Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Ytterliggare ett onödigt inlägg.

Kan alla förstå att det är INTE AMD som styr priserna?? Det är återförsäljarna, AMD får ALDRIG gå in och styra vilka priser som varorna ska säljas för utan endast ge en REKOMMENDATION (MSRP).

Att ett Vega kort kostar mer än vad de annonserats för får du skylla på marknaden. Folk är villiga till att betala mer då kommer priserna stiga så enkelt är det.

Jag menar inte på att AMD har gjort dåliga grafikkort eller att Vega som affärsidé är dålig. Det jag menar på är att det känns som om att AMD har skyndat på releasen av RX Vega eftersom det inte finns nog med kort på marknaden för att korten ska kunna köpas till rimligt pris (både internationellt och här i Sverige). Jag skulle inte tro att det är återförsäljarnas fel men det kan det mycket väl vara med tanke på succéen med föregående kort i RX serien.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett RX Vega 64 för en utvärdering. Det fick dessvärre bli retur av det. Visst, det levererade ibland ganska bra prestanda men det gav mig också mycket problem. Kanske var det mjukvaran som var ofullständig men framförallt var kylaren för klen! Kan tänka mig Vega 56 fungerar bättre då den går svalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Jag köpte ett RX Vega 64 för en utvärdering. Det fick dessvärre bli retur av det. Visst, det levererade ibland ganska bra prestanda men det gav mig också mycket problem. Kanske var det mjukvaran som var ofullständig men framförallt var kylaren för klen! Kan tänka mig Vega 56 fungerar bättre då den går svalare.

Japp Kylaren är sämsta delen med kortet.... Undervolt och att höja RPM till 3000 ish ger mig rätt så bra resultat då den går ner till 73c under full load. Men det finns mycket prestanda kvar att plocka ur kortet, FP16 finns det gott om.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Flopp? Upplever att dom är lite tidiga med DX12 och HBM men det driver ju också utvecklingen framåt
både för hårdvara/mjukvara vilket gynnar alla konsumenter i slutändan. Helt okej kort också för den delen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Eftersom spelen är ospelbara med Vega?

Ööhm nä dom är verkligen inte ospelbara med vega!
Lätt å sitta å säga mycket om vega när ni inte har kortet själva. Och nåt dom inte är så är dom inte ospelbara. Har själv msi rx vega 64 och är nöjd med kortet då det presterar lika bra som ett gtx 1080 i många av dom flesta spel titlar och ännu bättre nu med nya amd adrenalin.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd

Kan säga att rx vega funkar riktigt bra att spela med, även cf för den delen
Flopp är svårt att säga, har idag 2st i gamingriggen och 4 i en av miningriggarna som ska uttökas med två till.
(de från min gamingrigg, då jag gärna tar del av tystnden som de två inkommande saphire vega64 kommer ge)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Skall ingen skapa en Intels Flopp tråd? dom har i smyg floppat i >10år

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Skall ingen skapa en Intels Flopp tråd? dom har i smyg floppat i >10år

Om det har varit så så är det iaf. slut på det nu när dom valt vega grafik!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det känns onekligen som att AMD mer eller mindre gett upp grafikkort för stationära fram tills Navi ska släppas.

https://wccftech.com/amd-relinquishes-high-end-desktop-graphi...

Det AMD fokuserar på är mobilt Vega både för Intel och deras egna APU:er bland annat.

Vad hände med Vega grafikkort för mellanklassen? Antar att det inte kommer att hända och att Polaris får gå upp mot Volta då? Det hade varit intressant med ett Vega utrustat med GDDR5/GDDR5X minne för mellanklassen jag jag tycka.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det känns onekligen som att AMD mer eller mindre gett upp grafikkort för stationära fram tills Navi ska släppas.

https://wccftech.com/amd-relinquishes-high-end-desktop-graphi...

Det AMD fokuserar på är mobilt Vega både för Intel och deras egna APU:er bland annat.

Vad hände med Vega grafikkort för mellanklassen? Antar att det inte kommer att hända och att Polaris får gå upp mot Volta då? Det hade varit intressant med ett Vega utrustat med GDDR5/GDDR5X minne för mellanklassen jag jag tycka.

