Fast nätverk och vad jag bör tänka på ?

Permalänk

Fast nätverk och vad jag bör tänka på ?

Jag funderar på att dra kablar hemma för att framtidssäkra allt som har med internet hemma att göra. Kan lika väl investera i ett fast nätverk än att hålla på att fibbla med trådlöst.

Har ett hus på ca 280 m2 och så som det är planerat med fibern så är den indragen i ena ändan av huset.
I den delen har jag en trådlös router inkopplad i fibergrejen. Från routern går det två kablar, en till en switch till alla saker i vardagsrummet, PS4, Tv, Apple TV ect ect. Men även en temporär kabel som går över golvet till ovanvåningen till en router (fungerar som en AP för trådlösa) där. I den routern är det en stationär PC inkopplad.

Min tanke är att på ett snyggt och ordnad sätt göra en fast installation i vardagsrummet. Från fibergrejen en kabel till ett nätverksuttag. Från nätverksuttaget så har jag min router och alla prylar inkopplade. Genom väggar och tak ska det gå en kabel upp till ovanvåningen till arbetsrummet och där har ett fast nätverksuttag. Från det uttaget så går det en kabel till AP routern och sen till datorn. Vidare ska den fasta installationen gå till två andra ställen på ovanvåningen, dotterns rum och det andra vardagsrummet (vilket dottern har siktet inställt på att ha som ungdomsrum...).

Vet inte om detta blev begripligt eller bara rörigt.
Vad behöver jag tänka på i detta scenario, är det hårdvara som saknas, kabeldelare (läste något om detta någonstans) ect ect ?

I långa loppet har jag planer på att byta ut mina trådlösa routrar mot vanliga routrar/switchar och istället ha en meshlösning men det är något som ligger än mer i framtiden.

Bild

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem

tänk Cat 6 utp installationskabel och vägguttag som passar designmässigt, ska du bara dra ett fåtal kablar eller ska du göra det ordentligt med en patchpanel och ett par uttag per rum ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

tänk Cat 6 utp installationskabel och vägguttag som passar designmässigt, ska du bara dra ett fåtal kablar eller ska du göra det ordentligt med en patchpanel och ett par uttag per rum ?

Jag läser just nu ett inlägg här på SWC från något år sedan där de nämner patchpanel och dubbla kablar till alla berörda rum . En del av mig hade velat att göra det ordentligt men eftersom huset inte är ett nybygge och jag måste finna plats för kablarna på ett enkelt sätt så vill jag lösa det på få få kablar som möjligt om det är möjligt.

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffisen:

Jag läser just nu ett inlägg här på SWC från något år sedan där de nämner patchpanel och dubbla kablar till alla berörda rum . En del av mig hade velat att göra det ordentligt men eftersom huset inte är ett nybygge och jag måste finna plats för kablarna på ett enkelt sätt så vill jag lösa det på få få kablar som möjligt om det är möjligt.

Man kan dra en kabel till varje rum och sedan utöka nätverksuttagen där med en switch om man behöver fler.

Jag drog själv in två kablar till vårt kontor för jag tänkte att det räckte då vi bara skulle ha två datorer anslutna. Men nu är en 8-portsswitch full.

Permalänk
Medlem

kan vara smart att dra 2 kablar per rum. I fall ena skulle lägga av/strula så har du en "backup" och kan dra en ny backup kabel när tid/lust finns.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Kan man seriekoppla kablar och switchar ?

Alltså ungefär så här;
Fibergrejen ----> Switch (alla olika prylar via kabel in där, i rummet) ----> Switch (prylar kopplas in här)----> Switch (prylar) ----> Switch osv.

----> är en installationskabel mellan rummen

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk

Men ju mer jag tänker på det så är det bättre att göra det ordentligt från början....
Hade varit smidigt att ha en "hub/central" som allt strömar ut från till olika delar av huset och som man relativt enkelt kan felsöka från. Mycket mer arbete men inte nödvändigtvis dyrare.

