Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

@anon228747: Jag sitter på ett Realforce 87UB Silent (Topre Silent-brytare) i ett öppen kontorslandskap. Det låter mindre än membrantangentborden mina kollegor hackar på. Kostar lite kosing, och Silent-varianten finns endast i ANSI-layout. Vanliga Topre är dock tysta de också. Eller Matias QC, se tidigare inlägg på denna/förra sidan.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Om du tänker byta ut keycapsen, ska du köpa ett t - bord med standard botten rads mått (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu = 1x1.25 å Spacebar = 1x6.25, se länk), mig veterligen finns inga sk "front face caps" i detta land. Köpte ett Maxkeyboard ANSI/ISO UK set (se länk) på Massdrop för några år sen. Men detta set var inte något att hänga i "julgranen".

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...
Andra raden i länken visar några t - bord med standard botten rads mått (Ducky, Das, Deck osv).

Cooler Master Pro S har standard botten rads mått.

http://www.maxkeyboard.com/max-universal-cherry-mx-black-tran...

http://www.maxkeyboard.com/iso-layout-custom-color-cherry-mx-...

Mitt ANSI Ducky One RGB YOTG (standard botten rads mått).
https://i.imgur.com/rrUAQyw.jpg

EDIT: Tyvärr finns det inte mycket keycaps sets (i sweden) till ISO/Nordic t - borden. Därför övergav jag ISO/Nordic layouten för några år sen.

Vad skulle du säga om ett Varmilo med nordic layout och standard caps? Förstår att backlighten inte går igenom caps.

Funderar på MX Silent Red istället för Red, är känslan ungefär samma?

https://www.candykeys.com/product/varmilo-va88m/

Är candykeys bra i övrigt?

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Min favorittant vill ha ett tangentbord som är tyst, nordisk layout samt stor Enter tangent. Numpad är inte alls nödvändigt. Ducky har ett som ser väldigt rätt ut:
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-tkl-rgb-mx-br...

Antar att tant behöver ut i butik för att testa, men kan någon av er proffs tipsa om specifika märken, modeller, brytare osv att kolla närmare på?

Helst skall det kosta under fyrsiffrigt, men kvalitet kan ju kosta mer.
Tack för hjälpen!

Hänvisar dig hit istället.

Är bakgrundsbelysning något som är viktigt? Viktigt som du säger att vara ute o känna på brytare och kan nog avråda dig från mx-blue om du vill att det ska vara tyst.

Här är ett (vad jag har för mig) bra bakgrundsbelyst under tusenlappen: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/k63-gaming-red-le...

Om du inte måste ha bakgrundsbelysning så är det här tangentbordet väldigt tyst, men har numpad: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/nordic-quiet-pro-...

Många av oss här brukar rekommendera märket varmilo för de har riktigt bra kvalité men då går prislappen upp lite också. Kan dock vara en värd investering då det som sagt ändå är en investering.

Ducky gör imo riktigt bra tangentbord också med bakgrundsbelysning men priserna kanske är lite i överkant!

Bara att gå ut o känna på lite switchar så har du bättre koll

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Kjell och Co har ett Arrogant bastard TKL med Outemo blue brytare. Någon som har efraenhet av brytarna elelr tom tangentbordet? Är ute efter ett TKL tangenbord med small karm och det verkar passa in rätt bra och så kostar det ju inte så mycket.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Karazhan:

Kjell och Co har ett Arrogant bastard TKL med Outemo blue brytare. Någon som har efraenhet av brytarna elelr tom tangentbordet? Är ute efter ett TKL tangenbord med small karm och det verkar passa in rätt bra och så kostar det ju inte så mycket.

Helt klart värt att testa med tanke på hur billigt det är. Värt att notera är ju att det är blå brytare på det, så det kommer låta en del. Sen har jag ingen egen erfarenhet av brytarna, men vill minnas att de kan vara lite olika distrinkta "klick" på de billigare kinakopiorna. Alltså att alla brytare inte klickar i samma ton som varandra.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Alltså att alla brytare inte klickar i samma ton som varandra.

Tangentbord som instrument?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Vollmilch:

Tangentbord som instrument?

Ptja, har man blå brytare vill man att tangentbordet ska vara "rätt stämt" så att säga. Tråkigt annars ju.

Permalänk
Medlem

Ni som skriver/programmerar mycket: tycker ni att det är skönare med ett mekaniskt eller omekaniskt tangentbord och använder ni er av numpad när ni programmerar?

Letar efter ett nytt tangentbord, därför jag undrar Vet att det är personliga preferenser, men jag har aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord så jag vet inte riktigt hur de är.

Permalänk
Skrivet av finally:

Ni som skriver/programmerar mycket: tycker ni att det är skönare med ett mekaniskt eller omekaniskt tangentbord och använder ni er av numpad när ni programmerar?

Letar efter ett nytt tangentbord, därför jag undrar Vet att det är personliga preferenser, men jag har aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord så jag vet inte riktigt hur de är.

Mekaniskt alla dagar i veckan! Är dock inte alltid så populärt i öppna landskap

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat gotta ner mig i tangentbordsträsket och funderar nu på att knata ner till en lokal datorbutik och försöka klura ut vilka switchar jag gillar bäst för att sedan beställa ett WASD V2 88-Key ISO Custom Mechanical Keyboard med custom made keycaps direkt från den sidan. Efter att ha surfat runt lite grann verkar detta vara den smidigaste lösningen för att få ett mekaniskt keyboard med custom keycaps som jag vill ha dem. Till saken hör att jag vill ha ett så cleant keyboard som möjligt utan en massa logos, blinkande lampor, edgy designval och liknande. Jag skulle visserligen gärna ha bakgrundsbelysning för att se vad jag gör i mörkret, men det känns som att detta öppnar upp en helt ny can of worms när det kommer till att fixa egna keycaps med olika färger.

Borde jag kolla in andra alternativ? Vidare guidning i djungeln uppskattas.

Permalänk
Inaktiv

@Pluffo:
Kolla upp varmilo också där du också kan "skräddarsy" (i viss mån) (t.ex. på deras egna sida: http://en.varmilo.com/ eller på den närmare belägna https://www.candykeys.com/ (Tyskland) ).

Maxgaming.se saluför också varmilo, men jag har inte sett någon "konfigurator" där (men de kan säkert hjälpa till med det om du kontaktar dem direkt)

Edit: Varmilos "caps"(tangenter) är enligt min åsikt av "bättre" kvalitet än WASD (eller hur WASD var "förr" i varjefall)

Permalänk
Medlem

Tips på vilket mekaniskt tangentbord man ska köpa? Skulle nog vilja ha 100% storlek med knappar för att kunna kontrollera ljud. Går det att få detta med 80% också? Går det att få ett mekaniskt tangentbord relativt tyst, eller är det bara att vänja sig vid ljudet? Det behöver inte vara bakgrundsbelyst.

Vilka märken är bra och vilka ska man hålla sig borta från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vollmilch:

Hänvisar dig hit istället.

Är bakgrundsbelysning något som är viktigt? Viktigt som du säger att vara ute o känna på brytare och kan nog avråda dig från mx-blue om du vill att det ska vara tyst.

Här är ett (vad jag har för mig) bra bakgrundsbelyst under tusenlappen: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/k63-gaming-red-le...

Om du inte måste ha bakgrundsbelysning så är det här tangentbordet väldigt tyst, men har numpad: https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/nordic-quiet-pro-...

Många av oss här brukar rekommendera märket varmilo för de har riktigt bra kvalité men då går prislappen upp lite också. Kan dock vara en värd investering då det som sagt ändå är en investering.

Ducky gör imo riktigt bra tangentbord också med bakgrundsbelysning men priserna kanske är lite i överkant!

Bara att gå ut o känna på lite switchar så har du bättre koll

Tusen tack för tips!
Jag köpte (på chans) ett CM Masterkeys S med bruna CMX. Tänkte att nio hunkor kan man gambla med och i värsta fall returnera till butik. Men tant blev initialt väldigt nöjd. Skaffade henne även en massiv musmatta på Kjell för struntpengar för ljuddämpning, men hon behövde musmatta ändå så allt gick fint! Jag har fortsatt förtroende som hennes inköpsavdelning i hennes företag
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4302654

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azzz1:

Tips på vilket mekaniskt tangentbord man ska köpa? Skulle nog vilja ha 100% storlek med knappar för att kunna kontrollera ljud. Går det att få detta med 80% också? Går det att få ett mekaniskt tangentbord relativt tyst, eller är det bara att vänja sig vid ljudet? Det behöver inte vara bakgrundsbelyst.

Vilka märken är bra och vilka ska man hålla sig borta från?

Ngn som har tips?

Permalänk
Medlem

@finally: Kolla trådens första post för rekommendationer. De flesta tangentbord har någon form av mediakontroller. Dämpade brytare är tystare än icke-dämpade, men tangentbordets konstruktion har väl så mycket med ljudnivån att göra, se @anon257891s inlägg citerat nedan:

Skrivet av anon257891:

Gjorde en "bättre" tabell, vad gäller ljudtrycket. Satte "Model M" som referensbräda och anger ljudtrycket relativt den istället (så man inte hänger upp sig på specifika dBA-värden just för min mätmetod (i.e. egentligen borde jag mätt på 1m avstånd...etc.):
Från "tystast" till "Ljudligast":

Tangentbord

Typ

Chassi

Brytare

Stabbar

Diff Ljudtryck
[dB(A)]

KBD75 R2 (Bootmapper)

75%

Alu Silver (Dämpad)

Cherry MX Silent (SPRiT 72g)

Cherry PCB (Smorda)

-20

Varmillo VA69M

69%

Alu

Cherry MX Silent Black

Stock

-18

YMD96

96%

M.Blå, Sandwich (Dämpat)

Gateron Silent Black (Smorda)

Kina PCB (Smorda)

-18

CM Novatouch

TKL

Alu Svart (Dämpad)

Topre 45g

Smorda

-17

Likör47

47%

Teak/Brass

Cherry MX Black Vintage

Costar

-17

XD84 Blue

75%

Alu Blå (Dämpad)

Cherry MX Silent Black (72g SPRiT)

Cherry PCB

-17

Alienware ("Modernt")

100%

Svart Org.plast

Rubberdome

Stock

-16

VA69M ALPS/LFK78

68%

Alu svart (Dämpat)

ALPS Cream damped

Cherry Plate

-16

HHKB 2 Pro Type-s

60%

Vit (org)

Topre 45g

Stock

-15

Wooting One

TKL

Svart (Dämpad)

Analog (Linjär 55g)

Cherry Plate

-15

The minivan

40%

Alu Turkos

Matias Quiet Click

Smorda

-15

OLKB Planck

40%

Alu Gunmetal (Dämpad)

Zelios 78g

Cherry PCB

-14

Hi-profile/ GH60 Satan

60%

Alu. Lila (Dämpat)

MOD-M Linear (SPRiT 68g)

Cherry PCB

-14

Inputclub K-Type (Tystmoddat)

TKL

Org. Alu Silver (Dämpat)

Halo True

Cherry Plate

-14

Leopold FC660C

63%

Grå (org)

Topre 45g

Stock

-13

Royal Kludge RC930-87 RGB Gen 2

TKL

Org.

Noppoo 55g

Stock

-13

Pok3r

60%

Vit (org)

Cherry MX Clear

Stock

-12

Ducky Mini

60%

Grå (org)

Cherry MX Blå

Stock

-11

Satan GH60 Orange

60%

Svart Alu (Dämpat)

Kaihl (Kaihua) Speed Silver

Cherry PCB

-11

The Whitefox

65%

Alu Silver

Zealios 65g

Costar

-10

Realforce 88UB

80%

Org.

