Fått påminnelsefaktura - Inte fått min order hem

Permalänk
Medlem

Fått påminnelsefaktura - Inte fått min order hem

Hejsan alla trevliga människor!

Jag hoppas att jag kan få ett svar här. Jag beställde saker från ett svenskt företag, det stod att det skulle ta 1-2 veckor för leveransen. Efter 3 veckor hade jag fortfarande inte fått min leverans hem. Jag kontaktade företaget och de sa att de skulle skicka igen. Jag har fortfarande inte fått min leverans, men har fått en påminnelsefaktura. Jag har kontaktat företaget som sa att de skulle försöka skicka min order igen. De har ju trots allt rätt adress med tanke på att påminnelsen kom fram. Dock så fick jag inget svar från företaget ifall jag behöver betala min påminnelse eller inte (har inte fått någon faktura innan, antar att denna kommer med leveransen).

Vad tror ni, bör jag betala påminnelsefakturan? Eller bör jag vänta tills min leverans kommer och betala den riktiga fakturan?

Tack och hej,
Mr_Enric

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan och påminnelseavgift.
Hur skulle ordern skickas, med spårning?

Permalänk
Medlem

Kontakta företaget som skickar fakturan. Troligen Klarna eller? De kan pausa fakturan om paketet inte kommit än.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Skicka skriftlig bestridan, inga problems.. Då kan dom lämna till kron, du kan bestrida den med. I värsta fall möts ni i tinget.

Men dumt att sia, börja med att bestrida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skicka skriftlig bestridan, inga problems.. Då kan dom lämna till kron, du kan bestrida den med. I värsta fall möts ni i tinget.

Men dumt att sia, börja med att bestrida.

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig gjort detta, har du några tips?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till den adressen som står på fakturan, där du bestrider fakturan med avgift på grund av att du inte fått den beställda produkten

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Börja med att höra av dig till vem som än skickat fakturan. Det är normalt inget problem. Är de inte samarbetsvilliga, så bestrider du den. En faktura på levererat gods, som inte blivit levererat ska du självklart inte betala.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Aldrig gjort detta, har du några tips?

Inte mer än att jag personligen skulle skicka både ett mejl och ett brev, viktigt att du även får med faktura-nummer så att det går att knyta till en specifik faktura.

Du behöver egentligen inte skriva mycket alls.

Räcker med typ, *Jag bestrider faktura XXXXX, produkten har inte levererats*.

Halva poängen med att ta på faktura när man beställer är ju att man inte pröjsar om man inte får sin produkt..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

börja med att läsa igenom köp/betalningsvillkor igen. Att du väljer att betala med faktura innebär inte med automatik att säljaren lovar leverans innan fakturan ska vara betald...

Permalänk
Inaktiv

@Cirap: lol.
Du kan inte skriva dig fri sådan säkerhet från konsument. Om det mot förmodan stod så i köpevillkoren så hade det inte spelat det minsta roll.

Permalänk
Medlem

Om inte annat har du ju distansköplagen?
Bestrid fakturan, ångra köp, handla från en ÅF som är seriösare.
Förklara för ÅF varför du agerar sådär, lägg gärna omdöme på prisjämförelsesajter så andra slipper samma erfarenhet samt casha in eventuell kompensation.

Kutym hos seriösa återförsäljare är att fakturan går iväg samtidigt som produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Kutym hos seriösa återförsäljare är att fakturan går iväg samtidigt som produkten.

Fast så verkar det ju vara här. Problemet är att det glitchat någonstans, och faktura tjänsten har skickat en påminnelse eftersom de tror att de ska ha betalt.

TS bör som sagt höra av sig till vem fakturan än kommer från, och meddela att man fortfarande väntar på leverans. Det är inte ett problem...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Cirap: lol.
Du kan inte skriva dig fri sådan säkerhet från konsument. Om det mot förmodan stod så i köpevillkoren så hade det inte spelat det minsta roll.

fast val av betalsätt är inte alltid samma sak som att butiken garanterar leverans innan fakturans förfallodatum. Betalsätt är just bara det, ett betalsätt. Om jag har fel får du gärna länka till relevant lag och paragraf så får jag lära mig något nytt.

