Vad har hänt med cpu utvecklingen? Främst spel.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med cpu utvecklingen? Främst spel.

Detta frågar jag mig när en klockad fem årig processor kan ligga hack i häl med de nyaste. Var de processorerna före sin tid eller är det utvecklingen som halkat efter så mycket?
Jag finner det hela ännu mer udda när multithreading har blivit norm i konsoler sedan ps3. Dock är många av dagens spel inte optimiserade för flera kärnor.
Jag har inte sett någon stor vinst av x64 som skulle vara framtiden.
Är det jag som är helt borta eller är det inte fruktansvärt hur lite prestanda framsteg som gjorts?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

På den enkeltrådade prestandan går det inte göra så mycket, klockfrekvensen och aritekturen där är rätt optimerad, det som sker är ju att man kan göra kretsarna mindre så man får in mer beräkningselement CPU kärnor till lägre effekt åtgång, så prestanda per Watt har gått upp kraftigt samt total beräkningskraft per CPU chip.

För spel är väll 2-4 trådar fortfarnade tillräckligt och sällan CPU som är flaskhalsen där. Är inte spel som driver utveckling av CPU utan är nog mest energi effektivitet och server segment

Edit: Googlade lite på detta hittade denna intressanta, från 2012 men ändå
http://preshing.com/20120208/a-look-back-at-single-threaded-c...

" If you’re willing to trust this line, it seems that in the eight years since January 2004, mainstream performance has increased by a factor of about 4.6x, which works out to 21% per year. Compare that to the 28x increase between 1996 and 2004! Things have really slowed down."

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tycker det är grafikkorten som halkat efter. Nu är 4k i allra högsta grad aktuellt för spel och det finns inget grafikkort som klarar av stabila 60 fps med uppskruvade inställningar i nyare spel. Redan under förra generationens grafikkort pushade både nvidia och AMD på om hur deras grafikkort var 4k ready eller liknande dumheter.
Processorerna kan luta sig tillbaka och vänta tills grafikkorten kommit i kapp. Om vi pratar spel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det har inte hänt jättemycket på CPU-marknaden dom senaste åren från Intels sida, men att säga att en överklockad 5-årig CPU ligger "hack i häl" med dom nyaste är inte riktigt sant.
Det är rätt stor skillnad på t.ex. en överklockad i7-3770k och en överklockad i7-8700k såvida man inte spelar i 4K. (Pga. att grafikkortet är flaskhalsen.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Finns många nyare spel som har nytta av 8 trådar. Spel där en gammal 4 kärnig i5 processor snabbt blir en flaskhals.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Tycker det är grafikkorten som halkat efter. Nu är 4k i allra högsta grad aktuellt för spel och det finns inget grafikkort som klarar av stabila 60 fps med uppskruvade inställningar i nyare spel. Redan under förra generationens grafikkort pushade både nvidia och AMD på om hur deras grafikkort var 4k ready eller liknande dumheter.
Processorerna kan luta sig tillbaka och vänta tills grafikkorten kommit i kapp. Om vi pratar spel.

Grafikkorten ligger ju på den passiva sidan nu när det röda laget floppade med Vega, Nvidia ser inte AMD som ett direkt hot längre som de gjorde under AMD's 58XX - 79XX-tiden.

Nu bråkar AMD mer med Intel och Intel svettas pärlor då AMD verkar vara rätt så pilska på att ta marknad från de blå.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Grafikkorten ligger ju på den passiva sidan nu när det röda laget floppade med Vega, Nvidia ser inte AMD som ett direkt hot längre som de gjorde under AMD's 58XX - 79XX-tiden.

Nu bråkar AMD mer med Intel och Intel svettas pärlor då AMD verkar vara rätt så pilska på att ta marknad från de blå.

Det är sant. Men det ändrar inte på att grafikkorten halkat efter. Oavsiktligt från AMD och avsiktligt från Nvidia.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Linus borde verkligen kolla in de dära asus-bezel-free-kit från dagens nyhetsflöde på sweclockers, som skulle trolla bort skarvarna på multiskärms-setups

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är sant. Men det ändrar inte på att grafikkorten halkat efter. Oavsiktligt från AMD och avsiktligt från Nvidia.

Prestandan på grafikkort hat gjort väldigt stora steg framåt de senaste åren om man jämför med CPU sidan. Det är bara 4K trenden där det plötsligt krävs 4 gånger så hög prestanda som gör att det inte ser så ut. I 1080p är dagens bästa grafikkort totalt overkill i de flesta spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Prestandan på grafikkort hat gjort väldigt stora steg framåt de senaste åren om man jämför med CPU sidan. Det är bara 4K trenden där det plötsligt krävs 4 gånger så hög prestanda som gör att det inte ser så ut. I 1080p är dagens bästa grafikkort totalt overkill i de flesta spel.

Ja, men det behövs större kliv för att hänga med. Tydligen. 4k trenden kommer ju inte vända och det behövs mer kraft till VR och snabbare spel. Det som grafikkortsföretagen promotar och påstår sig klara av.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ryzen X1950 och Intels i9a är väl jättesnabba cpuer?
Jag håller med förgående talare. Nu måste grafikkorten öka kraftigt. 4k blir allt mer mainstream när 2018 passerat. Dagens cpuer fixar ju 4k.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, men det behövs större kliv för att hänga med. Tydligen. 4k trenden kommer ju inte vända och det behövs mer kraft till VR och snabbare spel. Det som grafikkortsföretagen promotar och påstår sig klara av.

Jo men du får betala saftigt premium för dessa kort. Gtx1080TI tex typ dubbla priset för 30% mer prestanda jmf mot vanligt? Det är nog mycket buisness där som sagt finns ingen vinning för grafikchip tillverkarna att skynda på. Känns som mobilerna snart är ifatt desktop se bara nitento switch

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Jo men du får betala saftigt premium för dessa kort. Gtx1080TI tex typ dubbla priset för 30% mer prestanda jmf mot vanligt? Det är nog mycket buisness där som sagt finns ingen vinning för grafikchip tillverkarna att skynda på. Känns som mobilerna snart är ifatt desktop se bara nitento switch

Fast att man får mindre ut för sina pengar ju högre upp komponentsegmenten man kommer har alltid varit norm, åtminstone de senaste 5 åren. Sedan att switchen skulle vara i närheten av den performance en desktop har är bara skrattretande

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Cpu utvecklingen har stått still, nu har det hänt saker det senaste när AMD lanserade Ryzen.
Spelutveckling så är målgruppen ofta ungdomar med äldre enklare datorer som gillar mainstreamspel.

Förr i tiden har riktigt kraftiga simulatorer populära, där man fick ha en dator för runt 30 000kr för att få flyt i dem. Nu har istället målgruppen flyttas till att alla ska kunna köra dem och det viktigaste är grafik.

Permalänk
Avstängd

Saken är väl också att utvecklare slarvar mer och mer, för att hårdvaran klarar av onödig kod, jag är rätt övertygad om att om utvecklare var tvungen att verkligen optimera sin kod, så hade skillnaden synts rätt snabbt.
Jag sitter med en Phenom II 1055, och ett radeon r9 380 4Gb, 8Gb minne, dom spel jag spelar har inga problem, jag överklockar inte cpun, men kör ASUS OC inställningar på gpun.
Jag tycker personligen att äldre hårdvara "klarar mer hickups" än nyare, och jag tror det beror på att äldre hårdvara har mer funktioner än nyare, även om dom funktionerna skulle ha dött för länge sedan.
Jag är övertygad om att äldre processorer blev nästan byggda för att klara programmeringsbuggar, medans nyare proppar verkar nästan svimma när det dyker upp en bugg.
Det är mina 10 öre i den här diskussionen.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Tycker det är grafikkorten som halkat efter. Nu är 4k i allra högsta grad aktuellt för spel och det finns inget grafikkort som klarar av stabila 60 fps med uppskruvade inställningar i nyare spel. Redan under förra generationens grafikkort pushade både nvidia och AMD på om hur deras grafikkort var 4k ready eller liknande dumheter.
Processorerna kan luta sig tillbaka och vänta tills grafikkorten kommit i kapp. Om vi pratar spel.

Man kan ju vända på steken och argumentera för att 4k ännu inte är högaktuellt för spel eftersom grafikkorten inte är med på banan än. Känns som att sweetspot är 1440p just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast att man får mindre ut för sina pengar ju högre upp komponentsegmenten man kommer har alltid varit norm, åtminstone de senaste 5 åren. Sedan att switchen skulle vara i närheten av den performance en desktop har är bara skrattretande

Switch är väll i nivå med förra generationens konsoll iaf menar att utveckligen går åt mindre och strömsnålare kretsar.
Tänker mer att idag är det prestanda/watt som är viktigast, och att mobila enheter har kommit i fatt i rasande takt, du får ut mycket prestanda per watt. Om 4 år har du en PS4 prestanda i en handheld device.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det var dålig konkurrens några år. Nu när det röda laget börjat ta marknadsandelar händer det lite igen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man kan ju vända på steken och argumentera för att 4k ännu inte är högaktuellt för spel eftersom grafikkorten inte är med på banan än. Känns som att sweetspot är 1440p just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Men det är ju inte jag som hittat på det. Det är nvidia och AMD själva.

Sen om vi säger så här. Vad skulle du helst vilja se, en ny processor avsedd för spel som är 100% snabbare än tex 8700k eller ett grafikkort som är 100% snabbare än 1080ti?

Jag vet vad jag skulle välja.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man kan ju vända på steken och argumentera för att 4k ännu inte är högaktuellt för spel eftersom grafikkorten inte är med på banan än. Känns som att sweetspot är 1440p just nu.

Jovisst men jag tror att det är contentet (spelen) som måste komma först med 4K och inte hårdvaran. Om man inte skulle behöva att köpa ett nytt grafikkort för att det inte finns spel som kan köras i 4K så skulle nog få köpa ny hårdvara.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Detta frågar jag mig när en klockad fem årig processor kan ligga hack i häl med de nyaste. Var de processorerna före sin tid eller är det utvecklingen som halkat efter så mycket?
Jag finner det hela ännu mer udda när multithreading har blivit norm i konsoler sedan ps3. Dock är många av dagens spel inte optimiserade för flera kärnor.
Jag har inte sett någon stor vinst av x64 som skulle vara framtiden.
Är det jag som är helt borta eller är det inte fruktansvärt hur lite prestanda framsteg som gjorts?

Först å främst så när det kommer till råstyrka så finns det ju mainstream CPUer som är rejält mycket snabbare än gamla populära spel cpuer som 2500k. 8700k har väl över 50% högre singeltrådprestanda (oklockat då) och tre gånger fler trådar, det är ju faktiskt rätt rejält mycket mer kraft. Finns även en hel del spel där de faktiskt ligger långt efter! Dock duger de ofta för OK prestanda oavsett vilket gör att det faktiskt ändå inte spelar så stor roll.

Sen handlar det nog även om skalbarhet, spel idag ska rulla på hårdvara som stor del av användarbasen sitter på (dvs gammal hårdvara) samt även kunna rulla på de nuvarande konsollerna som faktiskt har en redigt underdimensionerad CPU-del, vilket kraftigt limiterar hur man bygger spelen då mycket av det jobb som CPUn sköter i spel inte går att skala upp eller ner för olika hårdvarukonfigurationer på samma sätt som det GPUn sköter. Vilket gör att man får begränsa speldesignen efter den lägsta gemensamma nämnaren.

Sen är det såklart så också som i de flesta fall att tekniken/branschen börjat mogna så är ju naturligt att framstegen och innovationen börjar avta som inom de flesta teknologiska områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När man tänker spel, och ser till helheten, så är det tyvärr så, på ett sätt ett stort tyvärr, att Microsofts Windows är det som är största operativsystemet.

Och sedan tanken att DirectX grafikbibliotek, är det som används i största skalan bland programmerare, så vill jag säga att där ligger även ett problem, då det bara är att se vad AMDs släpp av Mantle fick Microsoft att göra för ändringar och implementeringar i DirectX 12.

Tror mer att det avstannat lite med utvecklingen på mjukvarufronten, behöver något nytt liknande Mantle som driver på DirectX ytterligare.

Men samtidigt så går det bara att göra optimeringar och implementeringar till en viss gräns, samtidigt som AMDs konkurrens saknas på AMDs marknad.

Och så länge den gör det så är det klart Nvidia kan glida runt och göra vad dem vill i princip, är ju bara att se deras senaste släpp, i form av exempelvis 1070 Ti, GTX 1060 5GB,avsett för en enda marknad bl a.

Och det är inte enbart CPU man ska stirra sig blind på, då det är högst dumt, i o m att en dator utan grafikkort samt bra grafikdrivrutiner saknar en grafikprocessor som hjälper till med de grafiska beräkningarna.

Och om du har processor och grafikkort, men utan bra optimerat grafikbibliotek och bra kodning så finns där ögongodis, likväl som prestanda att hämta med bättre skriven kod bl a, och i form av högre upplösning på, och/eller finare texturer etc,så blir upplevelsen skit etc, så vill se det som att alla tre är viktiga komponenter, men utan en riktigt finputsad ingrediens av vardera, så kan du likväl kasta smeten.

Och du kan glädja dig åt såväl AMDs Ryzen idag, likväl som du kan glädja dig åt säkerhetshålet meltdown, då Intel har en jäkla kassa att ta ur, samtidigt som AMD sitter på något riktigt bra, och något som gör att Intel börjat svettas, och såväl AMD som Intel kommer att försöka samt lyckas göra bra ifrån sig under de kommande åren, och detta kommer att driva på processorutvecklingen ytterligare, dock är detta bara mina egna spekulationer, men att det förmodligen inte ligger långt ifrån sanningen, då det bara är att kolla AMDs planer nu, krympningar, respektive förfiningar och optimeringar i arkitekturen, exempelvis.

Och det är bara att hoppas att dem på Nvidia tänker att "nu jävlar vill vi håva in pengar, vi släpper nästa generations grafikkort", trots att de egentligen inte har motståndet nu som de eventuellt önskat.

Samtidigt som det bara är att inse att de behöver hitta på någon lösning, istället för kisel, så som grafen som de forskat på, och odlat fram, och visa riktigt grymt jävla bra hastigheter med på ren svenska, 155 Ghz, https://www.nordichardware.se/nyheter/science-news/ibm-nar-15... .

Då det alltid finns gränser, i form av hur lågt man kan nå i krympning, samtidigt som man kanske behöver bygga på höjden, eller längd samt bredd med dagens kisel.

Då kisel i princip spelat ut sin roll som jag kan se det.

Och lite off topic, tänk att, istället för dagens kisel, verkligen få se en pressrelease av den första företagsinriktade grafenprocessorn, och framförallt den första konsumentinriktade, eller om de hittar på något annat genombrott än grafen.

Förstå vilken jävla prestanda set det skulle bli i många spel, då skulle nog CS-spelarna som jagar FPS även bli riktigt nöjda, ligga på typ 1500 FPS eller något, haha

Samtidigt som jag inte förstår folk som verkligen tar FPS för en måttstock.

Då frame times i min mening är betydligt intressantare, nej, nu ska jag ta en till kopp kaffe istället för att ordbajsa mera här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Vänta nu vad då grafikkort klarar inte 4k?
Pratar vi något speciellt spel nu?

Upplever själv att majoriteten av dem större titlarna idag utan problem ligger på 60fps i 4k med allt maxat.
Sen att det behövs ett 1080ti för att nå det och att alla kanske inte är sugna på att lägga dem pengarna på ett 1080ti är ju så klart en sak
men jag skulle inte säga att vi inte redan är där med 60fps 4k.

lista kan göras lång med dessa är några exempel på spel som grejar 4k 60fps:
BF4/1,
Gta 5,
Farcry 4 / Primal,
Ghost reacon wildlands /rainbow six siege,
assasins creed origins
Escape from tarcow

Sen finns dem spel som aldrig kommer vilja lira med bra fps: Arma, ARK

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det har inte hänt jättemycket på CPU-marknaden dom senaste åren från Intels sida, men att säga att en överklockad 5-årig CPU ligger "hack i häl" med dom nyaste är inte riktigt sant.
Det är rätt stor skillnad på t.ex. en överklockad i7-3770k och en överklockad i7-8700k såvida man inte spelar i 4K. (Pga. att grafikkortet är flaskhalsen.)

det är helt korrek

det som är "lite" skrämmande är att min sons gamla ärvda dator

I5 760, 16GB ram, R9 285 2GB , SSD funkar fortfarande hyfsat bra i 1080 upplösning (givetvis inte på Ultra) men det han spelar funkar det utmärkt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

Vänta nu vad då grafikkort klarar inte 4k?
Pratar vi något speciellt spel nu?

Upplever själv att majoriteten av dem större titlarna idag utan problem ligger på 60fps i 4k med allt maxat.
Sen att det behövs ett 1080ti för att nå det och att alla kanske inte är sugna på att lägga dem pengarna på ett 1080ti är ju så klart en sak
men jag skulle inte säga att vi inte redan är där med 60fps 4k.

lista kan göras lång med dessa är några exempel på spel som grejar 4k 60fps:
BF4/1,
Gta 5,
Farcry 4 / Primal,
Ghost reacon wildlands /rainbow six siege,
assasins creed origins
Escape from tarcow

Sen finns dem spel som aldrig kommer vilja lira med bra fps: Arma, ARK

Av dom spelen du räknar upp har jag gta v, ghost recon, assassins och det går inte att sätta allt på max och köra i 60 fps. Speciellt inte ghost recon och assassins.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jovisst men jag tror att det är contentet (spelen) som måste komma först med 4K och inte hårdvaran. Om man inte skulle behöva att köpa ett nytt grafikkort för att det inte finns spel som kan köras i 4K så skulle nog få köpa ny hårdvara.

Och jag anser att för att kalla något högaktuellt så ska både mjukvara och hårdvara redan finnas på plats. Innan dess kommer någon lägre upplösning högaktuell.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja. Men det är ju inte jag som hittat på det. Det är nvidia och AMD själva.

Sen om vi säger så här. Vad skulle du helst vilja se, en ny processor avsedd för spel som är 100% snabbare än tex 8700k eller ett grafikkort som är 100% snabbare än 1080ti?

Jag vet vad jag skulle välja.

I så fall är vi väldigt olika i hur vi tolkar AMD och Nvidias marknadsföring. Jag inväntar alltid tester och ser vad deras framsteg i utvecklingen resulterar i praktiken. Om det visar sig att grafikkorten inte är med på banan än skulle jag undvika att kalla något som kräver ännu mer för högaktuellt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

I så fall är vi väldigt olika i hur vi tolkar AMD och Nvidias marknadsföring. Jag inväntar alltid tester och ser vad deras framsteg i utvecklingen resulterar i praktiken. Om det visar sig att grafikkorten inte är med på banan än skulle jag undvika att kalla något som kräver ännu mer för högaktuellt.

Kalla det vad du vill. Poängen var att grafikkorten ligger efter.

Citat:

GeForce GTX 980 Ti
Ti. The most powerful two letters in the world of GPUs. When paired with our flagship gaming GPU – GeForce GTX 980 – it enables new levels of performance and capabilities. Accelerated by the groundbreaking NVIDIA Maxwell™ architecture, GTX 980 Ti delivers an unbeatable 4K and virtual reality experience.

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nej det är inte fruktansvärt, det är så långt forskningen har kommit med produkter som kan massproduceras. Man har kunnat göra större framsteg tidigare för det fanns "mer att ta av", nu finns det inga kända metoder att öka prestandan med stora steg, och kanske inte samma vilja heller hos Intel m.fl, eller möjligheter att öka budgeten x20.

Därav att man gör produkter med fler kärnor istället, kom också ihåg att spel är långt ifrån den enda eller ens viktigaste tillämpningen för en CPU, skulle säga att beräkningskraften / volym och beräkningskraften / Watt har förbättrats hyfsat stadigt det senaste decenniet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|