LG lanserar spelinriktade bildskärmar på CES 2018

Permalänk
Melding Plague

LG lanserar spelinriktade bildskärmar på CES 2018

Tillverkaren LG vill slå sig in på marknaden för gaminginriktade skärmar, med de tre nya modeller i olika storleksklasser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

LG 34GK950G lät riktigt intressant. Hoppas priset blir bra!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Avstängd

Mehh, kan man inte ha AMD FreeSync och Nvidia G-Sync i samma skärm?

Permalänk
Medlem

Den där 34-tumsmodellen såg ju rätt så intressant ut med G-Sync, HDR och 98% DCI-P3. Priset lär däremot inte vara lika intressant

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

32GK850F låter riktigt intressant.
Har följt deras 30" VA skärm men inte hört mycket mer, och den verkar inte lika snabb som IPS motsvarigheter.

Själv bryr jag mig inte om g-sync ett dugg, däremot är det ju trist att man inte kan aktivera ulmb men inte en dealbreaker.
Om priset blir betydligt lägre så hey.
Får följa denna

Även om MS säger shitnada egentligen så är det intressant att se 1ms claim på en IPS baserad skärm, inte sett tidigare utan varit 4ms.

Permalänk
Medlem

När jag såg rubriken tänkte jag YES äntligen oled men ne...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

YES!!! 34GK950G fy fan vad nice dom lär ju inte ha sämre QC än Asus i alla fall.
Kan lätt lägga runt 13k på detta, lagom trött på alla sunkiga små "fel" på min Asus. Typ horribel så fort det blir mörka scener...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mehh, kan man inte ha AMD FreeSync och Nvidia G-Sync i samma skärm?

Tror det går tekniskt men Nvidia om någon skulle inte tillåta det.

Permalänk
Inaktiv

Är lite fascinerad över att dom valde en 1080 pixelmatris på 27" skärmen. För att fylla ut antalet pixlar på bredd x höjd så blir dom individuella pixlarna större än på en mindre skärm, vilket ger en pixlig eller blockig upplevelse. På en tidigare 27" jag hade med 1080 så var det närmast en mardrömsupplevelse.

Men jag antar att 240hz är det stora paradnumret där, då dom satsar på uppdateringsfrekvens över upplösning. Men jag hade personligen hellre köpt en 1440 skärm med 100 / 120 / 144hz än 1080 på 240hz.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender:

Ingen HDR på 34"-modellen ser det ut som, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

32GK850F låter riktigt intressant.
Har följt deras 30" VA skärm men inte hört mycket mer, och den verkar inte lika snabb som IPS motsvarigheter.

Själv bryr jag mig inte om g-sync ett dugg, däremot är det ju trist att man inte kan aktivera ulmb men inte en dealbreaker.

Som Nvidiaägare själv, så är jag mer sugen på att 32GK850G ska komma till Sverige.
Den har gsync istället för freesync, men är å andra sidan en VA-panel. Sorgligt nog har den inte heller ULMB såvitt jag hört. (skulle gissa att VA-panelen bedömts som för långsam för att aktivera den funktionen)

Så på sätt och vis skulle jag nog helst se en kombination av IPS-panelen från F modellen, med gsync från G modellen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som Nvidiaägare själv, så är jag mer sugen på att 32GK850G ska komma till Sverige.
Den har gsync istället för freesync, men är å andra sidan en VA-panel. Sorgligt nog har den inte heller ULMB såvitt jag hört. (skulle gissa att VA-panelen bedömts som för långsam för att aktivera den funktionen)

Så på sätt och vis skulle jag nog helst se en kombination av IPS-panelen från F modellen, med gsync från G modellen

Jo jag har följt den en hel del. Men som du säger saknas ULMB även på denna fast den har g-sync, antagligen som du säger är VA panelen boven. Den ryktades ju först vara IPS men visade sig vara VA, därefter försvann mitt intresse en hel del för den.
Så ja, en mix med dom 2 vore bra.

Denna freesync skärmen ser ju betydligt billigare ut sett till foten osv. K850G ser mer premium ut, och även baksidan med lightringen osv.
Så priset är väl det som är mest intressant typ.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de inte överdrivit för mycket med 1ms IPS panel och att de fått bort en del BLB och IPS glow. Är väl lite för mycket att hoppas på, men man vet aldrig!

Permalänk
Medlem

Härligt att se mer konkurrens, känns som det så småningom börjar hända grejjer igen på spelskärmsfronten.

31,5", 1440p, IPS, 144Hz ULMB stöd, HDR (eller nja HDR är bonus, inget måste)

Det får bli nästa skärm, vem som nu först blir att offerera detta. Efter att ha blivit frälst utav 144Hz ULMB (BenQ Blur Reduction men samma sak) så är det svårt att nergradera sig dock, även mellan 120 och 144Hz är det tydligen skillnad på den punkten också. Undrar huruvida IPS paneler klarar 144Hz ULMB utan att introducera eftersläp, 240Hz TN panelerna klarar typ upp till stil med 170~180Hz nånting sånt med goda resultat så kan tänka mig det motsvarar ungefär 144Hz vad de snabbaste IPS panelerna klarar av kanske.

Själv älskar jag ULMB / strobing, mera så än GSYNC/Freesync då redan i 144Hz ULMB känns ju spelen flyta på mycket mjukare än vad 240Hz och icke ULMB gör, det är som att spela med CRT skärm.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har frågats förut men Nivida G-Sync och AMD Freesync i samma skärm. Något som inte lär vara praktiskt genomförbart eftersom det kräver separata kretsuppsättningar för att driva panelen. Skulle bli en komplex och ovanlig, ej tidigare skådad produkt, som ingen köper eftersom det skulle bli rätt mycket dyrare än att bygga en skärm baserad en och samma kretsuppsättning som man alltid gjort.

Den närmaste liknelsen jag kan komma på är att moderkortstillverkare byggde moderkort där du har både Z270 och X370-styrkretsar på ett och samma moderkort. För vem skulle den produkten vara användbar?

Dessutom skulle det tvinga en AMD-GPU-ägare att betala extra pengar för en G-Sync-modul de inte kan använda. Forumet skulle ju brinna upp!

Permalänk

VA eller IPS?

Om jag inte misstagit mig står det på infobladet för 32GK850F att det rör sig om en VA-panel. Alltså inte IPS som det står i artikeln? Granskar man bilden i artikeln står det "VA" högst upp i punktlistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZpire:

Om jag inte misstagit mig står det på infobladet för 32GK850F att det rör sig om en VA-panel. Alltså inte IPS som det står i artikeln? Granskar man bilden i artikeln står det "VA" högst upp i punktlistan.

Aha, du har rätt, det syns ju faktiskt på bilden...
Och det verkar väl rimligt med tanke på att deras andra 31,5 tums skärm är VA.
Otur för Nivity

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

@Gender Bender:

Ingen HDR på 34"-modellen ser det ut som, tyvärr.

Verkar stämma. Lär fortfarande bli en trevlig skärm, men den blev inte lika intressant nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: Den har väl inte HDR?

Permalänk
Avstängd

Ursäkta, men "vill slå slå sig in"? De är redan kungar av Gamingskärmar.
Med vänliga hälsningar, ägare till LG W2363D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ursäkta, men "vill slå slå sig in"? De är redan kungar av Gamingskärmar.
Med vänliga hälsningar, ägare till LG W2363D.

https://www.flatpanelshd.com/pictures/lgw2363d_large4.jpg

Jag håller med dig. Hade en spelskärm från LG redan 2003, fast en CRT som det var på den tiden. 100 Hz, plant bildrör och hög upplösning.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Den där 34-tumsmodellen såg ju rätt så intressant ut med G-Sync, HDR och 98% DCI-P3. Priset lär däremot inte vara lika intressant

Inte jättelångt från deras nuvarande 34" modell, och priset lär väl inte vara jättelångt därifrån heller.

Dagens trend är ju att göra påslag på nya modeller istället för att sänka priset på gamla, så gissar att den går på runt 1100 dollar kanske 1200 dollar på sin höjd. I Sverige ska ju massa skatter och avgifter slängas på så antagligen 14-15k eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Ursäkta, men "vill slå slå sig in"? De är redan kungar av Gamingskärmar.
Med vänliga hälsningar, ägare till LG W2363D.

https://www.flatpanelshd.com/pictures/lgw2363d_large4.jpg

Samma här. Hade en LG W2363D som var guld (förutom designen då.. hatade det faktum att den inte hade knappar och rullen på botten av den) och tyvärr så lyckades jag köra den i backen när jag skulle flytta den. Det var även den första 144 Hz skärmen som låg i nog lågt pris för att man skulle bli intresserad.

Skrivet av Gender Bender:

Den där 34-tumsmodellen såg ju rätt så intressant ut med G-Sync, HDR och 98% DCI-P3. Priset lär däremot inte vara lika intressant

Sett till vad skärmar med liknande specs kostar så ska man vara glad om den landar hitom 10.000:- strecket. Alltså lååååååångt ifrån ramarna av min budget tyvärr. Lite för stor också. Anser att allt över 27" är lite för stort.

Skrivet av Spawnbadboy:

När jag såg rubriken tänkte jag YES äntligen oled men ne...

Skickades från m.sweclockers.com

OLED kommer inte att prioriteras i datorskärmar än på ett par år. Dessa företag brukar oftast prioritera TV före datorskärmar och just nu så är det just LG de enda som faktiskt kör med OLED fullt ut i sitt TV sortiment.

Skrivet av Laxpudding:

Det har frågats förut men Nivida G-Sync och AMD Freesync i samma skärm. Något som inte lär vara praktiskt genomförbart eftersom det kräver separata kretsuppsättningar för att driva panelen. Skulle bli en komplex och ovanlig, ej tidigare skådad produkt, som ingen köper eftersom det skulle bli rätt mycket dyrare än att bygga en skärm baserad en och samma kretsuppsättning som man alltid gjort.

Den närmaste liknelsen jag kan komma på är att moderkortstillverkare byggde moderkort där du har både Z270 och X370-styrkretsar på ett och samma moderkort. För vem skulle den produkten vara användbar?

Dessutom skulle det tvinga en AMD-GPU-ägare att betala extra pengar för en G-Sync-modul de inte kan använda. Forumet skulle ju brinna upp!

Sas det iof. om både SLI och CF kompatibla moderkort på en och samma styrkrets. Detta fick man ju se. Däremot tror jag att priset (som du nämner) skulle avskräcka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Är det någon som har ett logiskt svar på varför 21:9 skärmarna inte ens pallar upp till 144hz?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megagurra:

Är det någon som har ett logiskt svar på varför 21:9 skärmarna inte ens pallar upp till 144hz?

Du kliver långt över dagens bandbreddsgräns på 600 MHz/18 Gbps med 3440x1440 pixlar över 100 Hz. Här finns det ännu inte några tillgängliga masstillverkade kretsuppsättningar vilka kliver högre. Med undantag då för Nvidias senare G-Syncmoduler som idag når till de runt 650 MHz som krävs för 120 Hz i den upplösningen.

Uppenbarligen flyttas också gränsen framåt med de 4K/144 Hz-skärmar som nu verkligen kommer - också de med Nvidia bakom kretsuppsättningarna.

Detta kommer att ändras framöver, särskilt när HDMI 2.1 är spikad där upp till 1600 MHz/48 Gbps specificeras. Så fler tillverkare av kretsuppsättningar kommer att hoppa på tåget så sakteliga.

Tar upp i detalj i den här teknikstunden samt artikeln om pixelklockan, länkad i signatur (och i teknikstunden)

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

När jag såg rubriken tänkte jag YES äntligen oled men ne...

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma tanke.

@laxpudding Vilket år kan man hoppas på OLED (eller annan teknik) med riktig svärta i datorskärmar (runt 30'')?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

@laxpudding Vilket år kan man hoppas på OLED (eller annan teknik) med riktig svärta i datorskärmar (runt 30'')?

Det finns ju på sätt och vis redan nu...
https://www.youtube.com/watch?v=ESzWY0hW85Y
Proffs-OLED med 4k, 30 tum, klockrena färger, vettig ljusstyrka, HDR-stöd, 12ms inputlag mm.
Kostar dock drygt 300.000kr

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mackansson:

@laxpudding Vilket år kan man hoppas på OLED (eller annan teknik) med riktig svärta i datorskärmar (runt 30'')?

Det där med kristallkulan igen.

Saker kommer när saker kommer. Vilket ofta aldrig inträffar. Vi lär få veta ganska långt i förväg när produkterna kommer. Men även då är det inte säkert det blir en verklighet. Dell hade sin 30-tums OLED på CES 2017 som de sålde i USA. Men den produkten verkar endast ha sålts i väldigt begränsad omfattning.

Sedan är det förstås en fråga om pengar. OLED-skärmar har funnits i många år och går att köpa. Sonys BVM X300 kan nog räknas som en av de bästa kommersiellt tillgängliga monitorerna någonsin. Men är också en referensskärm som kostar därefter. Finns betydligt enklare varianter för betydligt mindre pengar ≈ 50.000 kr eller så.

Däremot är OLED på konsumentsidan och som traditionell datorskärm 24-32 tum för priser som inte ger folk hicka? Det är något som jag tror kommer att bli svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där med kristallkulan igen.

Saker kommer när saker kommer. Vilket ofta aldrig inträffar. Vi lär få veta ganska långt i förväg när produkterna kommer. Men även då är det inte säkert det blir en verklighet. Dell hade sin 30-tums OLED på CES 2017 som de sålde i USA. Men den produkten verkar endast ha sålts i väldigt begränsad omfattning.

Sedan är det förstås en fråga om pengar. OLED-skärmar har funnits i många år och går att köpa. Sonys BVM X300 kan nog räknas som en av de bästa kommersiellt tillgängliga monitorerna någonsin. Men är också en referensskärm som kostar därefter. Finns betydligt enklare varianter för betydligt mindre pengar ≈ 50.000 kr eller så.

Däremot är OLED på konsumentsidan och som traditionell datorskärm 24-32 tum för priser som inte ger folk hicka? Det är något som jag tror kommer att bli svårt.

Dell (alienware) sade på ces att de skulle komma med någon info om oled senare i år men nämnde inte vad. Kanske bara är en ny oled-laptop, de har ju tidigare släppt en 13" alienware laptop med oled.

Permalänk
Medlem

32GK850F "Nano-ips" 1 ms.
Stämmer detta verkligen?
För när man googlar hittar man bara att det är exakt samma som G modellen fast med freesync istället för G-sync.
Vilket också vore logiskt. G = g-sync, F = freesync.

Så artikeln måste ju vara fel.

Du kanske vet något om detta @Laxpudding ?
Tyckte det lät för bra för att vara sant med IPS 1ms ;/