Phanteks äntrar nätaggregatsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Phanteks äntrar nätaggregatsmarknaden

Under CES 2018 presenterar Phanteks sina första nätaggregat, med en toppmodell på 1 200 W som kan driva två datorsystem samtidigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag tänker mig att de måste komma med nytänk för att sälja prylar, nätagg kan man oftast behålla rätt länge och mininghysterin skulle jag nästan tro att vi bara sett början av.

Permalänk
Medlem

spännande tycker phanteks har haft rätt bra produkter överlag, blir kul att se vad det kan rota fram.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Nja, de går att ta premium priser för 800W+ modeller, och miners behöver de. Jag tycker det är bra, högwatts nätagg är ingenting som är så populärt på andrahands markanden, dvs det är något miners får betala dyrt för, som inte floodar andra hands marknaden och deras överpriser betalar för att iv ska få billigare modeller lägre ner

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Just den här ska ju kunna driva två datorer samtidigt om jag förstått headline rätt? Då är ju 1200W rätt rimligt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chrisj:

Just den här ska ju kunna driva två datorer samtidigt om jag förstått headline rätt? Då är ju 1200W rätt rimligt.

Frågan är när man behöver två separata datorer men som ändå ska vara på precis samma ställe? Då är det väl ändå enklare att helt enkelt köra en virtuell maskin på en och samma dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg
En marknad iaf jag kan tänka mig är streaming. Börjar bli en hel del som kör att de streamar från en dator och spelar på en annan. Fortfarande en rejäl minoritet, men där har man eventuellt några kunder i alla fall. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Frågan är när man behöver två separata datorer men som ändå ska vara på precis samma ställe? Då är det väl ändå enklare att helt enkelt köra en virtuell maskin på en och samma dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att det är enklare att driva två datorer virtuellt som ska kunna användas av två personer samtidigt, som ska dessutom kunna spelas på. Givetvis går det men inte enklare än att ha två separata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Håller med, dock så stämmer det inte riktigt längre att de inte är så effektiva i det spannet. Jämför Seasonic Prime Ultra Titanium 650W med Corsair AX1500i 1500W och det skiljer sig 1% i verkningsgrad vid 300W, och mellan prime 650w och 1000w ligger det också runt 1% vid 100w. Från guld och upp har de flesta bra agg rätt bra verkningsgrad även vid låga laster, och tillexempel från och med titan så måste de ju ha det även vid 10% last. Och vid den effektanvändningen så pratar vi skillnader om endast några få W i spill oavsett. Däremot för gamla nätagg så fanns det absolut en större poäng att ligga på "sweet spott".

Sen är det ju tyvärr så också att det är svårt (väldigt dyrt) att hålla hög verkningsgrad under 100W vilket gör att nätagg med högre än cert än guld i 650W klassen och nedåt blir fruktansvärt dyra), så blir ju mycket lättare att sälja billigare agg med högre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Antar att du menar 1000W

Nu var dock detta 1200W Titanium. Vad som skiljer där är att de har krav på minst 90% på 10%. Så även vid 120W, ska den ha minst 90% effektivitet.

De flesta andra aggregat har ofta mellan 70-85% på de nivåerna (10% last) beroende på hur bra deras design är, och även 600W Guld, kommer bara som krav med 88% på 20% last, dvs samma 120W. Så i detta fall är 1200W Titanium faktiskt mer effektiv (2% enligt kraven) på just 120W nivån, vs 600W Guld.

Så 1200W Titanium med 120W ut, får dra max 133.3W medan 600W Guld får dra 136,4W. Sen naturligtvis är många Guld agg en bit över sin spec, men inte alltid vid 20% dock, utan det beror ju på tillverkarens design och hur bra de gjort den.

Med det sagt har @sKRUVARN också en bra poäng att vi pratar så få Watt för så mycket pengar, att det blir svårt att göra dessa högkvalitativa PSUer prisvärda. 500-800W Guld är verkligen optimala nivån för de flesta pga detta, sett till pris, kvalité och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Antar att du menar 1000W

Nu var dock detta 1200W Titanium. Vad som skiljer där är att de har krav på minst 90% på 10%. Så även vid 120W, ska den ha minst 90% effektivitet.

De flesta andra aggregat har ofta mellan 70-85% på de nivåerna (10% last) beroende på hur bra deras design är, och även 600W Guld, kommer bara som krav med 88% på 20% last, dvs samma 120W. Så i detta fall är 1200W Titanium faktiskt mer effektiv (2% enligt kraven) på just 120W nivån, vs 600W Guld.

Så 1200W Titanium med 120W ut, får dra max 133.3W medan 600W Guld får dra 136,4W. Sen naturligtvis är många Guld agg en bit över sin spec, men inte alltid vid 20% dock, utan det beror ju på tillverkarens design och hur bra de gjort den.

Med det sagt har @sKRUVARN också en bra poäng att vi pratar så få Watt för så mycket pengar, att det blir svårt att göra dessa högkvalitativa PSUer prisvärda. 500-800W Guld är verkligen optimala nivån för de flesta pga detta, sett till pris, kvalité och prestanda.

Japp, menade 1000W Och det är ju helt sant att Titanium är bättre vid låga laster, men jag vill minnas att ett 650W titanium-agg ändå är efftertivare än ett 1000W+ titanium-agg vid säg 80-100W, som är där de flesta ligger vid idle.

Nu handlar ju det här om ett specialfall då jag har svårt att se att man skulle köpa det om man inte har som syfte att driva två datorer, och då blir ju förbrukningen lite högre och det här agget passar bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Känns som en ganska naturlig model för Phantek med tanke på att de även har chassin som är avpassade för dubbla moderkort. Streaming marknaden är förvisso en nischmarknad men så är även i viss mån marknaden för aluminium och härdat glas. Jag tror att man kan se detta som ett komplement till det chassi man tidigare lanserade och en produkt direkt riktad till den växande streaming scenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant, men lite märkligt att så mycket fokus läggs på 100W+ modeller nu när SLI och X-fire fasas ut, samt att de flesta komponenter blir mer och mer energieffektiva, men kör man med intels X-modeller eller Threadripper så kan den extra krämen nog komma väl till pass.

Själv är jag mer exalterad över Nätaggregat runt 600W men riktigt hög verkningsgrad, då det är det man har nytta av "till vardags".

Ett 1200W Platinum-agg är ju inte särskillt effektivt när det drar 100-300W som är där de flesta ligger i belastning det mesta av tiden.

Skaffade två av Seasonics nätagg. Prime 650W Platinum och Focus+ 650W Gold.

Med lite snabba stresstester så konstaterade jag att jag aldrig kommer kunna belasta dem mycket mer än till hälften med de komponenter jag har i datorerna just nu, eftersom jag inte kommer göra någon överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, menade 1000W Och det är ju helt sant att Titanium är bättre vid låga laster, men jag vill minnas att ett 650W titanium-agg ändå är efftertivare än ett 1000W+ titanium-agg vid säg 80-100W, som är där de flesta ligger vid idle.

Nu handlar ju det här om ett specialfall då jag har svårt att se att man skulle köpa det om man inte har som syfte att driva två datorer, och då blir ju förbrukningen lite högre och det här agget passar bra

Som sagt, stämmer inte riktigt
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

650W moddellen ligger alltså mellan 90.5 och 92.5 % vid 100W last, 1000W modellen på 91%. Skillnaden i effektförlust vid 100w mellan dssa modeller är ju försumbar.

Vid 50W är det säkert större, dock när man kommer ner i låga effekter så spelar det ju ingen roll om det skiljer några procent då det motsvarar så liten förlust då oavsett. Moderna, bra agg med högre certifieringar är nu mer nästan alltid så pass effektiva över hela spannet att man inte längre behöver bry sig så mycket när det kommer till procentuell last och effektivitet (valet av effektklass och hur det påverkar ljudnivå, livslängd och prislapp är ju såklart en annan femma när det kommer till procentuell last!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, menade 1000W Och det är ju helt sant att Titanium är bättre vid låga laster, men jag vill minnas att ett 650W titanium-agg ändå är efftertivare än ett 1000W+ titanium-agg vid säg 80-100W, som är där de flesta ligger vid idle.

Nu handlar ju det här om ett specialfall då jag har svårt att se att man skulle köpa det om man inte har som syfte att driva två datorer, och då blir ju förbrukningen lite högre och det här agget passar bra

Som @sKRUVARN säger så är det så extremt lite skillnad i förbrukning att vi kan börja jämföra RGB komponenter vs Icke, där RGB diodernas effekt kommer minst lika mycket på elräkningen vid IDLE som denna skillnad.

Att det skiljer sig vid lägre 80-plus tester, som tex 600W Bronze vs 1200W Broze, kan jag dock hålla med, men även där pratar vi säg extremfallet, 60% vs 80% effektivitet (60-120W last) så är de 20% skillnaden i extremfallet, ca10-20Watt.

Detta är alltså, absolut värsta fall scenario, och det är typ skillnaden mellan att ha en SSD eller en SSD + HDD i datorn ur elräkningens synpunkt. Hur många räknar med elen de sparar när de väljer att skippa HDDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skaffade två av Seasonics nätagg. Prime 650W Platinum och Focus+ 650W Gold.

Med lite snabba stresstester så konstaterade jag att jag aldrig kommer kunna belasta dem mycket mer än till hälften med de komponenter jag har i datorerna just nu, eftersom jag inte kommer göra någon överklockning.

Jag köpte ett Seasonic Prime Platinum 850w av den simpla anledningen att jag då alltid ligger på stillastående fläkt. Och det är ju skönt!