Barcelona byter till open source

Permalänk
Avstängd

Barcelona byter till open source

City of Barcelona Kicks Out Microsoft in Favor of Linux and Open Source
https://itsfoss.com/barcelona-open-source/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de får detta att gå smidigt och jag applåderar åtagandet.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Det här är helt fantastiskt, jag tror att detta är början på något större där flera publika samhällsfunktioner kommer att gå över helt på Open Source och Linux blir ett OS för desktop användare också.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Lär inte hända. Höll på att små skratta när jag lästa artikeln för jag vill minnas att en annan stad gjorde samma sak fast då var året 2006/7/8 något. Om det var så enkelt att bara byta så hade flera gjort det sedan länge.

Finns för många applikationer som kräver windows och blir dealbreakers för att byta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det var väl bara någon månad sedan som München beslutade sig för att överge sin open source-satsning, efter ca 10 år.

Synd att de tog det beslutet men hoppas att det går bättre för Barcelona.

Permalänk
Medlem

@ojz0r: Att München lämnade Opensource var ett rent politiskt beslut. http://www.computerweekly.com/video/Locked-in-by-choice-why-M...

Permalänk
Avstängd

Alla myndigheter bör byta till open source. Ett öppet och demokratiskt samhälle använder självklart öppen källkod.

Open Source – Open Society

Permalänk
Medlem

Som nämnt är Barcelona inte först . Man får hoppas att det blir först att lyckats.
Själv tror jag inte politiska beslut kan göra så mycket för att öka avsändningen av open source . Det måste ske på kommersiella överväganden som det mesta annat. Skulle hellre höra om något stort bolag som gått över helt till libreoffice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Alla myndigheter bör byta till open source. Ett öppet och demokratiskt samhälle använder självklart öppen källkod.

Open Source – Open Society

Tyvärr lär det dock bli ett helvete för it avdelningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr lär det dock bli ett helvete för it avdelningarna.

Egentligen ser jag inte varför. För att avdelningarna inte kan ett skit om Linux eller för att deras användare inte gör det (vilket iofs inte borde vara någon skillnad mot Windows)?

Jag kör inte Linux själv (även om jag pillat med det en del och anser t.ex. att Linux Mint är bättre än Windows 10), men jag tycker det borde vara ett baskrav för offentlig sektor. Varför slänga bort skattepengar på Microsoftlicenser helt i onödan?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Egentligen ser jag inte varför. För att avdelningarna inte kan ett skit om Linux eller för att deras användare inte gör det (vilket iofs inte borde vara någon skillnad mot Windows)?

Jag kör inte Linux själv (även om jag pillat med det en del och anser t.ex. att Linux Mint är bättre än Windows 10), men jag tycker det borde vara ett baskrav för offentlig sektor. Varför slänga bort skattepengar på Microsoftlicenser helt i onödan?

Jag använder både Linux och Windows varje dag och har ändå ofta problem med saker som borde vara självklara i Linux.

Men man kommer inte ifrån att MS har 90% av marknaden, så de allra flesta svenssons kan använda Windows eftersom de gjort det hemma, skolan eller på tidigare arbetsplatsen. Det ger ju företag "gratis" utbildning om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder både Linux och Windows varje dag och har ändå ofta problem med saker som borde vara självklara i Linux.

Har haft motsatta erfarenheten hittills, men jag har som sagt inte kört så mycket.

Skrivet av Baxtex:

Men man kommer inte ifrån att MS har 90% av marknaden, så de allra flesta svenssons kan använda Windows eftersom de gjort det hemma, skolan eller på tidigare arbetsplatsen. Det ger ju företag "gratis" utbildning om man säger så.

Jo, så är det. Å andra sidan borde vem som helst som klarar av MS Office (som jag antar är flitigt använt i offentlig sektor) även klara av Libre Office. Och intranät som kräver IE borde det vara skottpengar på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Egentligen ser jag inte varför. För att avdelningarna inte kan ett skit om Linux eller för att deras användare inte gör det (vilket iofs inte borde vara någon skillnad mot Windows)?

Jag kör inte Linux själv (även om jag pillat med det en del och anser t.ex. att Linux Mint är bättre än Windows 10), men jag tycker det borde vara ett baskrav för offentlig sektor. Varför slänga bort skattepengar på Microsoftlicenser helt i onödan?

Jag kan på intet sätt ge någon helhetsbild av läget, men jag har tidigare jobbat med stordriftig ITverksamhet en del och det som jag skulle se som svårast för strörre organisationer är väl det aningen bristfälliga utbudet i administrationsverktyg för att underhålla klienterna i större drifsmiljöer. Inte för att det inte finns alternativ alls men alternativen har sina brister. Microsofts AD finns det väl bra alternativ för men microsofts SCCM... Utan ordentliga plattformar för att kunna distribuera, uppdatera och hålla koll på skicket på mjukvaran ute på klienterna och hålla koll på hur utrullningarna förlöper (samt förpacka mjukvaran för distribution) blir jobbet svårare.
Egentligen kan ju allt detta göras med egna lösningar/scipt å grejer men så ska det vara enhetligt, ordentligt säkert och delar kanske ska kunna sättas på entrepenad och då blir de här grejerna svåra om de inte följer någon annans standard...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan på intet sätt ge någon helhetsbild av läget, men jag har tidigare jobbat med stordriftig ITverksamhet en del och det som jag skulle se som svårast för strörre organisationer är väl det aningen bristfälliga utbudet i administrationsverktyg för att underhålla klienterna i större drifsmiljöer. Inte för att det inte finns alternativ alls men alternativen har sina brister. Microsofts AD finns det väl bra alternativ för men microsofts SCCM... Utan ordentliga plattformar för att kunna distribuera, uppdatera och hålla koll på skicket på mjukvaran ute på klienterna och hålla koll på hur utrullningarna förlöper (samt förpacka mjukvaran för distribution) blir jobbet svårare.
Egentligen kan ju allt detta göras med egna lösningar/scipt å grejer men så ska det vara enhetligt, ordentligt säkert och delar kanske ska kunna sättas på entrepenad och då blir de här grejerna svåra om de inte följer någon annans standard...

Ah, ok. Så länge som det inte finns smidiga verktyg för drift i större skala så är det förstås inte lockande för de som arbetar med det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Ah, ok. Så länge som det inte finns smidiga verktyg för drift i större skala så är det förstås inte lockande för de som arbetar med det.

Värt att tillägga är att det såklart finns alternaiv här också. På någon nivå iaf. Annars hade inga sådanahär satsningar inom kommuner blivit av alls så nattsvart är det inte. Hur det ser ut med utbudet i dagsläget är jag för övrigt inte helt uppdaterad på.
Men det är dyra, krångliga lösningar som är ganska osexiga och som många inte engagerar sig i så någon bredare communitybas för att bygga dessa system för open source finns väl kanske inte jämfört med microsoft som pumpar in pengar i dessa delar för att infrastrukturryggraden ska finnas där för större företag.
Backend för att ena mängder av olika versionshanteringsdelar för olika OS under samma paraply. Kanske svagaste delen i hela vår mjukvaruvärld hehe.
Det är väl där skillnaden är fortfarande antar jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Här tror jag bristen ligger i utbildning hos administratörer. Det finns flertalet verktyg för att rulla ut uppdateringar och ny programvara hos klienter. Inte så att behöver skriva egna script. Jag själv kör en lösning med ansibel. Google läste jag för ett tag sedan att de körde med ubuntu samt puppet för administration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Ett öppet och demokratiskt samhälle använder självklart öppen källkod.

Låter väldigt långsökt. Kan du utveckla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Liknande försök har gjorts tidigare vilket redan nämnts. Finns det ens några lyckade exempel? På tiden jag var Linux-användare var detta stora nyheter men i många/alla fall har de som gjort bytet gått tillbaks till den tidigare lösningen.

Tanken är god men "open source"-alternativen är för bristfälliga fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skyw00lker:

@Söderbäck: Här tror jag bristen ligger i utbildning hos administratörer. Det finns flertalet verktyg för att rulla ut uppdateringar och ny programvara hos klienter. Inte så att behöver skriva egna script. Jag själv kör en lösning med ansibel. Google läste jag för ett tag sedan att de körde med ubuntu samt puppet för administration.

Mycket möjligt!
Puppet känner jag till sedan innan men har själv inte jobbat med det alls. Det är väl mer kollegor som varit inne på hur brett stöd och utbud av verktyg som finns för respektive plattform och sådant som gjort mig lite fundersam till alternativen för SCCM. Men ja, i mitt fall är det definitivt som du säger att jag inte själv har kunskapen för alternativen här rikigt.

Jag har haft det här som någon slags vag hypotes om varför linux inte får mer momentum inom offentlig sektor. Men det kan ju vara så att det faktiskt ligger i utbildningsdelen för både administratörer och projektledningar. Intressant alternativ!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns massor av bra verktyg, men allt som oftast känner inte folket som skall administrera till dessa då det är en separat marknad från Microsofts motsvarigheter.

Då är det lättare att hävda att de inte finns då man aldrig jobbat med dem eller hört talas om dem.

T.ex. är väl Puppets största konkurrent SaltStack https://saltstack.com/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.