kan ju inte vara lika stor skillnad.

Ser ut som ljusstyrkan är inställt lite högre på IPS skärmen (den vänstra) men annars så svart är svartare på VA skärmen, vilket är VA skärmars fördel mot IPS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Ragnarok: oh well Då har man lär sig något nytt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär