Lenovo Miix 630 är surfplatta med Windows on ARM och 20 timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

Lenovo Miix 630 är surfplatta med Windows on ARM och 20 timmars batteritid

Bland de första tillverkarna att göra en produkt för Windows on ARM är Lenovo, vars Miix 630 tar konceptet till en hybrid där fokus ligger på formfaktorn surfplatta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så bättre batteri är säljpunkten här? Ser ju fin ut om emuleringen fungerar som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rätt dyr. Nen man e lite sugen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Varför windows på en surfplatta? Visst att de flesta (alla?) Rdp klienter i android, mac och linux suger emot windows egna. Men lös detta och behovet av windows på en surfplatta försvinner när man kan köra stora windowsapplikationer från den där användaren tror att det körs på plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var gasiken inte billigt alltså. Fördelen med ARM vs x86 är väl just att det är billigare? Men för det priset så får man ju lätt en duglig laptop med x86.. Så skumt alltså. Verkligen märkligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det var gasiken inte billigt alltså. Fördelen med ARM vs x86 är väl just att det är billigare? Men för det priset så får man ju lätt en duglig laptop med x86.. Så skumt alltså. Verkligen märkligt.

De kommer säkerligen bli billigare, nu konkurrerar de med de dyrare surfplattorna. Och dessa ram och ssd priser gör att någon tusenlapp går åt till bara dessa.

Jag har dock svårt att se behovet av windows på en surfplatta om det ej vore för dåligt stöd av rdd på de andra. Jag styr autocad, sql server, you name it från min android surfplatta och det går alldeles utmärkt, bortsett från att jag borde haft ett riktigt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var gasiken inte billigt alltså. Fördelen med ARM vs x86 är väl just att det är billigare? Men för det priset så får man ju lätt en duglig laptop med x86.. Så skumt alltså. Verkligen märkligt.

Nej, fördelen är batteritiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ARM kommer vara maskinen du betalar för grejer du inte får tillgång till, de flesta ARM processorer idag kör med 64bit arm men emulatorn som kör vanliga Win32 program och likande kommer bara stöda 32bits arm, så Office program släpps bara i 32bitars för Store när samtliga arm datorer kommer stöda 64bitars.

Däremot blir det nog att man köper en LTE alltid bra ha enheter för alla senario för dagen. Och alltid vara garanterad till internet tillgång är en fördel inom jobbet

Permalänk
Medlem

@UMJ:
Själv reagerade jag på RAM, bara 4 GB för Windows i grundmodellen och 8 GB som mest låter inte så mycket i dagsläget. Men om det är som du säger att det ändå bara har stöd för 32-bitars applikationer sjunker ju kravet på RAM.

Nåväl, intressant om detta innebär att även kommande Snapdragon-telefoner kommer kunna boota Windows, då blir det kanske verklighet av att bara ha en enhet för allt som man kopplar in i dockan hemma för att göra en stordator. Eller som Razers koncept Project Lisa nu med telefonen som pekplatta som driver datorn

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det var gasiken inte billigt alltså. Fördelen med ARM vs x86 är väl just att det är billigare? Men för det priset så får man ju lätt en duglig laptop med x86.. Så skumt alltså. Verkligen märkligt.

Nja det har nog aldrig varit målet. Vill man köra billigt så finns det gott om budgetprocesser från både AMD och Intel. Här är målet något helt annat. Nämligen lång batteritid, omedelbar start från sleep, integrerad mobilt nätverk som ständigt är uppkopplat. Ett försök att få fördelarna från surfplattorna tillsammans med styrkan i ett fullt Windows. Vi får se om de lyckas.

Helt klart är att det inte blir något kraftpaket för spel eller tunga beräkningar men för oss kontorsnissar som springer på möten, reser mycket och ständigt behöver komma åt vårt office, mail, företagschatt och webbaserade företagssystem kan detta bli guld. Även vanligt hemma bruk som inte innefattar tungt spelande kan bli bra, tänk lång resor med 6-8 timmar film utan att behöva ladda.

Permalänk
Datavetare

Tycker inte priset är ett problem, för under 10k har de flesta x86-baserade laptops rätt rejäla kompromisser i form av en eller flera av

  • hög vikt

  • låg batteritid

  • undermålig mekanisk kvalité

  • dåligt tangentbord/touchpad

  • dåligt skärm

Närmast jämförbara maskin till dessa är Microsofts Surface Pro med Core-M. Billigaste modellen (vilket då ger 4 GB RAM och 128 GB SSD samt ett tangentbord) ligger på 11,000 kr.

Är själv väldigt sugen på att skaffa en ARM-baserad laptop, helt övertygad att de kommer ha bättre batteritid vid aktiv användning och det är för mig värt en hel del.

Mitt klagomål är mer: man måste våga gå all-in!!!

Modellerna som nu presenteras ser "OK" ut (men måste klämma-och-känna innan man kan helt säga något), men varför stanna vid 1920x1080 skärm då det är i min mening inte alls tillräckligt när man använder en sådan här enhet i "tablet-mode". Läser man böcker håller i alla fall jag skärmen rätt nära ögonen -> jag ser varje pixel på en 12" skärm i 1920x1080 (såg varje pixel på min Dell Venue 11 som hade 1920x1080 på 11").

Här har Microsoft visat vägen med Surface Pro, där har man 2736x1824 på ~12,5" vilket för mig blir "tillräckligt bra".

Andra klagomålet är: varför finns inga modeller med ännu dyrare materialval? En uppenbar fördel med en strömsnålt ARM-SoC borde vara att man kan göra saker ännu mer kompakt och framförallt lätt.

Min Surface Pro 4 må ha kostat >20k, men den väger faktiskt ~1,1 kg med tangentbord (1,37 kg om man också inkluderar power-brick, strax under 800 g för enbart plattan). Hur man dessa ARM-modeller inte matcha det????

Är det någon del där Surface Pro 4 kan förbättras är det i att minska vikten för själva plattan. Den är absolut inte tung, men en Ipad är i längden rätt mycket trevligare att använda som "bok" jämfört med Surface Pro.

Edit: ser att båda de ARM-modeller som visas upp även har penna, ingår den blir priset för motsvarande Core-M baserad Surface Pro 12,000 kr (pennan ingår inte längre där).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Prismässigt tycker jag faktiskt att den är helt okej. Funderar på att köpa en Ipad Pro nästa gång jag köper surfplatta, och den här är ju rejält billigare, trots att den är jämförbar. Dock är skärmen rejält mycket sämre, Ipad Pro har ju 120Hz som är riktigt trevligt att scrolla text med och den här lär ju inte ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

ARM kommer vara maskinen du betalar för grejer du inte får tillgång till, de flesta ARM processorer idag kör med 64bit arm men emulatorn som kör vanliga Win32 program och likande kommer bara stöda 32bits arm, så Office program släpps bara i 32bitars för Store när samtliga arm datorer kommer stöda 64bitars.

Jag tycker att Microsoft borde kunna följa Apple i det här fallet och börja med att installera olika binärer från sin app-butik beroende på vilken slags ARM-processor man har.

Men i jämförelse så är skillnaden mellan 32-bit ARM och 64-bit ARM inte lika stor som skillnaden mellan 32-bit och 64-bit x86. I alla fall inte när man tittar på arkitekturen, men olika processorer kan förstås vara annorlunda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker att Microsoft borde kunna följa Apple i det här fallet och börja med att installera olika binärer från sin app-butik beroende på vilken slags ARM-processor man har.

Men i jämförelse så är skillnaden mellan 32-bit ARM och 64-bit ARM inte lika stor som skillnaden mellan 32-bit och 64-bit x86. I alla fall inte när man tittar på arkitekturen, men olika processorer kan förstås vara annorlunda.

Problemet är att Microsoft endast släpper emulatorn i 32 bitar. Microsoft Store laddar ner appar / program från Store och då krävs de att appen har stöd för

X64 X86 Arm x32 Arm x64 men det flesta i store idag stöder bara X64

VLC hade stöd för Arm tidigare i Store men numera stöder bara X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Problemet är att Microsoft endast släpper emulatorn i 32 bitar. Microsoft Store laddar ner appar / program från Store och då krävs de att appen har stöd för

X64 X86 Arm x32 Arm x64 men det flesta i store idag stöder bara X64

VLC hade stöd för Arm tidigare i Store men numera stöder bara X64

Menar du att emulatorn inte kan emulera x86-64 ?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker inte priset är ett problem, för under 10k har de flesta x86-baserade laptops rätt rejäla kompromisser i form av en eller flera av

  • hög vikt

  • låg batteritid

  • undermålig mekanisk kvalité

  • dåligt tangentbord/touchpad

  • dåligt skärm

Närmast jämförbara maskin till dessa är Microsofts Surface Pro med Core-M. Billigaste modellen (vilket då ger 4 GB RAM och 128 GB SSD samt ett tangentbord) ligger på 11,000 kr.

Är själv väldigt sugen på att skaffa en ARM-baserad laptop, helt övertygad att de kommer ha bättre batteritid vid aktiv användning och det är för mig värt en hel del.

Mitt klagomål är mer: man måste våga gå all-in!!!

Modellerna som nu presenteras ser "OK" ut (men måste klämma-och-känna innan man kan helt säga något), men varför stanna vid 1920x1080 skärm då det är i min mening inte alls tillräckligt när man använder en sådan här enhet i "tablet-mode". Läser man böcker håller i alla fall jag skärmen rätt nära ögonen -> jag ser varje pixel på en 12" skärm i 1920x1080 (såg varje pixel på min Dell Venue 11 som hade 1920x1080 på 11").

Här har Microsoft visat vägen med Surface Pro, där har man 2736x1824 på ~12,5" vilket för mig blir "tillräckligt bra".

Andra klagomålet är: varför finns inga modeller med ännu dyrare materialval? En uppenbar fördel med en strömsnålt ARM-SoC borde vara att man kan göra saker ännu mer kompakt och framförallt lätt.

Min Surface Pro 4 må ha kostat >20k, men den väger faktiskt ~1,1 kg med tangentbord (1,37 kg om man också inkluderar power-brick, strax under 800 g för enbart plattan). Hur man dessa ARM-modeller inte matcha det????

Är det någon del där Surface Pro 4 kan förbättras är det i att minska vikten för själva plattan. Den är absolut inte tung, men en Ipad är i längden rätt mycket trevligare att använda som "bok" jämfört med Surface Pro.

Edit: ser att båda de ARM-modeller som visas upp även har penna, ingår den blir priset för motsvarande Core-M baserad Surface Pro 12,000 kr (pennan ingår inte längre där).

Håller med. Ser riktigt trevligt ut, men hoppas också på modeller med bättre skärmar (1080p är inte OK för så stora skärmar på en maskin som i övrigt ser riktigt trevlig ut).

Kommer säkert med tiden. Om inte annat så kommer nog Microsoft själva med det så småningom (de vill kanske ge ett försprång till sina OEM:er).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

Många skriver att hela poängen med en ARM CPU är priset vilket är helt fel. Det har aldrig varit så. Poängen med en ARM CPU är att den drar väldigt lite ström och att den har ett antal funktioner integrerade så som modem, grafik mm.
Vad man är ute efter här är att kombinera fördelarna med surfplattor så som iPad med lång batteritid, snabb start och ständig uppkoppling med ett fullt Windows. Vi får se hur det går.

Vill ni ha billiga laptops så är det sneakversioner av Intels och AMDs proppar som gäller.

Helt riktigt. Det är batteritiden som (för mig) är tjusningen att kunna få på en komplett dator/platta med ett fullständigt OS (inte ett nerskalat OS som ChromeOS, iOS eller Windows RT) för att kunna jobba på (för nöje är iOS helt perfekt för mig).

Skulle misstänka att även Apple är på gång med något liknande med MacOS på ARM (har tisslats en hel del om det). Blir också mycket intressant.

Ser verkligen fram mot detta, och fler modeller med lite bättre skärmar (priset är inte en stor faktor för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UMJ:

ARM kommer vara maskinen du betalar för grejer du inte får tillgång till, de flesta ARM processorer idag kör med 64bit arm men emulatorn som kör vanliga Win32 program och likande kommer bara stöda 32bits arm, så Office program släpps bara i 32bitars för Store när samtliga arm datorer kommer stöda 64bitars.

Däremot blir det nog att man köper en LTE alltid bra ha enheter för alla senario för dagen. Och alltid vara garanterad till internet tillgång är en fördel inom jobbet

Stämmer det? Som jag har förstått artiklarna kring ARM-stödet denna vända av Windows-på-ARM är att man enbart kommer stödja Aarch64, d.v.s. 64-bitars ARM.

Däremot stödjer man bara emulering av IA32 (d.v.s. 32-bitars x86), emuleringen översätter 32-bitars x86 maskinkod till motsvarande Aarch64 maskinkod.

Skrivet av Findecanor:

Jag tycker att Microsoft borde kunna följa Apple i det här fallet och börja med att installera olika binärer från sin app-butik beroende på vilken slags ARM-processor man har.

Men i jämförelse så är skillnaden mellan 32-bit ARM och 64-bit ARM inte lika stor som skillnaden mellan 32-bit och 64-bit x86. I alla fall inte när man tittar på arkitekturen, men olika processorer kan förstås vara annorlunda.

Skulle nog rätt bestämt hävda att det är precis tvärt om. IA32 är en ren delmängd av x86_64, d.v.s. det är relativt små skillnader. Finns absolut tillägg i x86_64 som fixar de absolut värsta grodorna i IA32 men det är ändå samma instruktionsuppsättning i grunden.

32-bitars ARM (nu kallat Aarch32 i ARMv8) är en helt separat instruktionsuppsättning från 64-bitars ARM (Aarch64). D.v.s. deras binära format skiljer, även för instruktioner som rent logisk utför exakt samma uppgift i 32-bitars och 64-bitars läge.

Av den anledningen finns en väsentlig fördel att göra som Apple och numera även Qualcomm och Cavium gjort i sina ARM-server CPUer. Det är att helt skippa stöder för 32-bitars ARM instruktioner då man i det läget slipper ha två separata (egentligen tre då 32-bitars ARMv7 även definierar något som kallas Thumb2) avkodningstabeller i sin front-end.

32-bitars ARM kanske inte är lika illa som x86, men det är inte långt ifrån. Det medan 64-bitars ARM, ihop med RISC-V, är de bäst designade ISA (Instruction Set Architecture) som så här långt sett dagens ljus (med avseende på hur lätt det är att använda ISA från t.ex. kompilatorer och liknande).

Skrivet av Findecanor:

Menar du att emulatorn inte kan emulera x86-64 ?

Som jag förstått denna emulering använder sig Microsoft av samma infrastruktur på ARM som man använder sig av på x86_64 för att köra IA32 program -> WoW64 (Windows-On-Windows).

Skillnaden är att i ARM-fallet gör lite mer än översätter 32-bitars systemanrop till motsvarande 64-bitars systemanrop, här översätter man även IA32 maskinkoden till motsvarande Aarch64 maskinkod allt eftersom instruktionerna körs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Menar du att emulatorn inte kan emulera x86-64 ?

När Microsoft släpper emulatorn för Arm för köra X86 innebär att emulatorn också bara kan hantera x86 och inte x64 vilket gör att endast 32bits program kommer fungera och inte 64bit program.

Däremot kanske microsoft i framtiden också släpper en x64 emulator som gör att man kan köra 64bits program på en 64 bits processor, men det är inget som microsoft har meddelat att de kommer göra eller har planer på att göra, utan det har endast bekräftas en 86 emulator för köra 32bits program.

Därför kommer bland annat Office 365 endast finnas i 32bits stöd i Microsoft Store och inte 64 bits, vill man köra 64bits office så kommer du behöva Windows 10 Home eller Windows 10 Pro och köra Win64 programmet.

Så de flesta appar i Microsoft Store idag kommer inte stöda Windows 10S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Så de flesta appar i Microsoft Store idag kommer inte stöda Windows 10S

Vad är Windows 10S?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är Windows 10S?

Windows 10S är ner bundad version av Windows 10 Pro, med några specialla funktioner mest för skolor än så länge som endast tillåter att installera program och appar från Microsoft Store, och du kan inte ladda ner typ Chrome eller någon annan Win32/Win64 program och installera.

Man kan begränsa datorn även i Windows 10 Pro och Windows 10 Home till göra samma sak med policy regler, dock har de underlättas och byggt in stöd som inte går ta bort om man inte uppgraderar till Windows 10 Home eller Windows 10 Pro.

men det finns ju som sagt också Windows 10 Pro Workstation version och Windows 10 Eneterprise också, innan Windows 10 är klar lär det nog finnas en 50 versioner som de ser ut idag

Förutom Microsoft Store regler, så kan du inte heller ändra Webläsare som standard den är fast i Edge, men du kan inte heller ändra sökmotor i Edge på en Windows 10S enhet.

Permalänk
Medlem

Ok. Nu känner jag igen det. Låter lite som Chrome OS och iOS ungefär?

Vad blir problemet med ARM; att Store -apparna bara är kompilerade för x86?

Eller att apparna på Store inte är 32-bit x86 heller?

Ingen aning hur de tänkte där, men något lösning måste de ju tänkt på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur ser möjligheten att få tag i en ARM surfplatta med Windows 10 ut nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)