Redaktionen tittar närmare på Nvidias Big Format Gaming Displays

Permalänk
Melding Plague

Redaktionen tittar närmare på Nvidias Big Format Gaming Displays

Efter avtäckandet tidigare i veckan får SweClockers redaktion möjlighet att prova på Nvidias nya ultrastora bildskärmskoncept BFGD, med bland annat 4K UHD, 120 Hz och G-Sync på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Stenhårt köp när dom kommer, tänk dra 15m DP kabel genom väggen och logitech trådlös mus och trådlös tangentbord och högtalare i vardags rummet.

kommer bli golden!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intressant ifall den kommer kosta runt 20k

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om den kostar under 30kkr är det ju helt klart ett intressant alternativ till en " vanlig" TV. Vi har ju inte ens antennkabeln i hemma iaf. Kör bara PS4, Netflix och HTPC på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

65" på skrivbordet. Då får den nog ta och vara lite välvd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Tänkte exakt likadant, tyvärr så faller det lite på att det inte är OLED. För endast gaming så funkar det ju bra, men ska det också vara film och dubbla som vardagsrums-TV så måste det vara lite mer tryck i bilden... däremot hade jag inte haft emot att ha en sådan här på väggen framför skrivbordet, men det blir många månader med ris och vitt bröd om jag ska ha råd med både denna och en riktig OLED för film :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

65" på skrivbordet. Då får den nog ta och vara lite välvd.

Ja, krökt och gärna i 21:9-format med 5040 x 2160 pixlar Helt ärligt skulle dock 55 tum på skrivbordet räcka för mig, även i 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Intressant ifall den kommer kosta runt 20k

Bara att glömma att den blir så billig.

Permalänk
Skäggig legend

Fick lite kvävningar när jag såg LTTs video på "local dimming" efter att ha min Oled hemma på just 65".

Förstår att det inte finns paneler av Oled med denna kaliber men för mig är detta ett stort nej. Idén är dock guld!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Lägg på 1 nolla bakom 20.000kr så stämmer det nog bättre med priset

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Intressant gilla stora skärmar;)

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa mottagaren för TV. Synd att man är lite sena på bollen, detta har jag önskat i snart 20 år. Men äntligen är framtiden här. Ska bli kul att se hur staten motiverar tv-licens i framtiden sen när ingen kollar på propagandan längre.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Skönt att slippa mottagaren för TV. Synd att man är lite sena på bollen, detta har jag önskat i snart 20 år. Men äntligen är framtiden här. Ska bli kul att se hur staten motiverar tv-licens i framtiden sen när ingen kollar på propagandan längre.

Försvinner inte licensen i år och läggs på skatten istället?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Försvinner inte licensen i år och läggs på skatten istället?

Lite det jag menade med timingen. 20 år försent. Men ett bra steg att få bort mottagaren. Om alla hänger på blir det svårt för staten att motivera den hutlösa skatten. Över tid då.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Stenhårt köp när dom kommer, tänk dra 15m DP kabel genom väggen och logitech trådlös mus och trådlös tangentbord och högtalare i vardags rummet.

kommer bli golden!

Eller så har man som jag bara ett rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Xyborg: Tänkte exakt likadant, tyvärr så faller det lite på att det inte är OLED. För endast gaming så funkar det ju bra, men ska det också vara film och dubbla som vardagsrums-TV så måste det vara lite mer tryck i bilden... däremot hade jag inte haft emot att ha en sådan här på väggen framför skrivbordet, men det blir många månader med ris och vitt bröd om jag ska ha råd med både denna och en riktig OLED för film :).

Den har faktiskt en sak som är bättre än oled. Efter som att skärmen ändrar frekvensen efter vad som visas så kommer man helt undan hackigheten som alla oled lider av vid kamera rörelser. Det ska fungera med den inbyggda sheilden.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Den har faktiskt en sak som är bättre än oled. Efter som att skärmen ändrar frekvensen efter vad som visas så kommer man helt undan hackigheten som alla oled lider av vid kamera rörelser. Det ska fungera med den inbyggda sheilden.

Har för mig (är inte säker här) att detta egentligen enbart beror på att en OLED i sig har så snabba pixlar vilket eliminerar mer ghosting/trailing i bilden. Detta ihop med just film som enbart är 24hz gör att bilden kan upplevas ryckigare än LCD-paneler, vars tröghet fungerar lite som naturlig motion blur och upplevs då flyta på bättre.

Drar man upp uppdateringsfrekvensen på det material man tittar på så försvinner detta även på OLED-paneler.

Permalänk
Medlem

Hade den haft HDMI 2.1 med VRR så skulle jag vara intresserad

Permalänk
Lego Master

BFGD - Big Fucking Gaming Display. Det enda jag kan tänka på när jag läser det.

