Intel redovisar prestandasiffror efter Spectre- och Meltdown-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Mjo. Jag kör en 4690k i min htpc som även funkar som lanmaskin. Hade gärna sett tester på detta men litar inte ett dugg på vad intel spottar ur sig nu.

Tror du jag får tillbaka 21% av det jag betalade för min 6700k förresten?

Hade varit kul att sälja en bil till dom där och sen åka dit och plocka ur förarsätet eller ett hjul eller nåt då det föreligger en säkerhetsrisk, helt utan att ersätta på något vis.

Skäms fan.

Skrivet av GuessWho:

Först sälja en bil med 4-cylindrig motor.
Sen komma med att vi har hittat en säkerhetsbrist.
Vi skickar ut en tekniker som konverterar den till 3-cylindrig för att råda bot på problemet.

Du kan simulera det scenariot med att koppla bort tändkabel till en av tändstiften.
Nu finns det redan motorer som (avsiktligt) inte går på alla cylindrar hela tiden för att bli bränslesnålare.
Men det kan jämföras med att ingen skulle bry sig om de tappar 25% prestanda i anteckningar (notepad).
När man gasar på (kör krävande program i denna analogi), det är då man vill ha prestanda och det är då man blir sur/arg/ledsen/besviken om bilen eller datorn "inte går på alla cylindrar".

Bilanalogins säkerhetsrisk är när du plötsligt tappar massa prestanda vid omkörning, frontalkrockar och får en spectacular meltdown.

Nja en bättre bilanalogi skulle jag nog säga är att fuska med utsläppen för att sedan återkalla bilarna för att patcha mjukvaran och därigenom sänka prestandan med upp till en ~10% http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-s...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon127948:

Spyware10 är minst drabbad för att den redan gjorde en hel del kernel switchar som win7 inte gjorde och var därmed segare till att börja med.

Det börjar bli väldigt tröttsamt med ditt "Spyware10", Windows 10 är inte något spyware, det spionerar inte mer än något annat mainstream OS.

Det är däremot betydligt mer öppet med att det samlar info och det går att stänga av, både i Windows och med 3'e parts programvara.

Sedan är det betydligt snabbare, säkrare och stabilare än tidigare Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Det börjar bli väldigt tröttsamt med ditt "Spyware10", Windows 10 är inte något spyware, det spionerar inte mer än något annat mainstream OS.

Det är däremot betydligt mer öppet med att det samlar info och det går att stänga av, både i Windows och med 3'e parts programvara.

Sedan är det betydligt snabbare, säkrare och stabilare än tidigare Windows.

Kan du visa på någon data som visar att Linux, någon av BSDs, macos eller till och med win7 spionerar ens i närheten av vad win10 gör? Kan du visa på något annat OS som av default trycker användaren mot molnet, som är helt osäkert, vid default install?

Att någon är öppen med att de spöar upp dig varje dag gör det inte bättre. Likaså är det knappast mindre spionering på användaren om MS erkänner det.

Till slut är win10 inte snabbare och definitivt är det inte säkrare då ett säkert OS spionerar inte på sin användaren och gör inte sitt bästa för att dennes data ska hamna i molnet.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Inte vi i Malmö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du visa på någon data som visar att Linux, någon av BSDs, macos eller till och med win7 spionerar ens i närheten av vad win10 gör? Kan du visa på något annat OS som av default trycker användaren mot molnet, som är helt osäkert, vid default install?

Att någon är öppen med att de spöar upp dig varje dag gör det inte bättre. Likaså är det knappast mindre spionering på användaren om MS erkänner det.

Till slut är win10 inte snabbare och definitivt är det inte säkrare då ett säkert OS spionerar inte på sin användaren och gör inte sitt bästa för att dennes data ska hamna i molnet.

Men snälla... Hela poängen med spioneri är att en som blir spionerad på inte vet om det.

Om du säger "Jag kommer sitta och titta över axeln på det du gör", och jag säger "OK". Så är inte det spioneri. Du må ha dina åsikter. Men det ligger dig i fatet med dina konstanta hyperboler.

Gillar du inte Windows 10 så använd det självklart inte, men det är fånigt att hålla på och svartmåla och sprida FUD som du gör. Du har ju inte lyckats få en enda jävel att gå tillbaka till ett tidigare OS, och ingen som tänkt uppgradera till Windows 10 har låtit bli efter att ha sett din skrämselpropaganda. Så det är liksom poänglöst att hålla på som du gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon127948:

Kan du visa på någon data som visar att Linux, någon av BSDs, macos eller till och med win7 spionerar ens i närheten av vad win10 gör? Kan du visa på något annat OS som av default trycker användaren mot molnet, som är helt osäkert, vid default install?

Att någon är öppen med att de spöar upp dig varje dag gör det inte bättre. Likaså är det knappast mindre spionering på användaren om MS erkänner det.

Till slut är win10 inte snabbare och definitivt är det inte säkrare då ett säkert OS spionerar inte på sin användaren och gör inte sitt bästa för att dennes data ska hamna i molnet.

Bla Ubuntu har gjort det: https://www.gnu.org/philosophy/ubuntu-spyware.en.html
Windows 7 "Spionerar" lika som Windows 10, det dock lika som i 10'an inte några som helst vitala uppgifter.

MacOS lixom iOS följer varje steg du tar, tror du annat är du bara förbannat dum.

Jo, alla tester visar att Windows 10 är snabbare och säkrare än tidigare versioner.
All data som Windows skickar till molnet är dessutom krypterad så lägg ner snälla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kan du visa på någon data som visar att Linux, någon av BSDs, macos eller till och med win7 spionerar ens i närheten av vad win10 gör? Kan du visa på något annat OS som av default trycker användaren mot molnet, som är helt osäkert, vid default install?

Att någon är öppen med att de spöar upp dig varje dag gör det inte bättre. Likaså är det knappast mindre spionering på användaren om MS erkänner det.

Till slut är win10 inte snabbare och definitivt är det inte säkrare då ett säkert OS spionerar inte på sin användaren och gör inte sitt bästa för att dennes data ska hamna i molnet.

Mannen har du glömt bort Ubuntu och Amazon, sätt dig ner tack!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Man får väl klocka lite till då! Satt i dag och lekte med en I5 650 i 4,7 Ghz och folk frågade varför?
Det vet inte jag heller för den blir aldrig snabb...

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk

Om alla datorer blir långsammare så blir väl alla det och det innebär att det blir samma i alla fall!
Om inte AMD och en del ARM klarar sig!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fråga är ju hur äldre arkitekturer påverkas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nja en bättre bilanalogi skulle jag nog säga är att fuska med utsläppen för att sedan återkalla bilarna för att patcha mjukvaran och därigenom sänka prestandan med upp till en ~10% http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-s...

Jag tänkte mer på bensin och du tänkte mer på diesel ser jag.

En skillnad med mitt exempel är att dra en tändspole och testa om man märker det när man kör kan nästan vem som helst göra.
Bara man har en bil (eller motorcykel) med en bensinmotor med tillräckligt många cylindrar att den kan köra utan att tända på alla.

Det är inte alla som kan mappa ECU och har tillgång till bromsbänk.
Men om man är en bilnörd med gott om tid och pengar, ordentlig verkstad och inte drar sig för att skaffa eftermarknads ECU och göra nya mappningar och dyl så kan man göra mer. Det har du helt rätt i.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: ja! speciellt när man sitter på det och arbetar med den i vardagslivet. har ett i7 4770. hade varit väldigt intressant och se de prestandatappet. samt jag har en lenovodator med i5 3230m eller något sådant. hur mycket segare blev denna bärbara dator efter detta? inte kul om det kommer ha en märkbar effekt. vill ju inte direkt punga ut 18.000k på en ny bärbar dator :S

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk

Att min speldator med i7 4790k med 88w tdp tappar 10% är inte hela världen, det är sällan just processorns prestanda som är en flaskhals för mig där. Men hur mycket prestanda tappar min stackars htpc med 2w tdp Intel Atom X5-Z8350? Den är ju olidligt svag redan innan så tappar den 20% så är ju det mer kännbart...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag fattar tabellen rätt tappar man några procent här och där och ”data analysis” tar några procent längre tid.
Problemet är väl att innan man ens kommer till nån analys så har man kastat ut datorn genom fönstret för att man tappar 20% i responsiveness på en 6700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Mannen har du glömt bort Ubuntu och Amazon, sätt dig ner tack!

Och de tog bort det för att folk blev förbannade. Det du säger är att man ska godta att MS spionerar på alla sina användare för "reasons". Jag vet att du är bortskämd naiv svensk som har aldrig upplevt något lite mer otrevligt men även du borde sluta med sådan logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Och de tog bort det för att folk blev förbannade. Det du säger är att man ska godta att MS spionerar på alla sina användare för "reasons". Jag vet att du är bortskämd naiv svensk som har aldrig upplevt något lite mer otrevligt men även du borde sluta med sådan logik.

Lol, hur lyckades du med den stora bedriften att dra den slutsatsen?

Oneplus då? Hur ser det ut där. Ni nix fags är likadana.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men snälla... Hela poängen med spioneri är att en som blir spionerad på inte vet om det.

Om du säger "Jag kommer sitta och titta över axeln på det du gör", och jag säger "OK". Så är inte det spioneri. Du må ha dina åsikter. Men det ligger dig i fatet med dina konstanta hyperboler.

Gillar du inte Windows 10 så använd det självklart inte, men det är fånigt att hålla på och svartmåla och sprida FUD som du gör. Du har ju inte lyckats få en enda jävel att gå tillbaka till ett tidigare OS, och ingen som tänkt uppgradera till Windows 10 har låtit bli efter att ha sett din skrämselpropaganda. Så det är liksom poänglöst att hålla på som du gör.

På vilket sätt ändrar det sig om du vet om det? Du kommer fortfarande att vara övervakad och allt du gör kommer andra känna till. VI vet redan hur folk reagerar på massövervakning. Att folk här är naiva nötter som gillar övervakning är inte mitt problem men jag tänker inte hålla käften för att sanningen stör dig. Du får klaga till någon PK moderator eller något.

Intressant att det är skrämselpropaganda när det är MS som övervakar men hur skulle du reagera om det var ett kinesiskt eller ryskt bolag som övervakade dig på exakt samma sätt som MS gör genom win10?

Jag är medveten att de flesta här har aldrig levt igenom lite otrevligare tider eller saker då Sverige är bortskämt som få andra länder, så att ni har väldigt lite förmåga att förstå vad sådant gör med samhället men kanske finns det en och annan person som klarar av att lära från andras misstag och historien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GarfieldPower:

Lol, hur lyckades du med den stora bedriften att dra den slutsatsen?

Oneplus då? Hur ser det ut där. Ni nix fags är likadana.

För att du inte fattar att massövervakning är dåligt för samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Min i7 860 är långsam som den är. Om den blir änmer slö och laggar på tex killing floor 2 så blir jag sne. Då blir det tippen för skrället...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du skickar din i7 860 till mig så betalar jag frakten. 😉

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Och de tog bort det för att folk blev förbannade. Det du säger är att man ska godta att MS spionerar på alla sina användare för "reasons". Jag vet att du är bortskämd naiv svensk som har aldrig upplevt något lite mer otrevligt men även du borde sluta med sådan logik.

Säger de ja.

Skrivet av anon127948:

För att du inte fattar att massövervakning är dåligt för samhället.

Hindrar inte politiker och företag att införa det. Börjar ana att du är ganska naiv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Prestandan sjönk som en sten i vissa spel för mig efter uppdateringen. I Prey hade jag i genomsnitt 100-120 fps före uppdateringen och har 55-75 efter. Hade ju redan flaskhals innan det här eländet dök upp.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Prestandan sjönk som en sten i vissa spel för mig efter uppdateringen. I Prey hade jag i genomsnitt 100-120 fps före uppdateringen och har 55-75 efter. Hade ju redan flaskhals innan det här eländet dök upp.

Om det stämmer så är det ju snarare vissa spel som är trasiga. Kan det ha att göra med typ aggressiv kopieringsskydd som är inne och pillar i kerneln? Inbyggt spyware som konstant läser hela din disk? Annars finns det ju ingen anledning till varför det skulle droppa så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Om det stämmer så är det ju snarare vissa spel som är trasiga. Kan det ha att göra med typ aggressiv kopieringsskydd som är inne och pillar i kerneln? Inbyggt spyware som konstant läser hela din disk? Annars finns det ju ingen anledning till varför det skulle droppa så mycket.

Jag konstaterar bara faktumet att prestandan blev urusel i vissa spel jämfört med före uppdateringen. Alternativet är ju att Microsofts fix helt enkelt bara är kass.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

På vilket sätt ändrar det sig om du vet om det? Du kommer fortfarande att vara övervakad och allt du gör kommer andra känna till. VI vet redan hur folk reagerar på massövervakning. Att folk här är naiva nötter som gillar övervakning är inte mitt problem men jag tänker inte hålla käften för att sanningen stör dig. Du får klaga till någon PK moderator eller något.

Intressant att det är skrämselpropaganda när det är MS som övervakar men hur skulle du reagera om det var ett kinesiskt eller ryskt bolag som övervakade dig på exakt samma sätt som MS gör genom win10?

Jag är medveten att de flesta här har aldrig levt igenom lite otrevligare tider eller saker då Sverige är bortskämt som få andra länder, så att ni har väldigt lite förmåga att förstå vad sådant gör med samhället men kanske finns det en och annan person som klarar av att lära från andras misstag och historien.

Vet du inte om det, så är det spioneri, och då använder du ordet spioneri. Vet du om det så är det på sin höjd övervakning, men knappt det ens.. Jag skulle exempelvis inte kalla det för spioneri eller ens övervakning att lokaltraffiken registrerar när jag åker och vilka busslinjer jag åker. De gör ju det för att kunna anpassa traffiken så att de har tillräckligt med bussar vid de tidpunkter det är mycket trafik, så att folk ska få sittplats och slippa stå upp. Men sådant tycker du alltså är "spioneri".

Och ja, det är en milsvidd skillnad på orden. Spioneri är naturligtvis mer negativt laddat, men det är helt enkelt extremt fel att använda i det här sammanhanget, då en förutsättning för att det skall få lov att kallas spioneri är att den som blir spionerad på är ovetandes om det. Som sagt. Dina hyperboler ligger dig i fatet. Du skulle lika gärna kunna säga att Microsoft slumpmässigt dödar Windows 10-användare, och det hade varit lika fel. Jag har inte sagt att du behöver hålla käften, men för allas trevnad så vore det på sin plats om du åtminstonne kan sluta ljuga för att försöka få till billiga poänger. Du ser ju att folk är trötta på det. Att du sedan kallar oss "Naiva Svenskar" fattar jag inte heller vad det har med saken att göra? Är man naiv bara för att man är Svensk? Nej knappast! Och sedan tugget om PK.... Vad har politisk korrekthet med det här att göra? Om du tycker att man är "PK" för att man anser det rimligt att rätt ord till rätt fenomen ska användas, så... Måste jag säga att det låter bra med PK. Om vi börjar tumma på principen att använda rätt ord till rätt sak så blir förvirringen tilltagande ganska snabbt.

Och slutligen, "Intressant att det är skrämselpropaganda när det är MS som övervakar men hur skulle du reagera om det var ett kinesiskt eller ryskt bolag som övervakade dig på exakt samma sätt som MS gör genom win10? "

Alltså, om ett kinesiskt eller ryskt bolag skrev klart och tydligt i sitt användaravtal att de samlar in viss telemetridata, och dessutom gav användaren möjlighet att ställa in graden av datainsamlig i operativet/produkten? Jag skulle vara helt ok med det. Helt OK.

Problemet för dig är att Du vill få det till att Microsoft smusslar... De gör saker utan användarnas vetskap. De övervakar, de spionerar, och andra negativt laddade ord. Men om vi håller oss till fakta och sanningen, så är det ju faktiskt så att de inte gör något av det i det fördolda. de kör med öppna kort. Det finns inget spionage att tala om. Du använder ordet fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet du inte om det, så är det spioneri, och då använder du ordet spioneri. Vet du om det så är det på sin höjd övervakning, men knappt det ens.. Jag skulle exempelvis inte kalla det för spioneri eller ens övervakning att lokaltraffiken registrerar när jag åker och vilka busslinjer jag åker. De gör ju det för att kunna anpassa traffiken så att de har tillräckligt med bussar vid de tidpunkter det är mycket trafik, så att folk ska få sittplats och slippa stå upp. Men sådant tycker du alltså är "spioneri".

Och ja, det är en milsvidd skillnad på orden. Spioneri är naturligtvis mer negativt laddat, men det är helt enkelt extremt fel att använda i det här sammanhanget, då en förutsättning för att det skall få lov att kallas spioneri är att den som blir spionerad på är ovetandes om det. Som sagt. Dina hyperboler ligger dig i fatet. Du skulle lika gärna kunna säga att Microsoft slumpmässigt dödar Windows 10-användare, och det hade varit lika fel. Jag har inte sagt att du behöver hålla käften, men för allas trevnad så vore det på sin plats om du åtminstonne kan sluta ljuga för att försöka få till billiga poänger. Du ser ju att folk är trötta på det. Att du sedan kallar oss "Naiva Svenskar" fattar jag inte heller vad det har med saken att göra? Är man naiv bara för att man är Svensk? Nej knappast! Och sedan tugget om PK.... Vad har politisk korrekthet med det här att göra? Om du tycker att man är "PK" för att man anser det rimligt att rätt ord till rätt fenomen ska användas, så... Måste jag säga att det låter bra med PK. Om vi börjar tumma på principen att använda rätt ord till rätt sak så blir förvirringen tilltagande ganska snabbt.

Och slutligen, "Intressant att det är skrämselpropaganda när det är MS som övervakar men hur skulle du reagera om det var ett kinesiskt eller ryskt bolag som övervakade dig på exakt samma sätt som MS gör genom win10? "

Alltså, om ett kinesiskt eller ryskt bolag skrev klart och tydligt i sitt användaravtal att de samlar in viss telemetridata, och dessutom gav användaren möjlighet att ställa in graden av datainsamlig i operativet/produkten? Jag skulle vara helt ok med det. Helt OK.

Problemet för dig är att Du vill få det till att Microsoft smusslar... De gör saker utan användarnas vetskap. De övervakar, de spionerar, och andra negativt laddade ord. Men om vi håller oss till fakta och sanningen, så är det ju faktiskt så att de inte gör något av det i det fördolda. de kör med öppna kort. Det finns inget spionage att tala om. Du använder ordet fel.

Det var spioneri tills folk fick reda på att de samlar in data utan användarnas vetskap och godkännande. Du är väl inte så naiv att du tror att bakdörrar till NSA står med i deras EULA? Det var först när de blev påkomna som de blev "öppna" med att de samlar in data. Vi vet fortfarande inte exakt vad de samlar in, eftersom det inte framkommer någonstans. Ditt argument handlar bara om vilket ord som är rätt i sammanhanget. Känns en aning tramsigt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det var spioneri tills folk fick reda på att de samlar in data utan användarnas vetskap och godkännande. Du är väl inte så naiv att du tror att bakdörrar till NSA står med i deras EULA? Det var först när de blev påkomna som de blev "öppna" med att de samlar in data. Vi vet fortfarande inte exakt vad de samlar in, eftersom det inte framkommer någonstans. Ditt argument handlar bara om vilket ord som är rätt i sammanhanget. Känns en aning tramsigt.

Det är inte tramsigt att belysa när någon försöker använda ett ord på ett felaktigt sätt för att plocka billiga retoriska poänger. Det är snarare en nödvändighet för att upprätthålla ett vettigt diskussionsvärde.

Det du beskriver kallas konfirmeringsbias. Du tror att Microsoft är onda, och då förväntar du dig att deras datainsamlig skall ha onda syften. Det är en mänsklig miss att göra, men det hör knappast hemma i en saklig faktabaserad diskussion.

Det vi vet är att Microsoft framhåller i EULA att de samlar in avpersonifierad telemetridata, och att graden av insamling går att ställa in, alltså är det inte på något sätt spioneri i något hänseende överhuvudtaget.

Det du pratar om, att Microsoft samlar in data utan användarnas vetskap och i maskopi med NSA är inte fakta, det är konspirationsteorier som trotts många försök inte har kunnat bekräftas i verkligheten. Du och andra får givetvis pyssla med konspirationsteorier om ni tycker det är mysigt, men det hör inte hemma i en faktabaserad diskussion.

Att säga till mig, och andra som är faktaorienterade människor, att Windows 10 är "spyware" etc, med anekdotiska konspirationsteorier som "bevis" är lika värdelöst som att säga "gör inte så, gud blir arg då"... Jaha, men jag tror inte på gud, och du kan inte bevisa hans existens.... "Men det står ju i Bibeln!".... Som är en saga...

Etc, alltså.... Förstår du? Det finns inga bevis för att Microsoft samlar in data utan användarnas vetskap, och det finns heller inga bevis för att den data som samlas in används på annat sätt än det Microsoft beskriver i EULA. Därför är det trams. Det är trams.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inte varit så insatt i detta men behöver man verkligen bry sig om att installera uppdateringen? Liksom hur stor risk är det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det finns scenarion som orsakar högre prestandatapp vid spelande, en av dessa är spel som streamar assets i realtid från disk som witcher 3 gör eller Forza Horizon 3. Andra spel som inte kör med streaming av data verkar klara sig bättre.

https://youtu.be/LC1WuKdPVCQ?t=2m9s

Tänkte precis skriva att jag märkt lite prestandatapp i Witcher. Jag har spelat ett bra tag med v-sync 60 fps då jag legat på runt 65-75 fps osynkat. I förrgår var första gången jag började hamna under 60 fps flera gånger under min session. Blir ju rätt märkbart när man har V-sync, men hade koll på fps-mätaren också och det var en massa drops. Detta i samma områden som jag tidigare haft bra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte tramsigt att belysa när någon försöker använda ett ord på ett felaktigt sätt för att plocka billiga retoriska poänger. Det är snarare en nödvändighet för att upprätthålla ett vettigt diskussionsvärde.

Det du beskriver kallas konfirmeringsbias. Du tror att Microsoft är onda, och då förväntar du dig att deras datainsamlig skall ha onda syften. Det är en mänsklig miss att göra, men det hör knappast hemma i en saklig faktabaserad diskussion.

Det vi vet är att Microsoft framhåller i EULA att de samlar in avpersonifierad telemetridata, och att graden av insamling går att ställa in, alltså är det inte på något sätt spioneri i något hänseende överhuvudtaget.

Det du pratar om, att Microsoft samlar in data utan användarnas vetskap och i maskopi med NSA är inte fakta, det är konspirationsteorier som trotts många försök inte har kunnat bekräftas i verkligheten. Du och andra får givetvis pyssla med konspirationsteorier om ni tycker det är mysigt, men det hör inte hemma i en faktabaserad diskussion.

Att säga till mig, och andra som är faktaorienterade människor, att Windows 10 är "spyware" etc, med anekdotiska konspirationsteorier som "bevis" är lika värdelöst som att säga "gör inte så, gud blir arg då"... Jaha, men jag tror inte på gud, och du kan inte bevisa hans existens.... "Men det står ju i Bibeln!".... Som är en saga...

Etc, alltså.... Förstår du? Det finns inga bevis för att Microsoft samlar in data utan användarnas vetskap, och det finns heller inga bevis för att den data som samlas in används på annat sätt än det Microsoft beskriver i EULA. Därför är det trams. Det är trams.

***bort/mod***

Angående Microsoft och NSA - praktiskt taget alla amerikanska företag har någon form av övervakning av NSA. Om det inte stämde vore Snowdens exil helt onödig. Det framkommer i hans avslöjanden. Jag vet att du inte har missat det eftersom du var en av de första att klaga över detta. Hur kommer det sig att du har ändrat dig? Jag vill också minnas att du själv var en stor motståndare till både Windows 8 och 10 och stannade kvar vid Windows 7, pga hur Microsoft gör. Sedan skaffade du Windows 10 och vips var alla andra motståndare bakåtsträvare enligt dig.

Konspirationsteori eller inte - lita inte på allting som Microsoft säger. Inte för att de är "onda" eller annorlunda andra företag, utan för att det är jävligt korkat.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Angående Microsoft och NSA - praktiskt taget alla amerikanska företag har någon form av övervakning av NSA. Om det inte stämde vore Snowdens exil helt onödig. Det framkommer i hans avslöjanden. Jag vet att du inte har missat det eftersom du var en av de första att klaga över detta. Hur kommer det sig att du har ändrat dig? Jag vill också minnas att du själv var en stor motståndare till både Windows 8 och 10 och stannade kvar vid Windows 7, pga hur Microsoft gör. Sedan skaffade du Windows 10 och vips var alla andra motståndare bakåtsträvare enligt dig.

Konspirationsteori eller inte - lita inte på allting som Microsoft säger. Inte för att de är "onda" eller annorlunda andra företag, utan för att det är jävligt korkat.

***bort/mod***

Nu till den diktiga diskussionen. Det som Snowden avslöjade var ju bland annat PRISM, men det är inte beroene av operativsystem. Det finns ingenting som säger att NSA gräver mer data ur W10 än W7, och sålänge du inte tror att Microsoft är i maskopi med NSA, så borde du inte att NSA's grävande är bortom Microsofts kontroll. Det är knappast svårare för NSA att få data från en W7-användare än en Windows 10-användare. Det är ett grundlöst påstående.

Det är däremot helt riktigt att jag var (och är) motståndare till Windows 8. Men det grundar sig i att de hade startskärmen och "Metro" som inte alls ser ut så i Windows 10. Windows 10 har en startmeny mer lik den i Windows 7, så den klagar jag inte på, och jag trivs mycket bra med Windows 10. Min kritik mot Windows 8 hade alltså inget med telemetridatainsamlingen att göra.

Dina argument angående företag i USA och NSA saknar fortfarande koppling till Windows 10 specifikt. Du ser nog det själv om du tänker efter. Om det är så att företag i USA böjer sig frammåt för NSA, varför skulle då operativet spela roll?

Om jag skall låtsas vara konspiratorisk jag med skulle jag snarare säga att den verkliga guldgruvan för NSA just nu är Windows 7, för där har de ett operativ där de bara kan be sin "bitch" Microsoft att peta in någon bakdörr i en "säkerhetsuppdatering" (spectre meltdown, någon?) och användarna där kommer ändå sitta och tro att de är säkrare än med Windows 10.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.