Permalänk
Medlem

4K tv eller 4K projektor

Jag tänkte spela och se på film.

Har aldrig lirat på en projektor. Men av filmer hos polare tycker jag att skärpan inte är lika bra som på en skärm.

Har jag fel?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

4K TV alla dagar i veckan.

Då man bara ser på projektorn då och då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det gäller att det går att mörka ner med projektor, Philips dimbara smartbelysning är perfekt här hemma där man kan ställa in färgtemperatur (RGB, 16 miljoner färger). Kört 135" 1080p projektor i säkert fem år och använder den i princip som huvudskärm i vardagsrummet, där jag också har datorn med viaplay, netflix med mera.

Nog för att TV har bättre färger och upplösning men storleksmässigt är det omöjligt att klå en projektor. Gamla ruiner i filmer och spel får näst intill verklig storlek, pansarvagnar i battlefield ger en helt annan känsla när de rullar förbi meterlånga i stället för ett par centimeter på en normalskärm.

Det spelar ingen roll vilken TV jag tittar på, de ser ut som flugskit oavsett

En nackdel dock är att man upptäcker fel betydligt enklare i filmer och spel då man har lättare att fokusera på saker som normalt knappt är synliga, kör minst 1080p material på filmer och 8xmsaa på spel, punga också på med maximalt viewdistance och anisotropisk filtrering. Stäng också av brusreducering och ställ in färgerna enligt någon guide, skärpan ställer jag in för textläsning (minst lika bra skärpa som på min benq 144hz gamingskärm). Stäng av overscan (kör pixelmappat), precis som på en vanlig skärm så tappar du ingen skärpa alls.

Kolla också upp ljudnivå samt input lag på projektor (input lag på TV) så du inte får eftersläp...

Permalänk
Medlem

Man ska också tänka på att en 4k projektor är riktigt dyr jämfört med en 4k tv.
Det går att få en 4K tv som fungerar hyggligt om än inte den bästa för under 10kkr.

En projektor är minst 4 gånger dyrare om inte mer särskilt om den ska klara äkta 4k.
Det har börjat komma lite billigare 4k projektorer för 25-30kkr men oftast är det inte äkta 4k utan istället en pixelskiftad fuskvariant detta då äkta 4k paneler för projektorer är dyra. Fuskvarianten kanske ser bättre ut än vanlig Full HD 1920P men på stillbilder är det tydligt att det inte är äkta 4k upplösning. För film kan det kanske fungera då det är svårare att se skillnad där men det går att se om man vet vad man tittar på.

Tekniken utvecklas dessutom så snabbt nu med nya HDR standarder och annat och där ligger projektorsidan lite efter speciellt om det handlar om sådant man kan köpa som konsument.

Skulle inte vara kul att lägga kanske 60-70 tusen eller mer på en 4K projektor bara för att upptäcka att nästa år så har äntligen branschen enats om en ny dynamisk HDR standard att följa som kommer att slå igenom och ersätta den mer eller mindre ofärdiga blandning av standarder som finns i dag och du står med en dyr projektor som saknar stödet.

Samtidigt kanske det då kommer 4k budget projektorer som har stöd för kanske 15kkr även om de då inte riktigt når upp till den fyra gånger dyrare projektorns sannolikt bättre bildkvalitet vad gäller svärta och bättre optik.

Låter det otroligt? då är det bara att gå tillbaka på och se hur snabbt 720P blev omodernt och ute när 1920P slog igenom och sjönk i pris och det går nu att hitta 1920P instegsprojektorer från 5-6 tusen vilket knappast den som köpte en 720P ganska dyrt precis innan 1920P slog igenom helt som hembio kanske riktigt hade räknat med.

Och en del av dessa instegsprojektorer är trots en del brister väldigt ok om man ser vad man får för pengarna.

Köper man en 4k tv så tar man en mindre risk, säg att du köper en bättre sådan för 15-25kkr och en ny standard sedan slår igenom brett så då går det att köpa en ny tv utan att gråta blod över investeringen.

Men visst har man inget bekymmer med pengatillgången är det så klart häftigt med 4k Projektor och då skulle jag nog i såfall köpa både en rejäl tv för nyhetstittning och enklare vardagstittning samt att den fungerar bra dagtid utan mörkläggning samtidigt som man kör det som gör sig bra på projektorn när man kan mörklägga och njuta av den maffiga upplevelsen fullt ut. Givetvis med en riktigt bra ljudanläggning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det spelar ingen roll vilken TV jag tittar på, de ser ut som flugskit oavsett

Exakt.. Spelar ingen roll vilken storbilds-TV mina kompisar har, så funderar man varför de satt upp en 24" monitor på väggen..

En nackdel till i spel, är att man beroende på avstånd och storlek på bildyta, kan få vrida huvudet en del. Kan bli jobbigt i längden..
Så storlek efter utrymme..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Halloy Dudes, tråden är lite gammal nu, ett halvår

Men jag är i tagen och är sugen på en 4K projje, undrar om någon av er har slagit till o har erfarenheten av en ?

Har i nuläget denna, har rullat många år och 5 lampor tror jag. Samt en Kingpin 117 tum ramspänd duk.
https://www.dustinhome.se/product/5010485886/eh-tw3200-full-h...

Är en underbar projje, men jag kan tycka mej se lite dimmiga områden uppe mot övre högra halvan, som de är lite molnigt på bilden.
Hjälper inte o byta lampa, projektorn är rengjord o filter urblåsta med jäman mellanrum.

Därför sugen på en 4k med lensshift o allt som 3200an har, 3d kan kvitta för de spyr jag av om jag tittar på.

Finns ju ett par för överkomlig peng om de är nått bättre än min.

( 4k uppskalning ? ) 13 590:-
https://www.projektorshop24.se/sv/projektorer/projektor-efter...
------------------------------------------------------------------------------------------------------
( Verkar nice ) 13 490:-
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/projektor/projektor...
------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Är nog mest nyfiken på denna med tanke på att de är en LED och lång lamptid) 13.999:-
http://www.ice-shop.se/cre-x8000.html

Hoppas ni har nått att komma med, när hösten kommer vill jag handla om de finns några cash kvar

Med vänlig hälsning Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Har själv gått från 120" projektor till just nu 78" LCD men hade väl tänkt byta den till en 77" OLED istället. Dock börjar jag bli lite sugen på projektor igen efter något år utan, men gissar att jag också hunnit glömma en del av problemen det innebär om man inte har dedikerade biogrottor. Även i optimala miljöer är ju bilden klart sämre, räcker ju med att gå på vanlig bio för att inse det samt att det är VÄLDIGT beroende av rummet och dess ljus på ett sätt som en TV inte är. Och det även med högkontrastdukar osv. Samtidigt är det svårt att komma ifrån att även en 120" duk är dubbelt så stor som en 78" TV...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Brunsas: 4K handlar inte så mycket om just 4K, utan om allting annat utöver fler pixlar. Det är de nya bildformaten som tillåter större färgrymd, högre bitdjup och HDR. Detta gör sig bäst på en TV i dagsläget. Först när man börjar komma på JVC:s och Sonys 4K-modeller (samt även Epsons TW9300 i viss mån) finns det någon sådan kraft att hämta. Priserna är på 30kkr uppåt 70 kkr beroende på modell. Och dessa kommer ändå få det svårt att mäta sig med en bra TV i fråga om dynamik. Så det gäller att gilla projektorbilden snarare än det tekniska framstegen runt ljus och färg så att säga.

De två Benq-modellerna är troligtvis samma apparat med olika beteckningar avsedda för olika marknader. TK-serien för utbildning/presentation och W-serien för hemmabio/vardagsrum. Oklart hur detta skiljer sig i praktiken mer än vilka kanaler produkterna letar sig ned genom. Det kan vara skillnad, men det vet man först efter test. "Ice"-modellen är antagligen något kinesiskt OEM. Den har dessutom 1920x1200-panel och "4K" är endast att den tar emot signalen.

DLP:erna i den här prisklassen, likt Benq-modellerna använder ett modulerande DLP-chip med 2716x1528 pixlar och det är en ganska orolig bild jämfört med den Epson du har. Så även om det blir en annan kraft i bilden i fråga om ljus och färg kommer du också få andra sidor som du inte vet ifall du gillar/ogillar eller märker av. Tänk också på att "lens shift" på de här DLP-modellerna handlar om en variabel offset där du kan flytta bilden 1-2 decimeter nedåt vid projicering från taket.

Egentligen är det inget nytt med de här projektorerna jämfört med alla andra DLP:er i samma klass som funnits de senaste tio åren. Det är fler pixlar och inte mycket mer. Du kommer att få mycket mer ljusstyrka jämfört med en gammal TW3200, men också ljusare svärta då kontrastförhållandena inte är så mycket bättre. Så för att verkligen leva med den bild som du har i dag fast mycket bättre behöver du kliva upp till Epson TW9300.

Eller börja skifta om till en TV ifall det är ljusstyrkan och dynamiken du är ute efter snarare än den stora bilden.

Permalänk
Medlem