Permalänk
Avstängd

Vilka TV-modeller är high-end i år?

Tjena!

Tänkte investera, i samband med flytt, i en 4K TV mellan 50-59" med syfte för film, TV-spel, kanske datorspelande men främst film/serier/streams/youtube/impas av 4K HDR klipp på nätet & Nintendo Switch.

Jag skulle gärna vilja ha bra bild (10-bitars panel med HDR, Rec.2020 färgrymd, fabrikskalibrerad), ljudet är skitsamma och SmartTV är oxå skitsamma, för jag kmr köra HTPC till den med HDMI med externt ljudkort/ljudsystem in i datorn (så vore bra om TV:n inte nekar ens HDMI pga. HDCP). Problemet är att jag inte vad som är riktiga standarder (HDR10/+ verkar vara riktiga standarder) medan "HDR Perfect/Premium" från Philips är deras påhittade standard?

Har jag läst på rätt att det är OLED som man ska köra som panelteknik då? Och att man bör ligga på minst 20 lax om man vill få "bra bild"-kravet uppfyllt för tumstorleken 50-59"? Kan leva med en 55" för högre upp så verkar priset inte riktigt rättfärdiga de extra tummen tycker jag.

Vilka TV-modeller i high-end-serier är det som gäller i år? Har kikat i TV-guiden här så kan avläsa tumstorlek och xxxx-siffrorna i slutet som verkar ange serien, men är verkligen inte mer insatt än så i TV-apparater då jag inte ägt en på flera år nu. Tack för all hjälp! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Elgiganten har en bra deal på LG oled 55" B7V just nu. Jag köpte den nån vecka innan black friday för 18000. Aldrig varit så imponerad av en TV. Gick från ett par år gammal Sony 60" och det är verkligen dag och natt när du upplever HDR

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@AplAy: Går igenom utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/24802 där sammanfattningen går igenom modeller rankade efter krav. Så du hittar de du frågar efter under "Toppmodeller"

10-bitars panel med HDR, Rec.2020 färgrymd och fabrikskalibrerad är dock inget som finns ännu. Rec.2020 är flera år bort innan tekniken finns där. 10-bitars signal fungerar men det är få displayer som verkligen ger 10-bitars precision utan att ta till olika former av dither-teknik, temporal och mönsterbaserad.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren, ni sparade mig både tid och pengar så jag slapp sitta och bevaka prisjakt 24/7 för att hitta ett kap på 50% rabatt på utgående toppmodell som troligen hade dykt upp i slutet av året. Fixade LG oled 55" B7V som angavs i tråden. Den anländer 23:e januari 2018. De skulle ha 200 spänn extra för att få bärning in till lägenhet, no way, haha, bara dra upp den för trappan eller så kmr nån granne och hjälper.

Skrivet av Printscreen:

Elgiganten har en bra deal på LG oled 55" B7V just nu. Jag köpte den nån vecka innan black friday för 18000. Aldrig varit så imponerad av en TV. Gick från ett par år gammal Sony 60" och det är verkligen dag och natt när du upplever HDR

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B7V/lg-5...

Nice! Det fick bli den nu (knyckte den för 13979) med tanke på startpriset som du angav (bör säga en del om bildkvalitén), en recension om den på elgiganten sa något om att den är på en annan nivå än Samsung 8-serien vilket min brorsa har som jag har varit och kolla på och 4K HDR-klippen där är fantastiska. Därmed förväntar jag mig liknande bildkvalité när rätt klipp slås på.

Skrivet av Laxpudding:

@AplAy: Går igenom utbudet i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/24802 där sammanfattningen går igenom modeller rankade efter krav. Så du hittar de du frågar efter under "Toppmodeller"

10-bitars panel med HDR, Rec.2020 färgrymd och fabrikskalibrerad är dock inget som finns ännu. Rec.2020 är flera år bort innan tekniken finns där. 10-bitars signal fungerar men det är få displayer som verkligen ger 10-bitars precision utan att ta till olika former av dither-teknik, temporal och mönsterbaserad.

Aha, då vet jag vad jag kan förvänta mig. Har en 20" ASUS-fotografiskärm, fabrikskallibrerad med certifikat med 10-bitars 98% AdobeRGB men storleken på skärmen lämnar en mer att önska och får användas till foto-/videoredigering så får TV:n ge så bra färger som det går på 10-bitars blueray-filmer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

Aha, då vet jag vad jag kan förvänta mig. Har en 20" ASUS-fotografiskärm, fabrikskallibrerad med certifikat med 10-bitars 98% AdobeRGB men storleken på skärmen lämnar en mer att önska och får användas till foto-/videoredigering så får TV:n ge så bra färger som det går på 10-bitars blueray-filmer.

20 tum? Hur gammal är den då? Fabrikskalibreringen är ju bara aktuell den första tiden i drift. Om det nu verkligen är en kalibrering och inte en "kalibrering". Dell och Philips (bland annat) påstår att de är "fabrikskalibrerade" men lämnar intyg som inte är fullständiga och faktiskt visar att skärmen inte är kalibrerad.

