Win 10 Nätverk (hittar ej min Freenas i Windows)

Permalänk
Medlem

Win 10 Nätverk (hittar ej min Freenas i Windows)

Hej har sökt massor om Win 10 Och nätverk
Vad Hände ???
för var nätverk mystiska skaer som bara nördar höl på med

Sedan kunde vem som hälst sätta upp vad som hälst utan problem
Men NU är alting HELT omöjligt...

Jag har win 10 skall Mappa upp min Freenas som jag har står i källaren
Kan mappa den som någon Jävla shortcut i Win 10 och kan komma åt den via utforskaren
Men skall jag Mappa upp Driv W: så kan jag inte finna den i Nätverk ÄVEN om jag skriver in Adressen manuelt
Kan inte heler Utforska nätet via Ikonen i Utforskaren Finner ingenting förutom min egen dator...
VART slår man på utforksning och delning av nätverk ???

Varför skall man förstöra ting som en gång fungerade Skulle villa XXXXXX BILL GATES eller rättare sakt hans utväklare

HUR gör man för att Mappa en Drive nuförtiden ???

Tacksam för svar
Acpower

Måste det se ut såhära ????
Kan man ta bort skit man inte vill se ?????

Bildlänk fixat /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@Acpower: Nope, ingen bild. Ser ut som att du har använd taggen på rätt sätt dock.
Har du varit inne i "Avancerade delningsinställningar" och kikat något?

Jag får 403: Forbidden på bilden du försökte lägga in.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem

@Acpower

Välkommen till Sweclockers!
Jag justerade rubriken en aningen samt fixade bildlänken åt dig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Testa att nå nasen genom windows med antingen \\freenas (eller vad den heter) alternativt \\192.168.x.x (eller vad du har satt för IP på den).

Om du får upp burkens utdelade resurser den vägen, då kan du mappa enheter som du önskar... fast jag tycker det är enklare att skriva in resursen enligt \\freenas\mapp\annan-mapp-sökväg.

Om du får upp att du ska ange namn och lösen får du kika lite på hur du satt upp det, en lösning är att inte ha inloggning (för du har inget dumt där exempelvis) och därmed komma runt det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Gurk: Nice
När jag körde \\192.168.x.x så kan j ag heltplötsligt lägga till den som W: .......
Jag Gjorde som jag altid har gjort för med att mappa Drive men då fick jag inte fram den oavsät om jag skrev namnet eller ipaddressen.....

Men tack Tänkte inte på att man MÅSTE köra den via RUN först ....

Win 10 har massor av konstigheter för sig som jag inte fattar

Men tack för hjälpen Nu funkar det

Ac

Permalänk
Medlem

VART slår man på utforksning och delning av nätverk ???
> Inställningar - Nätverk och Internet - Nätverk och Delningscenter - Ändra avancerade nätverksinställningar - Slå på önskad funktion.

HUR gör man för att Mappa en Drive nuförtiden ???
> Utforskaren - Högerklicka på "Dator" - Mappa upp nätverksenhet

Kan man ta bort skit man inte vill se ?????
> Ta bort är inte alltid super bra, men gömma kan du igenom; Utforskaren - Visa (Uppe i listen) - Bocka ur "Dolda objekt"

Permalänk

Jag passar på att fråga lite då jag lider lite av samma problem. Jag kan ansluta till andra enheter på nätverket om jag använder deras IP, men inte om jag använder deras hostnames. Exempelvis fungerar \\192.168.x.x men inte \\freenas. Detta verkar gälla för alla enheter på nätverket, åt alla hållen. Vad kan jag ha missat?

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Jag passar på att fråga lite då jag lider lite av samma problem. Jag kan ansluta till andra enheter på nätverket om jag använder deras IP, men inte om jag använder deras hostnames. Exempelvis fungerar \\192.168.x.x men inte \\freenas. Detta verkar gälla för alla enheter på nätverket, åt alla hållen. Vad kan jag ha missat?

Du har inte missat något. Det är ett "trick" bland tjänster och protokoll, men nu för tiden är det tillsnyggat så man inte fattar vad som händer "egentligen" bakom kulisserna. Windows frågade någon gång i tiden om det var ett publikt eller privat (något snarlikt) nätverk som du anslöt datorn till. Skillnaderna därimellan är alltså lite brandväggsregler och om datorn ska svara på frågorna "öh, vilka är här i nätet eller?" och liknande (det du ser när du trycker på nätverk i utforskaren).

