Du kommer att frontalkrocka. Bör du gasa, bromsa eller chansa?

Permalänk
Medlem

Frågor på det?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Bromsa är för normala bilar.
men...
Gasa >
Har du en muskelbil så accelerera så den gör en wheelie och den andra bilen då kör in i ramen och din bil slungas uppåt i stället för att det blir en frontalkrock.

Chansa >
Att ta upp bilen på 2 hjul på samma sida kan också vara ett alternativ om det är görbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag skulle bromsat, dra handbroms och försöka få så bra vinkel som möjligt mot den andra bilen.
Är jag själv i bilen hade jag dessutom försökt få andra bilen på passagerarsidan av mig.
Hur långt fram ser man mötande bilen? Hinner man få i backen och backa så minskar energin ännu mindre

Mythbusters har gjort lite test på detta, två bilar med samma massa och fart som frontalkrockar motsvarar en bil i samma fart och massa som krockar in i en bergvägg.

Rent logiskt borde en sakta körandes bil och en snabbt körandes bil göra att energin i krocken bli mindre.

https://mythresults.com/mythssion-control

fast om du vill "försöka få så bra vinkel som möjligt mot den andra bilen" bör du nog undvika handbromsen eftersom du tappar mer kontroll över ditt eget fordon då. Bromsa med fotbroms och håll båda händerna på ratten istället.

Permalänk
Medlem

2 hjul i nära 200km/h? Skulle vilja åka med där, adrenaliet lär pumpa ur alla kroppshål.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har aldrig sett en lång enkelriktad landsväg. Enkelriktat är väl bara inne i stan där det knappast är 80km/h.

Nordslingan på Nürburgring är formellt sett en lång enkelriktad landsväg utan hastighetsbegränsning där allmänna trafikregler gäller.

Men för att svara på frågan i tråden, bromsa! Du sitter i en bil med deformationszoner som kommer kollapsa i krocken och ju lägre hastighet de inblandade fordonen har i krocken, desto större chans har fordonens deformationszoner att ta upp en del av energin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Skicka i handbromsen, vända bilen i farten och bli påkörd bakifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Är våra hjärnor sammankopplade?
Det var EXAKT det jag sade till min mor när vi diskuterade ditt scenario.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Varför är det inte ett alternativ att köra i diket?

Varför ställa en hypotetisk fråga men samtidigt utelämna alternativ?

Skrivet av kalle-anka:

Nordslingan på Nürburgring är formellt sett en lång enkelriktad landsväg utan hastighetsbegränsning där allmänna trafikregler gäller.

Risken för ett möte där är nog ungefär lika sannolikt som TS hypotetiska möte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bromsa!
En bil är inte en biljardkula.

Om ena bilen ökar farten, så ökar krockvåldet för båda bilarna, även om den "svagare" parten får ta större del av ökningen.

Trådens frågeställning verkar nästan vara...
Vilket föredrar ni, död dödare eller dödast?

Krocktester görs väl normalt i 55 km/h
Kolla gärna in någon på Youtube.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan0101:

Läste på någon flashback tråd atr det var någon som bestämt antog att det är högre risk att överleva om två bilar smäller i (i detta fall) 80km/h än att en bil stod still och den andra körde i 80km/h

Du menar att åtminstone en av förarna vill dö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Skicka i handbromsen, vända bilen i farten och bli påkörd bakifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det utrymme för en sådan manöver så lär det även finnas utrymme att kunna passera den andra bilen utan att riskera skador eller dödsfall.

Permalänk
Medlem

Om båda bilarna rör sig i 80 km/h så får väl kollisionen 4 gånger högre energi jämfört med om ena bilen står stilla? Bromsa borde därför vara det bästa alternativet även om den andra bilen inte gör det.

E=½*m*v^2 (Dubblar man hastigheten så bli energin 4 gånger högre)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag känner att denhär diskussionen har kommigt till samma nivå som när folk argumenterar för att inte ha bälte för att deras farbors pappas kusin moster barn överlevde en bilkrasch för hon inte hade bälte.

Liksom ja det finns säkert undantagsfall men varför chansa på något som har 10% chans mot det som har 90% chans?

Permalänk
Medlem

Kanske sänka farten såpas mycket att du kan lägga i backen och gasa så mycket det bara går så kanske smällen inte blir lika våldsam.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om båda bilarna rör sig i 80 km/h så får väl kollisionen 4 gånger högre energi jämfört med om ena bilen står stilla? Bromsa borde därför vara det bästa alternativet även om den andra bilen inte gör det.

E=½*m*v^2 (Dubblar man hastigheten så bli energin 4 gånger högre)

Citerar moonblase

"Mythbusters har gjort lite test på detta, två bilar med samma massa och fart som frontalkrockar motsvarar en bil i samma fart och massa som krockar in i en bergvägg.

https://mythresults.com/mythssion-control"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag känner att denhär diskussionen har kommigt till samma nivå som när folk argumenterar för att inte ha bälte för att deras farbors pappas kusin moster barn överlevde en bilkrasch för hon inte hade bälte.

Liksom ja det finns säkert undantagsfall men varför chansa på något som har 10% chans mot det som har 90% chans?

Diskussion? Känns som att samtliga är eniga om att bromsa är enda alyernativet.

Känns oavsett som ett hypotetiskt konstigt diskussionsämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Instinktivt..tvärnita och försöka vinkla smällen lite ifrån din sida och hoppas på att det är en Volvo du kör.