Det vill säga: är kalibrering och korrekt färg viktigt måste du komplettera med mätutrusning.

Permalänk
Medlem

@AplAy: Tills du fått din B7 så kan det vara bra att plöja den 75-sidor långa tråden på MHB så är du förberedd på vad som komma skall: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332054

Själv äger jag B6 och är nöjd med den

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Näbbdjuret:

@AplAy: Tills du fått din B7 så kan det vara bra att plöja den 75-sidor långa tråden på MHB så är du förberedd på vad som komma skall: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332054

Själv äger jag B6 och är nöjd med den

Haha wtf, tack ändå att du länka. Skummade igenom och vissa rapporterar tinting och banding men vissa verkar inte ha problemen? Frågan är vad som ingår i ens garanti från elgiganten. Bör man kunna ta upp tv:n ur förpackning, kontrollera bilden och sedan stoppa ned den igen och kunna nyttja öppet köp 30 dagar om det visar sig vara tinting och banding som gör att man inte är nöjd med produkten?

Tinting är verkligen inte OK i mina ögon, inte om den sägs ska ha en bra panel med bra 10-bitars (som inte verkar vara riktig 10-bitars dock enligt andra i tråden). Sedan så vet jag oxå att det är lätt att se färg som inte finns där. Ska regga mig på forumet där och snacka runt med folk som redan har TVn för att se hur vanliga bildproblemen tycks vara, appar och tjoffs bryr jag mig inte om för kmr köra allt via burk.

En sak som jag däremot inte fattar är varför alla verkar köra med rörelseförbättringar på större tv-apparater? Har aldrig haft det på tv-apparater jag haft: 32" och 46" samsung. Tycker bara det ser konstigt ut och som 48fps hobbit-filmen. Eller måste rörelsehantering finnas på större tv-apparater?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Rörelsehantering finns på stora som små. De flesta verkar snarare inte gilla det då de leder till artifakter och folk är van vid 24p judder och tycker det ger en särskild känsla. Då håller ju på och försöker komma runt det och få de att fungera med en massa tricks så de kan finnas fördelar med att hålla sig till referens.

Det är ett panellotteri men har du öppet köp och det är åt fanders så får du ju lämna tillbaks. Verkar va svårt få en utan något spår av banding dock. Apropå banding så syns de i vissa situationer nästan lika väl som på testbilderna men inte i närheten så ofta av de filmer jag ser.

Skulle börja kolla vanligt material innan jag börjar kolla testbilder iaf. Annars är de lätt få panik.
Tint verkar va vanligare på 65"

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@AplAy: Tills du fått din B7 så kan det vara bra att plöja den 75-sidor långa tråden på MHB så är du förberedd på vad som komma skall: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332054

Själv äger jag B6 och är nöjd med den

Har själv B7an, dock 65". Tycker de borde bundlas med UHD blu-ray spelare och planet earth 2 då den är nästintill obligatorisk att se på.

Skrivet av oqvist:

Rörelsehantering finns på stora som små. De flesta verkar snarare inte gilla det då de leder till artifakter och folk är van vid 24p judder och tycker det ger en särskild känsla. Då håller ju på och försöker komma runt det och få de att fungera med en massa tricks så de kan finnas fördelar med att hålla sig till referens.

Det är ett panellotteri men har du öppet köp och det är åt fanders så får du ju lämna tillbaks. Verkar va svårt få en utan något spår av banding dock. Apropå banding så syns de i vissa situationer nästan lika väl som på testbilderna men inte i närheten så ofta av de filmer jag ser.

Skulle börja kolla vanligt material innan jag börjar kolla testbilder iaf. Annars är de lätt få panik.
Tint verkar va vanligare på 65"

Har 65an, inget problem med tinting, däremot banding i vissa gråskalor. Dock endast märkt det i nåt avsnitt av Family Guy samt på testbilder, aldrig i film.

Permalänk
Medlem

Det kan vara farligt att läsa för mycket på forum innan man köper en tv. Det är ju givetvis bra att läsa på men det kan lätt uppfattas som att alla apparater är kassa och har defekter etc. Gör så att du packar upp tvn och tittar på lite gött material (inte testbilder).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det kan vara farligt att läsa för mycket på forum innan man köper en tv. Det är ju givetvis bra att läsa på men det kan lätt uppfattas som att alla apparater är kassa och har defekter etc. Gör så att du packar upp tvn och tittar på lite gött material (inte testbilder).

Precis. Letar man fel så kan man säkert hitta dem och lära sig störa sig på dem även om man inte gjort det annars. Vill dock minnas att TS skrev själv att han ägt två apparater tidigare och varit väldigt nöjd med dem, trots att de haft "kritiska" fel enligt vissa forum, så han har nog koll på den biten i alla fall.