Topre 45g

Stock

-10

Mitsumi KFKEA5SA (Gammalt)

100%

Vitt Hårdplast

Rubberdome

Stock

-8

Magicforce 68

68%

Silver

Zealios 65g

Stock

-8

Satan GH60 R.F. Plåt

60%

Stålplåt

Gateron Red

Stock

-8

Satan GH60 Transparent

60%

Akryl (odämpat)

Gateron Black

Stock

-8

Inputclub K-Type (Stock)

TKL

Org. Alu Silver (ODämpat)

Halo True

Cherry Plate

-8

Ducky Shine 3

100%

Org

Cherry MX Brun

Stock

-7

CM Storm Quickfire Rapid I

TKL

Org

Cherry MX Blå

Stock

-5

GH60 revC Trä

61%

Wood

Gateron Yellow

Stock

-1

IBM Model M (Referens)

100%

Org.

Buckling Spring

Stock

0

Satan GH60 HHKB

60%

"Bfake" Sandwich (odämpat)

Mod-M Tactile

Stock

0

Beakta att dB är en logaritmisk skala. Formellt så är 3 dB en halvering: min Syster (som är "proffesionell musikspelare") säger att (-)6 dB "upplevs" som en halvering.
Personligen upplever jag att vid runt -10dB (från referensbrädan) börjar de bli "tysta".

(Edit: Onoggrannheten på mitt instrument är +-1,5 dB )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Azzz1: Kolla trådens första post för rekommendationer. De flesta tangentbord har någon form av mediakontroller. Dämpade brytare är tystare än icke-dämpade, men tangentbordets konstruktion har väl så mycket med ljudnivån att göra, se @anon257891 inlägg citerat nedan:

Kunde inte hitta så många tangentbord med dessa brytare. De jag hittade var för dyra också.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det är ett bra tag sen jag skrev i denna tråden, närmare bestämt ca 5 månader. Jag var vid den tidpunkten på gång att köpa nytt tangentbord och provade en väldig massa olika produkter!

Jag kom ganska snart fram till att det inte fanns några tysta tangentbord med mekaniska brytare, till och med tangentbord som utgav sig för att vara tysta var långt ifrån tysta i jämförelse med membran tangentbord.

Efter en hel del jobb så blev det till slut ett Cooler Master Masterkeys Pro S

Självklart lät även detta tangentbord en del och jag övervägde att häva köpet men då ryckte @Khers in och skickade mig o-ringar helt gratis! Riktigt STORT TACK för det! O-ringarna hjälpte en hel del, det lät inte längre som om man slängde runt 10 kg Lego varje gång man skrev. Visst det låter ju fortfarande en del men det är mycket bättre än tidigare.

+ Fint motstånd i knapparna
+ Registrerar knapptryck långt upp
+ Hög fysisk kvalité och då gillar jag egentligen inte Coolermaster i vanliga fall
+ Riktigt fint ljus även om jag föredraget endast ljus på knappar
+ Mer ergonomiskt för mig då jag kan ha musen närmare
+ Enkla knappkombinationer för media knappar, många andra jag provat har krävt omständligare kombinationer.

- Dedikerade mediaknappar saknas

- Tangentbordets belysning släcks inte av sig själv när skärmen går i sparläge. Detta innebär att jag måste manuellt tända och släcka belysningen genom att switcha mellan 2 färgschema(släckt/tänt). Enligt lite poster på nätet så ska det vara en inställning i BIOS som inte mitt modekort har, samtidigt så hade jag flera tangentbord hemma på test som faktiskt gjorde precis som de skulle.

- Det är precis som så många andra mekaniska tangentbord klart jobbigare att skriva på. Troligen beror det på att tangenter sitter högre och det är mer mellanrum. Jag trodde faktiskt att jag skulle vänja mig vid detta men då vi har vanliga membran tangentbord på jobbet så är det ganska hopplöst. Jag kan fortfarande idag säga att jag skriver bekvämare och snabbare på membrantangentbord men samtidigt skriver jag mer fel just för att jag har olika tangentbord hemma och på jobbet. Konstigt nog har detta sällan varit problem när jag kört med olika membrantangentbord men att köra med membran och mekaniskt är ingen bra kombo.

