Intel redovisar prestandasiffror efter Spectre- och Meltdown-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Intel redovisar prestandasiffror efter Spectre- och Meltdown-uppdatering

Nu presenterar Intel egna processortester med Spectre- och Meltdown-uppdateringen, vilka bland annat visar på en marginell prestandaskillnad i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vi solklart kan se här är att Windows 7 är klart bättre än Windows 10. Inte bara i GUI utan prestanda med. Som väntat.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Lite sisådär att de inte har med Haswell. Jag väntar nog hellre på verifierbara oberoende tester. Intel vill väl "sminka grisen" lite antagligen. Det vore ju väldigt osmart av dem att släppa prestandatester som visar att det här har fått en mycket stor påverkan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite sisådär att de inte har med Haswell. Jag väntar nog hellre på verifierbara oberoende tester. Intel vill väl "sminka grisen" lite antagligen. Det vore ju väldigt osmart av dem att släppa prestandatester som visar att det här har fått en mycket stor påverkan.

Instämmer starkt. Mitt förtroende för Intel har varit i botten sedan skandalen på K8~ tiden. Rötägg vill forever förbli rötägg. Inte för att AMD kanske gjort samma sak i samma sits. Men vad man antas och vad som skett är två skilda ting.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Instämmer starkt. Mitt förtroende för Intel har varit i botten sedan skandalen på K8~ tiden. Rötägg vill forever förbli rötägg. Inte för att AMD kanske gjort samma sak i samma sits. Men vad man antas och vad som skett är två skilda ting.

Det är tur att du inte är långsint

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite sisådär att de inte har med Haswell. Jag väntar nog hellre på verifierbara oberoende tester. Intel vill väl "sminka grisen" lite antagligen. Det vore ju väldigt osmart av dem att släppa prestandatester som visar att det här har fått en mycket stor påverkan.

Mjo. Jag kör en 4690k i min htpc som även funkar som lanmaskin. Hade gärna sett tester på detta men litar inte ett dugg på vad intel spottar ur sig nu.

Tror du jag får tillbaka 21% av det jag betalade för min 6700k förresten?

Hade varit kul att sälja en bil till dom där och sen åka dit och plocka ur förarsätet eller ett hjul eller nåt då det föreligger en säkerhetsrisk, helt utan att ersätta på något vis.

Skäms fan.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite sisådär att de inte har med Haswell. Jag väntar nog hellre på verifierbara oberoende tester. Intel vill väl "sminka grisen" lite antagligen. Det vore ju väldigt osmart av dem att släppa prestandatester som visar att det här har fått en mycket stor påverkan.

Intel är väl inte värre än något annat företag i den bemärkelsen. Självfallet vill de se så bra ut som möjligt och därför så kanske man filar till siffrorna lite.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är lite optimistiskt att förvänta sig tester på en i5 750.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@Ozzed: "Sminka grisen"? Den var ny den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Instämmer starkt. Mitt förtroende för Intel har varit i botten sedan skandalen på K8~ tiden. Rötägg vill forever förbli rötägg. Inte för att AMD kanske gjort samma sak i samma sits. Men vad man antas och vad som skett är två skilda ting.

Mja, men behöver inte vara ond bara för att man kan komma undan med det. Men vi får se var det här slutar. Om de publicerat äkta siffror som faktiskt visar vilken slagsida Haswell fått av detta så ska jag de dem cred. Helt klart.

Skrivet av Garvey:

Mjo. Jag kör en 4690k i min htpc som även funkar som lanmaskin. Hade gärna sett tester på detta men litar inte ett dugg på vad intel spottar ur sig nu.

Tror du jag får tillbaka 21% av det jag betalade för min 6700k förresten?

Hade varit kul att sälja en bil till dom där och sen åka dit och plocka ur förarsätet eller ett hjul eller nåt då det föreligger en säkerhetsrisk, helt utan att ersätta på något vis.

Skäms fan.

Jag tror att det kommer bli en grupptalan vad det lider, och i så fall så kanske det går vara med och ha en fordran.