Konsumentköplagen 36§ till exempel (även 9-13§ kan vara tillämpliga vid dröjesmål): Tidpunkten för betalningen
36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Så om det framgår av avtalet när varan ska betalas så ska den betalas då, oavsett om man fått varan eller ej. Om det inte framgår i avtalet kan man vänta med betalningen tills man fått varan.

Exempel som är vanliga att läsa på diverse websidor är "14 dagars faktura". Men inte alltid att det är 14 dagar från att varan levereras, utan ibland är det 14 dagar efter att fakturan skapas och den skapas direkt vid ordertillfället. Ja, om varan inte levererats innan dess så blir det en förskottsbetalning. Jag förstår så klart att syftet med fakturabetalning är att man vill få varan först, men så är det inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast val av betalsätt är inte alltid samma sak som att butiken garanterar leverans innan fakturans förfallodatum. Betalsätt är just bara det, ett betalsätt. Om jag har fel får du gärna länka till relevant lag och paragraf så får jag lära mig något nytt.

Konsumentköplagen 36§ till exempel (även 9-13§ kan vara tillämpliga vid dröjesmål): Tidpunkten för betalningen
36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Så om det framgår av avtalet när varan ska betalas så ska den betalas då, oavsett om man fått varan eller ej. Om det inte framgår i avtalet kan man vänta med betalningen tills man fått varan.

Exempel som är vanliga att läsa på diverse websidor är "14 dagars faktura". Men inte alltid att det är 14 dagar från att varan levereras, utan ibland är det 14 dagar efter att fakturan skapas och den skapas direkt vid ordertillfället. Ja, om varan inte levererats innan dess så blir det en förskottsbetalning. Jag förstår så klart att syftet med fakturabetalning är att man vill få varan först, men så är det inte alltid.

Nej man ska ha vara och det skriver du ju tom själv i ditt citat från konsumentköplagen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Cirap: du har ju själv markerat texten dör det står "dock inte förrän varan hålls köparen till handa."

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man ska ha vara och det skriver du ju tom själv i ditt citat från konsumentköplagen

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Haptic:

@Cirap: du har ju själv markerat texten dör det står "dock inte förrän varan hålls köparen till handa."

Fast nu läser ju ni bara den sista bisatsen, inte hela meningen.

Citat:

36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Alltså, om avtalet säger en tidpunkt för betalning så är det normalt det som gäller. Om det däremot inte nämns en tidpunkt, så gäller att varan ska vara köparen tillhanda.

Dock kan jag även tillägga att köparen ändå kan ha rätt att hålla inne med betalning vid säljarens dröjsmål (vilket man kan hävda i detta fall).

Citat:

Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §.

Så summan av kardemumman torde vara: Om det i köpavtalet sägs att fakturan ska betalas 14 dagar efter utställande och den beräknade leveranstiden är 3 veckor, så bör fakturan betalas innan leverans. Om däremot den beräknade leveranstiden är 1 vecka, så har säljaren inte följt sin del av avtalet och man kan därmed hålla inne med betalning tills att säljaren fullgjort sin del.

Permalänk
Inaktiv

Faktura regleras av konsumentkreditlagen. Det spelar ingen roll vad köpevillkor säger och egentligen det andra ni skrivit ovan.

Mao så behöver du inte betala förrän du mottagit varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Faktura regleras av konsumentkreditlagen. Det spelar ingen roll vad köpevillkor säger och egentligen det andra ni skrivit ovan.

Mao så behöver du inte betala förrän du mottagit varan.

Gissar att du räknar med att detta är underförstått men för att tydlig känns det värt att påpeka ändå:

Man måste dock bestrida fakturan om man inte kan få de som skickat den att förlänga förfallodatum eller liknande. Att bara inte betala den är ingen bra idé.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Gissar att du räknar med att detta är underförstått men för att tydlig känns det värt att påpeka ändå:

Man måste dock bestrida fakturan om man inte kan få de som skickat den att förlänga förfallodatum eller liknande. Att bara inte betala den är ingen bra idé.

Ja, detta togs dock upp tidigare i tråden så det var därför jag inte belyste det igen :). Men det stämmer som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

fast val av betalsätt är inte alltid samma sak som att butiken garanterar leverans innan fakturans förfallodatum. Betalsätt är just bara det, ett betalsätt. Om jag har fel får du gärna länka till relevant lag och paragraf så får jag lära mig något nytt.

Konsumentköplagen 36§ till exempel (även 9-13§ kan vara tillämpliga vid dröjesmål): Tidpunkten för betalningen
36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Så om det framgår av avtalet när varan ska betalas så ska den betalas då, oavsett om man fått varan eller ej. Om det inte framgår i avtalet kan man vänta med betalningen tills man fått varan.

Exempel som är vanliga att läsa på diverse websidor är "14 dagars faktura". Men inte alltid att det är 14 dagar från att varan levereras, utan ibland är det 14 dagar efter att fakturan skapas och den skapas direkt vid ordertillfället. Ja, om varan inte levererats innan dess så blir det en förskottsbetalning. Jag förstår så klart att syftet med fakturabetalning är att man vill få varan först, men så är det inte alltid.

Du skriver ju själv att köparen inte behöver betala innan varan är levererad... Hur går det där ihop för dig?
Givetvis är det underförstått att du tar med resten av lagen i beräkning.

Skrivet av blunden:

Gissar att du räknar med att detta är underförstått men för att tydlig känns det värt att påpeka ändå:

Man måste dock bestrida fakturan om man inte kan få de som skickat den att förlänga förfallodatum eller liknande. Att bara inte betala den är ingen bra idé.

Nej det har du väldigt rätt i. Det är oerhört dumt att helt utebli med betalning, utan att meddela varför, även om du har rätt till det. Tyvärr vanligt att människor inte bryr sig om just den biten. Bra att du tog upp det!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Faktura regleras av konsumentkreditlagen. Det spelar ingen roll vad köpevillkor säger och egentligen det andra ni skrivit ovan.

Mao så behöver du inte betala förrän du mottagit varan.

Fast de är inte konsumtkredit OP skrivit (som jag läser det), ingen avbetalning eller konto, bara ett köpa med faktura som betalningsmetod.

Lagen gäller inte
...
När du handlar något mot faktura eller tar ett bostadslån och lämnar bostaden som säkerhet för lånet. Då gäller bara vissa delar av lagen.
...
Hallå Konsument

Nu har jag inte kollat exakt vilka delar som inte gäller enligt ovan, men, som Cirap skrev ovan, bör ju konstumentköp lagen §36 korrekt här.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Faktura regleras av konsumentkreditlagen. Det spelar ingen roll vad köpevillkor säger och egentligen det andra ni skrivit ovan.

Mao så behöver du inte betala förrän du mottagit varan.

Har svårt att hitta belägg för ditt påstående i konsumentkreditlagen.
Snarare tvärtom...

Information innan ett avtal ingås
2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om

1. sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress, och, om näringsidkaren agerar för någon annans räkning, dennes motsvarande uppgifter,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas; om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen,
7. handpenning eller andra ekonomiska garantier som konsumenten ska lämna och de villkor som gäller för detta,
8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål,
9. huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det,
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
11. huruvida konsumenten är skyldig att ersätta näringsidkaren enligt 15 § 3 eller 4,
12. garantier eller liknande utfästelser samt den assistans och service som gäller efter försäljningen,
13. uppförandekoder som gäller för näringsidkaren och hur konsumenten kan ta del av dem,
14. avtalets löptid,
15. kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet,
16. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt,
17. funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala innehållet, och
18. vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol.

https://lagen.nu/2005:59#K3P2S1N3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Du citerar många paragrafer men du missar den viktigaste vilket förklarar att du får hålla inne delar eller hela beloppet. Klartext så står det såhär:

SFS 1990:932

Rätt att hålla inne betalningen
11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet.

Jag viker mig gärna om det visar sig vara någon extrem feltolkning från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du skriver ju själv att köparen inte behöver betala innan varan är levererad... Hur går det där ihop för dig?
Givetvis är det underförstått att du tar med resten av lagen i beräkning.

Nej det har du väldigt rätt i. Det är oerhört dumt att helt utebli med betalning, utan att meddela varför, även om du har rätt till det. Tyvärr vanligt att människor inte bryr sig om just den biten. Bra att du tog upp det!

fast om du läser hela paragrafen inklusive: "Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet..."

dvs om tidpunkten anges i avtalet så ska man betala, även innan varan är mottagen. Man kan inte bara välja och vraka enskilda lydelser i lagparagrafen.

och som andra har nämnt så finns det paragrafen som har att göra med dröjesmål. där får man också kolla på det enskilda fallet. Att en vara inte levererats inom, säg exempelvis tre veckor, behöver inte nödvändigtvis innebära att det är tillräckligt försenat om det inte explicit är avtalat en tidsram

Permalänk
Inaktiv

En vara är försenad om:

Företag: Levereras inom 2-5 dagar. (läses allmänt som vardagar)

Kunden: Får leverans dag 11.
Det är även försenat om kunden får leverans dag 6.

Man ingår numera köpeavtal när man tryckt "betala och kräfta" eller liknande funktion via en webbsida.
Och om det aviseras en leveranstid på produkten innan och samtidigt som köpet fullgjorts så är det sagd leveranstid som gäller. Allt efter det klassas som en försening. Och det har ingen betydelse i vilken omfattning förseningen är. Det anses vara försenat som sagt redan vid dag 6, om sista dagen för leverans föll dag 5 dvs.

Permalänk

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Där finns lite information om hur du bestrider.
Utan att läst allas inlägg så känner jag spontant att man aldrig ska betala en faktura innan man fått sin produkt eller tjänst. Det gör inte jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@Cirap: lol.
Du kan inte skriva dig fri sådan säkerhet från konsument. Om det mot förmodan stod så i köpevillkoren så hade det inte spelat det minsta roll.

Klart man kan kräva förskottsbetalning även mot konsument.

Permalänk
Medlem

@Cirap: Nej tack, jag vet hur man läser lagtexter så det behöver du inte oroa dig för.

Här är en text tex som en annan person tillförde konversationen:

"11 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av dröjsmålet."

Givetvis får man se till enskilda mål för bättre bedömning men där finns skydd för konsumenter som inget företag kan friskriva sig från, även om de försöker. Dessutom går tingsrätten (och andra instanser) på tidigare bedömningar i liknande fall, så kallat Prejudikat, om det skulle gå så långt. Där ligger nog TS väl till om denne nu har följt sina skyldigheter och fullt ut tagit sitt ansvar inom rimlig gräns.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Klart man kan kräva förskottsbetalning även mot konsument.

Kom igen nu slå ihop ett plus ett och se var sammanhanget är.
Det handlar om att TS fått påminnelse på faktura och varan har inte ens anlänt.

Förskottsbetalning kan krävas innan köpet gått igenom. Då ses det dock som ett brtalalternativ mer än ett krav.
Finns även tillfällen dör systemfel gjort att ordern går in men upplysningen nekar kredit. Då kan företaget kräva förskott innanleverans.

Men du kan inte ställa faktura och sedan kräva den inbetald innan leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kom igen nu slå ihop ett plus ett och se var sammanhanget är.

Sammanhanget var det inlägg jag kommenterade.