Privat tvist imellan två parter, bilköp

Permalänk
Medlem

Privat tvist imellan två parter, bilköp

Hallå! Har en situation som jag tänkte ta tag i innan jag tappar orken

Har en kompis kompis som köpte en bil av mig för cirka 30 i början av november. Då han akut behövde en bil och jag inte hade något behov av pengarna direkt så gick jag med på avbetalning på den. 5k/månad var vi överens om. Jag fick 5000 när han hämtade bilen samt så har jag fått 500 sedan dess. Kontrakt är väldigt noga skrivet och signerat av båda av vad som gäller för bilköpet. Där avbetalning är specifierat.

Några ursäkter är bla: Motorn skar så den var han tvungen att sälja, han fick oväntad räkning, hans flickvän blev gravid, han blev arbetslös, han tycker jag tjatar.
Ja vilken härlig människa

Jag är nu less på hans ursäkter/tystnad så jag tänkte se vad jag kan göra för att få in lite pengar.

Tanken var ju direkt kronofogden men jag vill inte gärna sätta han hos dom då jag faktiskt inte är ond rakt igenom.

Har ni smarta jäklar på swec en lösning som kan funka? Kronofogden är ok som sista åtgärd.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni har haft för diskussioner, men skriv ett långt och tydligt SMS där du förklarar avtalet ni båda skrivit på och att du kommer gå vidare rättsligt om du inte får in pengarna. Var inte otrevlig utan förklara bara läget (kan även lägga in en förklaring till hur avtalsrätt fungerar), om han fortsätter med ursäkter så kan du lägga i nästa växel..

Permalänk
Medlem

Gå direkt till Tingsrätten, men se till att beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Vet inte vad ni har haft för diskussioner, men skriv ett långt och tydligt SMS där du förklarar avtalet ni båda skrivit på och att du kommer gå vidare rättsligt om du inte får in pengarna. Var inte otrevlig utan förklara bara läget (kan även lägga in en förklaring till hur avtalsrätt fungerar), om han fortsätter med ursäkter så kan du lägga i nästa växel..

Jodå, det är väldigt tydligt förklarat på sms. Har tillochmed citerat paragrafer. Kände mig nästan smart

Skrivet av Bozzeta:

Gå direkt till Tingsrätten, men se till att beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp.

Hur "ansöker" man till tingsrätt samt vad är ett prisbasbelopp? Lagar är inte min grej.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan sälja skulden till någon kreditgivare (typ Klarna, Svea ekonomi eller liknande) så får du betalt men kanske lite mindre än du skulle fått annars och så slipper du rådda med tingsrätt, juristkostnader, m.m.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Vad säger din kompis? Kan inte han prata med han? Hjälper inte det så gå vidare , ett skrivet avtal kan man inte SKITA i hur som helst.
Visst kan man få problem , men ibland får man slå näven i bordet och agera. Nu menar jag inte hot och annat trams utan lagligt.
Lycka till med ärendet och glöm inte att skriva hur det går.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jodå, det är väldigt tydligt förklarat på sms. Har tillochmed citerat paragrafer. Kände mig nästan smart

Hur "ansöker" man till tingsrätt samt vad är ett prisbasbelopp? Lagar är inte min grej.

Här: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja ok, tack! Det blir nog precis under gränsen då. Vart söker jag till tingsrätt?

Skrivet av Mangee75:

Vad säger din kompis? Kan inte han prata med han? Hjälper inte det så gå vidare , ett skrivet avtal kan man inte SKITA i hur som helst.
Visst kan man få problem , men ibland får man slå näven i bordet och agera. Nu menar jag inte hot och annat trams utan lagligt.
Lycka till med ärendet och glöm inte att skriva hur det går.
Mvh / Mangee

Han svarar inte på sms, telefon samt så öppnar han inte dörren när jag körde till han och ville prata.

Jo, jag tänkte ju eskalera till den lagliga vägen. Jag vet bara inte vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hur "ansöker" man till tingsrätt samt vad är ett prisbasbelopp? Lagar är inte min grej.

http://www.kristianstadstingsratt.domstol.se/Tvist/
http://www.kristianstadstingsratt.domstol.se/Tvist/Stamningsa...

Permalänk
Medlem

Tackar!

Så vad säger folket, tingsrätt eller kronan?

Permalänk
Medlem

Du kan pröva Kronofogden, men risken är att han bestrider och då måste du till tingsrätten ändå. Men har du inte bråttom och inte bryr dig om de där 300kr i ansökan så kan du pröva med dem först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kan pröva Kronofogden, men risken är att han bestrider och då måste du till tingsrätten ändå. Men har du inte bråttom och inte bryr dig om de där 300kr i ansökan så kan du pröva med dem först.

Tackar! Åker in till mitt lokala kontor imorgon och ber om lite hjälp med ifyllning av papperet så ska vi se hur det går

Permalänk
Medlem

Ta kronofogden men smsa han innan och fråga om han vill börja betala på riktigt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Ta kronofogden men smsa han innan och fråga om han vill börja betala på riktigt.

Har redan smsat honom där jag väldigt tydligt sagt att ingen betalning förra månaden=kronan. Så det ska vara förstått.

Permalänk
Medlem

Din avbetalningsplan kan visserligen ställa till det. Vad står det i kontraktet gällande om betalning ej sker enligt avtal? Har du rätt att kräva honom på hela beloppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Din avbetalningsplan kan visserligen ställa till det. Vad står det i kontraktet gällande om betalning ej sker enligt avtal? Har du rätt att kräva honom på hela beloppet?

Jag specifierade inget sådant. Dock står det att hela beloppet ska vara betalt sista januari 2018.

Permalänk
Avstängd

Då tycker jag du ska ta det till kronofogden, har nöten inte betalat än så kommer du inte få några pengar sen heller. Trist men sant.

Alltid knepigt att göra affärer med kompisar och då allra helst med bilar, även sånt ingen tror kan gå sönder kan gå sönder samma dag han får nyckeln i handen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag specifierade inget sådant. Dock står det att hela beloppet ska vara betalt sista januari 2018.

OK, det är bra att det är avtalat!

Det är annars köplagen som går in när man inte avtalat om saken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Köplagen säger:
49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det.

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd.

Permalänk
Medlem

Om den man kräver pengar ifrån inte har någon som helst möjlighet att kunna betala, kommer man kunna få pengarna trots det? Och isåfall, vart kommer pengarna ifrån då?

Permalänk
Medlem

Om en person inte kan betala i reda pengar kan Kronofogden gå in och tvångsförsälja vissa saker som gäldenären äger - exempelvis en annan bil, eller prylar, som inte sätter personen i det som kallas för existensminimum.

Skulden kan också avtalas med någon form av avbetalningsplan med Kronofogden men då är det vanligen ganska hög ränta för gäldenären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Om den man kräver pengar ifrån inte har någon som helst möjlighet att kunna betala, kommer man kunna få pengarna trots det? Och isåfall, vart kommer pengarna ifrån då?

Kronofogden gör utmätning och klarar du inte av att betala så kommer du inte behöva betala.
Den dagen du får ett jobb så kommer räntan på skulden ökat och du får betala ännu mer.

Gick motorn sönder så han var tvungen att sälja motorn eller hela bilen?

Hur länge har personen ignorerat dig nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kronofogden gör utmätning och klarar du inte av att betala så kommer du inte behöva betala.
Den dagen du får ett jobb så kommer räntan på skulden ökat och du får betala ännu mer.

Gick motorn sönder så han var tvungen att sälja motorn eller hela bilen?

Hur länge har personen ignorerat dig nu?

Jag är faktiskt rätt säker på att bilen inte alls är trasig, då den är nybesiktigad sen förra månaden.

Typ 2 månader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

Jag är faktiskt rätt säker på att bilen inte alls är trasig, då den är nybesiktigad sen förra månaden.

Typ 2 månader

Betalar han inte så får väl kronofogden sälja bilen åt honom så att du kan få dina pengar.
Har han inte råd att ha kvar bilen ska han självklart inte ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tackar! Åker in till mitt lokala kontor imorgon och ber om lite hjälp med ifyllning av papperet så ska vi se hur det går

Hur har det gått? Va du på ditt lokala kontor idag?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Wow, verkligen jobbig situation. Är pga detta som jag inte säljer bilar till mina vänner

Hoppas det löser sig för TS!

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Nänä, tjejen blev ju gravid - hur ska han då kunna betala!?

Permalänk
Medlem

Inte varigt förbi än! Blev annat ivägen då damen behövde lite hjälp:)

Permalänk
Inaktiv

Hur har det gått?

Skriv att du vill ha full betalning senast sista januari om du inte ska gå vidare med det här:
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...
Att hamna i fogdens register ställer till det på väldigt många plan; inte bara att man får en "offentlig" skuld. Det vet nog de allra flesta vuxna.

Den sista januari har han haft alla chanser att betala dig i tid och har han inte gjort det får han skylla sig själv.
Om han är någorlunda smart säljer han bilen snabbt för att kunna betala dig - annars kommer det att kosta honom mycket mer på många olika plan. Han är fullt medveten om det och det är hans vuxna val.

Om du har ett ordentligt kontrakt blir det antagligen bara en formalitet och du får dina pengar, även om det kanske tar lite tid.
Det är inte heller säkert att det är det minsta synd om köparen - han hade kanske tänkt blåsa dig redan från första början. Jag håller med Gabriel 15 ovan: du ska inte behöva bli lidande om han har en risig ekonomi och har köpt saker han inte har råd med.

Det första fogden kommer att ta är troligen bilen och sedan kan du kanske till och med köpa tillbaka den till fyndpris här:
https://www.kronofogden.se/Sokfordon.html?query=*

Kollade du förresten upp honom innan du sålde bilen till honom?
Det kan i vilket fall vara ett tips till andra för att de ska slippa råka hamna i liknande situationer: att göra en snabb kreditupplysning via nätet (kostar pengar) eller ringa kronofogden under kontorstid på en vardag (gratis). Personnumret får du via Skatteverkets informationstelefon (det räcker oftast med ett namn och en adress).
Om köparen redan har skulder hos Kronofodgen är det förstås bara kontant betalning som gäller - utan undantag!

Permalänk
Medlem

Om du sålde bilen i slutet av november, och ska få 5k i månaden, hur blir detta hela beloppet på 30k i januari?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz