Konsten att välja ett användarnamn

Permalänk
Medlem

Konsten att välja ett användarnamn

Tänkte på detta här om dan när jag reggade mig på Spotify alla namn är upptagna det går inte att regga ens ett konstigt namn det måste va kombinerat med siffror försökte skriva in mig som köttbullar men det var redan upptaget.
Går det att få sin mail med typ för.efternamn utan att använda tecken eller siffror idag?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

typ inte... tänkte en gång skaffa en ny gmail med en lite mer seriös användarnamn men ICKE... det enda som fanns kvar var typ NickeMcswagster3333255@gmail.com... inte direkt något man vill skriva på CV:et så jag sket i att

en lösning är väl kanske att skaffa egen domän

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Jag lyckades norpa för.efternamn47@.mail
Så i värsta fall tror väl folk man är en Hitman, om man är insatt de termerna.

Annars är det stört omöjligt att lyckas få en vettig användare/mail idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är väldigt väldigt trångt på webben idag. Så om du inte har något "exotiskt" så kommer du få ta olika användarnamn överallt, alternativ samma användarnamn fast med siffror efter. Själv har jag ett väldigt unikt användarnamn som jag lyckats använda överallt.

Ang mejl så knyckte jag till mig 2 adresser samma dag de släppte hotmail.se mejlerna (fanns bara hotmail.com förut). Så har fina för.efternamn adresser till cv etc

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

förnamn.efternamn är ju i stort sett omöjligt att få tag i, speciellt om man har ett lite vanligare namn. Jag har lyckats norpa "förnamn.e" och liknande på några ställen dock.

Permalänk
Medlem

Har man relativt vanligt namn är det nog tyvärr ganska kört. Snyggast är ju helt klart förnamn.efternamn@domän.com, men det finns ju helt ok varianter som:

efternamn.förnamn
förnamnefternamn
efternamnförnamn
förnamn_efternamn
efternamn_förman

Men har man ett tillräckligt vanligt namn är ju tyvärr ofta även dessa tagna. Kör själv med förnamn.efternamn4@gmail.com. Helt ok men stör mig på fyran, hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä, det är jobbigt. Gillar att en del har börjat med att man får en unik siffra efter sitt namn som ej syns i de flesta fall, och sedan har man sin epostadress som inloggning. Problemet med unik epostadress kvarstår förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänkte på detta här om dan när jag reggade mig på Spotify alla namn är upptagna det går inte att regga ens ett konstigt namn det måste va kombinerat med siffror försökte skriva in mig som köttbullar men det var redan upptaget.
Går det att få sin mail med typ för.efternamn utan att använda tecken eller siffror idag?

Det som eventuellt kan funka idag är typ "förnamn.mellannamn.efternamn@gmail.com, eller möjligen initialer i mellannamnet. typ ankan.t.uttern@gmail.com (ville inte riskera en riktig adress men du fattar principen).

Själv är mitt nick något som följt med sedan jag var typ 13, och jag har haft turen att kunna använda det som artistnamn också, men nog fasen finns det en nattklubb i Tjeckien eller vad det var som heter "Club Ozzed", och någon på deviantart tror jag som heter samma, så det är fasiken knepigt alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag har tagit med mitt mellannamn i min mail vilket resulterade i namnmellannamnefternamn@mail.com

detta brukar funka, ibland med punkter ibland utan

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Fram med skämskudden och byt ut en bokstav mot en siffra Men spotify måste väl kunna ta mail som användarnamn?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Registrera dig med personnumret inklusive de 4 sista siffrorna och landskod, detta användarnamn brukar alltid vara ledigt.

Jag gillar annars ställer där de säger saker som användarnamnet Lillsnorre (Hem till Midgård Tv4) är upptaget och så visar de olika alternativ åt en och en bara väljer en och jag upplever ej samma problem som TS.

Permalänk
Medlem

jag har förnamn@efternamn.se
Funkar bra

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag tog bara förnamnefternamn.initialer@ det var inget konstigt för mig iaf. Har fungerat för flera jag känner.

Permalänk
Medlem

Tycker mitt sätt har funkat fint hittills, bara att sätta ihop två slumpmässiga svenska ord utan å ä eller ö.

Med det sagt, Krabbtumme är inte supersnyggt, men det är alltid ledigt.

För seriösa e-mail där min vanliga gmail inte duger, har jag fixat en egen domän och byggt en simpel sida på Squarespace. fornamn@efternamn.site ser iallafall tillräckligt proffsigt ut.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Jag fick en såndan här senast jag reggade mig "g.jonsson@protonmail.com" notera att det är en fiktiv adress för exempel och inte min.
Nu var jag relativt tidigt ute när de släppte tjänsten, fick donera pengar för att få tillgång till den.

Känns seriöst fast man måste bokstavera domänen varje gång man säger den till någon.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

På just spotify har jag två väldigt gamla konton, ena med användarnamn "50" och det andra "♪".

