LG lanserar 8-seriens OLED-TV på CES 2018

Permalänk
Medlem

@laxpudding är det nästa år som vi får se nya paneler? Kommer det vara en stor skillnad från dagens skulle du säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RVX:

@laxpudding är det nästa år som vi får se nya paneler? Kommer det vara en stor skillnad från dagens skulle du säga?

Det vet jag först när jag sätter tänderna i någon. LG har i alla fall utrymme för att göra dagens OLED-paneler lite bättre i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det vet jag först när jag sätter tänderna i någon. LG har i alla fall utrymme för att göra dagens OLED-paneler lite bättre i alla fall.

Får se om plånboken orksr hålla ut tills nästa år då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns som det inte är mycket nytt på CS i år. Eller så kommer det mer nyheter senare för hitintills så har det inte varit mycket att hänga i granen från Sweclockers reportrarna

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Verkar som jag får ytterliggare 1 år att spara till en OLED. Kan inte köpa en TV utan VRR känner jag, man vill ju också ha HDMI 2.1 bara för den extra bandbredden för HDR + 4k + HFR också. Men jag måste hålla med en föregående talare om CalMAN stödet, det är galet bra och man kan göra det för gaming läget också!

Sedan får jag hålla tummarna på att LG snor Samsungs idé med OneConnect lådan och samtidigt bantar ner bakstycket till enbart en kontakt och VESA-infästning.

Riktigt synd att HDMI 2.1 kom så sent så vi får vänta ett helt år till :/, men å andra sidan måste vi få bättre grafikkort också så vi kan driva det mesta i 4k på maxade inställningar och 120hz+

Man får se det positiva i att ett års sparande till kommer innebära en sweet sen julklapp till mig själv 2019 Kanske TOM blir en ELQD-TV då, I Wonder

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Liten skillnad är det nog på bredden:

122.9 cm för LG 55" B7
jämnfört med
102.9 cm för vår TX-P42G10B plasma

Det betyder om vi har den på samma ställa som nuvarande TV så hamnar den antingen litegrann över dörröppningen eller så på andra sidan skymmer ryggkuddarna för soffan TV:ns vänstra kant för den som sitter längst till vänster i soffan. Avståndet är endast sisådär 1.8~2.5m beroende på sittplats där det räcker hur bra som helst enligt mig med mindre än 55" (55" börjar vara lite för stort på sånt avstånd speciellt då mestadels blir kollat på 720p material så då vill man inte överdriva storleken precis). Skulle vi ha mot enda väggsidan där det inte finns varken dörröppningar eller fönster så måste skaffas nån ny bokhylla isåfall men då ökar oxå sittavståndet till ungefär 3 meter.

Tyvärr bor man i ett gammalt hus som är byggt typiskt med många och små rum så det blir liksom fönster och dörröppningar överallt. För mig handlar det om att få plats med skiten inte vad den kostar haha.

Jag hade en betydlig äldre panasonicplasma

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av MaLaD:

Verkar som jag får ytterliggare 1 år att spara till en OLED. Kan inte köpa en TV utan VRR känner jag, man vill ju också ha HDMI 2.1 bara för den extra bandbredden för HDR + 4k + HFR också. Men jag måste hålla med en föregående talare om CalMAN stödet, det är galet bra och man kan göra det för gaming läget också!

Sedan får jag hålla tummarna på att LG snor Samsungs idé med OneConnect lådan och samtidigt bantar ner bakstycket till enbart en kontakt och VESA-infästning.

Riktigt synd att HDMI 2.1 kom så sent så vi får vänta ett helt år till :/, men å andra sidan måste vi få bättre grafikkort också så vi kan driva det mesta i 4k på maxade inställningar och 120hz+

Man får se det positiva i att ett års sparande till kommer innebära en sweet sen julklapp till mig själv 2019 Kanske TOM blir en ELQD-TV då, I Wonder

Även om vi får 120hz så är jag inte så säker på om folk kommer vilja använda dessa för PC gaming, om dom inte får ner svarstiden. Var bör man dra gränsen? 10ms? Min B6a har 27ms och den skulle jag absolut inte vilja använda till PCn..

Permalänk
Medlem

Jag hade verkligen hoppats på lite mer till i år, jag har supernöjd med min budget-tv på precis allt, förutom svärtan. Mörka scener är ordentligt grådassiga.
Men det är inte värt att lägga stora pengar på en riktigt bra TV riktigt än, HDMI 2.1 är ett måste bland annat.

Någon som vet när Samsungs "äkta" QLED tänkt släppas?

Permalänk
Avstängd

E8:an var riktigt fin imo, blir nog en sådan i 55"-utförande med någon fin hemmabio till. Blir bra till våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Det går det faktiskt redan att göra med LG Oled's från 2017. Jag kan själva intyga detta då jag har en LG B7V och har provat 1080p i 120Hz genom HDMI. Men detta är inget dom officiellt "supportar" därav syns det inte i specifikationerna. Varför dom inte listar med detta stöd vet jag inte, kanske för att det inte funkar felfritt på alla exemplar? No clue.

Med andra ord, så lär 1080p i 120Hz inte vara några konstigheter med LGs nya 2018-serie.

Samma här, fungerar utmärkt med 120 hz @ 1080p, eller kanske tvärt om då

Min gaming monitor har stått oanvänd sen 55" C7 tog plats på skrivbordet. Men för den som typ spelar tävlingsinriktat online kanske ändå en gamingmonitor är att föredra, med usel svärta, glow osv på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

En av de absolut största nyheterna i 2018-års modeller från LG är inbyggt stöd för kalibrering genom Calman. Om enheterna gör detta korrekt och bra så är det bland det största / bästa som skett för bildskärmar i hemmet sedan Sony knäckte Trinitron nöten 40 år sedan. Det fina är också att man kan kalibrera enheterna i flera olika lägen - däribland SDR, HDR och GAME MODE. Det sistnämnda är verkligen en "game changer" då man idag bl.a. är låst till Wide Gamut för spel-läget vilket överlag ger fel färger.

#nyhetstips

Vadå, är väl bara panga på Dynamic så är det klart sen?

Permalänk
Medlem

@Rallemulle87:

Vart har du ens fått tag på de svarstiderna? LG OLED-skärmar har en svarstid på 0.1 ms vad jag vet, med andra ord typ ingen. Viktigare tycker jag att det är med input lag, kanske det du syftar på eller? För det är verkligen något som jag känner av när jag spelar jämfört med en vanlig datorskärm. Den är dock rätt bra I OLED-panelerna. B7:an har ca 21 ms vilket är helt ok för vissa spel.

Sedan kommer jag aldrig spela spel jag försöker ranka i på en TV, utan det lämnar jag till min datorskärm, dock äventyrsspel osv. kör jag mer än gärna på TV eller projektor så länge input lag:en är låg.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min C7 jag köpte på BF för 23000

Det priset blir svårslaget

Väldigt imponerad av den LG som Vincent visade som kan "rullas" ihop förstår inte ens hur det är möjligt en tv på 65" kan försvarar i ett utrymme som är betydligt mindre

Permalänk

Samma skärmpanel som förra modellerna...
Var inte förra, samma som 2016 modellerna? Fortfarande ingen lösning på image retention och screen burn-in då.

Hoppas Samsung kommer med något kul i år.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mmm, det är synd
Åtminstone Samsung ska tydligen ha stöd för VRR i 2018 års modeller, enligt den här killen:
https://www.youtube.com/watch?v=19g9peb_IXU

...

Sen är dock frågan vilka grafikkort som kommer stödja VRR. AMD har sagt att de ska göra det, men jag tror inte Nvidia bekräftat det officiellt?

Nej, man kan ju hoppas att både dom röda och de gröna kommer stödja det. Xbox one x, Amd, framtida konsoler kommer stödja det. Känns som nvidia får press på sig att till slut stödja det. Fast om AMD nu kommer sluta att släppa kort för gamers och specifikt för high end marknaden, lär ju Nvidia inte stödja VRR.

Har Sony, Panasonic eller någon annan nämnt något om VRR stöd?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden på B7 och B8 eller C7 och C8? I och med att den inte får det nya chippet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Så vad är skillnaden på B7 och B8 eller C7 och C8? I och med att den inte får det nya chippet?

B8 får nya A7-chipet, C8 får nya A9-chipet. Det enda jag som man officiellt säger i idag skilja 7- och 9-chippet sinsemellan är att 9-chipet är snabbare och då kan hantera high frame rate (HFR) och HDR i 4K, där 7-chipet endast hanterar detta i HD - i UHD får man välja HFR eller HDR. Under denna förutsättning så finns följande förbättringar i 2018 kontra 2017 års modeller:

- Black frame insertion
- Calman kalibrering inbyggt närmre hårdvaran
- Bättre färghantering med mer precision
- Allmänt bättre bild-processering (i varje fall från C-modellen och uppåt)
- Kalibrering av game mode (SDR och HDR)
- Förbättras dynamisk HDR från HDR10 (man anser den är så bra att man inte behöver stödja HDR10+ - något udda inställning)
- HFR-stöd med HDR på interna appar och tjänster i upp till UHD
- C-modellen finns från 55” till 77”
- B-modellen finns i en budget-version men sämre ljudsystem
- Snabbare CPU / GPU för bättre User Experience
- WebOS 4.0
- Lägre ingångspriser än 2017-års modeller.

Helt klart en vettig uppdatering låter det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.dv:

B8 får nya A7-chipet, C8 får nya A9-chipet. Det enda jag som man officiellt säger i idag skilja 7- och 9-chippet sinsemellan är att 9-chipet är snabbare och då kan hantera high frame rate (HFR) och HDR i 4K, där 7-chipet endast hanterar detta i HD - i UHD får man välja HFR eller HDR. Under denna förutsättning så finns följande förbättringar i 2018 kontra 2017 års modeller:

- Black frame insertion
- Calman kalibrering inbyggt närmre hårdvaran
- Bättre färghantering med mer precision
- Allmänt bättre bild-processering (i varje fall från C-modellen och uppåt)
- Kalibrering av game mode (SDR och HDR)
- Förbättras dynamisk HDR från HDR10 (man anser den är så bra att man inte behöver stödja HDR10+ - något udda inställning)
- HFR-stöd med HDR på interna appar och tjänster i upp till UHD
- C-modellen finns från 55” till 77”
- B-modellen finns i en budget-version men sämre ljudsystem
- Snabbare CPU / GPU för bättre User Experience
- WebOS 4.0
- Lägre ingångspriser än 2017-års modeller.

Helt klart en vettig uppdatering låter det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det låter ju verkligen som vettiga förbättringar!
Vad skiljer A7 chippet I 8 serien mot chippet I 7 serien?
Undrar bara vad jag skulle få mot min c7 idag. Speciellt med tanke på vad jag betalade för den på BF, antar att C8 55" inte komma kosta 14k precis, I alla fall inte nu i närheten.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ja det låter ju verkligen som vettiga förbättringar!
Vad skiljer A7 chippet I 8 serien mot chippet I 7 serien?
Undrar bara vad jag skulle få mot min c7 idag. Speciellt med tanke på vad jag betalade för den på BF, antar att C8 55" inte komma kosta 14k precis, I alla fall inte nu i närheten.

Jag skulle nog inte byta från en C7 till B/C8. Det är många förbättringar ja, men de känns inte värda 5-10000 kr eller vad mellanskillnaden skulle bli om man kan få sin TV såld. Jag tyckte någon sa målet är att B8:an startar på ca $1500-2000 och C8 under $2500. 2017-års modeller började mycket högre än så.

2019 hoppas jag vi ser nya paneler och fullt HDMI 2.1 stöd. Vi lär även få 2018-features refined så att säga. Det kanske är värt en uppgradering. Själv väntar jag nog till 2020 eller när nu PS5 kommer...

För jobbet låter C8-serien otroligt intressant med game mode och Calman-kalibrering. Kan jag ha en kalibrerad skärm till 90% av en proffs OLED med 20-30 ms latency och 65” för en rimlig prislapp - ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

B8-modellerna har Calman-kalibrering likt C8-modellerna och uppåt men med en lägre upplöst 3D LUT (17x17x17 vs 33x33x33). Man löser även kalibrering av HDR relativt smart där man vid kalibrering stänger av all processing / tone mapping. Detta gäller både HDR10, HLG och Dolby Vision.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Synd att ljud är så hårt integrerat i de bättre modellerna. Jag har redan ljud och är inte intresserad av en LG Soundbar. De borde ha en "ren" modell helt utan ljud men med allt annat mumsmums.

Vadå kan jag inte koppla in mina Audio Pro golvhögtalare via optisk kabel istället för tvns integrerade ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Vadå kan jag inte koppla in mina Audio Pro golvhögtalare via optisk kabel istället för tvns integrerade ljud?

Bara om dom är aktiva, passiva måste via förstärkare och gäller alla TV.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tror ni 65 b8/c8 kommer ner till 20k eller lägre under black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Bara om dom är aktiva, passiva måste via förstärkare och gäller alla TV.

Jodå, det är ett par Audio Pro Addon T20, de är aktiva! Får nämligen inte min Panasonic plasma att fungera med dem, kommer inget ljud trots att jag kopplat med optisk kabel. Därav funderingar på att uppgradera till 2017 års 55 oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jodå, det är ett par Audio Pro Addon T20, de är aktiva! Får nämligen inte min Panasonic plasma att fungera med dem, kommer inget ljud trots att jag kopplat med optisk kabel. Därav funderingar på att uppgradera till 2017 års 55 oled

Du får gå in i TVn inställningar och välja extern ljud/högtalare. Så länge det är aktiva så ska det fungera.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tyvärr så är det så, man får hoppas att nu när de nya modellerna kommer att priserna sjunker.
Annars får det bli en 4K Shortthrow projektor istället.

Kollar aldrig på tv-kanaler ändå så känns mer vettigt för mig.

Skall du ha en riktig 4k short throw projektor och en vettig clr duk så kostar det nog mycket mer än en 75" oled tv...