Also. There is a thing as going too big. Men det är bara min åsikt, jag fattar ju att folk kommer köpa dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Stora frågan är när @laxpudding får lägga tassarna på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Stenhårt köp när dom kommer, tänk dra 15m DP kabel genom väggen och logitech trådlös mus och trådlös tangentbord och högtalare i vardags rummet.

kommer bli golden!

15 meter kabel för att driva 4K i 120hz... Undrar om det ens går att få att få det att funka stabilt?

Skrivet av Igelkott:

65" på skrivbordet. Då får den nog ta och vara lite välvd.

Välvd lär inte räcka... Den kommer helt enkelt bli för hög om den står på skrivbordet. Alla rika PC-spelare kommer få trasiga nackar och torra ögon

Det irriterar mig fakiskt lite att Nvidia verkar tro att det ska bli en grej att använda dessa på skrivbordet. 65 tum är verkligen inte optimalt för det syftet. Jag skulle väl säga att 48 tum är absolut max för en 16:9 skärm på skrivbordet, om man i princip ställer panelen direkt på bordet! Annars blir den helt enkelt för hög för att vara praktiskt användbar som vanlig arbetsskärm.

65 tums 4k innebär ju även stora pixlar i praktiken. Tänk er en 32 tummare 1080p på skrivbordet och vilka pixlar det blir!

Visst, om man är villig att väggmontera och fixa ett custom skrivbord osv, så man får höjd och avstånd vettigt, så kan det bli mäktigt, men verkar enklare att fixa en mindre skärm istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG Displays OLED-paneler som sitter i dagens OLED-TV kan arbeta i 120 Hz. Så det finns inget som hindrar att det blir möjligt att skapa liknande produkter med OLED framöver. Vilket också är intressant med tanke på att LG Display siktar på att få ned panelstorleken under 55 tum. Kanske aningen lättare att acceptera på skrivbordet om man vill undvika Wimbledon-effekten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Roger W:

15 meter kabel för att driva 4K i 120hz... Undrar om det ens går att få att få det att funka stabilt?

Välvd lär inte räcka... Den kommer helt enkelt bli för hög om den står på skrivbordet. Alla rika PC-spelare kommer få trasiga nackar och torra ögon

Det irriterar mig fakiskt lite att Nvidia verkar tro att det ska bli en grej att använda dessa på skrivbordet. 65 tum är verkligen inte optimalt för det syftet. Jag skulle väl säga att 48 tum är absolut max för en 16:9 skärm på skrivbordet, om man i princip ställer panelen direkt på bordet! Annars blir den helt enkelt för hög för att vara praktiskt användbar som vanlig arbetsskärm.

65 tums 4k innebär ju även stora pixlar i praktiken. Tänk er en 32 tummare 1080p på skrivbordet och vilka pixlar det blir!

Visst, om man är villig att väggmontera och fixa ett custom skrivbord osv, så man får höjd och avstånd vettigt, så kan det bli mäktigt, men verkar enklare att fixa en mindre skärm istället

Kanske 10 meter skit samma va mest för förklara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarmerMan:

Har för mig (är inte säker här) att detta egentligen enbart beror på att en OLED i sig har så snabba pixlar vilket eliminerar mer ghosting/trailing i bilden. Detta ihop med just film som enbart är 24hz gör att bilden kan upplevas ryckigare än LCD-paneler, vars tröghet fungerar lite som naturlig motion blur och upplevs då flyta på bättre.

Drar man upp uppdateringsfrekvensen på det material man tittar på så försvinner detta även på OLED-paneler.

Ok det stämmer nog. Jag såg en video för länge sedan om hur variabel uppdatering tar bort hackigheten och de hade lg oled för att jämföra.

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst med lite större skärmar, tycker 27" är alldeles för litet med 4k. Kanske är dock 65" lite väl maffigt vid skrivbordet. Tror runt 50-55" hade räckt för mig iaf.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Tämligen uppenbart att de kommer fungera bäst till htpc-bruk, för jag tvivlar att särskilt många vill ha 65" på skrivbordet (om nu inte skrivbordet är några meter djupt och skärmen står längst bort kanske).

För min del är redan 27" lite för stort för 4K på skrivbordet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

Köper man ett vräkigt skrivbord och placerar det i maktposition i rummet kan 65 tum funka. Men det verkar finnas någon svensk praxis att sitta vid rangligt smala IKEA-bord upptryckta mot väggen och tangentbordet mot magen, stirrandes in i väggen med ryggen mot dörren. Då kanske BFGD-konceptet blir både svårsmält och opraktiskt.

Permalänk
Medlem

Hoppas även inkluderat till skärmen kan bli HDMI och kunna spela konsol också? Eftersom att det är Gaming inriktat, så input lag vara lågt nog?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺

@Vangen: En stor del av konceptet är just låg input lag/latenstid på samma nivå som en spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sebastian V: En stor del av konceptet är just låg input lag/latenstid på samma nivå som en spelskärm.

Oj vad bra, tack för svar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil