Asus lanserar externa grafikkortsdockan XG Station Pro

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar externa grafikkortsdockan XG Station Pro

Externa grafikkortsdockor är fortfarande på tapeten, där Asus nu visar en helt omarbetad modell av enheten XG Station Pro vars chassi utvecklats tillsammans med In Win.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, stilren och elegant. Om jag endast hade haft laptop och ville spela på den hade detta garanterat blivit ett alternativ. Då jag inte vill ha en "bärbar" gaming laptop.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Avstängd

$329 för lådan..rätt smaskigt...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Stiligt, men dyrt var beskrivningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på den, ingen aning varför... Men den ser nice ut. Undra om man kan ha två sådan bli de som SLI i en laptop då? xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

$329 för lådan..rätt smaskigt...

Jag blev också överraskad. Tydligen så kostade den förra $549 så det går nedåt ändå. Men samtidigt så får man ju ett stort chassi, moderkort och ett nätagg. för samma pris. Nyhetens behag fortfarande?

Det sitter förövrigt ett 330 watts nätagg. i enligt Anandtech.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rSon:

Jag blev också överraskad. Tydligen så kostade den förra $549 så det går nedåt ändå. Men samtidigt så får man ju ett stort chassi, moderkort och ett nätagg. för samma pris. Nyhetens behag fortfarande?

Det sitter förövrigt ett 330 watts nätagg. i enligt Anandtech.

Det gör det faktiskt mer acceptabelt, då en ''bulk'' datorlåda i samma storlek brukar gå loss på 2500-3500:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

329$ är inte så farligt. Detta skulle man kunna använda istället för en laptopdocka.
koppla in tangentbord och mus i den så är det bara att rocka.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om ljudet på fläktarna...

Köpte en Razer Core, den låter ju som den ska flyga iväg...

Permalänk
Avstängd

Blir inte datorn överhettad om cpun belastas iallafall vilket gör den värdelös till spel iallafall?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att senaste generationens budgetprocessorer har fyra kärnor och okej även för att driva moderna spel så är detta inget att fnysa åt. För dom som bara behöver spela hemma, men däremot gärna har med sig liten lätt bärbar med thunderbolt 3, smidigt hemma bara koppla och spela. Priset för XG Station Pro är inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Blir inte datorn överhettad om cpun belastas iallafall vilket gör den värdelös till spel iallafall?

Jag undrar egentligen detsamma.. Jag har en ny generations hp spectre t. Ex.. Det är en i5 quad core.. Har thunderbolt så det skulle ju gå att koppla. Men är verkligen fläktanordningen för cpu redo för att belastas så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det gör det faktiskt mer acceptabelt, då en ''bulk'' datorlåda i samma storlek brukar gå loss på 2500-3500:-

Sant. Jag skulle tippa på att det inte är någon supervolym på dessa lådor heller. Större än Dan, Ghost etc. dock.

Det som känns tråkigt är att PCIe 5.0 kommer att börja komma ut nästa år. Då kommer 4x prestera som dagens 3.0 16x. Som artikeln säger så är ju 4x med 3.0 redan en flaskhals för dagens toppkort. Vilket gör att det blir svårt att behålla lådan och uppgradera grafikkort i framtiden, även om man håller sig till mellankort.

Permalänk
Medlem

Intressant men behöver man bara thunderbolt uttag för att kunna använda den?

Köpte just en ny laptop med gtx1070 så den kommer att hålla något år iaf men hoppas det kommer bra dockninglösningar så man slipper köpa ny gaminlaptop vart 2-3år

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Blir inte datorn överhettad om cpun belastas iallafall vilket gör den värdelös till spel iallafall?

Nja, det varierar mycket mellan datormodeller och spel. Åtminstone tidigare när jag tittat på bärbara speldatorer så har "sanningen" varit att man skaffar så dyrt grafikkort man har råd med eftersom det blir flaskhals före CPU (i de flesta fall men inte alla). Notebookcheck har numera(?) en graf över resultaten från upprepade körningar av typ Cinebench när de recenserar laptops, borde åtminstone räcka som fingervisning på hur väl en viss modell klarar spel (a.k.a en längre tids belastning).

Skrivet av Nima2001:

Jag undrar egentligen detsamma.. Jag har en ny generations hp spectre t. Ex.. Det är en i5 quad core.. Har thunderbolt så det skulle ju gå att koppla. Men är verkligen fläktanordningen för cpu redo för att belastas så?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips kan vara att skaffa en kylplatta att ställa laptopen på medan man spelar, minskar risken att det throttlar och sparar på kylningen (samt gissningsvis också dina öron). Har tyvärr inget bra svar på frågan, tveklöst kommer det att slita mer än om du inte spelar. Om det sedan leder till att kylningen ger upp före någon annan komponent (eller du vill uppgradera) är svårt att veta. Rimligtvis bör kylningen vara dimensionerad att klara datorns förväntade livslängd, det ska ju inte spela någon roll om du använder datorn till spel, rendering eller foto/filmredigering (behöver övertyga mig själv också, TB3 för att kunna köra eGPU är något av ett krav på nästa laptop).

Den här killen verkar nöjd, dock Spectre X360, i7-8550U och XG Station 2 (med ett 1080Ti), dvs. inte modellen i artikeln (TL;DR " I have a Alienware 34 inch 4k 120hz screen and so far could play the new UT and PUBG with ultra settings in 4k with the MSI gtx 1080ti").

Fler kombinationer laptop + eGPU: https://egpu.io/external-gpu-implementations-table/

Angående priset på XG Station Pro verkar det rimligt i relation till vad en del av de produkter som redan finns på marknaden kostar (även om jag såklart hoppas att priserna sjunker framöver): https://egpu.io/external-gpu-buyers-guide-2018/

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

Nja, det varierar mycket mellan datormodeller och spel. Åtminstone tidigare när jag tittat på bärbara speldatorer så har "sanningen" varit att man skaffar så dyrt grafikkort man har råd med eftersom det blir flaskhals före CPU (i de flesta fall men inte alla). Notebookcheck har numera(?) en graf över resultaten från upprepade körningar av typ Cinebench när de recenserar laptops, borde åtminstone räcka som fingervisning på hur väl en viss modell klarar spel (a.k.a en längre tids belastning).

Ett tips kan vara att skaffa en kylplatta att ställa laptopen på medan man spelar, minskar risken att det throttlar och sparar på kylningen (samt gissningsvis också dina öron). Har tyvärr inget bra svar på frågan, tveklöst kommer det att slita mer än om du inte spelar. Om det sedan leder till att kylningen ger upp före någon annan komponent (eller du vill uppgradera) är svårt att veta. Rimligtvis bör kylningen vara dimensionerad att klara datorns förväntade livslängd, det ska ju inte spela någon roll om du använder datorn till spel, rendering eller foto/filmredigering (behöver övertyga mig själv också, TB3 för att kunna köra eGPU är något av ett krav på nästa laptop).

Den här killen verkar nöjd, dock Spectre X360, i7-8550U och XG Station 2, dvs. inte modellen i artikeln (TL;DR " I have a Alienware 34 inch 4k 120hz screen and so far could play the new UT and PUBG with ultra settings in 4k with the MSI gtx 1080ti").

Fler kombinationer laptop + eGPU: https://egpu.io/external-gpu-implementations-table/

Angående priset på XG Station Pro verkar det rimligt i relation till vad en del av de produkter som redan finns på marknaden kostar (även om jag såklart hoppas att priserna sjunker framöver): https://egpu.io/external-gpu-buyers-guide-2018/

Tackar för välskriven info! Kommer att kolla vidare på detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Likheterna är slående...

Väldigt lik Ghost S1 från Louqe, men där får man istället plats med en hel dator i mITX-format + SFX-PSU + en fullstor GPU i ungefär samma storlek

Förhandstitt Louqe Ghost S1: https://www.sweclockers.com/test/24780-forhandstitt-louqe-gho...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar denna typ av lösningar. Nuvarande laptop saknar TB3 men har planer på att byta ut något bara något bättre dyker upp. Tanken är desktop replacement. Men vore nog mer tilltalande att bygga en egen extern lösning.