Skrivet av Xinpei:

Intel är väl inte värre än något annat företag i den bemärkelsen. Självfallet vill de se så bra ut som möjligt och därför så kanske man filar till siffrorna lite.

De har inget att tjäna på ytterligare oärligheter dock. Folk är redan ursinniga. Det minsta Intel kan göra som plåster på såren vore att ge ärliga siffror, även på de modeller som drabbats riktigt hårt.

Skrivet av Fatmajk:

@Ozzed: "Sminka grisen"? Den var ny den!

Det är vad jag vet ett vedertaget uttryck. I alla fall anväbder vi det här i Jönköping nästan dagligdags.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om prestandaskillnaden på en 3770k har testats? Sitter ju på den själv så det hade ju varit lite tråkigt om man faktiskt förlorade spelprestanda på grund av detta.

Edit: Eller om det finns några prestandatester på äldre CPU'er efter Spectre generellt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Lite sisådär att de inte har med Haswell. Jag väntar nog hellre på verifierbara oberoende tester. Intel vill väl "sminka grisen" lite antagligen. Det vore ju väldigt osmart av dem att släppa prestandatester som visar att det här har fått en mycket stor påverkan.

Källa:
https://cloudblogs.microsoft.com/microsoftsecure/2018/01/09/u...
•With Windows 10 on older silicon (2015-era PCs with Haswell or older CPU), some benchmarks show more significant slowdowns, and we expect that some users will notice a decrease in system performance.
•With Windows 8 and Windows 7 on older silicon (2015-era PCs with Haswell or older CPU), we expect most users to notice a decrease in system performance.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar också på att se lite före och efter prestandaskillnader på Haswell.

Just nu enligt min PC är det inget..men jag vet inte om jag har fått patchen eller inte.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det finns scenarion som orsakar högre prestandatapp vid spelande, en av dessa är spel som streamar assets i realtid från disk som witcher 3 gör eller Forza Horizon 3. Andra spel som inte kör med streaming av data verkar klara sig bättre.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Är dåligt att det ska behöva ta så pass mycket och blir sugen på att köpa ryzen då jag är less på intels uppgraderings väg är noll och ska man köpa en snabbare cpu är det förra gen till massivt överpris för sänka priset är omöjligt ...nä blä på intel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@tellus82: så nu är amd och intel ungefär lika i Witcher 3?
Det är ju en titel som intelanhängare har hånat AMD anhängre om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är tur att du inte är långsint

Utveckla. Nog för att det är längesedan det skedde, men vad har fått dig att tro att Intel är något annat än de var då?
Helt ärligt, ställ ifrån dig limburken och kläm fram vad du vill få sagt.

Det mesta tyder ju på att de drar in på kvalité ju mer försprång de får. När man applicerar TIM motsvarande Clas Ohlsons billigaste kylpasta på en high end processor är väl något galet?

Jag poängtera även att AMD förmodligen gjort detsamma i samma sits. Men det är bara antaganden.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Skulle nog påstå att Intel fortfarande ligger högt i prestanda i witcher 3 men gapet mellan AMD och Intel krymper definitivt. Det är tråkigt att detta sker med Intel och spectre/meltdown men på sätt och vis är det ändå bra att konkurrensen hårdnar än mer tack vare Intels prestandatapp. Pysslar man med IO intensiva saker så lär AMD se väldigt mycket bättre ut helt plötsligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Min i7 860 är långsam som den är. Om den blir änmer slö och laggar på tex killing floor 2 så blir jag sne. Då blir det tippen för skrället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Biasade tester... Kolla in Digital Foundrys tester, stora tapp i spel som Witcher 3 och Crysis 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozal:

Biasade tester... Kolla in Digital Foundrys tester, stora tapp i spel som Witcher 3 och Crysis 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen måste man iakta att de flesta testerna gjorda var _innan_ Intels microcode ens var tillgänglig, ännu mindre applicerad, d v s merparten av testerna visar inte vad den slutliga minskningen blir.

