xeon eller core till billig server för hemmavirtualisering?

Permalänk
Medlem

xeon eller core till billig server för hemmavirtualisering?

Jag tänkte uppgradera min hemmaserver och samtidigt se till att jag har möjlighet att rocka loss för fullt med virtualisering. Vill fråga experter här på forumet om sweet-spot mellan vettig prestanda/funktioner och pris.

Önskelista för CPU och moderkort:

  • så många virtualiseringstekniker tillgängliga som möjligt (VT-x, VT-d, VT-c, DDIO, EPT, VMCS, SR-IOV etc) så jag kan labba med dem

  • lagom låg energiförbrukning då servern kör dygnet runt

  • tillräckliga cpu-prestanda för hyfsat spelande om jag skulle få för mig att dedikera en diskret GPU till en spel-VM

  • hyfsat billigt, gärna inte så långt över 4000:- för cpu+mobo

  • med ovan sagt så givetvis bra prestanda per watt och bra prestanda per krona

  • plats för 64 GB RAM

  • host-OS kan antingen köra headless eller ha nytta av integrerad grafik

Jag har psu, chassi och lite diskar liggande hemma redan och är inställd på att köra Intel. Maskinen kommer både agera filserver, webbserver, utvecklingsserver, och mediacenter upp på TV-skärm (ev spel där också). KVM, ESXi, ZFS tänkte jag labba med i första hand.

Finns några intressanta Xeon-alternativ? (har förstått att de kan ha en del specialgodis för virtualisering)
Eller finns lika bra cpu/mobo-kombinationer med de vanliga Core-processorerna?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en liten jämförelselista på några kandidater; de nya Core, senaste/billigaste Xeon-modellen (3104) och förra årets Xeon i samma prisklass (E3-1230). Priser från Prisjakt och benchmark score (multi core / server oriented) från http://cpu.userbenchmark.com mest för att där hittar jag resultat för alla processorerna. På http://ark.intel.com skiljer sig features främst i HT och TSX-NI, alla har Yes på virtualiseringsteknikerna.

Xeon E3-1230v6 3,5 GHz 4 cores, HT, TSX-NI, 2605 kr
score:595, score/tkr:228, score/W:8,3

Xeon Bronze 3104 1,7 GHz 6 cores, TSX-NI, 2358 kr
score:312, score/tkr:132, score/W:3,7

Core i3-8100 3,6 GHz 4 cores, 1145 kr
score:433, score/tkr:378, score/W:6,7

Core i5-8400 2,8 GHz 6 cores, 1885 kr
score:689, score/tkr:366, score/W:10,6

Core i5-8600K 3,6 GHz 6 cores, TSX-NI, 2490 kr
score:785, score/tkr:315, score/W:8,3

Nya Xeon 3104 verkar ointressant ur alla perspektiv, sämst prestanda, sämst prestanda per pris (tkr = tusen kronor), och sämst prestanda per watt. De nya Core ligger på ungefär samma prestanda per pris och förra årets Xeon lite under men alla känns som ok val baserat på infon i den här listan.

Men jag undrar om det är några virtualiseringstekniker jag missar? Intel pratar om en massa features här
https://www.intel.com/content/www/us/en/virtualization/virtua...
men Ark-sidorna går inte in i den här detaljnivån?

Och hur är det med TSX-NI, intressant att ha eller en experimentell feature som inte kommer användas av mainstream-programvara?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har någon betydelse för dig men i5 stödjer inte ecc-minnen.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikewse:

Jag tänkte uppgradera min hemmaserver och samtidigt se till att jag har möjlighet att rocka loss för fullt med virtualisering. Vill fråga experter här på forumet om sweet-spot mellan vettig prestanda/funktioner och pris.

Önskelista för CPU och moderkort:

  • så många virtualiseringstekniker tillgängliga som möjligt (VT-x, VT-d, VT-c, DDIO, EPT, VMCS, SR-IOV etc) så jag kan labba med dem

  • lagom låg energiförbrukning då servern kör dygnet runt

  • tillräckliga cpu-prestanda för hyfsat spelande om jag skulle få för mig att dedikera en diskret GPU till en spel-VM

  • hyfsat billigt, gärna inte så långt över 4000:- för cpu+mobo

  • med ovan sagt så givetvis bra prestanda per watt och bra prestanda per krona

  • plats för 64 GB RAM

  • host-OS kan antingen köra headless eller ha nytta av integrerad grafik

Jag har psu, chassi och lite diskar liggande hemma redan och är inställd på att köra Intel. Maskinen kommer både agera filserver, webbserver, utvecklingsserver, och mediacenter upp på TV-skärm (ev spel där också). KVM, ESXi, ZFS tänkte jag labba med i första hand.

Finns några intressanta Xeon-alternativ? (har förstått att de kan ha en del specialgodis för virtualisering)
Eller finns lika bra cpu/mobo-kombinationer med de vanliga Core-processorerna?