Nu finns det adaptrar för att konvertera M.2-anslutningen men gillar inte riktigt lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns meningslös för mig hela poängen för mig är ju att en laptop ska vara just en laptop ganska så mobil. Med denna lådan bredvid kan jag lika gärna ha min stationära och slippa alla laptop relaterade problem. :S

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att stoppa in ett GTX 1060 och köra från en Thinkpad X1 Carbon?

Permalänk
Medlem

En fråga från en som inte är så jätte insatt. Är detta något som kanske skulle bana väg för att docka mobilen och få ut en ganska vettig maskin?

Permalänk
Medlem

Är inte en sån här produkt standard på alla mässor.

Den, visas upp, alla säger "Woooow", ingen köper, ny mässa, den visas upp med nytt anslutningsgrässnitt, alla säger "WOOOOOOOOOOOW", ingen köper. Repeat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Är inte en sån här produkt standard på alla mässor.

Den, visas upp, alla säger "Woooow", ingen köper, ny mässa, den visas upp med nytt anslutningsgrässnitt, alla säger "WOOOOOOOOOOOW", ingen köper. Repeat

Del av problemet är att gränssnitten som behövs är långt från standard fortfarande. Jag letar själv ny laptop och så fort Thunderbolt 3 bockas i så minskar utbudet och priserna drar iväg.

Men ja, nu brukar jag aldrig följa CES men bland de mest omtalade produkterna brukar som du säger årets upplaga av extern grafiklösning. Ett steg i rätt riktning är ju att mjukvarustödet finns sen ett år eller två tillbaks men produkter och interface saknas.

Kanske 2019 blir externa grafiklösningens år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Jag blev också överraskad. Tydligen så kostade den förra $549 så det går nedåt ändå. Men samtidigt så får man ju ett stort chassi, moderkort och ett nätagg. för samma pris. Nyhetens behag fortfarande?

Det är två olika marknader. De som kan/vill ha en stationär dator skulle förstås aldrig köpa den här. Det finns däremot ganska många som bara kan/vill ha en bärbar eller grafiksnåla all-in-one (*host*iMac*host*), för dessa är det här en bra lösning. Vid normalt användande kan då din dator ta en liten plats samt se "snygg" ut på skrivbordet men om du önskar spela lite tar du bara fram denna från garderoben.

Skrivet av gabriel15:

Blir inte datorn överhettad om cpun belastas iallafall vilket gör den värdelös till spel iallafall?

Hur långt är ett snöre?
Är man intresserad kan man förutom att googla testa köra något som är väldigt CPU-beroende och observera temperatur och hastighet. Blir processorn långsammare då den når en högre temp tyder det förstås på att den stryps.
Finns benchmarks för CPU man kan använda, annars funkar det nog minst lika bra med att konvertera t.ex. lite filmer.

Skrivet av jaros10:

Känns meningslös för mig hela poängen för mig är ju att en laptop ska vara just en laptop ganska så mobil. Med denna lådan bredvid kan jag lika gärna ha min stationära och slippa alla laptop relaterade problem. :S

Tanken är att du ska kunna sitta i soffan och fisa med din laptop eller visa upp din nya macbook pro för studiekamraterna samtidigt som du på kvällen plockar fram grafikkortet och spelar lite. Tänker man ha den stående på bordet hela tiden väljer nog de flesta att skaffa en stationär. Men samtidigt så kostar det ganska mycket pengar att ha både bärbar och stationär, samt att det tar ännu mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är två olika marknader. De som kan/vill ha en stationär dator skulle förstås aldrig köpa den här. Det finns däremot ganska många som bara kan/vill ha en bärbar eller grafiksnåla all-in-one (*host*iMac*host*), för dessa är det här en bra lösning. Vid normalt användande kan då din dator ta en liten plats samt se "snygg" ut på skrivbordet men om du önskar spela lite tar du bara fram denna från garderoben.

Givetvis var det den betydligt högre materialkostnaden jag ville påpeka med mitt alternativ. Ändå blir priset till oss slutkunder detsamma.