- Den fysiska kvalitén må kännas hög, trotts det har det hänt par gångar att tangenter inte registrerat. Jag har då fått koppla in och ut det och sen har det fungerat igen. Detta har nog hänt 2-3 gånger på 5 månader. Även om membrantangentbord är lättare och anses billigare i konstruktionen så har jag aldrig tvekat över hållbarheten så som jag gjort med dessa mekaniska tangentborden. Känslan är att det krävs en mer avancerad mjukvara vilket öppnar upp för mer problem.

Inget minus men en notering : Som med de flesta mekaniska tangentbord så är både själva tangentbordet och knapparna klart högre än vad membran tangentbord brukar vara så ett handledsstöd var ett måste. I detta fallet köpte jag först ett Glorious anpassat utan numpad men jag insåg ganska snart att även om inte tangentbordet är full längd så vill man ha ett stöd som är fullhängd. Detta efter som man hamnade obekvämt med handen när man skulle använda piltangenterna. Jag har därmed ett kort Glorious stöd över om någon vill köpa

Min slutsats är att jag troligen hittat det bästa möjliga mekaniska tangentbord för mig men trotts det hade troligen ett membrantangentbord varit ett bättre val. Vi får se hur framtiden ser ut, antingen blir det ett mekaniskt på jobbet och ett mekaniskt hemma, eller så blir det membran för hela slanten igen. Jag kan ju säga att jag fortfarande idag kommer ihåg hur skönt det var att skriva på Roccat Ryos men efter trycket är så högt på mekaniska så fick jag ju ge det en chans!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Det är ett bra tag sen jag skrev i denna tråden, närmare bestämt ca 5 månader. Jag var vid den tidpunkten på gång att köpa nytt tangentbord och provade en väldig massa olika produkter!

Jag kom ganska snart fram till att det inte fanns några tysta tangentbord med mekaniska brytare, till och med tangentbord som utgav sig för att vara tysta var långt ifrån tysta i jämförelse med membran tangentbord.

Efter en hel del jobb så blev det till slut ett Cooler Master Masterkeys Pro S

https://i.imgur.com/09LpJzv.jpg

Självklart lät även detta tangentbord en del och jag övervägde att häva köpet men då ryckte @Khers in och skickade mig o-ringar helt gratis! Riktigt STORT TACK för det! O-ringarna hjälpte en hel del, det lät inte längre som om man slängde runt 10 kg Lego varje gång man skrev. Visst det låter ju fortfarande en del men det är mycket bättre än tidigare.

+ Fint motstånd i knapparna
+ Registrerar knapptryck långt upp
+ Hög fysisk kvalité och då gillar jag egentligen inte Coolermaster i vanliga fall
+ Riktigt fint ljus även om jag föredraget endast ljus på knappar
+ Mer ergonomiskt för mig då jag kan ha musen närmare
+ Enkla knappkombinationer för media knappar, många andra jag provat har krävt omständligare kombinationer.

- Dedikerade mediaknappar saknas

- Tangentbordets belysning släcks inte av sig själv när skärmen går i sparläge. Detta innebär att jag måste manuellt tända och släcka belysningen genom att switcha mellan 2 färgschema(släckt/tänt). Enligt lite poster på nätet så ska det vara en inställning i BIOS som inte mitt modekort har, samtidigt så hade jag flera tangentbord hemma på test som faktiskt gjorde precis som de skulle.

- Det är precis som så många andra mekaniska tangentbord klart jobbigare att skriva på. Troligen beror det på att tangenter sitter högre och det är mer mellanrum. Jag trodde faktiskt att jag skulle vänja mig vid detta men då vi har vanliga membran tangentbord på jobbet så är det ganska hopplöst. Jag kan fortfarande idag säga att jag skriver bekvämare och snabbare på membrantangentbord men samtidigt skriver jag mer fel just för att jag har olika tangentbord hemma och på jobbet. Konstigt nog har detta sällan varit problem när jag kört med olika membrantangentbord men att köra med membran och mekaniskt är ingen bra kombo.