För att komma runt det där, ja då får du börja stänga av saker i brandväggen, rätta till lite policys som sätts osv. Eller, börja använda DNS lokalt och liknande. En sak som är rätt enkelt att göra är att se till att datorerna hör till samma workgroup/arbetsgrupp. Sätt ett specifikt namn och gå runt bland pryttlarna och lägg till dom där i samma och kontrollera det där i brandväggen att det är skillnad på publika nät och lokala nät, då börjar det där luddiga och användarvänliga i windows göra rätt och efter ett tag börjar du se dom andra datorerna och du kan köra med hostnamn. En för mig mystisk sak är att datornamnet inte är hostnamn i windows 10, så se upp med det... det är lätt att lura sig att det är vad man sätter när man gör installationen. Rätt hostnamn hittar du i kontrollpanelen -> system och säkerhet -> system och där egenskaper, fliken "datornamn". Här har du även arbetsgrupp etc. Vad som sätts under installation är den där "beskrivning" (och även vad som syns under "nätverk" om det är inställt på datorn... förr såg man båda)

Eller cmd -> hostname <enter>

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Fortfarande Problem med Win 10
Någonstans tänkte Bilg gateas fel

Jag har en mapad drive som det bör vara men jag kommer inte ÅT den från ågot program förutom Utforskaren
Vad har hänt här ????

I protokolet från MCES så är en mapad drive sama som en lokal drive
Men Win 10 hanterar saker olicka beroende på om det är måndag eller tisdag eller vad ????

Fatar inte vart problemet sitter i

ÄVEN om jagharvalt fel nät någon gång typ privat ublick så måste man väl kunna ÄNDRA eller få reda på att det är det som är felet på något vis

Vart kan man se vad som blockar acsessen til saker och ting ???
Eller ville bil gates ha ensam acsess till mina porfilmer ??

Någon som har en bra guid eller Howto för Win 10
Gamla saker som man hade i MCSE funkar ju inte

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Helt Jävla otroligt
Ett OP 20 olika lösningar och ingen är kompatibel med varandra HUR i helvete akall man kuna håla koll på någonting dyligt
FAN HUR BLIR JAG AV MED WIN 10
Tack för hjälpen fast jag fan en 22 andra väg att göra det på

Efter 10 omstarter så fick jag helt plötsligt tildela en Drive på X:
så n kommer jag åt Nasen från program åxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acpower:

Hej har sökt massor om Win 10 Och nätverk
Vad Hände ???
för var nätverk mystiska skaer som bara nördar höl på med

Sedan kunde vem som hälst sätta upp vad som hälst utan problem
Men NU är alting HELT omöjligt...

Jag har win 10 skall Mappa upp min Freenas som jag har står i källaren
Kan mappa den som någon Jävla shortcut i Win 10 och kan komma åt den via utforskaren
Men skall jag Mappa upp Driv W: så kan jag inte finna den i Nätverk ÄVEN om jag skriver in Adressen manuelt
Kan inte heler Utforska nätet via Ikonen i Utforskaren Finner ingenting förutom min egen dator...
VART slår man på utforksning och delning av nätverk ???

Varför skall man förstöra ting som en gång fungerade Skulle villa XXXXXX BILL GATES eller rättare sakt hans utväklare

HUR gör man för att Mappa en Drive nuförtiden ???

Tacksam för svar
Acpower

Måste det se ut såhära ????
Kan man ta bort skit man inte vill se ?????

https://i.imgur.com/zjUwvqol.jpg

Låter som en variant på mitt problem:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1498173-nanting-for-er...

1709 har gjort nåt som sabbar vissa nätverk.
Har flera maskiner på 1703 och dom fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

VART slår man på utforksning och delning av nätverk ???
> Inställningar - Nätverk och Internet - Nätverk och Delningscenter - Ändra avancerade nätverksinställningar - Slå på önskad funktion.

HUR gör man för att Mappa en Drive nuförtiden ???
> Utforskaren - Högerklicka på "Dator" - Mappa upp nätverksenhet

Kan man ta bort skit man inte vill se ?????
> Ta bort är inte alltid super bra, men gömma kan du igenom; Utforskaren - Visa (Uppe i listen) - Bocka ur "Dolda objekt"

Missförstog mig lite DÄR
JAg emnar att jag inte vill se Massa biblotek
One drive mm Utan jag vill komma TILL c: när jag öpnar utforskaren
Skiter i alting anat WIN vill att jag skall se
Kanske fins det en alternativ utforskare som man kan ladda ned ??

Det är ju hopplaöst nu förtiden .....

Permalänk
Medlem

@Acpower: Utforskaren har aldrig tagit dig direkt till C:/ , däremot "Datorn" eller "Den här datorn".
Det går att ställa in i mappalternativ att utforskaren ska öppna "Datorn" istället för "Bibliotek".

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acpower:

Missförstog mig lite DÄR
JAg emnar att jag inte vill se Massa biblotek
One drive mm Utan jag vill komma TILL c: när jag öpnar utforskaren
Skiter i alting anat WIN vill att jag skall se
Kanske fins det en alternativ utforskare som man kan ladda ned ??

Det är ju hopplaöst nu förtiden .....

Du kan ju ändra genvägen till:
%windir%\explorer.exe c:\

Permalänk

@Gurk:
Jag har ungefär samma problem men inte riktigt. Min bomb slog ner för några veckor sedan, troligen på grund av någon liten Win10 uppdatering. Inte kul. Min ASUSTOR 304 och min LaCie molndisk var försvunna från utforskaren.
Jag kan mappa biblioteken på 304 via dess styrpanel och kan prata med den via dess Ipadress.
På LaCien finns ingen mappningsmöjliget men jag kan titta också på den via dess Ipadress.
Det här funkar inte bra, vill man ladda ner något så klarar enheternas styrprogram bara en fil i taget så att ladda ner ett DVD-bibliotek tar ... det göres ej.
Nu är så att vi har flera burkar på nätet och dom uppför sig lite olika.
Min PC och min frus är av mig hopplockade delar med varierande ålder 1-5 år. Där funkar det precis som jag beskrivit.
På en PC-sticka och en liten burk vid TV'n är allting bra. Åldrar ca 1 år
På min hustrus MS Surface Pro 3 finns LaCien men inte Asustoren i utforskaren.
Jag har faktiskt flitigt dribblat med drivare och mycket annat men inte kommit närmare lösningen.
Du nämner brandväggen som en möjlig lösning. Den har jag inte försökt mig på.
Är det vad jag skall göra nu?
Vänligen,
etc etc

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965E 3.4GHz, 32 GB RAM, NVIDIA GeForce GTX1050 , Corsair Neutron 240 GB AIHC, Win 10/64 Home, Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H rev 1.0, Bios F3

Permalänk
Medlem

Sama problem igen Nu kommer jag inte åt min SMB freenas som jag har redan mapad på datorn
SÅ den har fungerat någon gång i Tiden
Men nu vägrar den att ta kontakt med omvärlden igen
Kommer åt freenas genom web browser kan grja med den men komer inte åt den via nätverket

Jag HATAR värkligen Win10 och des jävla överförmynderi
Hur fan stängera man av allla skit system i Win 10 ??
om någon har en HOW TO till det så tar jag den direkt

Mv
AcPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Acpower: Utforskaren har aldrig tagit dig direkt till C:/ , däremot "Datorn" eller "Den här datorn".
Det går att ställa in i mappalternativ att utforskaren ska öppna "Datorn" istället för "Bibliotek".

Jup det gjorde den men då var du kanse inte en Dator nörd ÄN
........ frågan om tids perspektiv

Permalänk
Medlem

@rosimunda: Har du hitat någon lösning på problemet??

Permalänk
Medlem

Fins det någon som kan förklara HUR desa nätverksanslutningar fungerar undr Win10
Jag gör enligt alla HOWTOS men funkar inte ingen Klue til varför bara funkar inte
Sen helt plötsligt UTAN anledning så kommer jag åt min NAS
VEM skall vi skjuta ms eller freenas
Det är GIVNA regler i ett nätverk (Eller det var)
Vad har hänt med dom varför fungerar det ALDRIG med nätverk i hema miljö nu förtiden??
Fins det någon Howto till Fungerande hema nätverk
Regards
AcPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acpower:

Fins det någon som kan förklara HUR desa nätverksanslutningar fungerar undr Win10
Jag gör enligt alla HOWTOS men funkar inte ingen Klue til varför bara funkar inte
Sen helt plötsligt UTAN anledning så kommer jag åt min NAS
VEM skall vi skjuta ms eller freenas
Det är GIVNA regler i ett nätverk (Eller det var)
Vad har hänt med dom varför fungerar det ALDRIG med nätverk i hema miljö nu förtiden??
Fins det någon Howto till Fungerande hema nätverk
Regards
AcPower

Du mappade med ip adress tidigare när det fungerade? Har din FreeNas server dynamisk eller statisk ip? Den borde ha statisk ip.

Har du kört "net use x: \\server-ip\share-folder" för att mappa?

Fungerar fint här och har alltid gjort det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acpower:

Jup det gjorde den men då var du kanse inte en Dator nörd ÄN
........ frågan om tids perspektiv

Är du säker på det? Jag tror inte det hände ens i Win 3.1 - vet med säkerhet att det inte hände i 95, 98, ME, 2000, XP, Vista eller 7.

Hade du egna genvägar för att öppna C: direkt så är det fortfarande möjligt att skapa sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6