Permalänk
Medlem

Jobbdator komma åt domän hemmifrån

Har äntligen fått jobbdator så att jag kan jobba hemmifrån sent när allt annat är fixat.

När jag ska logga in säger datorn att domänen inte är tillgänglig... Vad beror det på och vad ska jag göra?

Datorn kan få internet via nätverkskabel även då jag inte själv kan koppla upp mig mot det trådlösa nätverket hemma

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Om du jobbar åt ett företag med någon form av IT-policy så måste prata ihop dig med IT-supporten.

De allra flesta företag kör via en VPN tunnel och IT-folket håller koll på hur den sätts upp.

Jobbar du åt ett litet företag så kan det vara annorlunda.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Har du loggat in på datorn i företagsnätverket innan? Jag är ej helt kunnig inom hur windows sparar AD-inloggning lokalt, mer än att första gången man loggar in med en ny användare så måste datorn ha tillgång till AD servern.

Därefter kan man logga in utan att ha tillgång till domänkontrollen, om jag minns rätt går denna funktion att ta bort vilket i princip ingen gör.

Om du har tillgång till en lokal användare så kan du logga in med denna, sedan skapa en VPN anslutning till företaget och samtidigt byta användare. Då kommer din dator få tillgång till ad-servern när du loggar in med din nya användare. Det fungerar precis lika bra om en kollega som har varit inloggad på din dator gör samma sak som ovanför, där du kan ge kollegan tillgång till datorn genom t.ex teamviwer.
-Jag tänker på kollegan som konfigurerade din dator åt dig.

Permalänk
Medlem

Jag fick den precis innan jag åkte hem idag. Loggade in som hastigast och fick se skrivbordet. It-ansvarig var nöjd så jag åkte hem.

Det finns en knapp under inlogg med info hur jag ska logga in utan domän. Men då accepteras inte mitt användarnamn och lösenord.

Stort företag 500 + anställda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag fick den precis innan jag åkte hem idag. Loggade in som hastigast och fick se skrivbordet. It-ansvarig var nöjd så jag åkte hem.

Det finns en knapp under inlogg med info hur jag ska logga in utan domän. Men då accepteras inte mitt användarnamn och lösenord.

Stort företag 500 + anställda

Skickades från m.sweclockers.com

Nog borde du kunna logga in på datorn hemma, men om den säger att domänen inte är tällgänglig så låter det lite lurigare.

Att logga in utan domänen kommer nog inte att funka med det användarnamn och lösenord som du har fått, då det är användaruppgifter för domänen. Du kan enkelt prova på jobbet i morgon genom att koppla upp datorn på nätverket och logga in, sedan stänger du av den och försöker sedan logga in utan att vara kopplad till nätverket.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Japp. Jag får väl vänta och se. Kan göra mitt arbete på min privata dator så länge och maila det till mig själv för att fortsätta på plats

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Japp. Jag får väl vänta och se. Kan göra mitt arbete på min privata dator så länge och maila det till mig själv för att fortsätta på plats

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

När man kör ett "lokalt" AD så behöver man vara ansluten till ett nätverk med kontakt till domänen. Därefter så sparas din profil lokalt vilket gör att du kan logga in även när du inte har kontakt med domänen.

Det finns flera lösningar på det här.. exempelvis Direct Access eller andra VPN-lösningar som ansluter innan inloggning.

Så mitt förslag är att åka till kontoret och logga in på datorn.

Permalänk
Medlem

Ja, normalt ställs det in så datorn cachar inloggningar upp till ett år vid inloggning.
Dock kan det stängas av.

Men annars ska det räcka logga in med din användare ansluten till nätverket där domänen finns, och sen ska det fungera logga in vartifrån somhelst.

Är man borta längre än ett år behövs en lokal användare på maskinen. Det är åtminstonde så vi löst det där jag jobbat förut (universitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Ja, normalt ställs det in så datorn cachar inloggningar upp till ett år vid inloggning.
Dock kan det stängas av.

Men annars ska det räcka logga in med din användare ansluten till nätverket där domänen finns, och sen ska det fungera logga in vartifrån somhelst.

Är man borta längre än ett år behövs en lokal användare på maskinen. Det är åtminstonde så vi löst det där jag jobbat förut (universitet)

Det som händer om en domänansluten dator inte kommunicerar med domänen är att den blir "Tombstoned"... enkelt förklarat så blir den markerad för att raderas.

Som standard är det satt till 60 dagar. Däremot så brukar företag utöka den tiden till 180 dagar och i ert fall 360 dagar.

Permalänk
Medlem

Som någon mer skriver så borde en lokal profil ha skapats första gången du loggade på, då ska du kunna logga på datorn utan att ha kontakt med domänen (hemma eller vart helst).
Men för att komma åt resurser (program, nätverksdiskar mm) på ditt jobbs nätverk så behövs en VPN-uppkoppling (vanligast).

Dock så vet vi inte hur ditt jobb har satt upp sin IS/IT miljö utan detta får du ta med er IT-support.

Permalänk
Medlem

Stäng av Wifi, ryck ur kabeln. Då tvingar du datorn att försöka logga in dig med cache'ade credentials som skapades när du loggade in på den första gången. Logga in som vanligt.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Hej. Tack så mycket för hjälpen. Det slutade med att jag gick till datoravdelningen och allt fungerade som det skulle där. Nu är jag hemma och kommer åt allt på företagets nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10