Permalänk
Medlem

Billig pluggdator?

Hejsan,

Jag ska studera i Frankrike till våren och min gamla bärbara dator från 2008 håller inte riktigt måttet.

Jag letar efter en dator som framför allt har bra batteritid och som kanske inte väger som en betongkloss. Inga jättehöga krav direkt.

Tack på förhand
//MrQueQue

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

@MrQueQue:

Vad har du för budget?
Ska du bara plugga eller vill du spela på den också?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@MrQueQue:

Vad har du för budget?
Ska du bara plugga eller vill du spela på den också?

Hmm.. max 2-3k kanske, prio ett är att plugga och kunna ha med den en heldag till skolan utan att ständigt behöva leta efter eluttag så behövs väl inget bra grafikkort egentligen

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Prisvärd laptop för 3690:- just nu.

Intel Pentium 4415U processor
15.6" Full HD IPS-skräm (står dock TN i spec så det är oklart)
4GB DDR4 RAM, 256 GB SSD

Permalänk

Har en kollega som köpte en "Xiaomi Mi Notebook" igår för 3,500kr. ( M3 4gb 128gb )

Måste säga att jag är imponerad på kvalitén på den, för de pengarna.

Visa signatur

Monitor: Asus 34" PG348Q | CPU: Intel Core i7-8700K | Moderkort: ASUS z370 | RAM: DDR4 32GB | GPU: 3080ti,

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Prisvärd laptop för 3690:- just nu.

Intel Pentium 4415U processor
15.6" Full HD IPS-skräm (står dock TN i spec så det är oklart)
4GB DDR4 RAM, 256 GB SSD

Skrivet av Paronfestis:

Har en kollega som köpte en "Xiaomi Mi Notebook" igår för 3,500kr. ( M3 4gb 128gb )

Måste säga att jag är imponerad på kvalitén på den, för de pengarna.

Hmm söker en som är snäppet billigare än så

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Denna verkar ha rätt bra batteritid iaf, men det är ju inget monster annars:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4366286

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:
Skrivet av drwlz:

Denna verkar ha rätt bra batteritid iaf, men det är ju inget monster annars:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4366286

Vilken är att föredra av dessa?

Visa signatur

:)

Permalänk
Skrivet av MrQueQue:

Vilken är att föredra av dessa?

Lägger förslag att kolla här med
Exempelvis denna, 3gen i5, 8gb ram, 120gb SSD
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/barbart/HP_EliteBook_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Lägger förslag att kolla här med
Exempelvis denna, 3gen i5, 8gb ram, 120gb SSD
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/barbart/HP_EliteBook_...

Vad tycker du om denna kontra de andra två?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lutar mot den sista

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Lutar mot den sista

Prioriterar du batteritid hade jag inte köpt en begagnad. Dels hade datorerna sämre batteritid förr (processorerna slukade mer ström tex) dels har ju batterierna åldrats och slitits ut. Såg att många länkar datorer med 3:e generationens Core, vi är på 8:ende nu så det har som sagt hänt en del med energieffektivitet.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Oerhört nöjd med denna: https://www.gearbest.com/laptops/pp_647765.html
Review finns här:
https://youtu.be/GDeA3u0LwOY
https://youtu.be/z6NqJNgVgkI

Helmetall bygge med ca 7h batteritid och prestandan räcker för att kompilera mindre C, Java och C# projekt med Chrome i bakgrunden. RAM:et räcker gott och väl så längre man inte dundrar igång Android Studio. Touchpaden är överraskande bra och skärmen är fin, även om jag önskat den kunde gå lite ljusare ibland. Vet inte hur bra den inbyggda lagringen är då jag kör med en 512GB M.2 SSD istället.
Behöver du mer ram kan du köra Linux annars, Dual bootar med Mint och det brukar inte använda mer än 500MB. Maskinen har även snabbladdning, så från 0-100% tar max en timme. Största nackdelen är väl kabeln till laddaren, den är bara 1m så jag köpte en längre på kjell&company. Datorn saknar även fläkt och låter chassit agera kylfläns, detta innebär att vid hög belastning under en lång tid så kan det höga lägre hörnet på undersidan bli något varmt men inget som stör mig. De gånger jag använder cpun till 100% i flera timmar använder jag ett skrivbord så då märks det inte. En annan nackdel är ju att det tar ca 4 veckor att gå hem den om man väljer snigelfrakt (vilket man bör för att undvika tullen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Prioriterar du batteritid hade jag inte köpt en begagnad. Dels hade datorerna sämre batteritid förr (processorerna slukade mer ström tex) dels har ju batterierna åldrats och slitits ut. Såg att många länkar datorer med 3:e generationens Core, vi är på 8:ende nu så det har som sagt hänt en del med energieffektivitet.

Dock så kan man ju byta ut batteriet till ett nytt och till o med större på många av HP Elitebook datorerna. Det har jag gjort med den Elitebook datorn jag köpte på blocket för 1500:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så kan man ju byta ut batteriet till ett nytt och till o med större på många av HP Elitebook datorerna. Det har jag gjort med den Elitebook datorn jag köpte på blocket för 1500:-

Mycket möjligt, men det medför en extra kostnad samt att du inte kommer runt att processorn är 5 generationer gammal.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrQueQue:

Hejsan,

Jag ska studera i Frankrike till våren och min gamla bärbara dator från 2008 håller inte riktigt måttet.

Jag letar efter en dator som framför allt har bra batteritid och som kanske inte väger som en betongkloss. Inga jättehöga krav direkt.

Tack på förhand
//MrQueQue

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Easy^ Köp dirr mode, np!

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Mycket möjligt, men det medför en extra kostnad samt att du inte kommer runt att processorn är 5 generationer gammal.

Jag märker inte av att den är seg eller så. Jag har en dator som har en 1:a Generations Intel Core i3 samt en annan dator som har en 3:e generations Intel Core i5, o dem klarar av det jag gör med datorn utan problem. Man behöver inte alltid ha det senaste

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Vilken är att föredra av dessa?

Jag hade valt Lenovo T430. Jag köpte själv en x230 som är 12,5tums varianten. Dessa datorer kommer med många uttag. perfekt när du ska redovisa på projektor. Du har displayport och DVI. den är bestyckad med usb 3.0. i5 3320m är fortfarande en ganska bra processor för allmänt arbete. och intel HD4000 klarar av 1080p på youtube och Netflix. har inget som helst lagg där. Med SSD hårddisken är den otroligt snabb att starta. Vad jag älskar med dessa datorer är att tangetbordet är himleskt att skriva på i jämförelse med de flesta datorerna du hittar på elgiganten osv. Du har ett mycket längre "key travel" som gör det väldigt bekvämt att skriva med.

Och konstruktionen på chassit är som en tank. Den är byggd i magnesium och abs plast vilket är betydligt bättre än den skit som sitter i konsumentdatorer. Jag köpte till ett 9-cell batteri till min och har en batteritid på 9-10 timmar

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag märker inte av att den är seg eller så. Jag har en dator som har en 1:a Generations Intel Core i3 samt en annan dator som har en 3:e generations Intel Core i5, o dem klarar av det jag gör med datorn utan problem. Man behöver inte alltid ha det senaste

Fast du läser ju inte vad jag skriver. Problemet är inte att den är för långsam, utan att energieffektiviteten är betydligt bättre i de nya. Dels för att de har modernare arkitektur och tillverkningsteknik, dels för att de inte behöver jobba lika hårt vid lättare användning, dels för att de snabbare kan växla ned i prestanda/energiförbrukning när den inte behövs.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Fast du läser ju inte vad jag skriver. Problemet är inte att den är för långsam, utan att energieffektiviteten är betydligt bättre i de nya. Dels för att de har modernare arkitektur och tillverkningsteknik, dels för att de inte behöver jobba lika hårt vid lättare användning, dels för att de snabbare kan växla ned i prestanda/energiförbrukning när den inte behövs.

Jo, jag läser också. För övrigt så kan även dem två jag har växla ner i prestanda, finns även på dem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

thinkpad x60 - för att den är skön att skriva på!

Permalänk
Medlem

@Paronfestis: Var köpte han den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, jag läser också. För övrigt så kan även dem två jag har växla ner i prestanda, finns även på dem

Återigen läser du inte. Jag skrev att de nyare var SNABBARE på att växla ned i prestanda. Googla race to sleep och speedshift

Edit: lägg till Intel framför speedshift så får du vettigare resultat

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Jag hade valt Lenovo T430. Jag köpte själv en x230 som är 12,5tums varianten. Dessa datorer kommer med många uttag. perfekt när du ska redovisa på projektor. Du har displayport och DVI. den är bestyckad med usb 3.0. i5 3320m är fortfarande en ganska bra processor för allmänt arbete. och intel HD4000 klarar av 1080p på youtube och Netflix. har inget som helst lagg där. Med SSD hårddisken är den otroligt snabb att starta. Vad jag älskar med dessa datorer är att tangetbordet är himleskt att skriva på i jämförelse med de flesta datorerna du hittar på elgiganten osv. Du har ett mycket längre "key travel" som gör det väldigt bekvämt att skriva med.

Och konstruktionen på chassit är som en tank. Den är byggd i magnesium och abs plast vilket är betydligt bättre än den skit som sitter i konsumentdatorer. Jag köpte till ett 9-cell batteri till min och har en batteritid på 9-10 timmar

Tack för alla svar!

Ja visst är det så,

Tycker du att jag ska köpa den begagnade jag länkade? Tycker det verkar svårt att hitta andra alternativ då den inte verkar säljas i Sverige längre?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Tack för alla svar!

Ja visst är det så,

Tycker du att jag ska köpa den begagnade jag länkade? Tycker det verkar svårt att hitta andra alternativ då den inte verkar säljas i Sverige längre?

T430 är en äldre modell så den tillverkas inte längre, samma sak med min x230. Jag köpte min x230 begagnad fast privat. Blev väl lite billigare men du får ju 6månaders garanti på din för du köper den genom ett företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz