Intels VD Brian Krzanich säljer av aktier värda 195 miljoner kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Källa på det? Hur skedde försäljningen

"Intel says the stock sale was unrelated to the vulnerability, but came as part of a planned divestiture program. But Krzanich put that stock sale plan in place in October - several months after Intel was informed of the vulnerability."

http://nordic.businessinsider.com/intel-ceo-krzanich-sold-sha...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Gamla nyheter.
Skärpning SWEC, denna info letade man reda på efter några timmar efter första kommersiella nyheten kom.

Tänkte jag kunde kommentera kring ditt skrivande, då jag sett kommentarer liknande ditt i denna samt ytterligare en artikel/nyhet.
Är en nyhet för somliga f ö, som mig exempelvis.

Alla sitter inte på sociala media, samt kollar 77 olika nyhetssidor etc.
I sådana fall är det väldigt trevligt, samt kul att även nyheten når oss.

Samt så vet jag att nyhetsreportrarna har ett liv utanför arbetet även som är värt att leva, då de är människor som dig och mig.
Samt bör ju några vara iväg utomlands för att de skall rapportera nyheter, minns dock ej datum och så.

Därav en eventuell senare publicering av artikeln, då de kanske var tvungna att göra källgranskning etc kring utlåtanden, och bekräfta dessa eventuellt och så, plus att de kanske jobbar på annat även i form av tester etc, och kanske är underbemannade för stunden i o m att några är iväg, och det bör man ha överseende med kan jag personligen tycka.

Då det exempelvis inte bara går att köra på att man hör ett rykte, tänker att detta blir något stort, köra "copy and paste", för att sedan köra Google translate på texten, eller korrekturläsa texten och fixa den för att sedan publicera för att säga "vi var först".

Då en redaktion har ett visst ansvarstagande även ifrån det skedet att de får tips eller så för något av nyhetsvärde, sedan måste de källgranska den etc, för att sedan först gå publikt/publicera den så du kan läsa den, såvida det inte är en nyhet som inte alls stämde, då bör den inte gå publikt, i a f inte från en professionellare nyhetssida/redaktion

Måla upp detta exempel:
Du får höra ryktesvägen att kungen har dött, och du jobbar för en nyhetsredaktion, och kungahuset inte hinner dementera uppgifterna eller så under tidsspannet, utan du tänker bara "detta är stort, detta ska vi vara först med", och du väljer att publicera denna nyhet, som då endast är ett rykte, utan att kunna hänvisa till fakta att kungen sannerligen är död exempelvis.

Då väntar nog eventuell arg publik, i form av nyhetsläsarna/publiken, det blir dålig PR för nyhetssidan i fråga, och redaktionen eventuellt tappar läsare, då publiken eventuellt inte anser att redaktionen som sådan inte bör syssla med nyhetsrapporteringar då de har dålig källgranskning exempelvis, och blir tvungna att lägga ner till följd av detta.

Men du skulle väl tycka att det krävdes skärpning även då, vilket jag anser då, är betydligt mer befogat.
Dessutom är det ingen som håller en skarpladdad pistol mot din tinning och tvingar dig till att läsa nyheten när den redan har nått dig.

Och om du mot förmodan har en skarpladdad pistol mot din tinning, och att du även blir blir tvingad till att läsa nyheten, då har du nog betydligt större problem än en, för dig, "gammelhet"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Jag tror att det inte är en helt ovanlig inställning! Samtidigt vill jag poängtera att vi alltid försöker vara snabba ut med artiklar, och ibland lyckas vi med det och ibland lyckas vi mindre bra

Bättre ni gör ordentliga artiklar, än att snabba er ut, och bättre att ni kommer ut med nyheten inom överskådlig framtid, än att antingen inte släppa någon alls, alternativt släppa något halvt färdigt, som inte är korrekturläst, källgranskat eller så, som bara är framstressat, halvhjärtat samt publicerat, plus att ni lär vara några mindre man på kontoret nu vad jag vill minnas.

Tycker f ö ni som redaktion gör ett grymt bra jobb ifrån er med att leverera er publik nyheter, liksom era tester, guider m m!
Är dock tråkigt att ni, förmodligen, generellt sett inte får höra när ni gjort bra ifrån er, utan oftast bara i de fall ni kunnat göra bättre ifrån er.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@UncleDirty

En cpu tar de inte fram på ett par månader, tar längre tid än så.

Vart vill du komma ?

Klart de gör lägg ner dessa små töntiga info svar som e självklararheter för alla nu.

Alla har ett val!
Så även intel!

I samma veva som intel fick reda på buggen togs typ beslutet att flytta fram coffee lake i stället för att backa bandet och fixa, inte ens du kan väl blunda för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:
Skrivet av UncleDirty:

Men Intel visste om buggen månader innan Coffee lake release som i sig var ut stressad/framflyttad med dålig tillgång i början på det, det säger väl inte lite?

@UncleDirty

En cpu tar de inte fram på ett par månader, tar längre tid än så.

Det stämmer men Intel hade förmodligen väntat till november/december/januari om de inte ville papperslansering, om detta berodde på Ryzen eller Meltdown (eller en blandning) är svårt att säga. Vad man med säkerhet kan säga är att försäljningen av Coffee Lake hade varit lägre pga. dålig PR, även om prestandaförlusten för vanliga användare är nära noll.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Det är ju konstigt han säljer nu när serverhallarna kommer köpa ännu mer Intel kraft för att kompensera för prestanda bortfall pga säkerhetsfixarna.

Intel kommer inte att tjäna särskilt mycket på dessa cpu:er, eller tror du att de kommer att kunna sälja dessa till fullpris? Företagen kommer att kräva lägre priser för dem. Lägg sedan till stämningar både från privatpersoner och från företag gällande redan sålda cpu:er, speciellt de som Intel lanserade efter att de fick reda på problemen (rättare sagt, när vi med säkerhet tidigaste vet att Intel kände till det...)

Skrivet av Ozzed:

Tror du det blir så? Jag tror att Epyc får ett uppsving då de är immuna mot "Meltdown", men vi får se hur det blir. Det gungar i båten nu!

Sänker Intel priserna så blir det troligen inte en jätteuppsving för Epyc, klart är ju att vad än som händer så är det inte bra för Intel.

Skrivet av UncleDirty:

Men Intel visste om buggen månader innan Coffee lake release som i sig var ut stressad/framflyttad med dålig tillgång i början på det, det säger väl inte lite?

Skylake-W släpptes i slutet av augusti, dessa kommer drabbas hårdare av detta än Coffe Lake, sett till vad de kommer användas för.

----

Summa sumarum, inte särskilt konstigt att Intels VD sålde så mycket som han kunde. När han sålde visste han om problemet och omfattningen, men han hade ingen om när det skulle bli allmänt känt eller hur aktien skulle påverkas. Lägg sedan till det faktum att insiderhandel oftast inte straffas i USA...

Permalänk

Kör Intel's senaste bok! - Companycrashing 101

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det finns misstanke om brott så skall väl lämpligen motsvarigheten till ekobrottsmyndigheten titta på det. Regeringar brukar inte utreda brott

Brott skulle nog mer vara om säkerhetshålen vart beställda i förväg av någon i alfabetssoppan, foliehatt på. #dagenskonspirationsteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Brott skulle nog mer vara om säkerhetshålen vart beställda i förväg av någon i alfabetssoppan, foliehatt på. #dagenskonspirationsteri

Är detta som han kan ha gjort sig skyldig till som jag förstått det:
https://en.wikipedia.org/wiki/Insider_trading

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Brott skulle nog mer vara om säkerhetshålen vart beställda i förväg av någon i alfabetssoppan, foliehatt på. #dagenskonspirationsteri

Det är också ett brott, men det det handlar om i det här fallet är detta:

"Insiderbrott är en form av ekonomisk brottslighet, när någon använder för allmänheten okänd information för egen ekonomisk vinning, ofta i form av aktiehandel eller handel med värdepapper.

Förövaren (insidern) utnyttjar finansiell information som inte är officiell eller allmänt känd till att köpa eller sälja värdepapper. När informationen blir tillgänglig kan insidern dra nytta av att ha positionerat sig rätt i förhållande till den förväntade kursrörelsen. Insidern kan dömas till fängelse i högst två år.["

https://sv.wikipedia.org/wiki/Insiderbrott

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är också ett brott, men det det handlar om i det här fallet är detta:

Meh vad jag menade var att det skulle vara så mycket värre om det var planerat redan från första början.. men för trött, skyller på övertid varje dag denna veckan.. inkl. resten av veckan. snart måndag :/ Var väl massa rykten om backdoors på hårddiskar och även Windows som cirkulerade ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Meh vad jag menade var att det skulle vara så mycket värre om det var planerat redan från första början.. men för trött, skyller på övertid varje dag denna veckan.. inkl. resten av veckan. snart måndag :/ Var väl massa rykten om backdoors på hårddiskar och även Windows som cirkulerade ett tag.

OK, då är jag med på vad du menar.

Ja oavsett var detta landar så är det graverande uppgifter både för Intel och deras VD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Alltså detta är så dumt...

