Permalänk

Fråga om Plex

Hej!

Fråga om Plex: Jag har fört över alla filer (filmer etc) som jag har på min server till Plex och det blir väldigt rörigt (alla ligger huller om buller).

Min fråga är: kan man på något sätt skapa mappar, kategorier, spellistor eller liknande så det blir ordning och reda, d.v.s. så att det blir som ett filmbibliotek med filmer uppdelade utefter genre, år eller liknande?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ju själv organisera det bra i mappar på datorn, efter exempelvis upplösning, textning, barnfilmer etc.
Du skapar bibliotek till vänster i webbpanelen; fyller i namn, pekar den på en eller flera mappar, väljer agent för att hämta info och låta den göra allt själv.

Sedan kan du i plex välja årtioende, språk, textning, genre, rating, land etc etc.
För att skapa spellista; välj medie och uppe till höger har du "skapa spellista" Bredvid "Play"

Hur menar du att allt ligger huller om buller?

Permalänk
Medlem

Så länge du namnger allt på ett bra sätt och har en vettig katalogstruktur så kommer Plex automatiskt organisera allt. De har guider som beskriver hur man bör göra, här finns guiden för filmnamngivning.
Alla guider som de själva skrivit på ämnet går att hitta här.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det enklaste jag kommer på nu är att använda theRenamer som du hittar här: http://www.therenamer.com/

Personligen tycker jag Couchpotato är bra då den döper om (organiserar) alla filmer automatiskt. För serier gäller Sickbeard.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Vuxet"

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TrueType:

Barnförbjudet:D

Permalänk
Medlem

Min heter "omoraliskt"...

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, måste man packa upp undertexterna, eller kan de ligga ouppackade i en egen liten mapp som heter subs?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

subs mappen kan ofta ligga i en undermapp i samma mapp som filmen/serien. Jag föredrar dock att lägga dem i samma mapp men jag är gammal och grå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:
Skrivet av tcntad:

Barnförbjudet:D

Skrivet av MsSmith:

Min heter "omoraliskt"...

Okaaay....

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@AnXeZ: När man sett sig mätt på Lets Dance och tacosen står en upp i halsen då behövs det tunga artilleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@AnXeZ: När man sett sig mätt på Lets Dance och tacosen står en upp i halsen då behövs det tunga artilleriet

Jag är intresserad av vad "omoraliskt" är... men är rädd för att hamna på en watchlist.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

@AnXeZ: Om du behöver tips på dekadenta filmer du kan titta på tillsammans med din partner så får du skicka PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

subs mappen kan ofta ligga i en undermapp i samma mapp som filmen/serien. Jag föredrar dock att lägga dem i samma mapp men jag är gammal och grå

Jag har det så här. Filmer---"Mappar med filmer" och en "Mapp med subs". Likadant har jag det i TV-serier. Alltså alla filmer ligger i samma mapp under "Filmer" i den ligger också en mapp med subs.
Måste man zippa upp dem?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@svalle: Nu vet jag inte men jag tror inte att det kommer fungera särskilt bra i praktiken.

Som det ser ut hos mig heter många texter bara "english.srt" och visst matchar den bra mot rätt film men jag tror inte Plex fixar att välja rätt om du har flera olika srt filer i samma mapp. Har testat något snarlikt, med ett tiotal olika språk till en film och då får man välja språk men den selekterar inte utan alla textfiler finns där. Således har du text till en annan film kommer den också dyka upp som alternativ. Mina texter är alltid uppackade så kan inte svara på om Plex klarar att läsa direkt från zip.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Skapa dom bibliotek du vill typ Filmer1, Filmer2, Serier , släng in i motsvarande mapp med korrekt namnsättning http://support.plex.tv/articles/categories/media-preparation/ , Vill du ha foldrar med andra namn typ foldernamn Drama typ Filmer så visst annars är det ju bättre att filtrera/sortera https://support.plex.tv/articles/200392126-using-the-library-...

Jag kör filebot för namnsättning https://forums.plex.tv/discussion/191687/plex-naming-schemes-...

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Till dig och personen som du svarade till så behöver filerna vara uppackade, sen kan man ta och kopiera filnamnet på själva filmen och döpa om undertext filen om det är en .srt.
T.ex. "themovie.mkv" och "themovie.srt"

Vill man inte att den ska dyka upp som "okänd" i plex kan man lägga till t.ex. "themovie.en.srt" för engelska alt. "themovie.sv.srt" för svenska.

Mer går att läsa här: https://support.plex.tv/articles/200471133-adding-local-subti...

I vissa fall kan man behöva flytta upp så att "local media..." ligger med högre prio i server inställningarna.

Själv har jag som någon annan ovan nämnde, videofiler i en mapp och sedan "subs" som undermapp med samtliga undertexter rakt upp och ner.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Så här gör jag med mina filmer i Plex, och jag tycker det fungerar väldigt bra, har kört med detta system i några år:

Jag har tre mappar:
- Filmer
- Filmer (svensk text-tal)
- Barnfilmer

Jag har tre bibliotek:
- Barnfilmer = inkluderar endast Barnfilmer mappen
- Filmer (Alla) = inkluderar alla 3 mappar
- Filmer (svensk text/tal) = inkluderar Filmer (svensk text-tal) och Barnfilmer mapparna

I "Barnfilmer" mappen lägger jag endast barnfilmer som har svenskt tal.
I "Filmer (alla)" mappen lägger jag filmer som inte har svensk text eller tal.
I "Filmer (svensk text-tal)" mappen lägger jag filmer som har svensk text eller tal. Texten kan antingen vara inbränd eller en separat text fil.

Filerna i sig heter då t.ex.:
Home Alone (1990).mp4
Home Alone (1990).swe.srt
Home.Alone.2.1992.SWESUB.avi <---- inbrännd text

Jag gör likadant för TV-serier, men då har jag ingen "barn TV-serier" bibliotek, då jag inte har särskilt många barnvänliga TV-serier, men på sikt kanske jag fixar ett sånt bibliotek också.

@svalle: att ha texterna i en egen undermapp som kallas "Subs" ska fungera tydligen men det fungerar inte för mig, så jag rekommenderar att ha dem i samma mapp, med samma filnamn och språket i filnamnet (se Home Alone 1 exemplet ovanför). Du kan även muxa in dem i en container som t.ex. MKV om du vill ha allt i samma fil men jag tycker det är lite för mycket extra jobb + ifall man vill ändra eller byta ut texten blir det ännu mer jobb.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@svalle: Nu vet jag inte men jag tror inte att det kommer fungera särskilt bra i praktiken.

Som det ser ut hos mig heter många texter bara "english.srt" och visst matchar den bra mot rätt film men jag tror inte Plex fixar att välja rätt om du har flera olika srt filer i samma mapp. Har testat något snarlikt, med ett tiotal olika språk till en film och då får man välja språk men den selekterar inte utan alla textfiler finns där. Således har du text till en annan film kommer den också dyka upp som alternativ. Mina texter är alltid uppackade så kan inte svara på om Plex klarar att läsa direkt från zip.

I subs-mappen ligger just nu texterna i enskilda zipfiler för varje namn. Så Plex borde kunna lista ut viken fil som ska till vilken film, om de nu kan läsa från en zipfil. Så de ligger inte bara huller om buller i mappen och heter jätteolika utan samtliga zipfiler innehåller filmens namn.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Aha mycket bra, tack för info

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte åt mina filmer utifrån nätverket. Ungarna kan tex inte se film på sina ipads när vi sitter i bilen. Hur kommer det sig? Vad ska jag ändra i inställningarna?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@svalle:

Har du Plex Pass kan du köra offline. Vill du få igång online behöver du öppna porten 32400 i routern

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Behöver väl betala en engångsavgift per padda också tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@svalle:

Vilken operatör har du? Kan behövas beställa en publik IP. Ta dock bort bilden, den visar din IP!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@svalle:

Vilken operatör har du? Kan behövas beställa en publik IP. Ta dock bort bilden, den visar din IP!

Gjorde den?
Jag har Telia fiber.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag satt och svor åt samma problem idag efter att nån uppdatering vid årsskiftet i routern (har också Telia fiber) sabbade det där. Inga portforwards fungerade för mig utan det som löste problemet var att stänga av uPnP, starta om routern, aktivera uPnP igen så funkade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag kommer inte åt mina filmer utifrån nätverket. Ungarna kan tex inte se film på sina ipads när vi sitter i bilen. Hur kommer det sig? Vad ska jag ändra i inställningarna?

Antagligen har du inte portforwardat.
Enklast att kolla är om du har mobilt internet på en padda eller mobilen. Gå av wifit och testa genom publiktIP:32400/web/index.html i webläsaren.
Fungerar det så kan du testa med appen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag satt och svor åt samma problem idag efter att nån uppdatering vid årsskiftet i routern (har också Telia fiber) sabbade det där. Inga portforwards fungerade för mig utan det som löste problemet var att stänga av uPnP, starta om routern, aktivera uPnP igen så funkade det

Får testa det.

Skrivet av Christley:

Antagligen har du inte portforwardat.
Enklast att kolla är om du har mobilt internet på en padda eller mobilen. Gå av wifit och testa genom publiktIP:32400/web/index.html i webläsaren.
Fungerar det så kan du testa med appen

Jo då, nog är det portforward alltid

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Per konto är det man får betala, engångsavgift om (för mig)ca 50 spänn
Port 32400 ska vara öppen.

@joeldeluxe Går fortare att kopiera till telefon/plattan än att synka, beroende på CPU då:)

Permalänk

Ytterligare fråga om Plex

Ytterligare fråga om Plex server: om man har massa DVD filmer som samlar damm på hyllan - kan man kopiera in dem i Plex Server så man inte behöver stoppa in dessa i DVD spelaren varje gång man ska titta på en film man har på DVD utan man kan logga in i Plex Server och se den?

Eller måste jag kopiera alla DVD till min vanliga server och ha den igång hela tiden (för att jag ska kunna se alla mina filmer som jag har på min server via PLEX i min mobil måste jag ha Servern påslagen såklart). Min fråga är om jag även behöver kopiera DVD filmerna till Server hårddisken eller om jag kan föra in dem direkt in i Plex Server?

Skickades från m.sweclockers.com