Jag hade planerat en upgradering i slutet av året baserad på nästakommande Intel teknologi, men nu blir det att omvärdera det beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vozal:

Biasade tester... Kolla in Digital Foundrys tester, stora tapp i spel som Witcher 3 och Crysis 3.

0-5% lägre fps är väl inte "stora tapp"?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

0-5% lägre fps är väl inte "stora tapp"?

Fast nu är witcher 3 uppe i 10% tapp över hela slingan och betydligt mer i vissa korta stunder, 0-5% är spel som inte använder asset streaming eller bara kör fåtrådade enklare cpu laster. Detta med Coffee Lake...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@HenrikM: Skulle nog påstå att Intel fortfarande ligger högt i prestanda i witcher 3 men gapet mellan AMD och Intel krymper definitivt. Det är tråkigt att detta sker med Intel och spectre/meltdown men på sätt och vis är det ändå bra att konkurrensen hårdnar än mer tack vare Intels prestandatapp. Pysslar man med IO intensiva saker så lär AMD se väldigt mycket bättre ut helt plötsligt.

Min genomsnitts använding tror jag inte påverkas nämnvärt av prestanda droppen men om jag sett detta när jag köpte min 8700k... Hmmmm... Orsaken till att jag valde den över en 1700/1700x/1800x var att gapet var så där precis stort att balansen tippa över Intels fördel enligt mitt tycke.

Det är ju dock intressant att han testade en i7 4790K och den visade i princip noll skillnad unpatched/patched i Witcher 3, jämfört med 8400 som visade märkbart prestanda drop. Varför skulle det skilja sig?

Permalänk
Medlem

har inte märkt något på min 7920x alls som jag använder den till media, spel mm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu är witcher 3 uppe i 10% tapp över hela slingan och betydligt mer i vissa korta stunder, 0-5% är spel som inte använder asset streaming eller bara kör fåtrådade enklare cpu laster.

Alla test jag sett hitintills är för Coffee Lake processorer som drabbas minst av detta... och sannolikt med Win10 som också är minst drabbat trots att många använder äldre OS.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadArg:

Alla test jag sett hitintills är för Coffee Lake processorer som drabbas minst av detta... och sannolikt med Win10 som också är minst drabbat trots att många använder äldre OS.

Spyware10 är minst drabbad för att den redan gjorde en hel del kernel switchar som win7 inte gjorde och var därmed segare till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Mjo. Jag kör en 4690k i min htpc som även funkar som lanmaskin. Hade gärna sett tester på detta men litar inte ett dugg på vad intel spottar ur sig nu.

Tror du jag får tillbaka 21% av det jag betalade för min 6700k förresten?

Hade varit kul att sälja en bil till dom där och sen åka dit och plocka ur förarsätet eller ett hjul eller nåt då det föreligger en säkerhetsrisk, helt utan att ersätta på något vis.

Skäms fan.

Först sälja en bil med 4-cylindrig motor.
Sen komma med att vi har hittat en säkerhetsbrist.
Vi skickar ut en tekniker som konverterar den till 3-cylindrig för att råda bot på problemet.

Du kan simulera det scenariot med att koppla bort tändkabel till en av tändstiften.
Nu finns det redan motorer som (avsiktligt) inte går på alla cylindrar hela tiden för att bli bränslesnålare.
Men det kan jämföras med att ingen skulle bry sig om de tappar 25% prestanda i anteckningar (notepad).
När man gasar på (kör krävande program i denna analogi), det är då man vill ha prestanda och det är då man blir sur/arg/ledsen/besviken om bilen eller datorn "inte går på alla cylindrar".

Bilanalogins säkerhetsrisk är när du plötsligt tappar massa prestanda vid omkörning, frontalkrockar och får en spectacular meltdown.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 6700k och det var ju inte så farligt om dessa siffror stämmer. Tror inte att jag själv kommer att märka någon skillnad i mitt dagliga spelande eller användande av datorn.

Men tror att det blir AMD nästa gång jag uppgraderar burken, som borde bli i slutet av detta eller början av nästa år.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.