Varför säger rubriken säljer när han redan sålt?

Det spelar väl j*vligt liten roll hur INTC intradagshandlades? Skrämselsiffror för den som inte förstår. Den stängde ju på mer eller mindre +-0% . (https://qz.com/1171391/the-intel-intc-meltdown-bug-is-hitting-the-companys-stock-big-time-while-rival-amd-is-soaring/ . O 45,45, C 45,25). Aktien står högre än vad den gjorde för en månad sen, det ser mer ut som en korrigering på en stor och snabb ökning 14-20 december (https://www.google.com/search?q=NASDAQ:INTC&tbm=fin#scso=uid_...). AMD började stiga kraftigt redan 29 december (https://www.google.com/search?tbm=fin&ei=eYZPWvnKLYGmsAHj16iQ...) så där lär komma en korrigering oavsett vad som fortsätter uppdagas.

INTC har free float på 4,66 BUSD, han sålde aktier för 39 MUSD så knappast något som påverkade marknaden.

Men vad vet jag...

Skrivet av octopec:

@AplAy: det han sålde av är kaffepengar. Se min redigering ovan. INTC har free float (alltså värdet på de aktier som handlas öppet på börsen, typ) på 4,66 BUSD, han sålde aktier för 39 MUSD så knappast något som påverkade marknaden. Om du köpte dina INTC för en månad sen är du fortfarande på plus. Se mitt inlägg.

IMO: bara om du är orolig för framtida intjäningsförmåga så säljer du.

Utifrån SEC:s perspektiv borde det i och för sig vara irrelevant hur marknaden reagerade på informationen, eftersom Intels ledning inte på förhand hade kunnat gissa sig till hur marknaden skulle reagera. Vanligtvis tänds ju en varningsklocka när ett publikt bolags VD säljer av hela sitt aktieinnehav (minimumposten borträknad) men Mr. Market var väl på tillräckligt bra humör för att släppa igenom säkerhetsbristerna som avslöjades i företagets produkter. Dessutom sammanföll den nyheten i viss mån med marknadens reaktion på Intels produktlanseringar under Q3, som säkert hade motverkade effekt på aktiekursen.

Ponera att du hade suttit på samma information som Intels ledning gjorde i juni, utan att känna till det vi vet idag om marknadens värdering av Intel. Nu får ju VD:n inte blanka sin arbetsgivare, men det han gjorde kan lätt spinnas att låta nästan lika illa i media vilket han och styrelsen givetvis borde ha varit medvetna om när beslutet att sälja kom upp på bordet. Vanligtvis meddelas ju styrelsen i god tid om så pass stora aktieaffärer.

Att marknaden tycks ha högre framtidstro gällande Intels framtida potential än bolagets VD säger mig att han antingen hade ett stort (kortsiktigt) behov av likvider, att han är på väg bort från bolaget inom överskådlig framtid eller att han helt enkelt trodde att det skulle vara bättre affär att sälja än att behålla sin position. Ser inga andra skäl till varför han skulle vilja göra sig av med en så pass stor aktiepost på ett bräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Intel says the stock sale was unrelated to the vulnerability, but came as part of a planned divestiture program. But Krzanich put that stock sale plan in place in October - several months after Intel was informed of the vulnerability."

http://nordic.businessinsider.com/intel-ceo-krzanich-sold-sha...

Det är inte samma sak som att takten på försäljningen ökade.

Det tycks stämma att Intel hade kännedom om sårbarheten innan avtalet att sälja aktierna tecknades. Vi talar dock om flera månader efter de skulle fått kännedom om sårbarheten. Intel kunde inte heller gärna förutse när lite vild kod skulle leta sig uppströms på Git och folk skulle börja lägga ihop pusselbitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte samma sak som att takten på försäljningen ökade.

Det tycks stämma att Intel hade kännedom om sårbarheten innan avtalet att sälja aktierna tecknades. Vi talar dock om flera månader efter de skulle fått kännedom om sårbarheten. Intel kunde inte heller gärna förutse när lite vild kod skulle leta sig uppströms på Git och folk skulle börja lägga ihop pusselbitarna.

Fast det handlar ju inte om när intel trodde koden skulle komma ut och inte. Det relevanta är följande.

1: Intel blir varse sårbarheten, varpå
2: Intel's VD sjösätter en avyttringsplan
I den ordningen.

De två sakerna isolerade är alls inget konstigt med, men de två tillsammans och i den ordningen gör att det blir väldigt suspekt.

Intel's VD satt alltså på information som i alla högsta grad kan påverka aktiekursen, som inte resten av marknaden kännde till, och sedan sjösattes säljplanen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej, det relevanta är huruvida han sålde aktierna baserad på den insyn han hade. Det finns inget utöver kronologin som talar för att så skulle vara fallet.

Intel är ett stort och stabilt bolag med en ledande marknadsposition. Aktien är inte särskilt volatil. Det vore orimligt att vänta sig stora förändringar på aktiekursen på grund av att information om sårbarheten görs publik.

Att Intel sedan har ett avyttringsprogram är inget konstigt och tidpunkten för att avyttra större poster var utmärkt, alldeles oavsett sårbarheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det relevanta är huruvida han sålde aktierna baserad på den insyn han hade. Det finns inget utöver kronologin som talar för att så skulle vara fallet.

Intel är ett stort och stabilt bolag med en ledande marknadsposition. Aktien är inte särskilt volatil. Det vore orimligt att vänta sig stora förändringar på aktiekursen på grund av att information om sårbarheten görs publik.

Att Intel sedan har ett avyttringsprogram är inget konstigt och tidpunkten för att avyttra större poster var utmärkt, alldeles oavsett sårbarheten.

Och det vet du?

Just kronologin är besvärande för honom i sig. Om han haft takt och ton kunde man förväntat sig att han avvaktat med avyttring av sina aktier just för att inte få misstankar om insiderbrott på halsen.

Med facit i hand kan vi dock torrt konstatera utan krusiduller att Intels aktiekurs dels påverkats av sårbarheterna (så där hade han alltså fel, enligt ditt eget inlägg), och dels påverkats av att han valde att sjösätta avyttringsprogrammet, med kännedom om sårbarheterna i bagaget.

Självklart så är det för tidigt att säga om det får bestående effekter för aktiekursen. Men det är illavarslande att om man googlar på "Intel stock" så får man inte aktuell kurs högst upp som man brukar, uran diverse nyheter om just VD's avyttringar efter att han fick kännedom om sårbarheterna.

Som jag skrivit tidigare så lär vi inte sett det sista i den här soppan. Absolut inte. Långt ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/Fw4YK

Aktien dök nog inte tillräckligt för att han ska få rättsliga problem.
En VD sitter alltid på info om företagets framtid, därmed säljer en VD alltid aktier med "insider info".
Detta aktiedroppet är tyvärr för litet för att han skall "åka fast", dock kanske mediastormen nu utgör att Intels ryckte dippar ner, vilket i längden inte är bra, och han blir därmed en belastning, men tror inte han kommer fällas rättsligt.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

https://i.imgur.com/YT4zVwh.png
https://imgur.com/a/Fw4YK

Aktien dök nog inte tillräckligt för att han ska få rättsliga problem.
En VD sitter alltid på info om företagets framtid, därmed säljer en VD alltid aktier med "insider info".
Detta aktiedroppet är tyvärr för litet för att han skall "åka fast", dock kanske mediastormen nu utgör att Intels ryckte dippar ner, vilket i längden inte är bra, och han blir därmed en belastning, men tror inte han kommer fällas rättsligt.

De finansiella tidskrifterna pratar ju om en dipp, då jämför de nog i närtid och inte på 5 års överslag. Om du gör samma kurva för AMD så har i så fall deras aktie gått upp som en raket under samma tid. Tittar du på en mer realistisk tidsrymd, säg 3 månader eller så, så ser du att det här definitivt har påverkat kursen.

Sen är det klar att en VD alltid vet mer än resten av marknaden, men det är fortfarande brottsligt att köpa/sälja baserat på underlag som resten av marknaden saknar, och eftersom han sjösatte avyttringen efter att de fick kännedom om säkerhetshålen så kan det ju bli fråga om en utredning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och det vet du?

Just kronologin är besvärande för honom i sig. Om han haft takt och ton kunde man förväntat sig att han avvaktat med avyttring av sina aktier just för att inte få misstankar om insiderbrott på halsen.

Med facit i hand kan vi dock torrt konstatera utan krusiduller att Intels aktiekurs dels påverkats av sårbarheterna (så där hade han alltså fel, enligt ditt eget inlägg), och dels påverkats av att han valde att sjösätta avyttringsprogrammet, med kännedom om sårbarheterna i bagaget.

Självklart så är det för tidigt att säga om det får bestående effekter för aktiekursen. Men det är illavarslande att om man googlar på "Intel stock" så får man inte aktuell kurs högst upp som man brukar, uran diverse nyheter om just VD's avyttringar efter att han fick kännedom om sårbarheterna.

Som jag skrivit tidigare så lär vi inte sett det sista i den här soppan. Absolut inte. Långt ifrån.

För att det inte framkommit något annat än att kronologin ser besvärande ut.

Jag har inte sagt annat än att aktiekursen påverkats. Det är dock inga stora rörelser. Vill man sko sig på insiderhandel gör man det med fördel på mer volatila aktier som säljs i mindre volymer.

Att det skrivs en massa om det är journalisternas problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För att det inte framkommit något annat än att kronologin ser besvärande ut.

Jag har inte sagt annat än att aktiekursen påverkats. Det är dock inga stora rörelser. Vill man sko sig på insiderhandel gör man det med fördel på mer volatila aktier som säljs i mindre volymer.

Att det skrivs en massa om det är journalisternas problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Att kursen inte fullkomligt kollapsat säger heller inget om hans förväntningar. Rimligen är det i slutändan avsikten som avgör om det är frågan om insiderbrott eller inte.

Och som sagt var... Vi lär få se mer om det här, det är inte det sista som skrivs om det.

Jag tror ju garanterat att det blir någon slags utredning av det här. Vad den kommer fram till vet jag inte. Visst kan det vara så att de två sakerna bara föreföll misstänkt och i själva verket är slumpen..

Men jag vet ju också att Intel's VD är en människa och ingen robot... Och det kan jag ju säga att om jag satt som VD på Intel, och hade planer på att avyttra mina aktier, så hade jag lagt de planerna på is efter detta, just för att jag inte ville att minsta misstanke om insiderbrott skulle förekomma, för det är inga trevliga saker när sådanna rykten figyrerar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aktiens volatilitet och volym säger en hel del om hans förväntningar. Intel är en stabil aktie som handlas i stora volymer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Aktiens volatilitet och volym säger en hel del om hans förväntningar. Intel är en stabil aktie som handlas i stora volymer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle i så fall innebära att företag med en historiskt stabil aktiekurs är "immuna" mot insiderbrott, vilket jag tycker låter befängt

Det skulle ju också kunna vara så att han trodde att marknadens reaktion skulle bli kraftigare än den faktiskt blev, och för den delen så är det fortfarande dagliga nyheter om meltdown så det är för tidigt att säga om aktiekursen "överlevde" meltdown än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nej, det innebär att det är en dålig idé att spela på en svängande aktiekurs för aktier som tenderar att vara stabila. Hur stor påverkan blir är givetvis svårt att förutse men det är inte direkt som att Intel står högt på listan över aktiekurser att försöka manipulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det innebär att det är en dålig idé att spela på en svängande aktiekurs för aktier som tenderar att vara stabila. Hur stor påverkan blir är givetvis svårt att förutse men det är inte direkt som att Intel står högt på listan över aktiekurser att försöka manipulera.

Det behöver inte handla om att "försöka manipulera" kursen.

Han kan ha fått kännedom om meltdown, trott att detta skulle få stor påverkan på aktiekursen, och därför sålt allt han kunde. Det vet vi inte, och därför anser jag att det är lämpligt att det utreds.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och varför skulle han tro det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och varför skulle han tro det?

Det är väl det vi får se framöver. Fler och fler nyheter ploppar nu upp om att det troligen blir en utredning. Jag är ödmjukt skeptisk, du är stensäker... Där är väl skillnaden. Men jag antar att om det blir en utredning så kommer då stå på barrikaderna och säga att det är orättvist och onödigt?

Vad säger du om det här då? Det här var ett steg som talar för det som jag misstänkt. https://phys.org/news/2018-01-lawmakers-demand-probe-intel-ce...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är säker på att det inte framkommit något rimligt motiv, av den enkla anledningen att inget sådant har presenterats. Hittills är det bara tabloid-journalistik avsett att misstänkliggöra.

Att det snackas om utredning är inger konstigt och säger ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, jag är säker på att det inte framkommit något rimligt motiv, av den enkla anledningen att inget sådant har presenterats. Hittills är det bara tabloid-journalistik avsett att misstänkliggöra.

Att det snackas om utredning är inger konstigt och säger ingenting.

Att det överhuvudtaget kommer på tal om alla var överens om att det verkar helt legitimt vore ju lite skumt. Uppenbarligen så är det fler än jag som tycker att det borde utredas just för att kronologin är besvärande.

Om du blir anträffad på en modrplats med liket bredvid dig och en puffra i näven så betyder det naturligtvis inte att du per automatik är mördaren, men det vore absurt att inte utreda saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Huruvida alla är överens är skitsamma. De flesta är dumma i huvudet ändå.

Nu är det inte heller frågan om att åklagaren väcker åtal. Det är frågan om att en eller flera anmälningar inkommit till en kontrollmyndighet. Skulle det leda till en utredning är det knappast konstigt.