Sådeså

Permalänk
Medlem

envelope91, fult och jävligt random men ändå var det någon som hade tagit det på twitter lol xD

Permalänk
Medlem

Jag har förnamn.efternamn hos både Gmail, Outlook och de andra jag valde för ett bra tag sen. När jag och min fru gifte oss för ett tag sen kunde hon iaf ta efternamn.förnamn efter att ha bytt efternamn, vet inte om hon försökte med förnamn.efternamn först.

Jag har för det mesta reggat förnamnefternamn som användarnamn då det varit ledigt, t.ex. hos Spotify osv. Annars jag har tagit användarnamn från spelnamn jag haft om jag vill vara lite mer inkognito.

Har väl ett relativt ovanligt namn i Sverige och kanske i världen, iaf om man tittar på vad man hittar med googling och Facebook så finns det några i världen med samma namn och stavning (finns t.ex. 6 pers på Facebook inkl mig, ingen från Sverige).

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag på förnamn.efternamn@gmail.com när gmail var ganska nytt. Tror knappast jag skulle lyckas med det idag. Nu har jag dock även förnamn@efternamn.tld som primär email.

Permalänk
Medlem

Om man har ett vanligt namn har det tyvärr blivit nästan helt omöjligt att skaffa en e-postadress från Google eller Microsoft utan att det ser ut som en tolvåring kommit på den. Fick själv vända mig till mindre leverantörer som Protonmail.com och Mail.com för att få förnamn.efternamn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag lyckades norpa för.efternamn47@.mail
Så i värsta fall tror väl folk man är en Hitman, om man är insatt de termerna.

Annars är det stört omöjligt att lyckas få en vettig användare/mail idag.

Kan ju vara en idé att hålla utkik efter nya tjänster. På Protonmail har jag t ex fått precis de namn jag vill ha.

Skrivet av Ragin Pig:

Fram med skämskudden och byt ut en bokstav mot en siffra Men spotify måste väl kunna ta mail som användarnamn?

Går det? Trodde Spotify gått över helt till facebook inlogging (urk).

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tråd!

Som någon innan i tråden sade:
Lösningen stavas egen domän. Kostar ju inga stora summor idag/år.

Själv har jag försökt vara förutseende i att sno åt mig så mycket jag kan från sådant jag dels har användning av, dels sådant jag tror jag kan ha användning av i framtiden. Har då tagit följande i besittning:

E-postadresser:
för.efternamn@gmail.com (hade ju varit gapigt att ha förnamn@gmail.com, men jag missade att komma med i betan 2004 utan kom med först året efter.
för.efternamn@outlook.com
för.efternamn@icloud.com

Twitter:
FörnamnEfternamn

Instagram:
FörnamnEfternamn

Domän:
Förnamnefternamn.se

Jag har ett mycket vanligt förnamn, något mer ovanligt efternamn. Dock finns det en kille där ute som har samma namn - och strategi - som mig har jag märkt. Han har tagit förnamnefternamn.com, men jag har ändå tagit det mesta före honom

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Använder företags-domänen så För.efternamn@domänen
Sen dom gånger man har behövt en till mejl för mindre seriösa saker så har det ju varit omöjligt, går ju knappt att komma ihåg det.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

3 första i förnamn + 2 sista i efternamn .efternamn@domän.se
Ganska vanligt att få som användarnamn av t.ex. skolor.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går det? Trodde Spotify gått över helt till facebook inlogging (urk).

Jag har inte Facebook och kan logga in med antingen username eller e-mail.

Permalänk
Medlem

Jag är välsignad med att jag är den enda i världen som heter som jag, så det är inga problem för egen del.

Jag har:
förnamn.efternamn@gmail.com
förnamn.efternamn@hotmail.com
förnamn@efternamn.com

Permalänk
Medlem

förnamn@efternamn.se som vidarebefordrar min mail till förnamn.efternamn@gmail.com
En av fördelarna med taget efternamn. Men jag vet hur det är då mitt nick är väldigt vanligt och oftast taget om man inte är snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

jag har förnamn@efternamn.se
Funkar bra

Mitt efternamn var dessvärre redan taget, men använder mail@förnamnefternamn.nu istället.

Sen har man ju ett helt knippe genom jobbet.
förnamn.efternamn.siffra@domän.com
Första ur förnamnet, sex första ur efternamnet, två siffror@annandomän.com
användarID@tredjedomän.se

Säkert ett par till som jag inte har varit inne på någon gång. När kunden kör sitt AD separerat från vårat blir det oftast en ny epostadress.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Relik 📜

Under hemdator-åren var det vanligt att ha förnamn.telefonnummer@telia.se etc. Alla tyckte det var en bra idé då, såhär i efterhand givetvis orimligt korkat. Då fanns inte riktigt tankarna på att man kunde "hitta andra" via internet.

Jag har ett ganska ovanligt efternamn, så.. Än så länge fungerar förnamnefternamn (som synes..) bra. Före jag gifte mig var det dock struligare, då fick jag blanda in siffror och annat trams.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skönt att ha släktnamn ibland, bara några generationer tillbaka som har det efternamnet, så är ensam att ha den namnkombinationen. Värre är det att ingen verkar kunna svaga till det, sett otaliga stavningar genom åren

Visa signatur

ggmu