Asus Bloatware: AI Suite: Fungerar datorn utan det?

Permalänk

Asus Bloatware: AI Suite: Fungerar datorn utan det?

Asus har levererat med ett program som kallas AI Suite, det påstås hålla koll på temperaturer och spänningar. Men allt jag upptäckt genom åren är diverse buggar. En mycket vanlig bugg är att det kommer upp "Power surge detected", Jag överklockar _inte_ utan kör i normal hastighet. Detta dyker upp ibland, fastän allting fungerar hur perfekt som helst, inga krasher, ingenting. Jag har också ett filter i nätspännings-grenuttaget, i BIOS är allting inställt som det ska. Detta program har bara lett till att jag förlorat tilliten på mätvärdena. I Windows 10 fungerar programmet inte överhuvud taget. Nu undrar jag, kan jag avinstallera denna skräp-produkt utan att någonting blir överhettat på grund av att någon bevakningsfunktion försvinner? Finns alternativ som ständigt visar mätvärdena och som startar med Windows? På grund av att Windows 10 har en funktion som heter "UAC" kan man inte använda program som saknar installationsprogram (om man inte är programmerare)?

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt AI Suite i hela mitt liv, och har ändå använt moderkort från Asus nu i snart 5 år.

Vill jag övervarka datorn använder jag t.ex. HWMonitor, MSI Afterburner, CPU-Z, GPU-Z, Real Temp GT eller (mest för fläktarnas skull) Corsair Link.

Har du satt en egen fläktkurva i AI Suite så kommer denna försvinna om du avinstallerar, men du kan ju sätta egna kurvor i BIOS istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Använder inte heller detta men har testat ASUS program en gång och upplevelsen var ingen höjdare. Kändes inte bra kodat helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

AI Suite behövs inte men det är bra på en sak, att detaljstyra fläktar. Man kan ha olika profiler och ställa in i minsta detalj hur man vill att det ska funka. Tyvärr är mjukvaran ganska kass i allmänhet men just FanXpert är en höjdare. Betydligt bättre än vad inställningarna i bios är.

Den senaste Windowsuppgraderingen tog dessutom knäcken på AI Suite3 men Asus har precis släppt en beta som verkar funka för många, har inte testat själv ännu.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

@Bascule666: Det ENDA jag är orolig för är överhettning. Allt körs på helt OK temperaturer utom när man kör ett program som beräknar Pi. Då blir det över 85 grader. Men det är det enda programmet som orsakar detta, men jag behöver ha nåt program som bevakar, och det verkar som att det finns alternativ. Tack!

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

AI Suite behövs inte men det är bra på en sak, att detaljstyra fläktar. Man kan ha olika profiler och ställa in i minsta detalj hur man vill att det ska funka. Tyvärr är mjukvaran ganska kass i allmänhet men just FanXpert är en höjdare. Betydligt bättre än vad inställningarna i bios är.

Den senaste Windowsuppgraderingen tog dessutom knäcken på AI Suite3 men Asus har precis släppt en beta som verkar funka för många, har inte testat själv ännu.

Håller med, enda anledningen till att jag använder AI Suite är just FanXpert! Datorn blir knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Håller med, enda anledningen till att jag använder AI Suite är just FanXpert! Datorn blir knäpptyst.

Inte ens för detta behövs AI Suite, då man kan göra inställningarna direkt i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Inte ens för detta behövs AI Suite, då man kan göra inställningarna direkt i BIOS.

Man kan inte sänka fläkt hastigheten under 50 i BIOS det kan man med AiSuite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Man inte sänka fläkt hastigheten under 50 i BIOS det kan man med AiSuite

Jo? Jag har ett Maximus X Hero, med 4 fläktar anslutna. De är ställda på 20% just nu.

Men det kanske skiljer mellan olika ASUS-kort då? Tog för givet att de fungerade likadant.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Jo? Jag har ett Maximus X Hero, med 4 fläktar anslutna. De är ställda på 20% just nu.

Men det kanske skiljer mellan olika ASUS-kort då? Tog för givet att de fungerade likadant.

Kollade precis i BIOS, lägsta CPU fan min duty cycly är 60% .. Det är stor skillnad för mig som har det på 40% genom AI Suite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Inte ens för detta behövs AI Suite, då man kan göra inställningarna direkt i BIOS.

Njaa. Jag har ställt in fläktkurvor med AI-suite till mina 3-pinsfläktar. Med AI-suite behövs nämligen inte 4-pin för att fixa fläktkurvor ;).
Utbudet för vad man kan köra i BIOS med dessa fläktar är mycket mer begränsat på mitt z87-kort.

Sedan finns det några extra funktioner som är rätt beheändiga om än ej nödvändiga. Exempelvis ett test för att avgöra lägsta startspänning för att hålla igång respektive fläkt så att minimumvarval blir automagiskt satt åt en. Skönt ;).
Dessutom blir det mycket enklare att anpassa fläktkurvan i windows tillsammans med belastningsprogram så att man slipper starta om datorn till bios för små fläktjusteringar när det ska trimmas in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som sagt så går det ju inte göra samma justeringar i BIOS som det går att göra i fanXpert så datorn låter ju mer utan AI Suite. Finns det några andra program som kan lösa denna uppgift?
Jag kör både Windows och Linux på min burk och skulle ju gärna vilja ha en tyst burk även i Linux..
Men just nu är den inte tyst varken i Linux eller Windows eftersom man inte kan ställa ner t.ex. chassifläktarna till under 60% i BIOS. Man kan stänga av helt upp till en viss nivå, men lite luftflöde vill man ju ha.

EDIT: Väldigt synd att samma program aldrig utvecklas till Linux. Det är två plattformar som behöver stödjas i princip, kan ju inte vara så svårt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ang. att ändra inställningar i BIOS vs. Ai Suite; Jag tror många underskattar smidigheten i att kunna leka med/ändra fläktprofiler utan att behöva starta om datorn och gå in i BIOS.

Själv har jag sparat två profiler; En för idle/slösurf/filmtittande där chassifläktarna ligger i 20% RPM under 60 grader, och en för spelande där fläktarna ligger i minst 60% RPM oavsett temperatur. Smidigt att kunna gå in i mjukvaran och ändra på 3 sekunder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Som sagt så går det ju inte göra samma justeringar i BIOS som det går att göra i fanXpert så datorn låter ju mer utan AI Suite. Finns det några andra program som kan lösa denna uppgift?
Jag kör både Windows och Linux på min burk och skulle ju gärna vilja ha en tyst burk även i Linux..
Men just nu är den inte tyst varken i Linux eller Windows eftersom man inte kan ställa ner t.ex. chassifläktarna till under 60% i BIOS. Man kan stänga av helt upp till en viss nivå, men lite luftflöde vill man ju ha.

EDIT: Väldigt synd att samma program aldrig utvecklas till Linux. Det är två plattformar som behöver stödjas i princip, kan ju inte vara så svårt.

För linux har du väl lm_sensors och fancontrol som gör typ samma sak? Inte samma program visserligen men de löser samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Man kan inte sänka fläkt hastigheten under 50 i BIOS det kan man med AiSuite

Skrivet av Flexiblus:

Kollade precis i BIOS, lägsta CPU fan min duty cycly är 60% .. Det är stor skillnad för mig som har det på 40% genom AI Suite.

Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Jag har ställt in fläktkurvor med AI-suite till mina 3-pinsfläktar. Med AI-suite behövs nämligen inte 4-pin för att fixa fläktkurvor ;).
Utbudet för vad man kan köra i BIOS med dessa fläktar är mycket mer begränsat på mitt z87-kort.

Sedan finns det några extra funktioner som är rätt beheändiga om än ej nödvändiga. Exempelvis ett test för att avgöra lägsta startspänning för att hålla igång respektive fläkt så att minimumvarval blir automagiskt satt åt en. Skönt ;).
Dessutom blir det mycket enklare att anpassa fläktkurvan i windows tillsammans med belastningsprogram så att man slipper starta om datorn till bios för små fläktjusteringar när det ska trimmas in.

Ah ok, ja jag har ju bara PWM-fläktar så det är därför jag kan ställa ned dem lägre. Kollade precis i BIOS och det stämmer bra att det lägsta är 60 % om man ändrar till DC-kontroll.

Varför använder man inte bara PWM-fläktar för förresten? Vad finns det för fördel/nackdel med respektive DC/PWM-styrning?

Permalänk
Medlem

@DesktopUser: Mitt program har funkat felfritt under Windows 10 tills dom tryckte ut patchen för Spectre/Meltdown vilket gjorde att programmet inte längre går att starta.
Så jag rullade över till Fanspeed istället.

Problemet jag har med Fanspeed är att det vägrar sänka hastigheten för mina fläktar till lägre än 35% på autoläge och detta gick i AI Suite.

Permalänk
Medlem

Jag kör AI suite endast för fläktstyrningen, vilket på mitt sabertooth moderkort fungerar toppen då jag har mängder av temp-sensorer överallt och kan välja hur mycket varje sensor ska påverka vilken fläkt. Övriga bitar är värdelösa, 100% skräp.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Ah ok, ja jag har ju bara PWM-fläktar så det är därför jag kan ställa ned dem lägre. Kollade precis i BIOS och det stämmer bra att det lägsta är 60 % om man ändrar till DC-kontroll.

Varför använder man inte bara PWM-fläktar för förresten? Vad finns det för fördel/nackdel med respektive DC/PWM-styrning?

För att det kostar säkert över 1000 spänn att byta ut alla fläktar. Så kul är det inte att slänga (bland annat) nocutfläktar som fungerar ;).
Bättre att köra på det som fungerar så länge det fungerar. Inte minst när Asus ger stöd för fläktkurvor även för 3pin.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att det kostar säkert över 1000 spänn att byta ut alla fläktar. Så kul är det inte att slänga (bland annat) nocutfläktar som fungerar ;).
Bättre att köra på det som fungerar så länge det fungerar. Inte minst när Asus ger stöd för fläktkurvor även för 3pin.

Så sant... totalt onödigt att byta ut något om det inte finns något att tjäna på det. Har själv en hel hög med gamla fläktar liggande, men inga 3-pin. Började tidigt att endast köra på pwm-fläktar.

Permalänk
Medlem

Ja, det ska den

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Man kan inte sänka fläkt hastigheten under 50 i BIOS det kan man med AiSuite

Anledningen att jag frågade var om det kan vara farligt för processorn att inte ha AI suite. Fläktar besvärar mig inte alls. Det enda oväsen som verkligen besvärar mig är det som luftkompressorer ger.

Permalänk
Medlem

AI Suite är inte per definition Bloatware.

Det skall hjälpa till att hålla koll på CPU kylningen och fläktar, om man konfigurerar det för detta. Det kommer med alla Asus moderkort och har funnits i tre olika versioner, varav jag har erfarenhet från version 2 (II). CPU kylningen är absolut inte beroende av detta, som någon sa kan man reglera fläktar även i BIOS, men man skall givetvis alltid vara försiktig och kontrollera temperatur.

För närvarande kör jag helt utan någon övervakning av fläktar och AI Suite 2 verkar ha lagt av efter någon MS uppdatering, dock inte på alla moderkort, vidare finns det alltså en version 3 för nyare moderkort, vet inte när den kom ut, men den funkar inte för mitt som är ett TUF från 2014.

Självfallet finns det andra programvaror som kan göra samma jobb, vissa bättre, men inget är nödvändigt om du inte har anledning att övervaka temperaturen, som till exempel vid överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pallee:

Jag kör AI suite endast för fläktstyrningen, vilket på mitt sabertooth moderkort fungerar toppen då jag har mängder av temp-sensorer överallt och kan välja hur mycket varje sensor ska påverka vilken fläkt. Övriga bitar är värdelösa, 100% skräp.

Är du säker på att AI suite fungerar som den ska? På mitt Gryphon Z87 så kör den fläktarna efter CPU temperaturen oavsett vad jag ställer in i AI suite. Jag har en extern temp sensor kopplad till vatten lopen och sedan har jag ställt in att fläktarna på radiatorn enbart ska styras av den sensorn. I grafen ser det ut att fungerar så men i praktiken så ökar varvtalen på fläktarna (t.ex prime 95) även om vatten temperaturen är konstant. Jag har en stor rad så det tar lång tid för CPUn att öka vatten temperaturen.