En vanlig stationär dator kan du med fördel bygga ut relativt enkelt, dock saknar den en del funktioner för några av sakerna du nämner.

Det låter onekligen som att du egentligen är ute efter något i den riktiga serverklassen om du vill göra allvar av det du skriver.
Xeon och ECC ramminne är absolut att föredra om du skall ge dig in på ZFS-spåret. ZFS älskar ramminne så ju mer desto bättre för att kunna nyttja full funktionalitet.

Din budget går antagligen att hålla om du satsar på någon beg. server som har full-size PCI-E portar (det går att använda half-size PCI-E portar också men då får man göra en liten modifikation på dem för att få plats med ett diskret grafikkort.)
Något som kan komma att spela roll är vilken storlek och formfaktor samt hur många diskar du vill få plats med.

En riktig server kan erbjuda bra med prestanda för dina önskemål dock är de inte alltid billiga i drift, inte sällan har de ev. dubbla nätaggregat, dubbla CPU's, så det du vinner i prestanda kan du ev. komma att förlora i el-räkning, ljudnivå och utrymme. Sådant är inget att sticka under stolen med men väl värt att ta med i beräkningen.
Utrymmet kan givetvis innebära en rejäl vinst också om du i nuläget skulle ha flera separata burkar som tar upp plats.

Jag kör själv sedan några år tillbaka på en liknande lösning, med en riktig server (2U Rack-server), och jag ångrar inte att jag tagit steget. (Specs liknande denna: https://www.ebay.com/itm/IBM-System-X3650-M3-2x-Intel-Xeon-E5620-2-40GHz-4-Core-72GB-MEM-4x-73GB-SAS/232461157916?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D44039%26meid%3D1a920b8b85774b85a09fe4561ba2c2cf%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D382144472303&_trksid=p2047675.c100005.m1851 )
Finns gott om plats och möjligheter till utbyggnad samt att jag inte behöver tänka två ggr. när det kommer till vare sig utrymme eller prestanda då allt ryms i servern gott och väl.
Även om servern har en del år på nacken klarar den allt jag slänger på den utan någon som helst svettning.
En av de stora fördelarna är att delar går att komma över billigt då servern är av äldre generationen och då företag uppgraderar hamnar mycket av produkterna på ex. Ebay så en extra CPU, rejält med ramminne och disk-vaggor gör att jag kan stanna kvar på plattformen ett bra tag till.
Hittade även en komplett -fungerande- server av samma modell för 2.500:- ett par år senare, i syfte att ta delar av om något ger upp.
Nu kanske inte mitt scenario gäller för de flesta, men jag gillar att labba utan att behöva göra avkall på saker och ting, nu kan jag göra det och driva allt annat samtidigt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Tack för intressant beskrivning! Verkligen sympatiskt att köra med pensionerade "äkta" servergrejer men som du ju säger så kan elräkningen ta stryk. Om man ligger på 200W 24/7 så kostar ju strömmen runt 2000:- om året och jag försöker sikta en bra bit lägre. Sedan har jag kanske inte riktigt orken att felsöka ev skakiga begagnade prylar, eller behöva fundera över om en krasch berodde på ålderskrämpor

Permalänk
Medlem

Ja just det, ni båda har nämnt ECC och det var väl inget som egentligen stod högt på min lista. Behöver inga fem 9:or i tillgänglighet, och datakonsistensen får skötas av backupen som görs av en annan gammal burk som vaknar till lite då och då.

Permalänk
Medlem

Jag hade letat begagnat för med den budgeten är det svårt att hitta så mkt vettigt nytt.
Speciellt om man vill ha strömsnålt, en Xeon-D som är ett trevligt alternativ kostar en bra slant över.
Spara lite mer stålar och köp ngt vettigt på Mullet.se alternativt sondera Ebay (Blocketsäljare/Tradera tar nästan alltid ockerpriser för skräp

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ah bara 45W på dessa. Ja jag ser på Prisjakt att Xeon D-1541 kostar 6999:-.
Har du sett några intressanta begagnatpriser på D-serien?
Tack för tipset om Blocket/Tradera. Har haft samma känsla och skönt att få det bekräftat

Permalänk

Jag gick i samma tankar men det slutade med en Ryzen 7 1700 eftersom det knappt går att hitta någon Intel gen 8. Kylning med Noctua U12S. I m-ITX går det bara ha 32GB RAM men med större moderkort så är du ju fri till mer.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

kör på en äldre I5 (4690S) med 32gb ram
Den räcker mer än väl till för 8-10 samtidiga virtuella maskiner
Dock så spelar jag inte på den
SSD är ett krav för de diskar där du har dina virtuella maskiner

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ryzen 1700 med ett par VM igång som förvisso inte gör något

https://www.dropbox.com/s/aq2zl9bnvhnpzwg/IMG_20180112_203539...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |