HDD plötsligt långsam + partitionsfrågor.

Permalänk
Medlem

HDD plötsligt långsam + partitionsfrågor.

Hej allihopa!

Den senaste tiden märker jag hur min gamla mekaniska disk börjat bli otroligt långsam. Den köptes in under 2011 och var systemdisk fram tills jag skaffade min första SSD vid cirka 2013-2014, så HDDn har några år på nacken.
Det är så illa att jag inte ens kan öppna utforskaren utan att explorer.exe hänger sig och tvingas starta om. Hela utforskaren lägger alltså av, inklusive startmeny och allt.

Finns det någon som har någon aning om det kan vara något annat än ålder som kan orsaka detta och hur detta isf kan lösas? Jag är dålig på diverse diagnostikverktyg som finns, så jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Disken används enbart till lagring av filmer etc, så jag har inget viktigt på den i dagsläget. Försöker rädda disken så gott det går, då jag är student (utan CSN) och helst inte vill lägga pengar på att ersätta lagringsutrymme.

Angående de andra frågorna jag hade så handlar det om partitioner. När jag bytte moderkort, CPU och RAM-minnen förra året så försökte jag så gott det gick att rensa alla diskar för att börja om på nytt. Vet inte riktigt hur bra det gick, då jag tycker att det ser rätt konstigt ut i diskhanteraren i Windows. Bifogar en skärmdump.

Jag tycker att det finns väldigt många små partitioner på mina 3 st (C:, G: och H: ) diskar som finns i datorn. Ska det se ut så här eller är det något som är knasigt?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

se till att ha minst 25% ledigt i alla partitioner

Ja, jag har en del grejer på C: och H: som jag kan ta bort, men det hjälper ju tyvärr inte mot den långsamma HDDn.

Finns det några konsekvenser av att ha mindre än 25% ledigt? Blir lite nyfiken.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H