Permalänk
Medlem

sony 1000x vs 1000xm2

Ska åka till Australien och behöver ett par NC hörlurar.

Sony 1000x kostar 3k och 1000xm2 runt 4k. Frågan min är..

Är det värt att lägga 1k till för att få atmospheric pressure optimizing?
Kan det ge en sån stor skillnad. För annars känner jag att de inte är värt det.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för dessa, https://www.brl.se/sv/artiklar/jbl-everest-750nc-brusreducera...

Satt själv i samma sits och jämförde alla dessa 3 hörlurar. JBL lurarna var bättre pp det mästa, grym nc, bra ljud och bra batteritid. Du kommer inte bli besviken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

@Wizook:

Du kan få 1000Xm2 för 2990:- på komplett, så valet är enkelt!

https://www.komplett.se/kampanj/51072/sony-wh-1000xm2-hoerete...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd ägare till ett par XM2, och om jag minns rätt från min research så ska de ha snäppet vassare brusredusering än X. Batteritiden är bättre. Och som joeldeluxe nämde så finns de billigt på komplett!

Sen är jag lite skeptisk till jbl-lurarna då de har halva batteritiden jämfört mot XM2. Men jag har inte själv provat JBL-lurarna så eventuella features undgår mig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Wizook:

Du kan få 1000Xm2 för 2990:- på komplett, så valet är enkelt!

https://www.komplett.se/kampanj/51072/sony-wh-1000xm2-hoerete...

Hittade sony 1000x för 2,2k på elgiganten som jag har lagt undan en reservation på.. så då är det 800 kronor mer. ^^ Men är det någon skillnad på ljudet när man flyger jämfört 1000x eller 1000xm2? Med det där Atmospheric Pressure Optimiser eller är det bara lite förbättrat NC? Liksom jag kommer nog inte märka skillnad på NCn på 1000x å 1000xm2, om man inte ska bara super noga..
men fungerar Atmospheric Pressure Optimiser som jag tror, så ska man höra ljudet lika bra hela tiden, även fast man flyger.

Permalänk
Medlem

@Wizook:

Jag har själv MDR-1000X och är väldigt nöjd. Däremot så får du med M2 tillgång till en app där du har möjlighet att konfiguerar ljudet som du själv vill vilken kan vara praktiskt på flyget. Med det sagt så flyger jag en hel del och har inget speciellt att anmärka på. Men personligen så skulle jag ha tagit M2 eftersom de är nyare

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande nyttja 1000:- rabatt på WH-1000XM2 hos komplett med denna kod: sony1000x
Testade nyss, och dom landar då på 2999:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min Sony WH-1000XM2 var stendöd idag efter någon månads användande. Laddar inte eller går att starta. Troligen för att jag var ute igår och det fortfarande seglade ner några flingor efter snöfallet och hörlurarna blev lite blöta. Tål kanske inte minsta lilla fukt och ska då inte användas utomhus för man vet ju aldrig om det kan falla lite droppar från himmelen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Min Sony WH-1000XM2 var stendöd idag efter någon månads användande. Laddar inte eller går att starta. Troligen för att jag var ute igår och det fortfarande seglade ner några flingor efter snöfallet och hörlurarna blev lite blöta. Tål kanske inte minsta lilla fukt och ska då inte användas utomhus för man vet ju aldrig om det kan falla lite droppar från himmelen.

Ajdå, hoppas det går under garantin.
Hörlurar ska ju tåla lite regn tycker man, men det är ju klart mer komponenter i trådlösa än vanliga trådade.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Ska leta efter kvittot. Är bättre på att spara kartonger. Brukar vara rätt slarvig faktiskt. 4 000 kr är ju ganska mycket pengar. Står inget om väderkänslighet på kartongen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hittade detta på följande sida:
http://helpguide.sony.net/mdr/wh1000xm2/v1/en/contents/TP0001...

Do not use the headset in humid locations or bad weather, such as in the rain or snow.
Så det är ju tyvärr dessvärre möjligt att dom skadats eller gått sönder iom snön, gäller bara att bevisa att inte så är fallet utan att det kanske är ett ursprungligt fel.
Hoppas det hjälpte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Forumledare

@yrfhar: Longshot, men testa att göra en hard reset. Fungerade för en bekant så det kanske kan vara värt att testa.

Citat:

Disconnect the micro-USB cable, turn off the headset, then press and hold the button and the NC/AMBIENT button simultaneously for more than 7 seconds.

The indicator (blue) flashes 4 times, and the settings such as the volume adjustment are reset to the factory settings. All pairing information is deleted. In this case, delete the pairing information for the headset on the device which has been connected, then pair the headset with the device again.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hittade detta på följande sida:
http://helpguide.sony.net/mdr/wh1000xm2/v1/en/contents/TP0001...

Do not use the headset in humid locations or bad weather, such as in the rain or snow.
Så det är ju tyvärr dessvärre möjligt att dom skadats eller gått sönder iom snön, gäller bara att bevisa att inte så är fallet utan att det kanske är ett ursprungligt fel.
Hoppas det hjälpte.
Skickades från m.sweclockers.com

Självklar använder jag dem inte om det uppenbarligt regnar hela tiden. Då åker Airpod in i öronen.

Skrivet av NordhNet:

@yrfhar: Longshot, men testa att göra en hard reset. Fungerade för en bekant så det kanske kan vara värt att testa.

Testat detta två gånger innan idag utan resultatet att blått blinkar en enda gång. Men tredje gången gillt efter att i med usb ut med usb, i med usb, ut med usba ett tiotal ggr så nu fungerar dem igen. Får se om de funkar imorgon också när man ska lyssna på enpoddomteknik på väg till arbetet. Airpod är ingen hit i bulliga miljöer som i en bil.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Självklar använder jag dem inte om det uppenbarligt regnar hela tiden. Då åker Airpod in i öronen.

Testat detta två gånger innan idag utan resultatet att blått blinkar en enda gång. Men tredje gången gillt efter att i med usb ut med usb, i med usb, ut med usba ett tiotal ggr så nu fungerar dem igen. Får se om de funkar imorgon också när man ska lyssna på enpoddomteknik på väg till arbetet. Airpod är ingen hit i bulliga miljöer som i en bil.

Jag kan ju som sagt inte säga om det är snön eller ej som orsakat problemet, får kanske testa att torka dom helt och testa reset metoden.
Hoppas det löser sig i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Självklar använder jag dem inte om det uppenbarligt regnar hela tiden. Då åker Airpod in i öronen.

Testat detta två gånger innan idag utan resultatet att blått blinkar en enda gång. Men tredje gången gillt efter att i med usb ut med usb, i med usb, ut med usba ett tiotal ggr så nu fungerar dem igen. Får se om de funkar imorgon också när man ska lyssna på enpoddomteknik på väg till arbetet. Airpod är ingen hit i bulliga miljöer som i en bil.

Jo, nu fungerar lurarna igen efter lyckad resert.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jo, nu fungerar lurarna igen efter lyckad resert.

Härligt att det löste sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Härligt att det löste sig!

Skickades från m.sweclockers.com

En dag sedan var mina WH-1000XM2 döda igen och provade reset några gånger men ingenting. Gick att lyssna med sladd. Efter lite letande hemma hittade jag kvittot och har nu lämnat in dem på garantiärende.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gällande ljudkvalitet så är de verkligen inte värda pengarna. Jämförde 1000 xm2 med Bose QC 3.5. Valde de senare då jag fick de några hundra billigare och de spelade mer neutralt och fungerade således med fler genrer.

Men att påstå att man får mycket ljud för pengarna är att ta i men de isolerar utmärkt. Ett alternativ är kanske iems? Du kan få mycket bättre ljud för mycket mindre pengar och i alla fall nära nog lika bra isolering

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En dag sedan var mina WH-1000XM2 döda igen och provade reset några gånger men ingenting. Gick att lyssna med sladd. Efter lite letande hemma hittade jag kvittot och har nu lämnat in dem på garantiärende.

Knasigt att dom ska vara så känsliga, återkom med vilket svar du får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: @RVX:
Fick tillbaka dem idag. Fungerade i 49 minuter sedan dog hörlurarna. På service-lappen står:
kontrollerad och fungerar, byte av laddkabel.
Lite konstigt att de skickar med en ljudkabel. Helt klart är det en klåpare som kollat den, inte hittat något fel, och trott det är fel på min laddkabel men ändå beställt en ljudkabel i tron att det är en laddkabel vilket ändå kvittar.

Kan säga att produkten var fullt laddat när jag skickade in den. Ser dock komik i det hela av Elgigantens servicebolags handlande och tror att det löser sig till slut men inte roligt att hälla på att åka fram och tillbaka till butiken.

PS - Någon som vet hur man lyckas logga in hos Sony? De har väll blivit hackade till Lumatroll så gjort det enormt svår att komma in.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Lämnat in mina WH-1000XM2 igen på lagning. Blev besviken över att få vara utan i kanske tre veckor igen så gick in och köpte ett par Bose 35 Ii på öppet köp för att ha så länge eftersom EG vägrade ett återköp om det nu inte blir så att de inte kan laga dem eller hittar felet för då går ett återköp igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gällande ljudkvalitet så är de verkligen inte värda pengarna. Jämförde 1000 xm2 med Bose QC 3.5. Valde de senare då jag fick de några hundra billigare och de spelade mer neutralt och fungerade således med fler genrer.

Men att påstå att man får mycket ljud för pengarna är att ta i men de isolerar utmärkt. Ett alternativ är kanske iems? Du kan få mycket bättre ljud för mycket mindre pengar och i alla fall nära nog lika bra isolering

Håller med om att ingen av dem är prisvärdiga men nu när jag använt Bose 35 II medan mina Sony 1000xm2 gör en andra vända till reparation slås jag genast av följande:

Sonys BT-ljud är en annan division om man använder en Android som har LDAC eller aptX. Fattar inte varför Bose inte plockat in aptX/aptX HD Codec i sina lurar. Dock har man en iPhone kvittar det. Apple har aldrig kört med dessa två ljudförbättrande codeks.

Noise-Cancelling är bättre på Sony än Bose. Helt klart. Fördel dock till Bose att NC har två lägen. Bose brusar mindre när det är tyst men hos mig gör NC ont vilket det inte gör med Sony. Sonys Ambian Sound (vanligt ljud släpp in genom NC-mikrofonerna) är guld värt. Finns inte på Bose.

Komforten är överlägsen hos Bose. Lättare och trycker inte om man bär glasögon. Sonys känns klumpiga och tunga i jämförelse. Bose har riktiga knappar och inte touch-skit som Sony har. Har man luva vid dåligt väder eller det blåser mycket kan låtar hoppas över och ljudet går upp och ner.

Tycker att det är fördel Sony trotts touch och klumpighet. Ljudet och de extra finesserna som tex next song, ambiance sound, flytta ljudbilden framför lyssnandet mm är guld värt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

"Använd rabattkoden 800SONY1000 i kundvagnen och spara 800 kr på den här produkten. Gäller till och med 8. april 2018."

https://www.komplett.se/product/952623/tv-ljud-bild/horlurar/...

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Knasigt att dom ska vara så känsliga, återkom med vilket svar du får.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av yrfhar:

@RVX: @RVX:
Fick tillbaka dem idag. Fungerade i 49 minuter sedan dog hörlurarna. På service-lappen står:
kontrollerad och fungerar, byte av laddkabel.
Lite konstigt att de skickar med en ljudkabel. Helt klart är det en klåpare som kollat den, inte hittat något fel, och trott det är fel på min laddkabel men ändå beställt en ljudkabel i tron att det är en laddkabel vilket ändå kvittar.

Kan säga att produkten var fullt laddat när jag skickade in den. Ser dock komik i det hela av Elgigantens servicebolags handlande och tror att det löser sig till slut men inte roligt att hälla på att åka fram och tillbaka till butiken.

PS - Någon som vet hur man lyckas logga in hos Sony? De har väll blivit hackade till Lumatroll så gjort det enormt svår att komma in.

Fått tillbaka dem nu och lämnat tillbaka Bose C35 på öppet köp utan problem. Verkstaden har nu bytt kontakterna man sätter på Sony WH-1000XM2 och lurarna har fungerat hela dagen. Äntligen riktigt bra ljud. Slog mig direkt när jag bytte att ljudet över LDAC är fantastiskt bättre. Fattar fortfarande inte varför Bose kommer undan men lurar utan ens aptX HD för det priset. Men kan Apple så kan väll Bose.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Är så kluven i detta, står i valet mellan Qc35 eller x1000m2.
Har dessvärre en äppellur så kan inte nyttja några codecs antar jag?

Folket verkar vara eniga om att ljudet är markant bättre i Sony's lurar, medans Qc35 levererar ett mer neutralt ljud..
Sonys lurar är inte vackra att se på, och känns på gränsen för stora/klumpiga..
Samtidgt verkar Qc35 vara lite plastiga, och det faktumet att varken LDAC eller aptX stöds i Qc35, är det en dealbreaker?
Vikten spelar dock ingen roll då jag inte besitter kycklingnacken.

Har enbart haft chansen att få testa Qc35 och blev ju väldigt positivt överraskad.
Men nu när man läst en del så kom det tvivel.

Hjäälp mig att välja!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

@bobikong: Ska du bara ha hörluren till iPhone så rekommenderar jag att välja Qc35. Ska du även använda dem till dator eller TV är min erfarenhet att x1000m2 är bästa valet. Blev riktigt sur på Bose när de var så svåra att åter koppla till sin TV efter pairing och att ljudet var fruktansvärt dåligt från min PC. Men till bara iPhone så får du lättare hörlurar, riktiga knappar och mer komfort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]