Corsair lanserar trådlösa musen Dark Core RGB med laddning via Qi

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar trådlösa musen Dark Core RGB med laddning via Qi

Corsair rivstartar CES 2018 med att visa upp Dark Core RGB, vilken är bolagets första trådlösa spelmus som även har inbyggd trådlös laddning via Qi-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som drar så mycket ström i gamingmössen?
Den har ju visserligen LED'ar, men om jag jämför med min logitech mx master performance mx på jobbet som håller månader mellan laddningarna.
Eller har de mycket mindre batterier?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Billigt jämfört med Logitechs lösning, men vi får se hur bra det funkar i praktiken.

Skrivet av Json_81:

Vad är det som drar så mycket ström i gamingmössen?
Den har ju visserligen LED'ar, men om jag jämför med min logitech mx master på jobbet som håller månader mellan laddningarna.
Eller har de mycket mindre batterier?

Väldigt små batterier för att hålla nere vikten, och sensorn är ofta igång hela tiden för att slippa lagget när den går ur standby.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Lättare att ha en vanlig Qi-laddare bredvid din vanliga musmatta som du laddar mobilen på. Och sedan när du går ifrån datorn för kvällen så lägger du musen på Qi-plattan. Rätt attraktiv multilösning faktiskt...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha sladd till musmattan istället för direkt till musen själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Varför ska man ha sladd till musmattan istället för direkt till musen själv?

Skickades från m.sweclockers.com

För att slippa trasslet till musen som en sladd kan orsaka

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Varför ska man ha sladd till musmattan istället för direkt till musen själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Du rör ju inte musmattan, musen rör du däremot. Sure, du missar det estetiska i att slippa en sladd. Men i övrigt så är det skönare med en mus utan sladd. Likadant med headset - så fruktansvärt skönt med trådlöst. Hatar varje gång jag måste stoppa i kabeln och ladda.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att rotera musmattan/laddningsplattan 180 grader och dra kabeln under bordet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Logitechs lösning med laddning "on the go" verkar vara betydligt smidigare. Jag tror jag läste att någon annan tillverkare skulle komma med en liknade lösning också.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, som en Logitech 403/703 fast med med en sidoknapp till vilket är det enda jag saknar hos 403:an. Kanske är den lite smalare framtill med? Största problemet, förutom att den kostar en del (1000-1100 beroende på om man ska ha trådlös laddning eller inte), är att den är lite tung för FPS med sina 128 gr.

Den finns redan utlagd hos t ex Inet och Dustin
https://www.inet.se/produkt/6100402/corsair-dark-core-rgb-se-...
https://www.inet.se/produkt/6100401/corsair-dark-core-rgb-wir...
https://www.dustinhome.se/product/5011063608/dark-core-rgb?ss...
https://www.dustinhome.se/product/5011063609/dark-core-rgb-se...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Lättare att ha en vanlig Qi-laddare bredvid din vanliga musmatta som du laddar mobilen på. Och sedan när du går ifrån datorn för kvällen så lägger du musen på Qi-plattan. Rätt attraktiv multilösning faktiskt...

Gäller detta även med logitech 703? Den har ju också qi laddning men betyder det att ja kan ladda den med dom där Ladd plattorna som finns för mobiler?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Du rör ju inte musmattan, musen rör du däremot. Sure, du missar det estetiska i att slippa en sladd. Men i övrigt så är det skönare med en mus utan sladd. Likadant med headset - så fruktansvärt skönt med trådlöst. Hatar varje gång jag måste stoppa i kabeln och ladda.

Aa, såklart. Tänkte jag inte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Gäller detta även med logitech 703? Den har ju också qi laddning men betyder det att ja kan ladda den med dom där Ladd plattorna som finns för mobiler?

Edit: Det går definitivt att ladda Corsairs mus med en Qi-platta. Från produktsidan: charge via USB or wirelessly with CORSAIR MM1000 or any Qi compatible charging pad. Logitech använder inte Qi utan en egen lösning som kallas Powerplay, så tyvärr går väl inte det med Logitech-möss.

Oj, err, jag vet inte att någon mus —vare sig Logitechs eller Corsairs— går att ladda på en sådan platta; jag bara gissar.
Jag vet att en Qi-platta som stödjer snabbladdning för iPhone kan även ladda en Androidmobil, men endast i de lägre hastigheterna. (1A antar jag.)
Och en Qi-platta som stödjer snabbladdning för Androidenheter kan även ladda en iPhone, men än en gång, endast i de lägre hastigheterna.
Så varför skulle detsamma inte vara fallet för dessa möss? Qi är väl själva laddningsstandarden?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Edit: Det går definitivt att ladda Corsairs mus med en Qi-platta. Från produktsidan: charge via USB or wirelessly with CORSAIR MM1000 or any Qi compatible charging pad. Logitech använder inte Qi utan en egen lösning som kallas Powerplay, så tyvärr går väl inte det med Logitech-möss.

Oj, err, jag vet inte att någon mus —vare sig Logitechs eller Corsairs— går att ladda på en sådan platta; jag bara gissar.
Jag vet att en Qi-platta som stödjer snabbladdning för iPhone kan även ladda en Androidmobil, men endast i de lägre hastigheterna. (1A antar jag.)
Och en Qi-platta som stödjer snabbladdning för Androidenheter kan även ladda en iPhone, men än en gång, endast i de lägre hastigheterna.
Så varför skulle detsamma inte vara fallet för dessa möss? Qi är väl själva laddningsstandarden?

Där ser man! tack för att du tog dig tid att kolla upp detta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Edit: Det går definitivt att ladda Corsairs mus med en Qi-platta. Från produktsidan: charge via USB or wirelessly with CORSAIR MM1000 or any Qi compatible charging pad. Logitech använder inte Qi utan en egen lösning som kallas Powerplay, så tyvärr går väl inte det med Logitech-möss.

Riktigt dåligt att Logitech använder en egen lösning, hade varit mycket smartare om de också använt Qi. Då hade man t.ex. kunnat köpa en Logitech G903 och använt på en vanlig musmatta på dagen, (som man har råd att slita ut) för att sen lägga den på en separat Qi laddare under natten.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Riktigt dåligt att Logitech använder en egen lösning, hade varit mycket smartare om de också använt Qi. Då hade man t.ex. kunnat köpa en Logitech G903 och använt på en vanlig musmatta på dagen, (som man har råd att slita ut) för att sen lägga den på en separat Qi laddare under natten.

Givetvis är det så.. Men folk kommet ändå köpa för de måste... De är såpass bra och vill låsa in sina kunder på sina egna produkter..
Precis som apple.. Varför använder dom inte usb för laddningen!? Man blir lite smått frustrerad på såna saker men det är så det är.. Helst skulle alla produkter alltid vara kompatibla med varandra.. Borde vara lag på det

Just nu har jag ett nytt bygge.. Nytt chassi från be quiet. Ny AIO vattenkylning från nzxt och nya rgb fläktar från corsair..
Alla tre produkter har rgb ljus men ingen kan styra allihop utan måste koppla och styra alla enskilt med deras egna jävla mjukvaror hela tiden .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har kört på A4tech trådlös/batterilös sen millennieskiftet, men den jag har nu börjar bli så jävla utsliten. så jävla nice att det börjar komma nya grejor, för ovanstående finns fan inte att köpa längre.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av waverider:

Riktigt dåligt att Logitech använder en egen lösning, hade varit mycket smartare om de också använt Qi. Då hade man t.ex. kunnat köpa en Logitech G903 och använt på en vanlig musmatta på dagen, (som man har råd att slita ut) för att sen lägga den på en separat Qi laddare under natten.

Anledningen till att Logitech använder en egen lösning är för att kunna använda musen samtidigt som den laddas. Det går inte med Qi, tekniken är helt enkelt inte byggd så och därför utvecklade en egen lösning. Självklart så är det för och nackdelar med Powerplay (t.ex svindyr) men oavsett så är det en intressant teknik och något som gav lite eld i baken på andra tillverkare också