Nvidia introducerar gamingskärmar på 65 tum med G-Sync, HDR och 4K i 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vi har, för första gången någonsin och många år efter att 4K-begreppet började surra bland datoranvändare äntligen nått frekvenser över 60 Hz. Vi ser en tillverkare likt Nvidia tröttna på en trög TV-bransch som inte alls ser till PC-användarnas behov och därför kontrar med en stor skärm avsedd för spel som går snabbare än 30 fps. En produkt det har frågats efter många, många gånger här på forumet. Först nu börjar detta kanske ändras.

Förvisso, det tråigka är att det känns som att det är flera generationer bort innan den där tekniken blir tillgänglig (läs i prisnivå) för gemene man.

Jag är fortfarande, 5 dagar senare, förbannad på att Acern verkar landa på 25k. Visst, ett initialt pris som säkert sjunker, och sure, jag läste din andra artikel, den kanske ändå kan anses "prisvärd", men 25 lax för en 27" skärm är horribelt i min mening.
Så som tekniknörd: Nice utveckling!
Som realist: Hur många kommer ha råd att ta del av denna teknikutveckling?

Permalänk
Medlem

Detta är en nyhet jag väntat på.
Kanske dags att byta ut 50tums plasman nu.

Dock gissar jag på att denna skärm "kan" landa på mellan 80 000-110 000kr

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Upplevelsen av att köra 3840x2160 på 65 tum är verkligen inte i närheten av att vara samma sak som att köra 1920x1080 på 32 tum.

Tycker personligen att en 65" 4K TV blir för pixligt, vilket då borde vara jämförbart.
8K känns mer legitimt när man går upp mot dessa storlekar.
Men smaken äro delad förstås.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Som realist: Hur många kommer ha råd att ta del av denna teknikutveckling?

Orsaken till att vi idag kan köpa en 24-tums, 144 Hz-basgamingskärm för 2500 kronor är för att det är i grunden exakt samma teknik som ansågs vara ok 2005. Man har fått upp frekvenserna, lagt till lite fler pixlar och bytt till lysdioder som ljuskälla. Men man har aldrig lyft perspektivet eller ökat kvaliteten nämnvärt från mitten av 00-talet.

Och i alla år har man av ren vana räknat med att placera de där två, tre tusenlapparna på att köpa samma sorts skärm om och om igen. Då blir man så klart förvånad över något som är 10 ggr så dyrt när man inte längre riktigt greppar vad tekniken faktiskt kostar.

25 000 kronor för en produkt är glatt accepterade i andra tekniksammanhang. Det säljs tusentals TV-apparater i sverige för 25 000+ kronor där man tycker det är värt pengarna. Så det är bara en fråga om perspektiv.

Jag brukar säga att skillnaden mellan konsolspelare och pc-spelare är hur du placerar dina 25 000 kronor. PC-spelaren köper dator för 22 500 kronor för att spela på en skärm för 2 500 kronor. Konsolspelaren köper en konsol för 2 500 kronor för att spela på en skärm för 22 500 kronor.

Det viktiga här och nu är att skärmar som X27 och Nvidias kommande monster bryter ny is. Fler får upp ögonen och kanske kommer fler tillverkare börja förstå att det är många som vill koppla pc till stor skärm och köra lite mer än 60 fps. Så priserna sjunker och man får ta lite enklare produkter med detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@EliteSweden: Jag har kört 1080p med 20 ppi i snart 10 år. Vana spelare trillar nästan baklänges när de får testa. Och jag har aldrig hört någon gnälla över pixligheten. Så det är knappast pixlar per tum som styr den totala upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Ännu en mindre attraktiv nvidia-produkt. De måste ha lite att göra idag.
Ge oss billigare 100hz+ ultrawide.

Att de gör detta är väl för att deras g-sync produkter inte har så goda chanser, så de behöver vara först med att armbåga in sina nvidia-licenser och klistermärken på nya hörn. Störst går först.

dvs Giraff-företaget nvidia klarar inte motstånd så de sträcker sig mot grenar andra inte kan nå helt naturligt.
Nu har ju amd finslipat och infört många nya funktioner på mjukvarufronten, hjälper inte direkt g-syncs sak.

Detta är ett enorm pengaslöseri och det händer enbart tack vare marknadsandelar. Priset kommer förstås också bli helt uppåt väggarna, eller så får det säljas på förlust för att köpa in sig nåt decennium till bland top end folket.

blir en god bit över 50 tusen kronor detta, kanske bundlat med deras nästa, förslöade flaggskepp och en prislapp på 65-85 tusen SEK

Jag har vart med en stund nu åter igen, detta är ett mindre attraktivt drag.

Såg inte att priset stod med någonstans men 50 000kr är på tok för mycket. Hur som helst så är det ju alltid så när något är nytt, även om man kan tycka att själv tekniken funnits länge i datorskärmar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Avslutade mitt inlägg med "eller inte" för att poängtera att jag var ironisk. Den jag citerade tyckte det var märkligt att de byggde in en Shield när "det faktiskt finns andra konsoler på marknaden" (ungefärligt citat) vilket jag reagerade på och skämtade lite mot. Håller såklart helt med dig i det du skriver.

Ursäkta min tröghet

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Om konsoler kunde ta del av synkroniseringsteknik, fatta denna och spela på med låg input lag och fint bildflyt än standard 60Hz.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Orsaken till att vi idag kan köpa en 24-tums, 144 Hz-basgamingskärm för 2500 kronor är för att det är i grunden exakt samma teknik som ansågs vara ok 2005. Man har fått upp frekvenserna, lagt till lite fler pixlar och bytt till lysdioder som ljuskälla. Men man har aldrig lyft perspektivet eller ökat kvaliteten nämnvärt från mitten av 00-talet.

Och i alla år har man av ren vana räknat med att placera de där två, tre tusenlapparna på att köpa samma sorts skärm om och om igen. Då blir man så klart förvånad över något som är 10 ggr så dyrt när man inte längre riktigt greppar vad tekniken faktiskt kostar.

25 000 kronor för en produkt är glatt accepterade i andra tekniksammanhang. Det säljs tusentals TV-apparater i sverige för 25 000+ kronor där man tycker det är värt pengarna. Så det är bara en fråga om perspektiv.

Jag brukar säga att skillnaden mellan konsolspelare och pc-spelare är hur du placerar dina 25 000 kronor. PC-spelaren köper dator för 22 500 kronor för att spela på en skärm för 2 500 kronor. Konsolspelaren köper en konsol för 2 500 kronor för att spela på en skärm för 22 500 kronor.

Det viktiga här och nu är att skärmar som X27 och Nvidias kommande monster bryter ny is. Fler får upp ögonen och kanske kommer fler tillverkare börja förstå att det är många som vill koppla pc till stor skärm och köra lite mer än 60 fps. Så priserna sjunker och man får ta lite enklare produkter med detta.

Absolut, det är inte på något sätt dåligt, men jag står fast vid att det inte direkt är nån mainstreamskara av spelare som i denna första generation kommer ha råd att hosta upp 25 lax för en skärm.

Håller fullständigt med om din Konsol/PC-ratio, och det är därför jag tror det kommer bli svårt för PC-spelarna att helt magiskt hitta 22 500:- i sin budget

Sen är ju all utveckling positiv, och jag är övertygad om att en skärm som X27 kommer vara gemene mans mediokra monitor 2028, när folk sitter och suktar efter 16K i 500Hz och gud vet vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@EliteSweden: Jag har kört 1080p med 20 ppi i snart 10 år. Vana spelare trillar nästan baklänges när de får testa. Och jag har aldrig hört någon gnälla över pixligheten. Så det är knappast pixlar per tum som styr den totala upplevelsen.

Fast nä, har kört 1080p på större skärmar och det ser gräsligt ut, beror ju givetvis på hur långt ifrån skärmen du sitter. Själv är jag aldrig mer än 60-70cm ifrån och då blir det förbannat pixligt och stör garanterat min spelupplevelse. Agree to disagree.

Permalänk
Medlem

Häftig skärm! Det här är bra för PCMR.

Jag försökte leta reda på mer information om skärmen men hittade inte något direkt. AU Optronics som gör panelen till 4K 144hz skärmen på 27'' har storlekar på skärmar som går upp till 85'' med 120 hz. Källa.

Deras större skärmar verkar även använda VA-paneler enligt HardwareCanucks.

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det gå lite framåt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EliteSweden:

Fast nä, har kört 1080p på större skärmar och det ser gräsligt ut, beror ju givetvis på hur långt ifrån skärmen du sitter. Själv är jag aldrig mer än 60-70cm ifrån och då blir det förbannat pixligt och stör garanterat min spelupplevelse. Agree to disagree.

Precis så, olika avstånd, olika rum, olika bredd av synfältet, olika pixeltäthet, olika ljus, olika bildpaneler. Ja, helt olika förhållanden. Inget av den upplevelsen kan sammanfattas med ett enkelt begrepp som ppi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så, olika avstånd, olika rum, olika bredd av synfältet, olika pixeltäthet, olika ljus, olika bildpaneler. Ja, helt olika förhållanden. Inget av den upplevelsen kan sammanfattas med ett enkelt begrepp som ppi.

Har man kört med 1080p i över 100"/20 PPI i 10 år och tycker det är ok, då förstår jag att pixeltätheten inte är det viktigaste. Fast i mitt fall anser jag att det är väldigt viktigt då jag aldrig kommer att sitta mer än 60-70cm från skärmen någonsin oavsett storlek. Givetvis spelar andra saker in vid mitt val av skärm, så som bra färger, kontrast, ljus Hz osv.

Kan bara utgå ifrån hur jag själv tycker och då är pixeltätheten kontra storlek väldigt viktigt, mycket pga att jag redigerar bilder. Att t.ex sitta på en 1080p 27" skulle aldrig falla mig in hur bra den än är för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

67 PPI är inge vidare, ungefär som att köra 1920x1080 på en 32".

Skrivet av EliteSweden:

Fast nä, har kört 1080p på större skärmar och det ser gräsligt ut, beror ju givetvis på hur långt ifrån skärmen du sitter. Själv är jag aldrig mer än 60-70cm ifrån och då blir det förbannat pixligt och stör garanterat min spelupplevelse. Agree to disagree.

Någon för gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att tanken är att man ska sitta 60-70 cm från denna skärmen. Om man dock skulle få för sig att göra det förstår jag om det blir pixligt. Men frågan är om det verkligen är syftet?

Man måste först och främst sitta absolut minst 1 meter från denna skärm för att ens ha möjlighet att fånga upp vad som händer. Bilden kan fortfarande vara aningen pixlig från det avståndet, men backar man en halv meter ytterligare (totalt 1,5m från skärmen) så borde avståndet dels vara både mer behagligt och dessutom inte så pixligt.

Men den stora frågan är väl om inte skärmen lämpar sig allra bäst för spel från soffan, med 2-3 meter till skärmen? Så hade åtminstone jag använt den.

Permalänk
Medlem

Känns som att man blir trollad av Acer och Nvidia.

Acer: 27" 4K 144hz!

Jag: Men jag vill ha större skärmyta!

Nvidia: 65" 4K 120hz!

Jag: Men va fasen! Nu är den ju för stor istället!

Varför inte en 30-34" 4K 120/144hz skärm? Aja, man får väl hoppas det kommer lite mer vettiga alternativ framöver som förhoppningsvis inte kostar en förmögenhet. Mer än 40" känns ändå bara överflödigt och ska man ha 65" behöver man ju skaffa ett till skrivbord att ha emellan skärmen. Alternativt montera skärmen på väggen och flytta bak skrivbordet men det är ju ingen vidare snygg lösning heller.

Undra dock om den här 65" skärmen kan bli så extremt dyr ändå? De måste väl ändå kunna till viss del dra nytta av dagens tillverkning av TV-paneler här? Annars blir det väl ekonomiskt ohållbart med tanke på hur relativt liten marknaden är för sådana här saker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Ursäkta min tröghet

För den här gången då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad i hela friden har Acer gjort med foten

https://i.imgur.com/04xSPqZ.png

Gonk droid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Känns som att man blir trollad av Acer och Nvidia.

Acer: 27" 4K 144hz!

Jag: Men jag vill ha större skärmyta!

Nvidia: 65" 4K 120hz!

Jag: Men va fasen! Nu är den ju för stor istället!

Varför inte en 30-34" 4K 120/144hz skärm? Aja, man får väl hoppas det kommer lite mer vettiga alternativ framöver som förhoppningsvis inte kostar en förmögenhet. Mer än 40" känns ändå bara överflödigt och ska man ha 65" behöver man ju skaffa ett till skrivbord att ha emellan skärmen. Alternativt montera skärmen på väggen och flytta bak skrivbordet men det är ju ingen vidare snygg lösning heller.

Undra dock om den här 65" skärmen kan bli så extremt dyr ändå? De måste väl ändå kunna till viss del dra nytta av dagens tillverkning av TV-paneler här? Annars blir det väl ekonomiskt ohållbart med tanke på hur relativt liten marknaden är för sådana här saker?

Finns ju ingen tv-panel som ens kommer i närheten av detta så tvivlar på att man kommer kunna dra större nytta av tillgänglig teknik. Den här ska ju ses mer som konceptmodell om vad som är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, den är kvar..bara det du kommer inte undan.

Du verkar tro att han betalar skatt

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Allt lät jättebra tills man läste "...inbyggd Nvidia Shield", varför? Finns fler konsoller än deras eget...

Skulle vilja se generellt Nvidia certificerade G-sync modeller på marknadsledande märken, såsom LG, Samsung och Philips - det skulle vara häftigt!

Tror inte tanken är att lansera denna skärm för xbox/ps4 utan för pc folk som vill kunna lira sina spel i soffan, för att slippa inhandla en grym htpc som klarar av att uppfylla alla grafiska krav så kan man istället streama sina spel från nuvarande pc till soffan med hjälp av shield

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Fasen vad coolt alltså! 2025 kanske man sitter med något liknade på skrivbordet. Helt fantastikt bra ju!

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Heh, och jag som funderar på om en 34" ultrawide blir för stort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Gonk droid?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tänkte också på det när jag såg det. Roboten som är i Ep4 i Jawa fordonet och Ep6 i Jabbas palats och torteras x(.

Skrivet av Chibariku:

Finns ju ingen tv-panel som ens kommer i närheten av detta så tvivlar på att man kommer kunna dra större nytta av tillgänglig teknik. Den här ska ju ses mer som konceptmodell om vad som är möjligt.

Jo men jag tänker att maskineriet, ramen, viss matriell, belysning, mm ändå bör finnas på plats till viss nivå så det kanske inte blir hutlöst dyrt (80k+) utan "bara" svindyrt (30-60k).

Permalänk
Snusfri

LLT har nu gjort en video om detta och G-Synch fungerar även via streaming av spel och de Androis-spelen man kan spela via den inbyggda Shielden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad i hela friden har Acer gjort med foten

https://i.imgur.com/04xSPqZ.png

Den står. Den har fötter. Den följer efter dig.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

På tiden!

Men ja, som andra har nämnt så hade även jag hellre sett storlekar runt 34-42", då jag vill behålla skärmen i skrivbordsmiljö. Just nu har jag mina 27" skärmar på armar som jag får dra fram och tillbaka beroende på vad jag gör, vilket är lite drygt. Kommer även eventuellt bygga en simpit inom en snar framtid, så då vore det också trevligt med en större skärm.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

@crew seven:

Det är nog inte tänkt som en skrivbords skärm..

Då kan du inte ha sett videon till nyheten...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

Vi har, för första gången någonsin och många år efter att 4K-begreppet började surra bland datoranvändare äntligen nått frekvenser över 60 Hz. Vi ser en tillverkare likt Nvidia tröttna på en trög TV-bransch som inte alls ser till PC-användarnas behov och därför kontrar med en stor skärm avsedd för spel som går snabbare än 30 fps. En produkt det har frågats efter många, många gånger här på forumet. Först nu börjar detta kanske ändras.

Så huruvida något är 4096, 4000 eller 3840 pixlar på bredden, vad dessa begrepp kallas inom den ena eller den andra institutionen och vilket som ska anses vara "äkta", är möjligtvis en diskussion för dem som gillar att sila mygg och svälja kameler.

IngeIbgen tvekan om att detta handlar om en rejält nydanande produkt Men vad tusan förväntas den kosta? 30 kkr? 40 kkr? 80 kkr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I sådana fall är det fel att kalla dagens 5K för "5K" eftersom det då borde vara 5440x2880 pixlar istället för 5120x2880. Vare sig 4K, 5K eller någon annan K är ett exakt begrepp. Vill man veta den exakta pixelmatrisen så skriver man den exakta pixelmatrisen. Behöver inte göra detta svårare än så.

Är det extremt viktigt med de 6,7% extra pixlarna man får med 17:9-format jämte 16:9 med 720 som matematisk bas på höjden, ja, då får man väl leta efter en skärm med 4096x2160 pixlar och räkna med att betala 3-4 ggr så mycket.

5K är förstås väldigt trevligt men det fortfarande 78% fler pixlar än 4K och därför måste frekvenserna hålla sig låga.

Nu förstår jag inte hur du menar. Varför borde det vara 5440 på bredden? Det är ju 5120 bredd som är 5K?

Jag föredrar 16:9 framför 17:9. Vet inte vart du fick 17:9 ifrån
(När upplösningen var lägre än 1440p så föredrog jag 16:10 men HD-tv sabbade den standarden. Dvs. 1920x1200. Det var tider det )

Skrivet av anon12433:

4K skärmar med din definition existerar inte. Har hittills inte sett några paneler med exakt 4000 pixlar på bredden. Därför nöjer sig branschen med att kalla de som har ungefär 4000 på bredden för 4k.
Precis som att 21:9/21:10 skärmarna idag inte är exakt det formatet. Men man kallar dem ändå för det för att inte förvirra konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå 4K finns.
De är inte som du påstår exakt 4000 pixlar på bredden, dock. 4K är 4096 pixlar på bredden. På samma sätt som 4096 byte är 4 KB.
Att kalla UHD för 4K är ju att förvirra konsumenterna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB