Stabila hårddiskar till en Plex server - Tips på märke?

Permalänk
Hedersmedlem

Stabila hårddiskar till en Plex server - Tips på märke?

Tänkte starta igång en Plex server och efterlyser stabila hårddiskar som jag kan ha till min Plex servern. Har tidigare haft väldigt dåligt erfarenhet av Seagate diskar. Tips på andra tillverkare som inte är så dyra? Servern kommer att vara en gammal gaming burk, så nu snackar vi inte om serverrack

Det enda jag bryr mig om är hållbarheten, så att hårddisken inte går sänder inom loppet av några månader (vilket många av mina Seagate hårddiskar gjort)

Undviker gärna diskar som behöver "spinna upp och kalibreras"

Permalänk
Medlem

Ta valfri storlek på en WD RED disk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta valfri storlek på en WD RED disk.

behöver dessa spinnas up när de inte används på ett tag?

Permalänk

@Phat^Trance:
Det är ju såklart valbart men går det långt mellan gångerna som disken accessas så låter man disken med fördel varva ner för att spara livslängd/driftkostnad mm

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Det enda jag bryr mig om är hållbarheten, så att hårddisken inte går sänder inom loppet av några månader (vilket många av mina Seagate hårddiskar gjort)

Undviker gärna diskar som behöver "spinna upp och kalibreras"

Vet inte hur ni gör för att få diskarna att haverera inom några månader... och för min del är det WD-red som har varit krångligast men då efter 1 år och då förmodligen i samband med plötslig strömavbrott.

Alla diskar som spinner upp gör någon form av kalibrering, sedan kan det höras olika mycket och olika länge. Varför det måste kalibreras är för att skivan utvidgar och krymper med temperaturen och den måste prova ett antal läspositioner för att träffa mer rätt vid senare sökningar - huvudet skall träffa spåret med mindre än 2 nm fel i dagens diskar, och fort skall det gå...

bra sätt att minska livslängden är att starta - köra en stund - stanna, vänta ett tag starta och köra en stund, stannar osv.

Det blir stora temperatursvängningar och sådan förkortar livslängden.

att skivan snurrar hela tiden, år efter år är ingen issue på en modern disk. - det är annat som går sönder innan, till mer än 50% elektronik och kretskortsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

behöver dessa spinnas up när de inte används på ett tag?

De allra flesta diskar, för att inte säga alla desktop-diskar, har ofta strömsparlägen som innebär att disken spinner ner, det är ganska vettigt för ändamålet, men kanske sämre i ditt scenario.
Ett sätt att undvika det på "servrar" som skall vara igång 24/7 är att antingen köpa diskar som är gjorda för NAS/RAID ändamål eller helt enkelt konfigurera diskarna i någon RAID-nivå/eller liknande för att vara säker på att de inte spinner ner.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta valfri storlek på en WD RED disk.

Ta INTE deras red serie.
Får in drivvis med sådana här på jobbet. Verkar lida av stora kvalitetsproblem dom diskarna tyvärr.

Satsa hellre på valfri seagate disk. Dessa har mycket lägre felfrekvens.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

När jag köpte diskar till min nas sökte jag runt lite och valde HGST.
Du kan ju kolla upp det märket också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av The_St1g:

Ta INTE deras red serie.
Får in drivvis med sådana här på jobbet. Verkar lida av stora kvalitetsproblem dom diskarna tyvärr.

Satsa hellre på valfri seagate disk. Dessa har mycket lägre felfrekvens.

Vissa hade inga "annual failure rates" medans andra hade högre. Antar det beror på hur många som är sålda av varje disk också.
Jag själv har 2x8TB WD Red, sofar no probs.

https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2017/05/blo...

Permalänk
Avstängd

Kör med WD gold hårddiskar dom kostar inte så jätte mycket längre kör dom med Raid 1 så blir det toppen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance:

När jag köpte in diskar till min server utgick jag från Backblaze tester.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar,

Som jag förstått det rätt så är det HGST som har besta kvalitet och lägst felmarginal etc.

Sitter och kollar på följande hårddiskar på webhallen, ena står det NAS på. Vad är skillnaden mella dessa två hårddiskar (förrutom antar TB)

Skärmdump: https://imgur.com/a/UBpeO

URL: https://new.webhallen.com/se/search/hgst?sort=searchRating

EDIT: Hur kommer det sig att WD RED 6TB är dyrare än HGST 6TB? Med tanke på att HGST ska vara en "bättre" hårddisk, borde inte den vara dyrare än WD RED modellen?

https://new.webhallen.com/se/product/202430-WD-Intern-Harddis...

https://new.webhallen.com/se/product/275501-HGST-Intern-Hardd...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phat^Trance:

Tack för alla svar,

Som jag förstått det rätt så är det HGST som har besta kvalitet och lägst felmarginal etc.

Sitter och kollar på följande hårddiskar på webhallen, ena står det NAS på. Vad är skillnaden mella dessa två hårddiskar (förrutom antar TB)

Skärmdump: https://imgur.com/a/UBpeO

URL: https://new.webhallen.com/se/search/hgst?sort=searchRating

EDIT: Hur kommer det sig att WD RED 6TB är dyrare än HGST 6TB? Med tanke på att HGST ska vara en "bättre" hårddisk, borde inte den vara dyrare än WD RED modellen?

https://new.webhallen.com/se/product/202430-WD-Intern-Harddis...

https://new.webhallen.com/se/product/275501-HGST-Intern-Hardd...

Ibland har dem en annorlunda prissättning men det stämmer säkert. Å andra sidan står det inte NAS i titeln men "NAS-kompatibel" längre ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

När jag köpte diskar till min nas sökte jag runt lite och valde HGST.
Du kan ju kolla upp det märket också.

Jag med. De verkar bättre än både WD och Seagate.

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q3-20...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 3 st 8TB ironwolf diskar, 5 st 4TB red och en 8 TB red. Tycker alla presterar bra och inga haverier. 4TB red diskarna har snurrat ~2 år de andra <6 månader.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

behöver dessa spinnas up när de inte används på ett tag?

Nerspinning styrs såvitt jag vet exklusivt utav OS'et, så vill du inte att de ska spinnas ner så är det bara att ställa in. Då kommer de däremot alltid köra och allting det innebär. Notera däremot på att det kan hända att det finns diskar med inbyggt energisparläge som inte bryr sig om OS'et, men ser inte varför då det är helt enkelt bättre att låta OS styra. (Möjliga undantaget är väl SSHD, men det är inte vad du funderar på ändå.)

Själv gillar jag nervarvning utav diskarna när de inte används och konfiguerar upp det både på min Linux server och desktop. Tar visserligen ~3s att varva upp, men alla fördelarna väger upp det. Tystare och drar mindre ström. Slitaget är lite mer komplex, har man får låg uppvarvnings timer så kommer det slita på diskarna mer då de slits väldigt mycket när de varvar upp. Men har man för hög eller avstängt så kan det vara situationer där de står en vecka utan att användas men snurrar vidare. Just för plex så ser jag inte riktigt varför nervarvning skulle vara så farligt. Det tar någon extra sekund om någon går in på servern men sedan flyter det på som vanligt. Kom ihåg att hårddiskar har bara två lägen, full fart eller 0RPM. Tills timern som du ställt in slår igenom så kommer den köra i full fart. Så det kommer inte spela någon roll när du väl börjar titta på Plex, med möjligt undantag om du pausat längre än vad nervarvningstimern är. Men även då kommer du inte märka det då saker cachas ändå och den kommer hinna varva upp igen innan cachen tar slut.

Tänker du köra den som OS disk är chansen rätt nära 0 att den varvar ner oavsett vad du har satt som timer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

WD:s gamla green-diskar hade mycket aggressiv parkering-algoritm med parkering efter 8 sekunder inaktivitet i alla lägen, tidigare versioner kunde man ställa om den tiden med ett litet program, men en tid spärrades det också, lika så tider för hur länge den skulle 'försöka läsa' innan mediafel och WD lanserade parallellt med denna upplåsning av de gröna diskarna - WD-red som till en början var en WD-gren chassie med annan firmware i sig och kunde ta ett par hundra spänn mer för dem.

Alla diskar som riskeras vara mobila (externa diskar, laptop-diskar osv) hade ofta mer eller mindre aggressiv parkering eftersom man ville inte huvudena skulle flyga över skivorna mer än kortast möjliga tid, då om de blev skador så skedde det när den läste eller skrev och samtidigt fick en mekanisk stöt utifrån.

Pro-diskar och serverdiskar för inbyggnad/hållare i server parkerar sig aldrig och de kunde ha så låg räknare på huvudena som 500 parkeringar under sin livstid.

---

Det som hårddiskmakarna räkna som 'dyrt' i varje parkering är inte slitaget på rampen som håller huvudena - utan 'dunsen' som sker när huvudena dras ur rampen och landar på skivorna - då kan de ibland nå ytan fysisk under mycket kort tid och efter en tid med många landningar ge slitage på ytan (och därmed frigjorda partiklar) trots att ytan på disken ha ett smörjmedel (mono-molekyllager av teflon typ) och därmed kan ge kortare livslängd.

på WD-green diskarna sade man max 300000 parkeringar, men då var det med god marginaler då jag var uppemot 3 miljoner parkeringar innan en av 4 diskar började visa tecken på konstigheter - och tror fortfarande inte att det bero på antalet parkeringar utan elektronikfel i kontrollerkortet då den blev mer eller mindre tokig. - alla mina WD-diskar som gått sönder hittills så har det verkat bero på diskkontrollerkortet och börja bete sig väldigt konstigt - inte chassiet, motor, läsarmarna eller skivorna.