ASUS AI Suite 3 V1.00.56 till Grypgon Z87 fungera inte så bra (finns ingen version till W10 så jag kör med W7/W8 versionen)
ASUS AI Suite 3 V1.01.02 för Sabertooth Z97 Mark 1 fungerar kanske bättre (till W10-64 bit)

Speedfan kan tyvärr inte läsa av dom externa temperaturerna annars hade det varit ett alternativ .

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av Homdax:

AI Suite är inte per definition Bloatware.

Det skall hjälpa till att hålla koll på CPU kylningen och fläktar, om man konfigurerar det för detta. Det kommer med alla Asus moderkort och har funnits i tre olika versioner, varav jag har erfarenhet från version 2 (II). CPU kylningen är absolut inte beroende av detta, som någon sa kan man reglera fläktar även i BIOS, men man skall givetvis alltid vara försiktig och kontrollera temperatur.

För närvarande kör jag helt utan någon övervakning av fläktar och AI Suite 2 verkar ha lagt av efter någon MS uppdatering, dock inte på alla moderkort, vidare finns det alltså en version 3 för nyare moderkort, vet inte när den kom ut, men den funkar inte för mitt som är ett TUF från 2014.

Självfallet finns det andra programvaror som kan göra samma jobb, vissa bättre, men inget är nödvändigt om du inte har anledning att övervaka temperaturen, som till exempel vid överklockning.

Det måste ha varit den där "Panikuppdateringen" som skulle fixa ett hot som ingen hacker har utnyttjat efter hela 25 år, en bugg äldre än Y2K. När man handlar i panik brukar resultatet bli rena katastrofen. Finns det inget program, som håller koll på alla viktiga spänningar _och_ temperaturer som man kan installera med installationsprogram, alltså ett program som kan startas med Windows? De jag hittade saknade installationsprogram och hur dessa kan köras automatiskt är en gåta då UAC stoppar alla försök att lägga i Autostart.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt AI Suite.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Desktopuser
Finns många olika program, en del har nämnts, vissa kostar, andra är gratis. Generellt sett skall de program som tillhandahålls av tillverkarna anses ok, men det finns ju undantag. Just nu har jag ett support besked från Asus att de skall åtgärda sina programvaror så att de fungerar, så det är nog bara att ha tålamod, eller leta annat.

Vad gäller autostart funktionaliteten så är det också som kan avgöras av huruvida ett program är freeware eller annat. Speedfan vill ju inte dra igång, har pulat lite med det, men det är ju inte svårt att starta manuellt.

Men det verkar som om moderkortstillverkarna är på väg in i ett träsk av övervakning och optimeringar. När jag kikar på mitt tänkta nästa kort, så är det en hel drös med funktioner som skall övervaka spelet, processorn, nätverket lan, nätverket wifi, och massor annat man kanske inte tänkt så mycket på tidigare.

Exempel: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-X370-F-GAMING/ bläddra hela vägen ner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Japp för mig fungerar det felfritt, även om programmet är POS.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av pallee:

@kdk_warhead: Japp för mig fungerar det felfritt, även om programmet är POS.

Ok. Då kanske det blir ASUS nästa gång jag köper moderkort för jag tycker det är en viktig funktion.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Ok. Då kanske det blir ASUS nästa gång jag köper moderkort för jag tycker det är en viktig funktion.

Well, each to his own, I guess... Men jag hade aldrig köpt ett moderkort bara för dess AI suite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har alltid använt AI Suite

Hej,

Är inget proffs, men AI Suite3 har alltid fungerat bra
Särskilt till fläktstyrning, i början använde jag det till att
överklocka datorn.
Men gör det manuellt istället, då programmet ställde alldeles
för höga ostabila inställningar samt att jag för dålig kylning.

När det gäller själva AI Suite så slutade denna att fungera
när Windows Creator var installerat.

NU HAR ASUS SLÄPPT en variant som fungerar igen
med Windows Creator Upptated😀😀

Finns för nerladdning här:

It were released late last night. It can take up to 24h before the servers sync. Direct link: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/Utility/AI_Suite_III_3.00...

Lycka till,

Nils