Permalänk

Optimal signal till 1366x768-TV?

Tjena. Jag har ett problem som jag funderat över länge nu.
Jag har en tv hemma som jag haft ett tag.
Upplösningen på den är 1366x768 native. Spelat mycket ps4 på den med 1080p signal till tven och inte tänkt så mycket på de.
Nu har jag köpt en laptop som klarar en del spel. Den spelar på 1080p med/high med 30 fps.
Men om jag kopplar den till tven så kan jag spela på tvens native resolution och utan problem spela med 60 fps.eller nerskalad 1080p 30 fps.
Så min fråga är då vilket är det bästa alternativet för att spela på tven? Ser de bättre ut med 1080p nerskalad eller är de bara något jag fått för mig? Får en 1366x768 bättre bild med 1080p eller med native 1366x768?
Sitter ca 3 meter ifrån tven och den är 50 tum.

Förtydligade rubriken så att den bättre stämmer med diskussionen/Thomas
Permalänk
Bildexpert 📺

@linusolzzon: Tolkar jag din fråga rätt undrar du ifall det är bättre att köra 1366x768 till TV:n eller att köra 1920x1080 och låta TV:n skala om?

Teorin säger att det alltid är bättre med native och 1:1-pixelmappning. Så 1366x768 till TV:n I praktiken kan det vara något annat. Det är inte alltid det är möjligt, snarare en minoritet av gamla TV-apparater med den pixelmatrisen, vilka faktisk kan köras native. Så det är inte säkert du får bild om du försöker. Men försök också med 1360x768 (VESA-standard) och 1368x768.

Teorin säger också att det är bättre att skala ned, att gå från en högre kvantitetsnivå till en lägre, än att skala upp där TV:ns kretsar måste "hitta på" pixlar för att skala bilden rätt. I praktiken kan det vara annat beroende på hur produkten fungerar. Återigen är det många gamla 1366x768-TV som har en skalningskrets som inte gör som väntat. 1080p kan ofta först skalas ned till 1920x540 och sedan skalas om till panelens pixelmatris. Då får man en hel del artefakter. Där kan 720p/1280x720 vara det som ger minst felfri bild.

Så i praktiken handlar det om hur varje produkt beter sig. Och alltså finns bara ett enda svar: testa själv och jämför! Berätta gärna.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för svar. jodå jag får en bra bild på tv:n när jag matar in 1080p från datorn men det skiljer sig inte jätte mycket från när jag ger tv:n 1366x768 från datorn.
Dock kan jag spela med 60 fps på den lägre upplösningen.
Men jag antar att min tv är en av dom som kan ta emot en 1080p signal och skala ner den bra då bilden ändå blir lite "krispigare" än när jag bara kör 1366x768 från datorn?
Kopplar datorn via Hdmi.

lg50pn450d

Permalänk
Bildexpert 📺

@linusolzzon: När du själv funnit det som fungerar bäst har du svaret!

Effekten av skalning kan beroende på algoritm resultera i olika kant- och konturförstärkningar. I kombination med betraktarens synegenskaper och betraktningsavstånd och en hel del godtycke kan detta upplevas "krispigare".

Annars är grunden att bilden är så krispig eller så skarp som den är skapad. Annars hade filmmakaren (eller spelmakaren) gjort bilden "krispigare" från första början. Så enda sättet att hålla allt rätt hela vägen är 1:1-pixelmappning. Alla upplevda förändringar efter det handlar alltså om betraktaren.

Permalänk

@Laxpudding: Tack så mycket. jag kör nog på 1366x768 på den tven tills jag köper en ny. det är ju Hd iaf.

Permalänk

Bäst bild får du när du skickar en bildpunkt direkt till en skärmpixel.
Enligt manualen för din 50PN450D-ZF så får du via HDMI max - 1024x768 - 60.00 Hz
(**PN650** modellerna ger 1920x1080)

Alla andra inställningar brukar innebära svarta eller missade bildkanter alternativt överlappande bildpixlar.
Via grafikkortets inställningar kan man skala om bildsidorna så de fyller en bildskärm med annan upplösning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

@Waxinator: 1024x768? det verkar jätte skummt. får alltid att 1366x768 är optimalt för tven?

https://www.discshop.se/speltillbehor/lg_50pn450d_plasma_50_s...
Exakt den modellen är de.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Waxinator: Gamla plasma med 1024x768-paneler har inte kvadratiska pixlarstrukturer vilket medför att man då får man en bild som är utsträckt 33% på bredden vid pixelmappning av 1024x768-signal. Så det kräver att mjukvaran man kör kan hantera en 1,33x-förskjutning vilket har funnits in en del mediaspelarprogram som en extra skalningsinställning. Men väldigt sällan i spel och liknande.

Om det ens är möjligt. Många TV från den tiden tar 1024x768 som en 4:3 och prioriterar det för proportionerna och maskar av. Kanske eller kanske inte kan man sträcka ut bilden men då brukar det vara en godtycklig utsträckning som ändå bryter pixelmappningen.

Så 1366x768 makes sense även på dessa apparater eftersom man fortfarande kan behålla pixelmappning på höjden och på sätt få minst skalningsartefakter. LG är en av de tillverkare som gav gott om möjligheter att justera sådant här och ta emot signaler av olika slag. Fanns gott om produkter där man hur man än gjorde aldrig fick en optimal bild från en dator.

Permalänk

@linusolzzon. Prisjakt anger 1366x768 medan andra websidor anger upplösningen 1024x768.
Därför gick jag till LG och dess användar-PDF och hämtade mina uppgifter. (B-2 SPECIFICATIONS i Användarmanualen - kan inte klistra in bild...)
P.S. Hur ser bilden ut i 1024x768 ?

@Laxpudding. Det du skriver låter rimligt så jag böjer mig.

"SETTINGS ➾ BILD ➙ Förhållande Väljer bildförhållande. • 16:9: Ändrar bildstorleken så att den passar skärmbredden. • Hel bild: Visar videobilder i originalstorlek utan att något försvinner i bildkanten. ✎ Hel bild är tillgängligt i lägena DTV, Komponent, HDMI och DVI (över 720p). • Ursprunglig: När TV:n får en widescreen-signal ändras formatet automatiskt till det bildformat som sänds.

• Full bredd: När TV:n mottar widescreen-signalen kan du proportionellt justera bilden horisontellt eller vertikalt så att hela skärmen fylls. Bilder i formaten 4:3 och 14:9 kan användas i helskärmsläget utan någon bildförvrängning via DTV-signal. ✎ Full bredd är tillgängligt i lägena Analog/DTV/AV/Scart. • 4:3: Ändrar bildstorleken till det tidigare standardformatet, 4:3. • 14:9: Du kan se både biofilmer och vanliga TV-program i formatet 14:9. 14:9-skärmen ses på samma sätt som 4:3 men fylls ut uppåt och nedåt. • Zoom: Bilder anpassas till skärmens bredd. Bilden kan komma att kapas upptill och nedtill."

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA