Är sugen på en Curved Monitor (Ej gaming) tips?

Permalänk

Är sugen på en Curved Monitor (Ej gaming) tips?

Hej!

Söker tips på en Curved Monitor/Screen att köpa, finns det någon att rekommendera? Tänker att jag vill ha den till grafisk design/redigering, filmtittning och filmredigering. Så inga gamingspecs behövs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

LG´s skärmar (rakt av). Helt sjukt bra på detta.
http://www.lg.com/us/ultrawide-monitors

Om du vill sitta och dregla lite: https://www.youtube.com/watch?v=mDBWH5XGbjg

//edit wait wait wait - grafisk design! Hur noga är det att du har rätt färgrymd? sRGB % exempelvis?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonEastmountainH:

Hej!

Söker tips på en Curved Monitor/Screen att köpa, finns det någon att rekommendera? Tänker att jag vill ha den till grafisk design/redigering, filmtittning och filmredigering. Så inga gamingspecs behövs.

Tack på förhand!

För filmtittning förstår jag och skadar väl inte för filmredigering men design? Du får ju geometrifel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

För filmtittning förstår jag och skadar väl inte för filmredigering men design? Du får ju geometrifel

Jag har faktiskt curved på jobbet och kör i Adobe CC Photoshop och hela kittet för foto och har absolut inte några geometrifel? Vad menar du? Det är R1800 så det är ju inte så det blir ens synligt även när jag kör extrema saker med loggor och liknande. I call you out! Hittepå!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har en z35 och jag får rejäla geometrifel då kanterna är närmare än centrum på skärmen? Hur kan du jobba med grafisk design med curvad monitor och inte se ellipserna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en curved skärm om produktivitet i fokus. Prova rite en rak linje, den kommer bli sne kan jag lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har en z35 och jag får rejäla geometrifel då kanterna är närmare än centrum på skärmen? Hur kan du jobba med grafisk design med curvad monitor och inte se ellipserna

Skrivet av Wasp:

Jag skulle inte köpa en curved skärm om produktivitet i fokus. Prova rite en rak linje, den kommer bli sne kan jag lova

Sitter ni med ansiktet 2cm från skärmen då eller?
Det är en radie (det här står i manualen) som ni ska sitta motsvarande mot, då blir det korrekt. Samma (exakt samma) fel får du med en platt skärm om du sitter för nära. Det är ren enkel geometri från ÅK 2 på lågstadiet. Skärpning.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Sitter ni med ansiktet 2cm från skärmen då eller?
Det är en radie (det här står i manualen) som ni ska sitta motsvarande mot, då blir det korrekt. Samma (exakt samma) fel får du med en platt skärm om du sitter för nära. Det är ren enkel geometri från ÅK 2 på lågstadiet. Skärpning.

mitt fejs är drygt 50cm bort från min x34 och jag kan svära vid att raka fönster ser "skeva" ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

mitt fejs är drygt 50cm bort från min x34 och jag kan svära vid att raka fönster ser "skeva" ut

Ja, självklart när du ska sitta 1.9m från den. (R3800)

Faktiskt, testa att hoppa bak 2m och se hur det ser ut? (just humor me)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, självklart när du ska sitta 1.9m från den. (R3800)

Faktiskt, testa att hoppa bak 2m och se hur det ser ut? (just humor me)

Heh, ser rätt kasst på den längden så kan inte avgöra. Får ordna med laseroperation så kan jag höra av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Sitter ni med ansiktet 2cm från skärmen då eller?
Det är en radie (det här står i manualen) som ni ska sitta motsvarande mot, då blir det korrekt. Samma (exakt samma) fel får du med en platt skärm om du sitter för nära. Det är ren enkel geometri från ÅK 2 på lågstadiet. Skärpning.

Nä de blir aldrig korrekt. Du får nog gå om lågstadiet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@Gurk:
Så, vem jobbar på de avstånden från en skärm då?, inte jag iaf.
Blir att lägga fram skalan och positionera kollegorna när man ska visa upp något också då, lite omständigt kanske.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

@Gurk:
Så, vem jobbar på de avstånden från en skärm då?, inte jag iaf.
Blir att lägga fram skalan och positionera kollegorna när man ska visa upp något också då, lite omständigt kanske.

Jag vet inte? Ingen jag träffat? För man skaffar ju en skärm som är bra för det man håller på med (eller en riktigt bra kompromiss kanske).
Men tydligen tror vissa här att man kan tillämpa spelskärmens egenskaper på grafisk design och uttala sig som om man vet hur det blir?

Gör man så, självklart ska man då göra så som du säjer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Heh, ser rätt kasst på den längden så kan inte avgöra. Får ordna med laseroperation så kan jag höra av mig

Precis, kolla lite specs innan du köper nästa skärm så det matchar dina synfel.
Själv fick jag köra terminalglasögon för att få bort ett synfel och enligt optikern så är det 40cm för den ena delen (läsavstånd) av glasen och 1.20m för den andra delen. Det märks när man har exempelvis 4 skärmar i bredd att det spelar roll om dom är platta eller curvade om man sitter många timmar i sträck.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Är sugen på denna
https://www.komplett.se/product/943797/gaming/skarmar-tillbeh...

Visserligen gaming med va teknik men den har ju hdr o den är breeed

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag vet inte? Ingen jag träffat? För man skaffar ju en skärm som är bra för det man håller på med (eller en riktigt bra kompromiss kanske).
Men tydligen tror vissa här att man kan tillämpa spelskärmens egenskaper på grafisk design och uttala sig som om man vet hur det blir?

Gör man så, självklart ska man då göra så som du säjer.

En böjd skärm är inte lämpad för cad arbete eller något där man måste veta om linjer är räta eller ej det är ju tämligen självsägande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

En böjd skärm är inte lämpad för cad arbete eller något där man måste veta om linjer är räta eller ej det är ju tämligen självsägande.

Om ditt CAD-system inte klarar av att rita raka linjer och din skärm är enda verktyget för att bedöma detta ska du nog se över lämpligheten med arbetsmetoden. En platt skärm visar fel den med om man sitter med fel avstånd, cirklar blir eliptiska.
Du ska (om man ska vara helt korrekt) sitta i en geodetisk kupol.

Nej, du ska sitta med korrekt avstånd bara så blir det tillräckligt bra för arbetsuppgiften.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T