- Den fysiska kvalitén må kännas hög, trotts det har det hänt par gångar att tangenter inte registrerat. Jag har då fått koppla in och ut det och sen har det fungerat igen. Detta har nog hänt 2-3 gånger på 5 månader. Även om membrantangentbord är lättare och anses billigare i konstruktionen så har jag aldrig tvekat över hållbarheten så som jag gjort med dessa mekaniska tangentborden. Känslan är att det krävs en mer avancerad mjukvara vilket öppnar upp för mer problem.

Inget minus men en notering : Som med de flesta mekaniska tangentbord så är både själva tangentbordet och knapparna klart högre än vad membran tangentbord brukar vara så ett handledsstöd var ett måste. I detta fallet köpte jag först ett Glorious anpassat utan numpad men jag insåg ganska snart att även om inte tangentbordet är full längd så vill man ha ett stöd som är fullhängd. Detta efter som man hamnade obekvämt med handen när man skulle använda piltangenterna. Jag har därmed ett kort Glorious stöd över om någon vill köpa

Min slutsats är att jag troligen hittat det bästa möjliga mekaniska tangentbord för mig men trotts det hade troligen ett membrantangentbord varit ett bättre val. Vi får se hur framtiden ser ut, antingen blir det ett mekaniskt på jobbet och ett mekaniskt hemma, eller så blir det membran för hela slanten igen. Jag kan ju säga att jag fortfarande idag kommer ihåg hur skönt det var att skriva på Roccat Ryos men efter trycket är så högt på mekaniska så fick jag ju ge det en chans!

Ska köpa ett nytt tangentbord och funderar på ett mekaniskt då jag aldrig ägt ett förut. Har kollat efter mx silent men inte hittat så många + att de flesta var för dyra. Vilka brytare kör du på just nu? Tänkte själv kanske testa mx Brown. Känns dock som att ett membrantangentbord passar mig bättre då jag alltid har använt membran.

Permalänk
Skrivet av finally:

Ska köpa ett nytt tangentbord och funderar på ett mekaniskt då jag aldrig ägt ett förut. Har kollat efter mx silent men inte hittat så många + att de flesta var för dyra. Vilka brytare kör du på just nu? Tänkte själv kanske testa mx Brown. Känns dock som att ett membrantangentbord passar mig bättre då jag alltid har använt membran.

http://www.corsair.com/en-us/strafe-rgb-mechanical-gaming-key...

Något sånt kanske, vet inte vad du anser vara "dyrt"..

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Inaktiv

@finally:
Om du är nöjd med "membran" och det funkar för dig: varför byta/leta annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Ska köpa ett nytt tangentbord och funderar på ett mekaniskt då jag aldrig ägt ett förut. Har kollat efter mx silent men inte hittat så många + att de flesta var för dyra. Vilka brytare kör du på just nu? Tänkte själv kanske testa mx Brown. Känns dock som att ett membrantangentbord passar mig bättre då jag alltid har använt membran.

Ganska säker på att det är MX Brown i det tangentbord jag har just nu. Det ända jag egentligen kan rekommendera är att prova dig fram, köp hem några st som du tror passar dig eller gå till någon butik som har dem uppe för test.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ok, behöver hjälp, kravlista:

Ska vara: förhållandevist tyst, fullstorlek (inkl numpad), kabelanslutet och försett med usb-uttag (för t.ex bankID-dosa, kamera)
Plus för: Medföljande handlovsstöd och bakgrundsbelysning som kan slås av

Extratangenter för media/makron är ok om de inte gör tangentbordet onödigt mycket större. Jag kommer dock inte använda dem så de är inget plus heller.

Visa signatur

/ Stormreaver

Permalänk

Attans, beställde precis ett tangentbord innan jag hittade hit! Hoppas det blir bra ändå.

Fråga: kan man köpa till å-, ä-, ö-tangenter någonstans. Kom på att jag beställde än onordisk!

Permalänk
Medlem

Jag har idag två st Microsoft Sidewinder X4 hemma till huvud-PCn och gäst-PCn som jag är ganska nöjd med, men de börjar bli rätt utslitna på keycapsen.

Jag är lite sugen på att prova mekaniskt tangentbord och av modellerna jag kikat på ser Cosair K63 trevligast ut hittills. Det har röd bakgrundsbelysning som mina X4, samt dedikerade knappar för Volym upp/ned/mute, vilket jag använder mycket då mina högtalare glappar i volymknappen =( Det går väl att vänja sig med FN+knapp för detta iofs, så det är ingen deal breaker.

Jag kör gärna TKL, för att spara lite plats, då jag väldigt sällan använder numeriska tangentbordet längre, men jag är lite orolig för ljudnivån, då jag sitter bredvid min sambo. Nu är ju inte X4 det tystate tangentbordet heller, då det skallrar en del vid uppslag av tangenter, men jag vill definitivt inte ha några blå brytare med extra klickljud.

Frågan är om det finns några vettiga TKL med bakgrundsbelysning och Cherry MX Silent (Pink), eller om man måste välja mellan fullstort med dessa och TKL med vanliga RED i så fall?

Upp till 1000 kr för ett tangentbord kan jag nog ge, men ett custom på Candykeys för 1600EUR är lite väl saftigt som instegsmodell för testande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: vilket tangentbord kostar 16 000 kr? Det skulle jag vilja läsa om vad som gör det så bra?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@blackeagle: vilket tangentbord kostar 16 000 kr? Det skulle jag vilja läsa om vad som gör det så bra?

Det är givetvis en 0a för mycket där, 160EUR ska det vara.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

@Ziggy_ @blackeagle

€1600 var såklart ett feltryck, men inte uppenbart orimligt för andra tangentbord Här är t.ex ett för $1000 (vilket när det landar i Sverige hamnar på ca. $1275 (ca 10 000 SEK) med moms och frakt)

Edit: Ett annat för $1670 (+25% moms= ca 17 800 SEK)

Permalänk
Medlem

@anon257891: tackar dem dära tangentborden hade intressant utseende men inte värt priset dock xd.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Kjell och Co har ett Arrogant bastard TKL med Outemo blue brytare. Någon som har efraenhet av brytarna elelr tom tangentbordet? Är ute efter ett TKL tangenbord med small karm och det verkar passa in rätt bra och så kostar det ju inte så mycket.

Skrivet av huttala:

Helt klart värt att testa med tanke på hur billigt det är. Värt att notera är ju att det är blå brytare på det, så det kommer låta en del. Sen har jag ingen egen erfarenhet av brytarna, men vill minnas att de kan vara lite olika distrinkta "klick" på de billigare kinakopiorna. Alltså att alla brytare inte klickar i samma ton som varandra.

Jag har båda varianterna av Arrogant Bastard Quake-tangentborden, kom över dem billigt. Brytarna påminner om Cherry's blå men fjädrarna har mer självsväng. ("Pingar"). Testade att smörja en brytare och det blev en klar förbättring. Lådan är tom och saknar gummifötter i bakkant om man inte använder de utfällbara stöden. Ingen dämpning finns i kretskort eller platta. Det kan alltså sjunga rätt rejält om dessa. Jag fick lite Model M-vibbar när jag testade.
Jag rev isär ena tangentbordet helt och hållet för att se om det gick att utföra några dämpande åtgärder. Finns potential. Kanske blir en byggtråd/galleri om det.
För 349:- var det iallafall prisvärt.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

De såg ju alldeles utmärkta ut! Tack för hjälpen!

EDIT: Beställt

@huttala jag tänkte bara återrapportera för nu jag har fått och satt på tangenterna! Plastkvaliteten är mycket bra och tangenterna är tjocka. Dock kan man nitpicka lite på övrigt, man får naturligtvis vad man betalar för även i detta fall

https://imgur.com/gallery/9aLL4

Jag kör med detta tills jag tröttnar, sen blir det nog ett Ducky med bakgrundsbelysta PBT-tangenter så får detta förpassas till jobbet...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!