Köpråd surfplatta åt tjej

Permalänk

Köpråd surfplatta åt tjej

Hej!

Min flickvän's surfplatta gick sönder över jul och hon vill köpa en ny
användning: youtube/surfning
Nån mindre krävande för 1000-2500 kanske?
Tack för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Threelittlexxx: Rekommenderar inte Windows 10 till en surfplatta Android är smidigare för en ren surfplatta.

Denna surfplatta med 64GB eMMC, 4GB RAM, Snapdragon 625 A53 2 GHz, Full HD (1200p) kommer nog funka fint 2490 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Samma surfplatta men med 3GB RAM och 16GB eMMC 1990 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Ifall ni nöjer er med 1280 x 800 skärm så finns det Huawei MediaPad T3 3GB RAM 32GB eMMC och MSM8917 Quad Core A53 1,4 GHz 1590 kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Köpte denna till min flickvän för under 2000:-: https://www.gearbest.com/promotion-teclast-10-special-1573.ht...

Hon använder den för surf, streaming, Facebook mm och är väldigt nöjd med den.
Plattan kör Android, utseendet och byggkvalitén är liknande som iPad.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/lenovo-tab-2-a1...

Kör den för streamingtjänster och Youtube mm. Billig och faktiskt riktigt bra för priset. Rekommenderas om du inte har några högre krav.

Permalänk
Medlem

Den plattan funkar skitbra OM man gör en BIOS-uppdatering först. Annars så kommer ni bara få problem med laddning och att den drar ur batteriet utan att den ens är på.

Men annars så är det en smidig liten 2-i-1 lösning.

Mvh

Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Köpte en Amazon Fire HD 8 åt min flickvän för just surf och Youtube. Funkar skitbra och är riktigt billig. Tappad i golvet cirka tolv gånger sedan den köptes men har inte fått en skråma.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Billigaste Ipad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.aliexpress.com/item/8-9-Inch-2560-1600-Alldocube-...

Bra specs för 1600:-

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Jag har denna plattan, Teclast Master T10.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Väldigt bra för priset, metallhölje och högupplöst skärm samt 4GB RAM och 64GB lagring..Även bra GPU och rapp processor. Sen en fingeravtrycksläsare om man är mer privat med sin platta

Kostar vanligtvis ~2300:-

Tror dennas processor och GPU får runt 20000 poäng mer än SnapDragon 625 i benchmark testet AnTuTu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Tack för svar alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag har denna plattan, Teclast Master T10.

https://www.gearbest.com/tablet-pcs/pp_690462.html

Väldigt bra för priset, metallhölje och högupplöst skärm samt 4GB RAM och 64GB lagring..Även bra GPU och rapp processor. Sen en fingeravtrycksläsare om man är mer privat med sin platta

Kostar vanligtvis ~2300:-

Tror dennas processor och GPU får runt 20000 poäng mer än SnapDragon 625 i benchmark testet AnTuTu.

Nackdelen med dessa billiga enheter från Kina är ju dock att man troligen kan glömma mjukvaru-uppdateringar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Ser fin ut. Är det något du ska satsa på så är det Windows 10, så gött att inte bli övergiven med uppdateringar. Själv kör jag en gammal Thoshiba av första generationen och den får självklart fortfarande uppdateringar. Det kan du glömma hos andra operativ. Batteriet kommer ge upp före.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Nackdelen med dessa billiga enheter från Kina är ju dock att man troligen kan glömma mjukvaru-uppdateringar.

Kanske, men denna T10 platta kör Nougat 7.0.

Inte värre än LG, HTC eller Samsung, Asus.. eller de andra som skrotar de flesta mjukvara uppdateringarna (Man tvingas köpa de senaste flaggskeppen för att få de senaste Android och de glömmer gärna bort förra årets flaggskepp)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nackdelen med dessa billiga enheter från Kina är ju dock att man troligen kan glömma mjukvaru-uppdateringar.

Min tjej hade åtminstone fått en mjukvaruuppdatering när hon startade plattan första gången.
Jag har en Android-mobil från Xiaomi som också är köpt från Kina för något år sedan. Den har fått flera mjukvaruuppdateringar sedan dess.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kanske, men denna T10 platta kör Nougat 7.0.

Inte värre än LG, HTC eller Samsung, Asus.. eller de andra som skrotar de flesta mjukvara uppdateringarna (Man tvingas köpa de senaste flaggskeppen för att få de senaste Android och de glömmer gärna bort förra årets flaggskepp)

I de fallen kan man dock oftast hitta alternativ mjukvara, Lineage OS eller liknande, som är uppdaterad. Det gör du inte med obskyra enheter från Kina.

Skrivet av mackanj:

Min tjej hade åtminstone fått en mjukvaruuppdatering när hon startade plattan första gången.
Jag har en Android-mobil från Xiaomi som också är köpt från Kina för något år sedan. Den har fått flera mjukvaruuppdateringar sedan dess.

Jag pratar främst om säkerhetsuppdateringar och nya Android-versioner, något du inte lär få. Xiaomi är lite av ett undantag eftersom de är en av de största tillverkarna i världen. De jag pratar om är dessa okända märken som ofta är tillverkade av någon okänd ODM i relativt liten upplaga med minimal eller obefintlig budget för uppdateringar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

I de fallen kan man dock oftast hitta alternativ mjukvara, Lineage OS eller liknande, som är uppdaterad. Det gör du inte med obskyra enheter från Kina.

Jag pratar främst om säkerhetsuppdateringar och nya Android-versioner, något du inte lär få. Xiaomi är lite av ett undantag eftersom de är en av de största tillverkarna i världen. De jag pratar om är dessa okända märken som ofta är tillverkade av någon okänd ODM i relativt liten upplaga med minimal eller obefintlig budget för uppdateringar.

Säkerligen.

Dock verkar TecLast vara rätt så stora.

http://www.teclast.com/en/

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säkerligen.

Dock verkar TecLast vara rätt så stora.

http://www.teclast.com/en/

Fortfarande tveksamt om de budgeterat någöt för framtida mjukvaru-support. Det är vanligare att kinesiska tillverkare släpper nya enheter istället. Är bara något man bör vara medveten om. I övrigt tycker jag denna typen av mer okända enheter från Kina är fascinerande och har diverse enheter själv. Man bör bara justera sina förväntningar gällande mjukvaran.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Fortfarande tveksamt om de budgeterat någöt för framtida mjukvaru-support. Det är vanligare att kinesiska tillverkare släpper nya enheter istället. Är bara något man bör vara medveten om. I övrigt tycker jag denna typen av mer okända enheter från Kina är fascinerande och har diverse enheter själv. Man bör bara justera sina förväntningar gällande mjukvaran.

Får se om de släpper ny uppdatering till T10'an, hoppas på Oreo.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Köpte en Chuwi Hi12 förra året och det var verkligen ett utav mina bästa köp för det året!

När man en gång gått över till Windows platta så klarar man inte av att gå tillbaka till Android-platta igen.

Android är OK om man ska bara använda till titta på filmer osv men är man power-user så finns det ingenting som slår Windows.

Jag kan till och med lira League of Legends (riktiga League och inte nåt nerfad version) på min platta, kan jag göra det med Android?