Fel färger på Samsung C24FG70 efter en stunds spelande

Permalänk
Medlem

Fel färger på Samsung C24FG70 efter en stunds spelande

Tjenare, jag har ett problem med en nyare 144 hz skärm från Samsung. Skärmens skuggor/färger blir mer blå aktiga men man kan fortfarande se konturerna från saker i spelet man spelar. Detta sker aldrig direkt och aldrig i Windows hemskärmsläge, utan endast när ett spel startas och varit igång från 5-20 minuter. Stängs skärmen av så blir färgen rätt i spelet igen men byter snart tillbaka igen inom kort tid. Har testat att köra samma spel på min andra skärm och inget sker, tänker då att grafikkortet inte gör detta? Drivrutiner är avinstallerade och på nytt installerade till de nyaste. Kablar har jag tvättat på damm och satt i ordentligt. Har till och med dammsugit skärmens luftutgång försiktigt om det nu var damm som på något sätt skapade överhettning. Detta fel borde gå på garantin men eftersom felet kommer och går finns chansen att Samsung inte hittar felet om jag skulle skicka in den på retur.

Någon som har tips på att lösa mitt problem eller någon som haft liknande problem med sin egen skärm får väldigt gärna höra av sig! Mvh.
När man "tabbar" ur spelet syns felet med färgen även på windows hemskärm

Bild hemskärm: https://www.flickr.com/photos/154688250@N02/38624581735/in/da...

Bild "ingame": https://www.flickr.com/photos/154688250@N02/38811731274/in/da...

Länkar till bild på problemet.
Permalänk
Bildexpert 📺

@foppn: Det där är något som är fel på en djupare nivå. Oftast kommer beteendet av att något är med drivrutinerna. Mer sällan med skärmen tack och lov.

Fast du beskriver inte det kanske viktigaste: vilket grafikkort du använder, vilken anslutning du kör över och vilken skärm du faktiskt kör. Displayport från ett äldre AMD-kort mot en ny Samsung-skärm? Då kan det bli känsligt med kabelkvaliteten för Displayport.

Fast du du gjort den första och viktigaste åtgärden, dvs rensa och återinstallera drivrutiner. Då återstår att testa med att köra en lägre frekvens än 144 Hz och ifall det upprepas.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är en Samsung C24FG70 du har? Jag har läst en del klagomål på just det här fenomenet, bland annat på Amazon och här
https://us.community.samsung.com/t5/Monitors/C24FG70-Drivers-...
https://youtu.be/Iht5hdjDsLg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, tack för tipset! Mitt grafikkort just nu är ett 780:i, skärmen hette 24" Curved Gaming Monitor CFG70, och anslutningen är genom display port om jag förstod anslutning rätt.

Permalänk
Medlem

@220volt: Ah helt rätt skärm, tråkigt att det verkar vara en sak som är ganska vanlig, hittade lite folk i efterhand som hade samma problem när väl jag hade fått problemet.. skulle kollat upp sånt innan man köpt en skärm antar jag. Annars jätte trevlig skärm!

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma fel på min direkt ur kartong. Valde att laga den istället för DOA/RMA då det var enklare för mig. Kom tyvärr aldrig fram till vilken del det var fel på..

Första reparationen så bytte vi Panel men felet kvarstod.
Andra reparationen så bytte vi Main + flex men felet kvarstod fortfarande.
Trejde reparationen så bytte vi panel + main och efter det har jag inte haft några problem.

Men som han skrev i tråden som Volt länkade så verkar problemet ha att göra med 144HZ.

Om jag minns rätt så fick aldrig fram felet när jag satte skärmen på 120HZ.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Okej, helst skulle jag slippa att byta något i skärmen på egen hand, känns mer som att jag skulle förstöra än att göra nytta tyvärr..

Permalänk
Medlem

@foppn: Om den är köpt inom 2 år så behöver du inte göra det heller.
Antingen så går du tillbaka till butiken du köpt den hos eller så lämnar du in den på service själv.
T.ex Samsungservice.se

Att laga den själv skulle jag förövrigt inte rekommendera.
Fick slita som ett jävla as för att få av bak stycket och det har lämnat lite märken runt om också

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Köptes på mediamarkt, dom vill endast skicka den på test tillbaka till återförsäljare. Killen på mediamarkt sa då oroligt att eftersom skärmen fel kommer och går finns chansen att dom inte hittar felet (har ingen aning om varför han sa det, dom kanske är dåliga på att testa) och då får jag istället betala 500 för det hela och ha kvar samma trasiga skärm. Så får nog skicka den på service själv om det inte är någon drivrutin eller inställning som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppn:

@Zippeer: Köptes på mediamarkt, dom vill endast skicka den på test tillbaka till återförsäljare. Killen på mediamarkt sa då oroligt att eftersom skärmen fel kommer och går finns chansen att dom inte hittar felet (har ingen aning om varför han sa det, dom kanske är dåliga på att testa) och då får jag istället betala 500 för det hela och ha kvar samma trasiga skärm. Så får nog skicka den på service själv om det inte är någon drivrutin eller inställning som krånglar.

Hittade aldrig felet på min heller när vi lagade den.

Vi hade ingen dator kapabel till att köra 144HZ eller spela i 144HZ och kunde därför inte hitta felet och eftersom felet enbart kom fram när jag satt och spelade och utnyttjade 144HZ så vart det omöjligt att testa den innan jag tog hem den.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Bildexpert 📺

Förtydligade rubriken så kan fler som funderar på Samsung C24FG70 få en varning om potentiella problem och kanske också en idé om en lösning om sådan finnes.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation för att "lösa" problemet utan service skulle vara att ställa ner den till 120HZ.

Vad jag minns så hade jag inga problem när jag ställde ner min på 120HZ men så fort jag ställde upp den till 144HZ så kom det tillbaka.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppn:

Tjenare, jag har ett problem med en nyare 144 hz skärm från Samsung. Skärmens skuggor/färger blir mer blå aktiga men man kan fortfarande se konturerna från saker i spelet man spelar. Detta sker aldrig direkt och aldrig i Windows hemskärmsläge, utan endast när ett spel startas och varit igång från 5-20 minuter. Stängs skärmen av så blir färgen rätt i spelet igen men byter snart tillbaka igen inom kort tid. Har testat att köra samma spel på min andra skärm och inget sker, tänker då att grafikkortet inte gör detta? Drivrutiner är avinstallerade och på nytt installerade till de nyaste. Kablar har jag tvättat på damm och satt i ordentligt. Har till och med dammsugit skärmens luftutgång försiktigt om det nu var damm som på något sätt skapade överhettning. Detta fel borde gå på garantin men eftersom felet kommer och går finns chansen att Samsung inte hittar felet om jag skulle skicka in den på retur.

Någon som har tips på att lösa mitt problem eller någon som haft liknande problem med sin egen skärm får väldigt gärna höra av sig! Mvh.
När man "tabbar" ur spelet syns felet med färgen även på windows hemskärm

Bild hemskärm: https://www.flickr.com/photos/154688250@N02/38624581735/in/da...

Bild "ingame": https://www.flickr.com/photos/154688250@N02/38811731274/in/da...

felet "försvinner" precis som ni föreslår när man sänker hertzen på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@foppn: Just GTX780-generationen av Nvidia-kort kan vara gränsfall när det kommer att köra högre frekvenser, särskilt om skärmen är lite nyare. Men har samma problem upptäckts med modernare grafikkort, GTX 9xx och 10xx skulle jag säga att Samsung C24FG70 inte är en helt hundraprocentig produkt. Såvida man inte nöjer sig med just 120 Hz då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foppn:

@Zippeer: Köptes på mediamarkt, dom vill endast skicka den på test tillbaka till återförsäljare. Killen på mediamarkt sa då oroligt att eftersom skärmen fel kommer och går finns chansen att dom inte hittar felet (har ingen aning om varför han sa det, dom kanske är dåliga på att testa) och då får jag istället betala 500 för det hela och ha kvar samma trasiga skärm. Så får nog skicka den på service själv om det inte är någon drivrutin eller inställning som krånglar.

Eftersom du har bilder på problemet samt en hyffsat bra beskrivning på hur man får fram det så ska det inte vara någon risk att få 500kr i nacken. Media Markt har rimlig tid på sig att åtgärda problemet, vilket brukar innebära 3v. Kommer skärmen tillbaka utan åtgärd hade jag vägrat ta tillbaka den utan åkt dit och påtalat rimlig tid och 3v så ska de nog få eld i baken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ju ett känt fel, man ser det i kundrecensioner överallt, om inte Mediamarkt kan felsöka det så kan det vara värt att ta det med Samsungs support direkt, de bör ju känna till felet.