Antar att de kommer att konkurrera med pris.
Som läget är nu säljer både Nvidia och AMD sina produkter till högre priser än de ursprungligen kalkylerades till vilket rimligen innebär rejäla vinstmarginaler. När köpmotståndet kommer, är det frågan om det är effektivare att producera nya chip, eller om det är bättre att sänka priserna på de inkörda produkterna.
Processteknologiskt finns inte mycket att hämta före 7nm, så det verkar faktiskt ganska vettigt att köra den befintliga produktstacken med lite puts, tills de har tillgång till nya litografiska processer om drygt ett år.

Permalänk
Medlem

Vega med refkylare var inte direkt någon hit. Det stora problemet är att AMD skickar på för mkt volt på korten vilket gör de varma. Är man lite händig så går det att lösa med BIOS-mod.

Men överlag så ser framtiden för grafikkort från AMD väldigt ljus ut.

1. AMD levererar grafikkort både till XBOX och Playstation
2. Nya samarbetet med Intel med AMD RX Vega M kretsar
3. Utbudet på Freesync-skärmar på marknaden
4. Vulkanlansering som i princip styrde utveckling av DX12
5. AMD infinity fabric för grafikkort kommer att innebära att AMD kan skala sina grafikkort hur de vill och uppnå väldigt hög yield

nVidia kommer förmodligen under lång tid ha de snabbaste grafikkortet men AMD tar marknadsandelar i de lägre klasserna och kommer att bli dominanta. Med infinity fabric så kommer produktionskostnaderna minska eftersom de kan producera mindre kretsar som de länkar ihop.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

@Korgan: Yes AMD stora Gap är bland laptop där Vega är den första kretsen på länge att konkurrera med Nvidia. Jag Tror själv att Vega alltid var ämnad för Laptops med tanke på hur bra Energi effekten är i lägre volt och klocks.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Vega med refkylare var inte direkt någon hit. Det stora problemet är att AMD skickar på för mkt volt på korten vilket gör de varma. Är man lite händig så går det att lösa med BIOS-mod.

Men överlag så ser framtiden för grafikkort från AMD väldigt ljus ut.

1. AMD levererar grafikkort både till XBOX och Playstation
2. Nya samarbetet med Intel med AMD RX Vega M kretsar
3. Utbudet på Freesync-skärmar på marknaden
4. Vulkanlansering som i princip styrde utveckling av DX12
5. AMD infinity fabric för grafikkort kommer att innebära att AMD kan skala sina grafikkort hur de vill och uppnå väldigt hög yield

nVidia kommer förmodligen under lång tid ha de snabbaste grafikkortet men AMD tar marknadsandelar i de lägre klasserna och kommer att bli dominanta. Med infinity fabric så kommer produktionskostnaderna minska eftersom de kan producera mindre kretsar som de länkar ihop.

"5. AMD infinity fabric för grafikkort kommer att innebära att AMD kan skala sina grafikkort hur de vill och uppnå väldigt hög yield"
Förhoppningsvis. Vad jag förstår så innebär det stora latenser när de ska kommunicera mellan chippen. Men om de kan minimera det, vilket antagligen går med tanke på hur paralleliserat rendering kan göras, så kan det nog bli en hit.

Men jag tror inte det blir nån sinnessjuk vinst i slutändan ... men kanske.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hej, alla vega användare såg nu i senaste patchen i pudg har vega användare fått 40% mer prestanda kan nån av er bekräfta det?. tyckte det lät intressant.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7pahj2/pubg_vega_64_nea...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Hej, alla vega användare såg nu i senaste patchen i pudg har vega användare fått 40% mer prestanda kan nån av er bekräfta det?. tyckte det lät intressant.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7pahj2/pubg_vega_64_nea...

Nej det stämmer inte, han jämför pre release med v1.0 av pugb som gav en stor prestandaboost med alla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av howgii:

Efter att RX Vega släpptes i augusti så har de första tredjeparts korten inte kommit ut på marknaden ännu. Som grädde på moset ligger referens korten på 1000-2000kr över rekommenderat återförsäljnings pris. Jag hade personligen velat ha en ersättare från AMD för mitt GTX1060 så att jag kan spara några tusenlappar på en 2K Freesync skärm istället, men det verkar inte vara möjligt.

Jag är väldigt besviken på AMD med tanke på att de har haft mer än ett år på sig att förbereda sitt svar mot Nvidia's 10-serie kort.
Vad är era tankar kring det här?

Skrivet av ajp_anton:

Vad exakt är det som det inte är nåt fel på, när just dessa två är åt helvete?

Är det en flopp?
Mot gamers, ja. Svider att säga det, men det är helt klart så.
Jag ville också uppgradera, men sitter och anser det inte värt det.

Men notera dock två saker.
Först, AMD säljer... de säljer alla kort de tillverkar till miners. Så helt flopp ur deras ekonomiska synvinkel är det inte.
https://www.sweclockers.com/nyhet/22425-amd-gor-vinst-under-a...
De gör vinst, vilket är det absolut viktigaste för detta företag just nu. Mer pengar = mer till R&D och mer chans till bättre produkter. Därför är också priserna som de är...

Två, en stor del av Vegas fall är pga HBM2. Tillverkarna där kunde inte leverera vad de lovat... inte ens i närheten. Det var tal om 1000Mhz... upp mot 1250Mhz i början. Vega har ca 945 som högst, och 800-ish normalt. Detta är lätt 20% minnesprestanda de hade förväntat sig.

AMD är dock inte oskyldiga. De har gjort designmissar i Vega, som tagit hårt på strömförbrukningen. De borde inte satsat på så hög frekvens, utan hållit lägre frekvens = svalare och satsat på mer vettig nivå.

Men som sagt, då deras ekonomi håller på att balanseras, så har de en bättre chans framåt iaf. Tills folk slutar vara villig att betala vad som helst för Nvidia kort, så tjänar AMD mer på att göra miners glada, som i sin tur betalar vad som helst för AMD kort. Så frågan är väl vad som sker framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Hej, alla vega användare såg nu i senaste patchen i pudg har vega användare fått 40% mer prestanda kan nån av er bekräfta det?. tyckte det lät intressant.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7pahj2/pubg_vega_64_nea...

Trodde du på det själv? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Trodde du på det själv? Haha

ok.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men som sagt, då deras ekonomi håller på att balanseras, så har de en bättre chans framåt iaf. Tills folk slutar vara villig att betala vad som helst för Nvidia kort, så tjänar AMD mer på att göra miners glada, som i sin tur betalar vad som helst för AMD kort. Så frågan är väl vad som sker framöver...

Håller med i allt det du skrev men det här sista stycket kändes som den bistra sanningen. Lär så vara nu framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Vega med refkylare var inte direkt någon hit. Det stora problemet är att AMD skickar på för mkt volt på korten vilket gör de varma. Är man lite händig så går det att lösa med BIOS-mod.

Men överlag så ser framtiden för grafikkort från AMD väldigt ljus ut.

1. AMD levererar grafikkort både till XBOX och Playstation
2. Nya samarbetet med Intel med AMD RX Vega M kretsar
3. Utbudet på Freesync-skärmar på marknaden
4. Vulkanlansering som i princip styrde utveckling av DX12
5. AMD infinity fabric för grafikkort kommer att innebära att AMD kan skala sina grafikkort hur de vill och uppnå väldigt hög yield

nVidia kommer förmodligen under lång tid ha de snabbaste grafikkortet men AMD tar marknadsandelar i de lägre klasserna och kommer att bli dominanta. Med infinity fabric så kommer produktionskostnaderna minska eftersom de kan producera mindre kretsar som de länkar ihop.

När man läser detta är det nästan så man ångrar sin uppgradering från R9 390 till ett 1070Ti, men 3990:- för ett Palit GTX 1070Ti Dual gick inte att motstå!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag är väldigt nöjd med mitt floppande kort iaf

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Vega med refkylare var inte direkt någon hit. Det stora problemet är att AMD skickar på för mkt volt på korten vilket gör de varma. Är man lite händig så går det att lösa med BIOS-mod.

Men överlag så ser framtiden för grafikkort från AMD väldigt ljus ut.

1. AMD levererar grafikkort både till XBOX och Playstation
2. Nya samarbetet med Intel med AMD RX Vega M kretsar
3. Utbudet på Freesync-skärmar på marknaden
4. Vulkanlansering som i princip styrde utveckling av DX12
5. AMD infinity fabric för grafikkort kommer att innebära att AMD kan skala sina grafikkort hur de vill och uppnå väldigt hög yield

nVidia kommer förmodligen under lång tid ha de snabbaste grafikkortet men AMD tar marknadsandelar i de lägre klasserna och kommer att bli dominanta. Med infinity fabric så kommer produktionskostnaderna minska eftersom de kan producera mindre kretsar som de länkar ihop.

Samtidigt har de en jämförelsevis usel prestanda per transistor/hz, långt lägre än tidigare generationer till och med. Hela arkitekturen är på det viset trasig. Ska de dra ner på spänningen för att korten ska köra lika avslappnat och svalt som nVidias motsvarande så blir det ännu värre. Då ser man hur stort gapet faktiskt har vuxit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

När man läser detta är det nästan så man ångrar sin uppgradering från R9 390 till ett 1070Ti, men 3990:- för ett Palit GTX 1070Ti Dual gick inte att motstå!

Varför? De flesta normalt funtade människor hade hellre tagit ett eftermarknads-1070Ti än ett referens x56. Varken DX12 eller Vulkan är något brett använt än så det är inte ett försäljningsargument för AMD och då har man bara kvar punkten för Freesync som talar för AMD i hans inlägg.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför? De flesta normalt funtade människor hade hellre tagit ett eftermarknads-1070Ti än ett referens x56. Varken DX12 eller Vulkan är något brett använt än så det är inte ett försäljningsargument för AMD och då har man bara kvar punkten för Freesync som talar för AMD i hans inlägg.

Och det är just freesync jag tänkte på! Men åandra sidan så tillfredställde jag bara mitt materiella habegär då jag inte direkt var i behov av ett 1070Ti mitt R9 390 fungerar bra (vilket även mitt GTX 780Ti gör) till Quake Champions som jag spelar typ 30min varje vecka!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad exakt är det som det inte är nåt fel på, när just dessa två är åt helvete?

Dessa är inte "åt helvete". TDP värdet är inte i närheten av Nvidia visst men folk får det ju att låta som de drar 600W och kräver 8+8+6 för att ens drivas. Faktum är att Vega är ganska energieffektivt.. Om man drar ned klocken lite. Problemet Vega har är att AMD har tänkt "Fuck it" och skitit helt i TDP för att få upp korten så högt som möjligt.

Skrivet av Flopper:

så ja, vega är ett misslyckande för dig som spelar.

Detta svart-vita tänk är orsaken till denna sorts trådar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dessa är inte "åt helvete". TDP värdet är inte i närheten av Nvidia visst men folk får det ju att låta som de drar 600W och kräver 8+8+6 för att ens drivas. Faktum är att Vega är ganska energieffektivt.. Om man drar ned klocken lite. Problemet Vega har är att AMD har tänkt "Fuck it" och skitit helt i TDP för att få upp korten så högt som möjligt.

Detta svart-vita tänk är orsaken till denna sorts trådar.

Men ska man se framåt ska man inte bara se ur konsumentperspektiv. Som produkt så kan det ju fungera någorlunda. Men som arkitektur? Ska man få ner det på nVidias förbrukning för motsvarande krets så behövs betydande undervoltning och nedklockning. Skillnaden i totalprestanda mot motsvarande krets blir då ännu större. Det krävs alldeles för mycket transistorer för att göra en krets som nedvoltat till nVidias nivå inte ens kan mäta sig med 1070. Vilket är en cripplad variant av en långt mindre krets än Vega. Och då har ändå Vega den stora fördelen att den inte behöver strömkrävande och transistorkrävande GDDR-minneskontroller.
Det hela gör att AMD inte alls har några marginaler jämfört med nVidia, och att de är i ett riktigt dåligt utgångsläge för att ta sig an kommande generationer från nVidia. Går nVidia över till HBM2 så kommer de öka sitt försprång med prestanda per transistor/hz ännu mer. Vega symboliserar helt enkelt en tillbakagång i effektivitet på arkitekturnivå, medan konkurrenten ökar.

När de låg efter lite prestandamässigt under tiden med 3000-serien till 6000-serien så gjorde de ju det med snålare och mindre kretsar. De tillverkade inte lika snabba kretsar, men låg inte efter teknikmässigt.

Permalänk
Avstängd

@Aleshi: Ja och problemet är att AMD försöker göra en krets för allt och hoppas på att det skall bli lika bra som Ryzen. Problemet är att Navi är tänkt att ta steget dit och inte Vega, som bara är en Alpha version av Navi. Vi får se om AMD lyckas med infinity fabrik för Navi och Priserna kan gå ner, Tills dess sitter jag nog kvar på mitt Vega64 med tanke på priset jag fick det för. Marknaden är helt sjuk just nu 3200kr för ett RX5804GB.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Aleshi: Ja och problemet är att AMD försöker göra en krets för allt och hoppas på att det skall bli lika bra som Ryzen. Problemet är att Navi är tänkt att ta steget dit och inte Vega, som bara är en Alpha version av Navi. Vi får se om AMD lyckas med infinity fabrik för Navi och Priserna kan gå ner, Tills dess sitter jag nog kvar på mitt Vega64 med tanke på priset jag fick det för. Marknaden är helt sjuk just nu 3200kr för ett RX5804GB.

Jag har sett ursäkten många gånger att Vega är menad för beräkning. Kan någon faktiskt belägga att Vega är bättre på beräkning än Quadro P6000 överlag eller är det något folk bara säger för att det är en bekväm och otestbar bortförklaring? Det känns som en dålig ursäkt att Vega skulle vara så dålig för att det skulle vara en jack of all trades.
Det förklarar inte varför AMD lovade massa olika tekniker som var för sig skulle öka effektiviteten både med Polaris och med Vega, ändå är prestandan per Hz oförändrad över Fiji trots massa fler transistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men ska man se framåt ska man inte bara se ur konsumentperspektiv. Som produkt så kan det ju fungera någorlunda. Men som arkitektur? Ska man få ner det på nVidias förbrukning för motsvarande krets så behövs betydande undervoltning och nedklockning. Skillnaden i totalprestanda mot motsvarande krets blir då ännu större. Det krävs alldeles för mycket transistorer för att göra en krets som nedvoltat till nVidias nivå inte ens kan mäta sig med 1070. Vilket är en cripplad variant av en långt mindre krets än Vega. Och då har ändå Vega den stora fördelen att den inte behöver strömkrävande och transistorkrävande GDDR-minneskontroller.
Det hela gör att AMD inte alls har några marginaler jämfört med nVidia, och att de är i ett riktigt dåligt utgångsläge för att ta sig an kommande generationer från nVidia. Går nVidia över till HBM2 så kommer de öka sitt försprång med prestanda per transistor/hz ännu mer. Vega symboliserar helt enkelt en tillbakagång i effektivitet på arkitekturnivå, medan konkurrenten ökar.

När de låg efter lite prestandamässigt under tiden med 3000-serien till 6000-serien så gjorde de ju det med snålare och mindre kretsar. De tillverkade inte lika snabba kretsar, men låg inte efter teknikmässigt.

Skrivet av Aleshi:

Jag har sett ursäkten många gånger att Vega är menad för beräkning. Kan någon faktiskt belägga att Vega är bättre på beräkning än Quadro P6000 överlag eller är det något folk bara säger för att det är en bekväm och otestbar bortförklaring? Det känns som en dålig ursäkt att Vega skulle vara så dålig för att det skulle vara en jack of all trades.
Det förklarar inte varför AMD lovade massa olika tekniker som var för sig skulle öka effektiviteten både med Polaris och med Vega, ändå är prestandan per Hz oförändrad över Fiji trots massa fler transistorer.

För det första så undrar jag hur vilka basinställningar ett kort har att göra med hur bra arkitekturen är? Då skulle t.ex ryzen räknas som hur dålig som helst om de kom med 1.45V @ 3,4Ghz, när den klarar 1, 325V @ 4Ghz. . Att optimera tar väl fram den bästa sidan med arkitekturen, vilket jag tycker skall vara fallet både för Pascal och för Vega. Problemet med Vega (rätta mig om jag har fel) var väl att Vega56 hade samma spänning som Vega64 Liquid Cooled OC, vilket är lite som fallet jag beskrivit ovan.

För att kritisera arkitekturen så måste man väl först säga varför den är dålig? Då får man gå in på saker såsom hur tillverkningsprocessen GF 14 LPP presterar jämfört med TSMCs 16nm (om någon har en jämförelse, länka gärna )och vilka förbättringar som dras fram i deras whitepaper , och hur många geometrienheter,rasterenheter etc. som finns tillgängliga.

Från vad jag har hört så är Vega väldigt begränsad när det kommer till geometri och till viss del rasterization (två saker som inte direkt spelar någon roll för beräkningskort). Argumentet för att Vega är ett beräkningskort är således att beräkningsdelen har mer resurser tilldelade till sig än grafikdelen . Argumenten för ett gamingkort är att Vega har DSBR för att hjälpa till med rasterization och Primitive shaders (NGG fast path) för att hjälpa till med geometrin. Dock så är de inte aktiva i nuläget (mjukvaruimplementeringen innehåller problem) och kan antingen fixas…eller inte. Det går även att dra argumentet med att FP16 kan implementeras för spel (Med väldigt imponerande resultat gentemot Pascal. ) , men samma sak kan göras för beräkningar också så det är ett neutralt påstående helt enkelt.

Sammanfattningsvis så har du både rätt och fel om att Vega inte är ett beräkningskort. Just nu presterar det bättre på beräkningsdelen än vad den gör på grafikdelen, men så behöver inte vara fallet i framtiden på grund av att vi ännu inte sett DSBR eller Primitive shaders (NGG fast path). Hur skall man döma en arkitektur om den inte utnyttjas fullt ut?

Vega är lite som paradoxernas kort om man ska lyssna på andra. Ingen vill ha den , men är slut överallt. Bara Intel, Apple , datacenter , miners etc. vill ha dem, men tydligen gör de dåliga val. Det är också ett beräkningskort , men ändå inte.

Värt att nämna är också att de Vega 24 som ska finnas i Intels laptops inte verkar ha ett reducerat antal geometrienheter, dvs den kommer prestera närmare sin fulla potential än vad t.ex. Vega 56 eller Vega 64 kan. Det ska bli intressant hur de presterar på mobila marknaden.

Jag fick höra från en vän som lyssnade på ett föredrag av Nvidias CTO som sa att 90% av deras intäkter kommer från försäljning av beräkningskort. Vega behöver inte slå quadro , utan komma tillräckligt nära i pris/prestanda. Varför tror du de har bestämt at Vega ska till 7nm för datacenter, men nämner ingenting om att rx Vega ska till 7nm? AMD vill helt enkelt ta del av den marknaden, så mycket som de kan i alla fall.

Förresten är inte P6000 och Vega lite olika prisklasser? P6000 kostar runt 70k medan Vega frontier runt 13k? Eller menade du kanske radeon instinct som är de verkliga beräkningskorten? I alla fall, hittade inga tester för radeon instinct MI25, men hittade ett där P6000 jämförs med Vega frontier edition. Där presterade den bättre i vissa test, sämre i andra , men överlag var de någorlunda lika (vilket är rätt så bra givet att det ena kortet är 5 gånger dyrare än det andra) . Jag har ingen aning om testen är representativa för ett generellt intryck, men visar att det finns områden där man kan föredra ena över den andra om ens arbetsbörda innehåller de programmen.

Sedan så säger AMD följande angående GF14 LPP och dess energieffektivitet:
”Höjer du klockhastigheten och spänningen med 15% vardera erhålls 52% högre effektförbrukning”

Jag testar påståendet med DOOM och RX480 (samma tillverkningsprocess som Vega). Stod till på samma ställe och tittade på samma punkt.
Ingen chill 1303Mhz, 1090mV – 140W 150FPS
Chill 1303Mhz, 1090mV – 120W 125-128FPS
1110Mhz , 928mV – 100W 133FPS ~30% mindre för 15% mindre prestanda

Något högre effekt än deras förväntade 34% minskning (1/1,52 = 0,66) , men det är inom marginalerna. Det är alltså inte jättemycket man behöver sänka den, och förmodligen mycket mindre än så på grund av de höga initiala spänningen som finns på Vega56. Men för Vega64 liquid cooled så verkar det vara kört, då det är driven till sin spets och för Vega64 ungefär likadant.

Vega 64 (och även frontier edition) verkar vara AMDs försök att slå ner Pascal och Nvidia, men faller platt då den blir för varm, har för hög effekt, etc jämfört med sin prestanda. Det är inte Vegas tid att skina i spel nu, kanske till och med aldrig blir det. AMD är nog inte missnöjda, då de hittar andra ställen att sälja den till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k 4,8ghz , msi 1080ti gaming x , 16gb ram 3333mhz , lg34gk950f.