TV-Avgift utan möjlighet till TV-sändning

Permalänk
Medlem

TV-Avgift utan möjlighet till TV-sändning

Den eviga diskussionen om tv-avgiften... men jag hittade ingen tråd om just den här typen av fall.

Jag har flyttat till en nybyggd bostadsrätt där jag enbart har nätverksuttag lite överallt som är anslutna till en patch-panel (som förövrigt är helt underbart).

Däremot så finns det inga tv-uttag eller andra möjligheter till att få in TV-sändning... det ända alternativet är att köpa ett IPTV-Abonnemang.

Frågan är då alltså.. är jag fortfarande skyldig att betala tv-avgift om jag skulle ha en tv ansluten till en dator?

Permalänk
Inaktiv

svar: Ja

Permalänk

Spelar ju ingen roll eftersom avgiften kommer hamna på din skatt istället. Då måste du betala oavsett.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Kortfattat ja.

Eftersom TV kommer utrustad med TV-mottagare.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte betala ett öre, än.

Skaffar du TV-mottagning via IP/Kabelnätet/Marksänd så blir du skyldig att betala.

Nästa år blir alla straffbeskattade så men vi slipper Radiotjänst i alla fall som är Sveriges onödigaste bolag.

EDIT: Jo, för jag missade att du faktiskt hade en TV-mottagare, oavsett om den kan ta emot eller inte så har du en, du betalar för att du kan ta emot sändningar, inte för användning.

Permalänk
Medlem

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Står det ... så är ju ganska självklart. Men riktigt irriterande då jag inte har någon TV-sändare...

Permalänk
Medlem

Har inget svar på fråga ställd ovan men det är en tämligen intressant frågeställning!

Flickvännen fick nyligen besök av Radiotjänst och där sa hon att hon inte hade den inkopplad för att se på tv utan egentligen bara för att någon gång ibland se på film genom datorn. Snubben sa att det inte var säkert att hon behövde betala men att dem skulle titta över det och återkomma. Oddsen är väl dock emot henne, men hennes tv är väldigt gammal så den är väl snarare värd att kasta ut i så fall.

Inte ett direkt svar på frågan men lite information kring det kanske, att allting inte verkar vara "spikat" kring att TV = Avgift.

Permalänk
Medlem

Än så länge så behöver du betala om du har en TV med TV-mottagare (eftersom du kan få in vanlig marksänd TV). Snart nog så hamnar det på skatten istället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Har inget svar på fråga ställd ovan men det är en tämligen intressant frågeställning!

Flickvännen fick nyligen besök av Radiotjänst och där sa hon att hon inte hade den inkopplad för att se på tv utan egentligen bara för att någon gång ibland se på film genom datorn. Snubben sa att det inte var säkert att hon behövde betala men att dem skulle titta över det och återkomma. Oddsen är väl dock emot henne, men hennes tv är väldigt gammal så den är väl snarare värd att kasta ut i så fall.

Inte ett direkt svar på frågan men lite information kring det kanske, att allting inte verkar vara "spikat" kring att TV = Avgift.

Lagstiftarens intention var att om man äger en TV så skall man betala licens. På senare tid har ju Radiotjänst försökt få in pengar av folk som inte har någon utan ser på TV på en surfplatta eller något sådant, genom kreativ läsning av lagtexten. Möjligen innebär denna läsning att de inte vill ta upp ett fall som din flickväns eftersom det skulle kunna skada deras argument vad gäller surfplattorna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Än så länge så behöver du betala om du har en TV med TV-mottagare (eftersom du kan få in vanlig marksänd TV). Snart nog så hamnar det på skatten istället.

Fast i det här fallet så kan jag ju inte få in "Vanlig marksänd TV". De är väl lite det som är frågeställningen

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det så konstiga regler. Men om du har en skärm utan tv-mottagare slipper du betala avgiften. Du får inte ens ha tv-mottagare undanlagda i hemmet enl Radiotjänst.
Så även en trasig tv räcker för att de ska kräva avgifter.

Jag hoppas att de ser över avgifternas orimlighet och hur snett det kommer slå om det införs på skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Fast i det här fallet så kan jag ju inte få in "Vanlig marksänd TV". De är väl lite det som är frågeställningen

Jo det kan du med handhållen antenn

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Har du en TV-apparat så är du skyldig att betala TV-licens.
Sedan spelar det ingen roll om TV:n i fråga ens fungerar eller om du har någon som helst mottagning där du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Fast i det här fallet så kan jag ju inte få in "Vanlig marksänd TV". De är väl lite det som är frågeställningen

Bor du så pass isolerat att det inte är några sändningar? En vanlig inomhusantenn är väl tillräckligt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nej, du behöver inte betala ett öre, än.

Skaffar du TV-mottagning via IP/Kabelnätet/Marksänd så blir du skyldig att betala.

Nästa år blir alla straffbeskattade så men vi slipper Radiotjänst i alla fall som är Sveriges onödigaste bolag.

EDIT: Jo, för jag missade att du faktiskt hade en TV-mottagare, oavsett om den kan ta emot eller inte så har du en, du betalar för att du kan ta emot sändningar, inte för användning.

Den intressanta frågeställningen i det här fallet är ju att jag faktiskt inte kan ta emot sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Den intressanta frågeställningen i det här fallet är ju att jag faktiskt inte kan ta emot sändningar.

Som sades i tidigare inlägg så funkar ju fortfarande det sättet som var vanligt förut, egen antenn.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Om du skaffar en antenn så kan du ju ta emot de marksända tv-kanalerna. Men eftersom det inte är antennen utan mottagaren i tv:n som är avgiftsbelagd spelar det ingen roll ifall du har en antenn eller inte för radiotjänst. Vad du däremot kan göra är att strunta i att anmäla ditt innehav. Skulle de komma på att du har tv-mottagare får du ändå inget straff mer än att du får börja betala från och med den dagen de kommer på dig.

Permalänk
Medlem

Det är tv-mottagaren som är skattepliktig, sen är det strunt samma om du kan få in en tv-signal eller inte.

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Det där handlade snarare om en okunnig inom sitt eget arbete. Enligt radiotjänst så är det INNEHAV av en TV-mottagare som man betalar för. Inget annat. Vad du gör med den skiter de i så länge du har den.

Men som poängterats många gånger i tråden, snart läggs avgiften på skatten istället så då behöver vi inte tänka på det mer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jo det kan du med handhållen antenn

Skrivet av Erik_T:

Har du en TV-apparat så är du skyldig att betala TV-licens.
Sedan spelar det ingen roll om TV:n i fråga ens fungerar eller om du har någon som helst mottagning där du bor.

Skrivet av joakim99:

Bor du så pass isolerat att det inte är några sändningar? En vanlig inomhusantenn är väl tillräckligt annars.

Jo absolut. Dock så kräver det att jag lägger till något extra...

Men som jag skrev tidigare och som några andra har nämnt så spelar det ingen roll då det ända som är relevant är om jag har någon TV-mottagare eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Jo absolut. Dock så kräver det att jag lägger till något extra...

Men som jag skrev tidigare och som några andra har nämnt så spelar det ingen roll då det ända som är relevant är om jag har någon TV-mottagare eller inte.

Precis, det blir lite som allas vår Bilanalogier. Äger du en bil betalar du vägskatt oavsett om du kör med bilen eller ej.

Skulle dock vara smart om man kunde "ställa av TVn" när man inte tittar på den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

@DanKar1994: Det där handlade snarare om en okunnig inom sitt eget arbete. Enligt radiotjänst så är det INNEHAV av en TV-mottagare som man betalar för. Inget annat. Vad du gör med den skiter de i så länge du har den.

Men som poängterats många gånger i tråden, snart läggs avgiften på skatten istället så då behöver vi inte tänka på det mer.

Det är ok att äga en mottagare om den är varaktigt undanställd. Förvarar du den i en låda på vinden eller i källarförrådet så behöver du inte betala.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Precis, det blir lite som allas vår Bilanalogier. Äger du en bil betalar du vägskatt oavsett om du kör med bilen eller ej.

Skulle dock vara smart om man kunde "ställa av TVn" när man inte tittar på den

Jo men det finns väl något undantag från regeln som gör att man kan slippa tv-licensen om man har en tv som förvaras i ett förråd?

Ska bli så skönt att detta blir en skattefinansierad avgift istället så man slipper allt detta tjat om tv-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nästa år blir alla straffbeskattade så men vi slipper Radiotjänst i alla fall som är Sveriges onödigaste bolag.

Nyckeln till att slippa TV-avgiften blir att om man har möjlighet starta ett bolag som alla bättre bemedlade verkar göra och aldrig ta ut någon lön! Istället tar man ut vinst från bolaget, har du ingen inkomst från arbete så blir det ingen TV-avgift!!!!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur man än vrider och vänder på det eller hur man själv "tycker" att det borde vara, har man en TV ska man betala. Vad det sen finns för anslutningar i hemmet spelar ingen roll.

Allt sådant här kommer bli mycket lättare när avgiften dras på skatten för då kan folk sluta spekulera i hur de kan slippa betala.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Spelar ingen roll hur man än vrider och vänder på det eller hur man själv "tycker" att det borde vara, har man en TV ska man betala. Vad det sen finns för anslutningar i hemmet spelar ingen roll.

Allt sådant här kommer bli mycket lättare när avgiften dras på skatten för då kan folk sluta spekulera i hur de kan slippa betala.

Helt klart så blir det bättre när det hamnar på skatten. Mer "rättvist" gentemot de som bor själva då alla med en inkomst över 130 000:- per år betalar detsamma. För de som är två så blir det ungefär samma kostnad.

De ända hushållen som går som förlorare är väl de med fler än 2 inkomsttagare ... exempelvis där ungdomarna fortfarande bor hemma vilket är relativt vanligt.

Men som sagt alla betalar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Fast i det här fallet så kan jag ju inte få in "Vanlig marksänd TV". De är väl lite det som är frågeställningen

Om du köper en analog antenn får du väl in några kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Den intressanta frågeställningen i det här fallet är ju att jag faktiskt inte kan ta emot sändningar.

Visst kan du ta emot sändningar, finns ju massor av inomhusantenner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Ja tyvärr är det så konstiga regler. Men om du har en skärm utan tv-mottagare slipper du betala avgiften. Du får inte ens ha tv-mottagare undanlagda i hemmet enl Radiotjänst.
Så även en trasig tv räcker för att de ska kräva avgifter.

Jag hoppas att de ser över avgifternas orimlighet och hur snett det kommer slå om det införs på skatt.

Även en trasig TV ståendes i sitt källarförråd räknas om avgiftsbelagd!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ang3r:

Även en trasig TV ståendes i sitt källarförråd räknas om avgiftsbelagd!

Nej. Om du talar om för dem att din enda TV är trasig och står undanställd i källaren så behöver du inte betala avgift. Jag vet detta eftersom jag själv gjort liknande när jag var i USA i ett år. Min TV-mottagare var undanställd i ett förråd, vilket jag talade om för dem när jag ville säga upp "abonnemanget".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!