Teknikjättar sluter upp bakom rättsprocess runt nätneutralitet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av str8forthakill:

@DunderKlumpen:
Republikanerna håller majoritet i kongressen, dvs det kommer att gå igenom då att döda nät neutralitet var på republikanernas agenda och lista av mål. Folk tänker inte på helheten när de röstar på politiker, folk röstar ofta val som gör sina liv sämre då de inte har någon koll överhuvudtaget på partierna bortsett från vad som sägs i PR material, vilket oftast är val-löften som aldrig går igenom.

Visst, men det jag ville poängtera var att det inte hänt än. Artikeln är alltså fel, hur solklart man än tror att röstningen kommer vara när det väl sker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar som USA vill diktera hur hela världen ska fungera?

Exakt, och anledningen till att de lyckas är dels för att vi har gjort oss så beroende av dem och dels för att medierna mer än någonsin roterar runt USA. Troll tordes vara det enda man kan bli av med genom att ignorera, men de säljer så väldigt bra när man rapporterar om dem.

Skrivet av Xinpei:

Oberoende hur många som gnäller så är det högst bristfälligt att ett land har ett valt statsöverhuvud som en minoritet valt fram. Det går liksom emot själva definitionen av en representativ demokrati. Att kalla det mer modernt är rent strunt eftersom det bygger på gamla principer och ett system som inte moderniserats alls sedan det infördes.

Majoriteströstning är den mest primitiva formen av demokratisk röstning. Viktade gruppindelningar är bara ett evolutionssteg vidare, vilket dock är modernare eftersom det är en kombination av majoritetsröstning och en statistisk korrigeringsfaktor för att förhindra en överrepresentation av de populationstäta områdena. Det är faktiskt ett relativt modernt och vetenskapligt system jämfört med en majoritetsröstning.

Systemet i USA är viktade gruppindelningar och ett mer invecklat skendemokratiskt system på gruppnivå (alltså inom delstater). Delstatsnivån tycker jag att jag har varit ganska tydlig med har väldigt stora problem (ta till exempel dessa argument), men gör inte att systemet som helhet är omodernt.

Skrivet av Xinpei:

Du har även fel när det kommer till folk som påpekat fel med systemet. Det gjordes ganska stor sak av att Al Gore förlorat mot Busch trots att han fått mer röster i valet 2000. Då var skillnaden knappt 0.5% mellan kandidaterna. I detta fallet så var skillnaderna mellan de två kandidaterna över 2% eller nästan 3 miljoner väljare.

Det har fortfarande inte varit så skarp internationell kritik mot röstsystemet tidigare. Visst var det en del runt 2000 men det var inte ett konstant aktuellt globalt samtalsämne i över ett år. Att Al Gore dessutom förlorade 2000 på samma sätt som Clinton förlorade 2016 stärker bara uttrycket "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me". Clinton hade all information hon borde ha behövt för att vinna men ändå misslyckades hon.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Exakt, och anledningen till att de lyckas är dels för att vi har gjort oss så beroende av dem och dels för att medierna mer än någonsin roterar runt USA. Troll tordes vara det enda man kan bli av med genom att ignorera, men de säljer så väldigt bra när man rapporterar om dem.

Majoriteströstning är den mest primitiva formen av demokratisk röstning. Viktade gruppindelningar är bara ett evolutionssteg vidare, vilket dock är modernare eftersom det är en kombination av majoritetsröstning och en statistisk korrigeringsfaktor för att förhindra en överrepresentation av de populationstäta områdena. Det är faktiskt ett relativt modernt och vetenskapligt system jämfört med en majoritetsröstning.

Systemet i USA är viktade gruppindelningar och ett mer invecklat skendemokratiskt system på gruppnivå (alltså inom delstater). Delstatsnivån tycker jag att jag har varit ganska tydlig med har väldigt stora problem (ta till exempel dessa argument), men gör inte att systemet som helhet är omodernt.

Det har fortfarande inte varit så skarp internationell kritik mot röstsystemet tidigare. Visst var det en del runt 2000 men det var inte ett konstant aktuellt globalt samtalsämne i över ett år. Att Al Gore dessutom förlorade 2000 på samma sätt som Clinton förlorade 2016 stärker bara uttrycket "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me". Clinton hade all information hon borde ha behövt för att vinna men ändå misslyckades hon.

Ja... Varför ska en röst räknas som en röst? Bättre att låta visa röster räknas mer för att de råkar bo på rätt ställe. Låter ju demokratiskt och bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja... Varför ska en röst räknas som en röst? Bättre att låta visa röster räknas mer för att de råkar bo på rätt ställe. Låter ju demokratiskt och bra.

Du kan försöka förlöjliga konceptet bäst du vill, men att låta varje geografisk del av USA ha lika stor vikt skulle vara förödande för en riktig demokrati.

Allt du skulle behöva göra då är att tilltala och/eller manipulera väljarna i de 10-20 största städerna och strunta fullkomligt i resten. Som tur är brukar storstadsfolk vara ganska lättövertygade på grund av gruppmentaliteten, så om du bara lyckas hitta några högljudda typer och får dem att upprepa din propaganda kan du med relativ lätthet göra om landet till en diktatur.

Personligen tycker jag inte att det låter speciellt lockande, men alla har rätt till en åsikt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Du kan försöka förlöjliga konceptet bäst du vill, men att låta varje geografisk del av USA ha lika stor vikt skulle vara förödande för en riktig demokrati.

Allt du skulle behöva göra då är att tilltala och/eller manipulera väljarna i de 10-20 största städerna och strunta fullkomligt i resten. Som tur är brukar storstadsfolk vara ganska lättövertygade på grund av gruppmentaliteten, så om du bara lyckas hitta några högljudda typer och får dem att upprepa din propaganda kan du med relativ lätthet göra om landet till en diktatur.

Personligen tycker jag inte att det låter speciellt lockande, men alla har rätt till en åsikt.

Öh, nu har du fått det om bakfoten. Det är ju just så som du beskriver det som politikerna gör idag. Man satsar jättemycket på de stater med flest elektorsröster och fullkomligt struntar i resten.

Hur snett det blir med gällande system avspeglar sig ofta i valresultaten gällande antal folkröster.

Det är tydligt hur omodernt USA är som land när man tittar på bland annat deras valsystem, konstitution och hur man beter sig runt om i världen. Beslutet gällande att slopa nätneutraliteten vara bara en bekräftelse på att så är fallet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tekniskt sett tar man BORT en reglering och låter marknaden vara helt fri. Ser inget direkt odemokratiskt i detta.

Detta hade kunnat stämma om kapitalismen hade varit ett stabilt system. Problemet är att kapitalismen är ostadig, och äter upp sig själv om den får härja fritt. En stabil konkurrenssituation kan inte uppstå på en oreglerad marknad, då den alltid kommer tippa över till att en aktör har hela marknaden för sig själv.

Med andra ord är marknaden beroende av reglering för att inte fälla sig själv. Det tydligaste exemplet på detta är väll finanskrisen, som berodde på att finansmarknaden släpptes fri, spelade ett för högt spel och slog omkull sig själv. En väl reglerad marknad förlorar möjligheten att fälla sig själv och blir därför livskraftig på längre sikt. På mycket lång sikt är kapitalismen som system ohållbar då den fortfarande bygger på ständigt ökande konsumtion, men konsumtionen kan omöjligt öka i det oändliga. Antingen kommer man förbruka alla resurser eller så kommer folk helt enkelt inte kunna konsumera mera. Ingen av oss behöver 14 kylskåp, men kapitalisten behöver sälja mer och mer för att hålla sin verksamhet flytande.

I syfte att minimera kostnader vill kapitalisten gärna minska löneutbetalningarna och automatisera produktionen. Detta blir i sin tur självdestruktivt, robotar köper inga kylskåp.

Kort sagt: Utan reglering kommer kapitalismen på sikt att falla, antingen framåt till kommunism eller bakåt till feudalism. Gillar du kapitalism borde du vara för en stark reglering för att hålla samhällssystemet vid liv. Gillar man anarkismen är det logiskt att verka för en avreglering undantaget utvalda nyckelfunktioner i samhället. Personligen önskar jag en kontrollerad övergång i form av ett statligt övertagande av basindustri med målet att på sikt demokratiskt kontrollera all företagsamhet genom demokrati på arbetsplatsen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Öh, nu har du fått det om bakfoten. Det är ju just så som du beskriver det som politikerna gör idag. Man satsar jättemycket på de stater med flest elektorsröster och fullkomligt struntar i resten.

Jag tycker då det verkar vara mycket mer rött än blått till yta. Oregon, Nevada, Colorado och New Mexico är de enda stora delstaterna (till yta) med färre än 10 elektorer som Clinton vann i. Ser ut som att systemet mer eller mindre fungerar, men elektorfördelningen behöver åter igen justeras.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur snett det blir med gällande system avspeglar sig ofta i valresultaten gällande antal folkröster.

Det är mycket möjligt, men jag har inte mycket mer än intuition och allmän opinion för att avgöra hur bra det stämmer. Om du har några vetenskapliga källor att hänvisa till vore jag väldigt tacksam.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är tydligt hur omodernt USA är som land när man tittar på bland annat deras valsystem, konstitution och hur man beter sig runt om i världen. Beslutet gällande att slopa nätneutraliteten vara bara en bekräftelse på att så är fallet.

På vilket sätt är deras konstitution omordern tycker du? Att Trump har lite föråldrade åsikter kan jag absolut hålla med om, men det finns mycket innovation och progressivt (dock delvis klantigt) tänkande bland folket i USA.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

http://static4.businessinsider.com/image/583c8f6bba6eb67d058b66d9-1190-625/heres-the-final-2016-electoral-college-map.jpg

Jag tycker då det verkar vara mycket mer rött än blått till yta. Oregon, Nevada, Colorado och New Mexico är de enda stora delstaterna (till yta) med färre än 10 elektorer som Clinton vann i. Ser ut som att systemet mer eller mindre fungerar, men elektorfördelningen behöver åter igen justeras.

Det är mycket möjligt, men jag har inte mycket mer än intuition och allmän opinion för att avgöra hur bra det stämmer. Om du har några vetenskapliga källor att hänvisa till vore jag väldigt tacksam.

På vilket sätt är deras konstitution omordern tycker du? Att Trump har lite föråldrade åsikter kan jag absolut hålla med om, men det finns mycket innovation och progressivt (dock delvis klantigt) tänkande bland folket i USA.

Sitter på jobbet så har inte tid med någon längre utläggning just nu tyvärr. Dock kan jag säga som så här att för mig är demokrati att varje röst räknas, dvs antal röster. Ytan på delstater eller äldre historisk vikt är helt irrelevant ur ett demokratiskt perspektiv. Får en kandidat fler röster än den andre är det trots allt fler människor i landet som föredrar den ena kandidaten framför den andre, då bör inga föråldrade system få stå i vägen för folkets demokrati.

Kan försöka hinna att komplettera mitt svar mer ikväll om tid ges.

Stavfel.
Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Naturligtvis, avvaktar med att besvara senaste inlägget.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Detta hade kunnat stämma om kapitalismen hade varit ett stabilt system. Problemet är att kapitalismen är ostadig, och äter upp sig själv om den får härja fritt. En stabil konkurrenssituation kan inte uppstå på en oreglerad marknad, då den alltid kommer tippa över till att en aktör har hela marknaden för sig själv.

Med andra ord är marknaden beroende av reglering för att inte fälla sig själv. Det tydligaste exemplet på detta är väll finanskrisen, som berodde på att finansmarknaden släpptes fri, spelade ett för högt spel och slog omkull sig själv. En väl reglerad marknad förlorar möjligheten att fälla sig själv och blir därför livskraftig på längre sikt. På mycket lång sikt är kapitalismen som system ohållbar då den fortfarande bygger på ständigt ökande konsumtion, men konsumtionen kan omöjligt öka i det oändliga. Antingen kommer man förbruka alla resurser eller så kommer folk helt enkelt inte kunna konsumera mera. Ingen av oss behöver 14 kylskåp, men kapitalisten behöver sälja mer och mer för att hålla sin verksamhet flytande.

I syfte att minimera kostnader vill kapitalisten gärna minska löneutbetalningarna och automatisera produktionen. Detta blir i sin tur självdestruktivt, robotar köper inga kylskåp.

Kort sagt: Utan reglering kommer kapitalismen på sikt att falla, antingen framåt till kommunism eller bakåt till feudalism. Gillar du kapitalism borde du vara för en stark reglering för att hålla samhällssystemet vid liv. Gillar man anarkismen är det logiskt att verka för en avreglering undantaget utvalda nyckelfunktioner i samhället. Personligen önskar jag en kontrollerad övergång i form av ett statligt övertagande av basindustri med målet att på sikt demokratiskt kontrollera all företagsamhet genom demokrati på arbetsplatsen.

Om du hade läst vidare efter det du citerar så skriver jag ju att det finns mycket problematik som det ser ut. Jag skrev ingenstans att jag gillar beslutet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Tror snarare det handlar om deras egen intresse av att inte behöva betala hutlösa "hyror" till de olika internetleverantörerna för att inte hamna i en slow-lane. T.ex. läste jag för över ett halvår sedan att Netflix stod för nästan 40% av all bandbredd i USA.

Jo både Toytube och Netflix är enorma förbrukare, och operatörerna kan ju tjäna multum genom att sätta en tull mot detta. Men det är ju därför nät-neutralitet är så extremt viktigt. Även om du "förlorar" på det vs en tjänst, som tex dessa operatörer som bjöd på både ena och andra i tidigare diskussioner, så hamnar du i operatörernas kontroll.

Och operatörernas jobb är en sak... ge fri tillgång till Internet. Punkt.
Gör de något annat än det, gör de fel. Finns inga korvsemlor, eller nytänkande produkter som ska in här. Alla ska ha fri access till samma internet. (Notera att detta inte innebär att allt är gratis, utan att du som kund ska välja vad du vill använda trafiken till).

Skrivet av Dunder:

Det behövde väl gå igenom domstolen först? Har detta redan skett, eller behövdes det inte?

Detta är nog mer som ett "hot" mot USA om att... tar ni inte tag i detta, kommer vi stämma. Och du kan tänka dig vilka ekonomiska muskler dessa jättar har. Operatörerna är små i jämförelse. I mina ögon borde fler företag ställa sig bakom detta, då det gynnar små som stora.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

USAs absolut största långivare är ironiskt nog den kinesiska staten. Man har lån på 1,3 biljarder som motsvarar nästan 20% av den totala valutan som resten av världens nationer har tillsammans. USA har en skuld på 1/3 av sin totala budget till Kina exklusive ränta.

https://www.thebalance.com/u-s-debt-to-china-how-much-does-it...

Intressant läsning om Kinas skenande statsskuld.

https://www.forbes.com/sites/douglasbulloch/2017/12/15/chinas...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Jag skrev ju att det finns mycket problematik kring det.

Ja, hela ditt argument var problemet. Du kan inte lägga upp en anledning till varför ditt argument inte fungerar, och sen argumentera för att det skulle göra marknaden friare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, hela ditt argument var problemet. Du kan inte lägga upp en anledning till varför ditt argument inte fungerar, och sen argumentera för att det skulle göra marknaden friare.

Jag argumenterade inte. Notera att jag aldrig sagt att jag är för att ta bort nätneutralitets-reglering. Men hur är en reglerad marknad friare än en oreglerad menar du? Antingen är det väl fritt fram, eller så finns det regler.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nja, det där är ju förklaringen till varför den övre kammaren i USA:s kongress ser ut som den gör, varje delstat utser två senatorer för att, som sagt, inte de stora staterna skall köra över de mindre. (Kalifornien har 20 miljoner invånare per senator, Wyoming 290000.)

Finns inga liknande skäl bakom presidentvalet, de skulle kunna gå över till att välja den som får flest röster i hela landet till president (dock är det svårt att genomföra pga av processen för att ändra systemet.)

Så det är inte en förklaring för båda då? Presidentvalet är bara en av de "skydd" mot att en "ren" demokrati ska ske, dvs att 50,1% styr över resten. Det är ju säkert inte ovanligt exempel då det är lite extremt, men i teorin inte omöjligt.

Skrivet av Xinpei:

Fungerar inte alls på samma sätt i Sverige eftersom här är det största parti som bildar regering PUNKT. Inte de partier som hade näst eller tredje bäst resultat. Att USA är uppbyggd av en massa mindre stater är inget nytt utan landet består av en union med gemensamt statsöverhuvud. Problemet med det amerikanska systemet är att vissa stater blir viktigare än andra och det är inte alltid baserad på innevånare heller.

Du missuppfattade grovt vad jag menade när jag sa att det funkar samma i Sverige. Inte att systemet fungerar likadant när vi har val osv utan hur demografer för vilka som röstar på vad ser ut.