En fråga som jag tänkte på precis som skulle absolut underlätta dock.
Eftersom fibern kommer in i vardagsrummet känns det onödigt att dra en kabel därifrån till trappan (platsen för panelen) för att sedan dra en kabel från trappen tillbaka till vardagsrummet igen.

Borde väl gå att ha en liten switch i vardagsrummet och sedan därifrån en kabel till panelen ?

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

@Cliffisen:
Absolut det kan du, men tänk på att om första switchen pajjar så pajjar resten av prylarna

Edit:

Skrivet av Cliffisen:

Men ju mer jag tänker på det så är det bättre att göra det ordentligt från början....
Hade varit smidigt att ha en "hub/central" som allt strömar ut från till olika delar av huset och som man relativt enkelt kan felsöka från. Mycket mer arbete men inte nödvändigtvis dyrare.

En fråga som jag tänkte på precis som skulle absolut underlätta dock.
Eftersom fibern kommer in i vardagsrummet känns det onödigt att dra en kabel därifrån till trappan (platsen för panelen) för att sedan dra en kabel från trappen tillbaka till vardagsrummet igen.

Borde väl gå att ha en liten switch i vardagsrummet och sedan därifrån en kabel till panelen ?

Det du kan göra är att dra en kabel till den delen av vardagsrummet som är lättast att dra kablar vidare. Och ev ha en central där. Om du ändå har en router vid fibern så kan du ju dra en kabel till punkt A och en annan till switch. Så routern fungerar som en switch. Beroende på hur mycket trafik du kommer skyffla och vart så får du kanske ersätta switchen i routern med en annan. De inbyggda sakerna brukar inte alltid vara så stabila. Mycket hänger på layouten av huset. Det kanske passar bättre att dra en sladd från fibern till ett annat rum till en central för att sedan dra tillbaka några kablar till vardagsrummet. Sen beror det på vad för typ av väggar du har. Kanske går att dra en sladd på utsidan av huset till andra sidan? Om du har vind så kan det ju vara ett alternativ.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut sätta switchar även om jag inte personligen hade rekommenderat det. Värt att tänka på att bandbredden aldrig blir högre än "den svagaste länken". Dvs om du har en kabel som går från "backbonet" till en switch och det där sitter 10 klienter så delar dessa 10 klienter på bandbredden över 1 anslutning.

Jag hade dragit Cat6A till samtliga rum där det är eller kan bli aktuellt med uttag. 6A just för att det stödjer 10Gbit över koppar (max 100M kabellängd per kabel) för att framtidssäkra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Det är många frågor och tankar som snurrar i huvudet.
Har tittat över lite hur kablar och annat trevligt går i huset och upptäckt att vi har överflödiga kablar i flera rör, allt från telefonkablar till tv antennkablar. Vi använder inte fast telefon längre och TV går via satellit och via nätet, så där finns plats.

Skissade lite på en plan, utan en panel dock och istället en switch.

Är jag helt ute och reser nu eller kan detta fungera.
Det är en kabel som slutar i en dosa i väggen, till respektive rum.

Mitt internet är 500/500 och vill gärna kunna utnyttja detta så mycket det bara går. Visserligen tror jag inte jag kommit under 450 fast jag själv streamade, flickorna tittade på YT, frugan höll på med TVn och mobiler/plattor gick varma...

Grov layoutskiss på mina tankar

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cliffisen:

Det är många frågor och tankar som snurrar i huvudet.
Har tittat över lite hur kablar och annat trevligt går i huset och upptäckt att vi har överflödiga kablar i flera rör, allt från telefonkablar till tv antennkablar. Vi använder inte fast telefon längre och TV går via satellit och via nätet, så där finns plats.

Skissade lite på en plan, utan en panel dock och istället en switch.

Är jag helt ute och reser nu eller kan detta fungera.
Det är en kabel som slutar i en dosa i väggen, till respektive rum.

Mitt internet är 500/500 och vill gärna kunna utnyttja detta så mycket det bara går. Visserligen tror jag inte jag kommit under 450 fast jag själv streamade, flickorna tittade på YT, frugan höll på med TVn och mobiler/plattor gick varma...

Grov layoutskiss på mina tankar

Det ser ok ut.
Om det bara ryms en kabel så går det att dela på kapaciteten i den via vlan om du har managerbara switchar i varje ände så skulle man behöva ha ett eget nät tex för iptv är det en görbar lösning, vlan går att ha till annat också tex gästnätverk eller för att separera barn och vuxna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ok ut.
Om det bara ryms en kabel så går det att dela på kapaciteten i den via vlan om du har managerbara switchar i varje ände så skulle man behöva ha ett eget nät tex för iptv är det en görbar lösning, vlan går att ha till annat också tex gästnätverk eller för att separera barn och vuxna.

Jag tycker detta med nätverk är spännande, roligt och utmanande. Drömde om nätverk i natt vilket kanske inte är det bästa då min OCD kring detta bara blir värre och värre haha.

Försökte släppa tanken på Patchbox (eller vad det nu heter) men har svårt för det. Förstår inte riktigt vitsen med att ha en sådan i ett begränsat nätverk som hemma hos mig. I slutändan blir det 4 eller fem rum som ska ha En (1) kopplingsdosa, tänker mig en kabel till varje rum (känns onödigt att slita som ett djur för att dra två kablar till varje dosa). Tillför en Patchbox något i detta? Så som jag har förstått det och planerar så kan jag allt lägga till en box senare om jag (mot förmodan) drar fler kablar ?

I ritningen här ovan har jag två PoE trådlösa sändare inkopplade och dessa går utöver de 4-5 dosorna. Tänkte sätta dem direkt i routern eller switchen, beroende på vilken som får PoE.

Om jag förstått det rätt så kan jag använda en installationskabel för att koppla dosorna i de olika rummen till switchen?

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cliffisen:

Jag tycker detta med nätverk är spännande, roligt och utmanande. Drömde om nätverk i natt vilket kanske inte är det bästa då min OCD kring detta bara blir värre och värre haha.

Försökte släppa tanken på Patchbox (eller vad det nu heter) men har svårt för det. Förstår inte riktigt vitsen med att ha en sådan i ett begränsat nätverk som hemma hos mig. I slutändan blir det 4 eller fem rum som ska ha En (1) kopplingsdosa, tänker mig en kabel till varje rum (känns onödigt att slita som ett djur för att dra två kablar till varje dosa). Tillför en Patchbox något i detta? Så som jag har förstått det och planerar så kan jag allt lägga till en box senare om jag (mot förmodan) drar fler kablar ?

I ritningen här ovan har jag två PoE trådlösa sändare inkopplade och dessa går utöver de 4-5 dosorna. Tänkte sätta dem direkt i routern eller switchen, beroende på vilken som får PoE.

Om jag förstått det rätt så kan jag använda en installationskabel för att koppla dosorna i de olika rummen till switchen?

Det finns patchboxar i stället för panelar om man behöver "mer än 2 men inte många" uttag, installationskabel har man för kabel som sitter fast då den har längre livslängd än patchkabel som används för kabel som kan flyttas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Cliffisen:
Du kan kolla upp keystone patchpanel. Där kan du själv bygga ut den allt eftersom du vill. Det är inte mer jobb att dra 2 sladdar som 1 om du gör det samtidigt. Det är ett sätt att slippa en kabel +switch i varje rum. Men det är ju olika beroende på sina behov. Men med 500/500 samt en familj där internet brukas dagligen så är det ju skönt att ha ordentligt. Förutsatt du kommer bo kvar där ett tag. Mycket täcks in av dina APs. Där det kan vara värt att bara köra en kabel + switch är nog tv? Man har ju i regel tv, video, diverse spelkonsoller.
Eftersom du också kör AP pros så har du ett extra nätverksuttag i APn som du kan använda för att dra en kabel vidare till en switch Inget jag skulle ha men möjligheten finns. Om du har rör med plats i så är det ju ett ypperligt tillfälle att använda dem, dra ur telekablarna och i med nätverk istället. Anpassa typ av kabel med vad som går att dra i rören.

Visa signatur

.