Asus rog PG348Q - tacksam för hjälp (blinkar väldigt snabbt)

Permalänk

Asus rog PG348Q - tacksam för hjälp (blinkar väldigt snabbt)

Hej.

Min son fick en Asus Pg348Q som han kör på sin laptop (msi 72vr, gtx 1070) via mini dp port. Ibland (rätt ofta) så börjar skärmen blinka fort som f-n ( 2-3 ggr i sekunden), ofta när han lämnat och sen går skärmsläckaren på. Stänger vi av den i ca 30 minuter så funkar det igen. Jag har testat precis allt, stänga av gsynk mm. (skärmen är klockad till 100 hz).

Kan det var problem med displayporten (minidisplay till display via en adapter), eller kass kabel (försökt hitta någon kabel som är minidisplay-display men inte hittat något). Eller är det kanske bara som så att den skärmen inte är optimal till en laptop?

Eller kan det vara något annat? han har hur mycket som helst kopplat till datorn, via en usb hub mm, strömrelaterat, eller värme?

Eller kan det vara gsynck som spökar? har absolut ingen aning vad det kan bero på..mycket tacksam för hjälp!!

Permalänk
Hedersmedlem

Forumet du skapat tråden i är för generella problem med stationära datorer. Eftersom din fråga handlar främst om en datorskärm och i andra hand om en bärbar, är det fel plats.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Bildexpert 📺

@konfunderad: Det kan vara kabeln som inte orkar. Men också relaterat till grafikkort ett liknande, inklusive sådant som överhettning. Ett sätt att testa ifall kabeln inte riktigt orkar bandbredden är att köra 60 Hz istället och se ifall samma problem kvartstår.

Permalänk

Ja, jag testade det men blinkade ändå, dock långsammare..Stänger vi av datorn så 15-20 minuter senare fungerar det. Sker bara när skärmsläckaren satt igång (som vi nu stängt av).

Permalänk

Uppdatering, sker ändå. Det kanske är kabeln, sätter jag skärmen på 60 funkar det när jag låter skärmen vila 2-3 minuter, men kör jag den i 100 hz så börjar det blinka. Ibland om jag låter den vila på 100 hz så funkar det, men oftast inte utan funkar bara i 60. Så frågan är om det är kabeln ändå (både en kabel och adaptern som kan spela in kanske)...eller g-sync..eller något annat (20 pin?)...får släpa den till leverantören och kolla vad det kan vara.

Också knepigt att jag måste låta skärmen vila några minuter, räcker inte med att stänga av och på 10 sekunder (dra även ut sladden).

Permalänk
Bildexpert 📺

@konfunderad: Kör en Mini-displayport till Displayport-kabel. En passiv adapter kan definitivt ställa till det, särskilt när bandbredden ökar.

Permalänk

Hmm, jag har en https://www.inet.se/produkt/8903613/adapter-mini-displayport-...

Så jag tolkar dig rätt, så finns det kablar som har en minidisplay på ena sidan och en display på andra (ej bryggad med den jag har)

Jag letade faktiskt efter sådana, men lyckades inte hitta något..men kanske hade otur när jag tänkte:-) Vet någon var man kan köpa dem? (får testa en deltaco också enligt 20 pin tråden).

Enda jag såg var på Inet, https://www.inet.se/produkt/8903527/displayport-1-2-mini-disp..., men beställningsvara, kanske finns lite överallt annars?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av konfunderad:

Jag letade faktiskt efter sådana, men lyckades inte hitta något..men kanske hade otur när jag tänkte:-)

Otur när du sökte. Mini-DP-till-DP är stapelvara men online-butikerna är ofta usla på särskilja utbudet. En sökning på "Mini Displayport" kan ge flera hundra sökträffar där allt möjligt samlas huller om buller.

Här har du ett exempel på sådan kabel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=481536

Permalänk

@Laxpudding: Stort Tack!!

inte som så att displayport 1.2 kan vara problemet?, klarar den 100 hz i 3440? och klarar en sådan kabel det?

jag kan inte detta (gällande denna kabeln), men räknar jag 3840*2160*30 vs 3440*1440*100 så får jag att 3440 i 100 hz är nära dubbla mängden mot 3840 (199,1%). Eller så tänker jag fel..igen:-)

Hade den stöd för 3840*2160 i 60hz så är det 99,5%, dvs säkert.

DisplayPort till Mini Displayport kabel för att koppla mellan två enheter.
•2m
•10.8 Gb/s bandbredd
•Guldpläterade kontakter
•Stödjer Ultra HD - 3840x2160 i 30Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@konfunderad: Kan vara ett problem, men behöver inte vara det. En kabel som är certiferad, Deltaco certifierar sin kablar, ska klara bandbredden för 4K/60 Hz och 3440x1440/100 Hz är som du räknat ungefär samma bandbredd. De har fungerat för att köra motsvarande banbredder när jag testat. Nu senast 2560x1440/144 Hz från en Macbook Pro.

Dock kan själva informationen om kabeln vara flera år gammal och framtagen under en tid när ingen i praktiken körde snabbare än 10 Gbps. Deltaco har annars 0,5-meterskablar vilka beskrivs som 21,6 Gbps och full bandbredd. Dessa har också fungerat när jag testat.

Och vill du vänta ett par veckor har Deltaco precis kommit med kablar som är DP8K-certiferade och alltså ska klara 8K/60 och 4K/144 Hz vilket förstås underlättar den här köpprocessen. Det kan dröja innan de hittar ut i butik.

Permalänk

Tack för all hjälp/info!

Inväntar en DP8K certifierad tror jag.