Permalänk

Ny processorkylare

Noterade idag när jag körde Open Hardware Monitor för första gången på ett år noterade jag att min CPU (Intel I7 - 2600k) är 95 grader varm när jag spelar Overwatch. Konstigt att jag inte märkt av något förrän nu.

Hur som helst antar jag att det är dags att byta kylare. Inte borde jag väl behöva byta hela processorn? Är inte så kunnig inom hårdvara och tar gärna lite tips.

Om ni tror att det räcker med att byta kylare undrar jag givetvis vilken kylare ni föreslår. Tänker mig något prisvärt och lättinstallerat --behöver ingen värsting.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare? Bytt kylpasta?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@frong: Har ej bytt kylpasta. Det kanske är steg 1.. ja. Har den gamla kylaren som följde med när jag köpte den från Inet för exakt sex år sedan. Vet inte vad det är för kylare, på inet står det endast: "Medföljande: Processorkylare".

Permalänk
Medlem

Köp en eftermarknadskylare och kylpasta, så kan du dessutom klocka processorn och få massor med extra prestanda. Jag har klockat min 2600k till 4,5 ghz med en Noctua NH-U12P SE2 utan problem

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Har du Intels stockkylare just nu? Du får ta en titt och kolla

Den ser ut såhär:

Har du den så rekommenderar jag att du byter till en ordentlig kylare för runt 300-400kr istället. Då får du med kylpasta. Plus att kylningen kommer vara ljusår bättre än en stockkylare (svalare temperaturer), och framförallt tystare.

Här är ett par populära exempel:

https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
https://www.inet.se/produkt/6912041/cryorig-h7-universal

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Hedersmedlem

Fläkten borde låta som en stucken gris, har du inte hört något? Ny kylpasta och dammrensning borde göra ganska stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Keffmode: Precis en sådan som satt i burken. Huu vad dammig den var också. Plockade lös den och rengjorde. Hade dock ingen kylpasta, så det blev ingen fullständig fix, men en okej panikåtgärd.

Går att köra datorn nu utan att processorn brinner upp, men jag behöver byta ut kylaren.

Är det en bra idé att byta till be quit! Pure Rock? Kommer den att fylla samma installationshål som min tidigare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rassefrasse:

@Keffmode: Precis en sådan som satt i burken. Huu vad dammig den var också. Plockade lös den och rengjorde. Hade dock ingen kylpasta, så det blev ingen fullständig fix, men en okej panikåtgärd.

Går att köra datorn nu utan att processorn brinner upp, men jag behöver byta ut kylaren.

Är det en bra idé att byta till be quit! Pure Rock? Kommer den att fylla samma installationshål som min tidigare?

Varför du nöjd med temperaturen innan kylaren dammade igen behöver du inte alls byta. Däremot behöver du ha dit kylpasta, helst pronto.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rassefrasse:

@Keffmode: Precis en sådan som satt i burken. Huu vad dammig den var också. Plockade lös den och rengjorde. Hade dock ingen kylpasta, så det blev ingen fullständig fix, men en okej panikåtgärd.

Går att köra datorn nu utan att processorn brinner upp, men jag behöver byta ut kylaren.

Är det en bra idé att byta till be quit! Pure Rock? Kommer den att fylla samma installationshål som min tidigare?

Du behöver sätta på ny pasta så fort som möjligt. Antingen så köper du ny kylpasta (typ 70-100kr inkl. frakt), eller så köper du en ny kylare och får kylpasta på köpet + en mycket svalare processor och lägre ljudnivå. Du kan även överklocka din processor med en ny kylare, och kylaren kan du använda i hur många år som helst om du sparar fästanordningarna som hänger med (i fall du skulle byta till AMD i framtiden t.ex.)

Du behöver inte byta till en ny kylare som @Andreaz1 sa. Men det är en god investering i mitt tycke. Det är inte superdyrt och har väldigt god funktion.

Ang. om kylaren passar så är svaret ja. De absolut flesta kylarna passar till din processor/sockel. Varje kylare kommer med en mängd fästanordningar som passar de allra flesta processorer/socklar.

De är väldigt snarlika i prestanda där runt 300-400kr, men det är ganska enkelt att diktera vad som presterar bäst genom att kolla på priset.

Du kan se vilka socklar som kylaren passar till om du kollar under specifikationer på t.ex. Inet. Du har Intel/LGA 1155.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440