Eller ännu hellre, en Saab

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som drar handbromsen; glöm inte att ni då förmodligen låser hjulen (vanligtvis de på bakre axeln), och därigenom får en mindre effektiv inbromsning. Således, om målet är att optimera deceleration: lämna handbromsen i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Eller ännu hellre, en Saab

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att gamla meriter lever kvar så hårt. Jag hade hellre suttit i en... Prius?!

Källa: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-car...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Så om den andra bilen inte kommer att röra bromsen, så är fortfarande bromsa det man bör göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. På ett par sekunder hinner du stanna helt.

Det är bättre för båda om krocken blir mindre våldsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obdu:

Kul att gamla meriter lever kvar så hårt. Jag hade hellre suttit i en... Prius?!

Källa: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-car...

Hade nog helst suttit i en volvo själv. Vem vet, man kanske själv hade kunnat köra därifrån efter krocken.

Edit: Förtydligande: Detta inlägget skrevs med glimten i ögat. Trodde att videon i sig och smileyn gjorde det uppenbart, men att dömma av antalet citeringar jag fått med seriösa svar så är så inte fallet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Citerar moonblase

"Mythbusters har gjort lite test på detta, två bilar med samma massa och fart som frontalkrockar motsvarar en bil i samma fart och massa som krockar in i en bergvägg.

https://mythresults.com/mythssion-control"

Det är ju viss skillnad att krocka in i en bergsvägg eller annan personbil. När två personbilar krockar i samma fart demoleras båda bilarna. Även när ena bilen står stilla så demoleras bägge bilarna plus att den stillastående bilen kastas bakåt. En bergsvägg demoleras inte och en stillastående bil är inte att jämföra med en bergsvägg.

Edit: Men det är så länge sedan jag studerade så jag minns inte om det är rörelsemomentet eller rörelseenergin som har störts betydelse vid en krock eller hur det egentligen hängde ihop.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade nog helst suttit i en volvo själv. Vem vet, man kanske själv hade kunnat köra därifrån efter krocken.

https://www.youtube.com/watch?v=6prtCtxk1ho&index=158&list=LL...

Hahaha, sjukaste jag sett på länge. Nu överlever dock Volvoföraren på att de andra bilarna agerar deformationszon, och jag tror att en hel del har hänt avseende krocksäkerhet sedan 1993..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade nog helst suttit i en volvo själv. Vem vet, man kanske själv hade kunnat köra därifrån efter krocken.

https://www.youtube.com/watch?v=6prtCtxk1ho&index=158&list=LL...

Den där bilen hade inte sett likadan ut utan skyddsbåge inuti, framförallt inte när den rullar.

Sedan håller de inte 80kmh heller. Samt att jag inte förstår varför kör in i bilarna på två hjul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om än det är enfiligt med räcke på båda sidorna så ryms det två bilar, så hålla åt sidan skulle jag satsa på

Edit, och bromsa såklart, skulle det smälla så är det väl en jävligt dålig idé att gasa innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade nog helst suttit i en volvo själv. Vem vet, man kanske själv hade kunnat köra därifrån efter krocken.

https://www.youtube.com/watch?v=6prtCtxk1ho&index=158&list=LL...

Som fotograf har jag varit på en del dödsolyckor genom åren och en som etsat sig fast i bakhuvudet är en olycka mellan en Volvo 850 sedan och en golf. Det var en ganska onödig olycka egentligen, som inträffade när folk skulle hem från jobbet.
Bilköer i mörkret och folk som ville köra om och då som så ofta så kör folk ut över mittlinjen för att kolla om det är fritt. När två gör på samma sätt och möter varandra, brukar det inte gå så bra...
Golfen låg långt nere i ett dike, medans Volvon stog kvar på vägen. Men det var personen i Volvon som ådrog sig värst skador och senare avled.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hade nog helst suttit i en volvo själv. Vem vet, man kanske själv hade kunnat köra därifrån efter krocken.

https://www.youtube.com/watch?v=6prtCtxk1ho&index=158&list=LL...

Det är du nog rätt ensam om. De flesta (hoppas jag) prioriterar en bil som dämpar accelerationen så bra som möjligt så de själva har bästa möjliga chans. Men vill du prioritera bilen över livet ska jag inte hindra dig.

Nu kanske du menade en modern Volvo, men då är ju videon tveksamt relaterad.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

storleken och mesta vikten är inte alltid en vinnare

Nedan mellan en toyota Yaris och en Volvo 945 i krock i kontrollerad from - i det här fallet var Yarisen det bättre alternativet

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20090...

kort sagt ha så modern bil man orka med ekonomiskt om krocksäkerhet är prio.

Permalänk
Avstängd

2 bilar som bromsar fullt går inte att svänga, skulle gasat och riktat ner mig i diket eller dylikt. Men instinktivt tvärnitat och dragit ut höger i diket.

Permalänk

Såg en krock i en kupekamera på youtube (kan ha varit liveleak) tror jag och i kamerans lins såg det ut ungefär som alla i bilen slogs sönder och samman i bitar mot inredningen, har för mig 2st flög ut genom rutorna också. Man fick nästan intrycket av att människokroppen i en krock i hög fart är ungefär lika hållfast som en plastpåse fylld med köttfärs och blod.

Så jag hade tvärnitat för att få ned farten så mycket det bara går och samtidigt försökt strama upp bilbältet så mycket som möjligt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu kanske du menade en modern Volvo, men då är ju videon tveksamt relaterad.

Videon var ungefär lika seriös som trådskaparens frågeställning.
Trodde det framgick men har nu redigerat inlägget för att göra det tydligare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.