Helt grön på LP-spelare och förstärkare

Permalänk
Medlem

Helt grön på LP-spelare och förstärkare

Hej!

Jag tänkte försöka hitta mig någon gammal snygg LP-spelare från 70-80-talet. Tänkte försöka få tag i någon kring 100-500 kr.

Utöver det behöver jag en förstärkare så jag kan få ut ljudet. Smidigast antar jag är om det är RCA-kablar på båda sidor.

1. Vad ska jag tänka på vid köp av spelare? (Om nålen går fint i spåren, automatiskt spårbyte etc)

2. Vad ska jag tänka på vid köp av förstärkare? (Här har jag NOLL koll mer än att en rör-förstärkare tydligen låter bra...)

Tack!

Permalänk
Medlem

Kolla så att förstärkaren har stöd för Phono (LP-spelaren) annars måste du skaffa dig en RIAA-förstärkare att sätta mellan skivspelaren och förstärkaren. Vissa nyare skivspelare har inbyggd RIAA, men då du siktar på äldre modeller kan det vara värt att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa en förstärkare kan du köpa ett par aktiva högtalare med ingång för LP-spelare.
Jag köpte ett par i förra veckan som jag är nöjd med (det finns ju både billigare och dyrare modeller att köpa).

#17192153

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Budget? Med tanke på vad du tänkt lägga på skivspelaren så antar jag att den inte är jättehög? I så fall skulle jag satsa på både begagnad förstärkare och högtalare. En gammal NAD bör du kunna få för under en tusenlapp, och de har både bra kvalitet och phonoingång. Högtalare är svårare att nämna ett specifikt märke.

Skickades från m.sweclockers.com