Permalänk

1070 Sli eller 1080Ti

Hej

Jag undrar, vad är bäst att satsa på. att slia 2 st 1070 grafikkort eller ska man köpa ett 1080ti?

MvH Leo

Permalänk
Medlem

Tror denna topic tagits upp mycket här

Singelkort är bättre än SLI. Alla spel har inte stöd för sli men om man gillar att pilla med nvidia inspector så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Skulle generellt säga att SLI stödet är sämre numera vilket inte gör det lika lukrativt till prestanda/kronan. Så om du inte ska köra 4k i hög hz så hade jag nöjt mig med ett 1080 ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Multi-GPU-erans glansdagar är över (för denna gången.)
Stödet för SLI/CF alltid varit lite "meh", men nu kommer det antagligen bara bli sämre och sämre. Nvidia har mer eller mindre övergivit skeppet "i förmån för utvecklarna" (som knappt kan få spel att fungera på 1 GPU ibland) och det är bara en tidsfråga innan AMD följer efter.

Övergav själv CF och SLI 2015 och tvivlar starkt på att jag kommer köra med det igen såvida inget revolutionerande inträffar inom det området. Just nu är stödet för dåligt, det är för meckigt att få det att fungera (om ens alls) och i dom flesta fall får man väldigt varma komponenter.

TS, köp ett GTX 1080 Ti.

Edit: typo.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Alltid bättre att köra single, då du slipper problem.

Visa signatur

| Intel i5 6600k | MSI Z170M MORTAR | Gigabyte RX VEGA 64 Gaming OC 8GB | 16Gb 2666mhz DDR4 | SSD Samsung 850 250gb | EVGA SuperNOVA G1+ 850Watt 80+ Guld | WD 1TB 7200rpm SATA 6Gbit/s | Corsair Hydro H80i GT | Asus 24" | Acer XF270HUA 27"

Permalänk
Medlem

Aldrig SLI eller xfire, skalar allmänt dåligt och flera titlar stödjer det inte alls.
En flopp från början till slutet tyvärr.

1080 TI om plånboken tillåter är min rekommendation

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Det är tråkigt att SLI stödet är så dåligt, är sugen på ett extra 1080 Ti men det är kanske inte värt besväret eller pengarna med SLI.
Är nog bättre att spara till Volta serien som lär dyka upp detta år.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Single kort är alltid bättre än SLI

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har kört 560,680,970 i SLI har väl aldrig haft några problem med krascher odyl antingen så har det funnits stöd för SLI eller inte, men som nämnts så släpps fler spel utan sli stöd . Så finns det ekonomi så köp ett 1080Ti .

Permalänk
Medlem

@Leo Sjögren: En fråga hur många skärmar har du? Hur hög upplösning ska du köra?

Permalänk
Inaktiv

Sli var en nischprodukt som försvann lika fort som den kom. Inte ens videoredigering i Premiere är den så bra:
https://www.youtube.com/watch?v=wJGyIkF28xY

Orsaken till varför sli är så dåligt är egentligen enkelt. Det är extremt kostsamt att utveckla en mjukvara så att man får ut någon vettig prestandaökning. Och nästan ingen har sli och de som har det har mer krångel.
All denna ombyggnad av programmen för att stöda sli kan resultera i att deras produkter fungerar sämre för nästan alla deras kunder, då de inte har sli.

Däremot multipla grafikkort som ej är ihopkopplade tycker jag är intressant, men ytterst få jobbar med två grafiktunga saker samtidigt, även om nu AI blir större så folk kan köra såna laster på ett grafikkort. Så vi nördar utanför kryptovalutor kommer säkerligen i framtiden skaffa flera grafikkort, men det är framförallt till andra saker än spel.